![]() |
Citat:
|
Denna fråga har åtaliga gånger förekommit på WN. Små förändringar har hittills gjorts i lagom takt vilket haft en positiv inverkan på kvalitén av medlemmarna.
Jag vet inte riktigt hur många det är som kommer ihåg hur det var innan verifierandet av nya medlemmar infördes men sedan dess har det blivit en klar förbättring. Nu säger jag inte att det är helt bra enbart för det - det finns snarare mycket att göra; inte minst för att minska antalet trådar och inlägg som måste modereras. En funktionalitet gällande plus- och minuspoäng (läs varningssystem & uppmuntrandesystem) har tidigare diskuterats (1 mars 2005) i VIP-forumet (länk för er som har tillgång till det) och även påbörjats för implementering i liten skala. Där var den stora frågan huruvida medlemmarna eller endast moderatorerna skulle kunna sätta betyg. Har för mig att vi kom fram till att endast moderatorer och admins skulle sköta detta för att undvika missbruk. Men just pga problematiken som det innebär med allt kring detta så la vi förslaget på hyllan en tid och utvecklingen stannade därmed av. Implementationen som sådan är förmodligen inte speciellt avancerad och det handlar snarare om att ett slutgiltigt beslut måste till än något annat. |
Citat:
Många negativa omdömen => varningssignal för ev åtgärd. Många positiva omdömen => bara positivt för alla. |
Citat:
När någon frågar om elseif-satser i php och mysql_*-funktioner som är extremt bra dokumenterade på php.net på ett professionellt webbforum så finns det egentligen två alternativ. 1) Medlemmen har helt enkelt missat vilken bra resurs php.net 2) Medlemmen är för lat för att läsa php.net Man kan INTE säga detta om alla problem som kommer på WN, men i fallet 2) så finns det ingen anledning att inte hänvisa till manualen eftersom man då uppnår två effekter 1) Medlemmen lär sig utnyttja manualen 2) Medlemmen får svar på frågan utan att man behöver återuppfinna hjulet (just php.net's manual är ju dessutom till stora delar på svenska om man nu vill ha det). Ifall man vill bli spoonfeeded med kod och lösningar och förväntar sig det på WN tycker jag att man bör skriva hur mycket pengar man är beredd att betala för lösningen. Må det vara 0 kronor, men man skall i alla fall i så fall visa att man "erkänner" att "hey, det här behöver jag hjälp med så jag frågar medlemmarna på WN vars tid faktiskt är värd något". Det är ingen ego-fråga från min del utan enbart ett sätt att sålla dum-frågorna från de bra frågorna. |
Citat:
Om det går att visa en form av betygsskala så vid understigande 3(?) meddelas en moderator som får ta ställning om påpekande... Elprisguiden-> Att alla skulle få rösta, då ju finns risken för onödigt tyckande och i de fall kemin inte stämmer mellan två parter kan detta utnyttjas felaktigt.. Syftet skall inte vara att varna folk eller leta upp dom som är "troll". Tvärtom skall man som medlem ges möjligheten att bli bättre och betygskala är ett gott mätverktyg till detta. Sedan kan man använda undre och övre styrgränser ;).. Vid övre styrgräns får man tillgång till det där VIP-forumet, och kanske andra forum som är gömda för den vanliga medlemen... EDIT// ...och vid undre gräns bli man istället "portad" från vissa trådar... Systemet kanske kan fungera per automatik? |
Jag förstår att det är lätt att låta trådar löpa vidare, men är det inte admins/moderatorers ansvar att styra trådar när det blir pajkastning/personangrepp/annat onödigt?
låsa tråden går väl? Dessurom anser jag att alla här är intelligenta personer, är det inte så att man kan låta bli att läsa vissa trådar? Man måste ju inte läsa allt som skrivs... |
Jag vill tillägga i detta ämne att WN-Vip var en planerad avdelning som skulle utvecklas. Det som hände när den startades var att alla fick förfrågan att bli moderatorer, när de flesta tackat ja hamnade VIP i dvala pga att det fanns moderatorforum att snacka i.
VIP-avdelningen är inaktiv, därav skickas det inte ut inbjudningar dit. |
Grazzy:
Det var inte dina inlägg jag tänkte på, tycker att du är konstruktiv när du pekar på rätt håll. Liksom du tycker jag det är kul att hjälpa folk när jag har en stund över, är kul med en utmaning och se om man verkligen kan vara till hjälp. |
Jag kan erkänna att på senaste tiden har jag blivit lite "anti-wn"
och jag skulle med ett leende på läpparna betala för att få samma nivå som när jag blev medlem. Brister som jag ser: 1) Nivåerna på trådarna sjunker ju längre trådarna blir efter inlägg nr 10 så handlar oftast inte ens tråden om det som skrevs från början eftersom det spårat ur. 2) Det är för många kids/hemmatrixare Snälla Thomas och Co kan ni inte göra en VIP sektion för oss FÖRETAGARE? där man kan slippa frågor I i kaliber med: "Vad är moms och f-skatt?" "Jag tjänar bara 5 kr i månaden på adsense vart hittar jag billigast webhotell?" 3) Kids kids kids och åter KIDS! gör att nivåerna blir därefter höjj kraven till registrerat företag när man registrerar sig. så SLIPPER man alla basic frågor och kids som leker omkring bara. Jag har INGET emot att hjälpa (Jobbat som Utbildare inom data i ett par år förut) MEN när man är morgonpigg o glad loggar in och vill träffa andra företagare mm. och ser frågan.. "vad är moms?" så blir man lite mörkrädd när det kommer till nivån på forumet. 4) Skapa ett separat forum eller VIP-del och ta BETALT! 5 095 medlemmar just nu. ca 1/10 del betalar säg 100 kr/månad som är fikapengar för dom flesta. Det skulle generera en inkomst på 50 flagg i månaden till den som har forumet. om "BARA" 250 medlemmar skulle vara intresserade är det ändå 25 flagg/månad Räkna mig som den första betalande medlemmen om något i den stilen görs! |
Citat:
|
Citat:
det skulle nog bara göra att folk ledsnade och sökte sig vidare, Fine kanske ngn säger då, men då kommer det sluta med klubben för inbördes beundran, B) |
Citat:
Visst kommer webmasternetwork slippa det mesta av dem som är oseriösa men samtidigt så kommer också webmasternetwork förlora dem som är seriösa. Även om webmasternetwork inför att man måste betala för att vara medlem så kommer det finnas oseriösa kvar. Istället för att införa en betalningsavgift så är det bättre att införa nivåer. Ju skötsammare man är ju fler nivåer man kommer man åt medan de som inte är skötsamma kommer att förlora nivåer och när de befinner sig i nivå 0 så kan de längre inte skriva i något forum under ett antal dagar. Begår de samma misstag tre - fyra gånger så kommer de aldrig mer att kunna skriva utan de kommer enbart att kunna läsa vad som skrivs i forumet. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vissa av oss var oroliga för att funktionen skulle skapa mer problem än vad den skulle göra nytta, exempelvis skapa en dålig stämning och en elitistisk strävan i det annars relativt avslappnade men ändå seriösa framtoningen som finns på WN. Fördelarna som nämndes bestod bl.a. av uppmuntran till bra svar, sporre till kvalitetsinlägg, ev. "kvalitetskontroll". Negativa farhågor bestod av bl.a. just det elitistiska strävan som i längden kunde leda till dålig stämning, ev. pajkastning/svartmålning/missbruk av systemet. De funderingar som fanns var exakt vilka risker man tar med implementationen samt exakta detaljerna för vem som skulle kunna sätta betyg och inte. Diskussionen och implementationen avstannade i och med detta och "Snabbt svar"-funktionen var den som implementerades från mitt håll i stället. |
Citat:
En annan enkel inställning som jag hade ställt in på 100 direkt om den hade funnits är för "Visa endast trådar där skaparen skrivit mer än x inlägg". Fast jag vågar nog inte stå på förslagets sida. Även om detta säkert gör vissa nöjda så är risken att de nya inte får hjälp/syns i forumet. |
1. Nivåerna på trådarna har sjunker de senaste tiden.
2. For många trådar har spårat ut. 3. Det har blivit en massa pajkastning/personangrepp/annat onödigt. Det verkar som vi har forlort flera Mycket bra-duktiga-aktiva medlemmar det senaste tiden på p.g.a ovanstende anledningarna. Bland annat följande: Hans Sandblom = TjornDesign - Seologik Ove = searchengine-optimization. Jim = JW-Webbdesign Vilka flera medlemmar kommer kanske ochså i framtiden tröttna? Ar detta det vi vill ?? //Lennart |
Jaha, det är väll dags för mig att inse att jag är oönskad, ta mitt pick å pack å försvinna från WNs existens :unsure:
Citat:
Öhm, registrerat företag? Jag överväger visserligen att skaffa FA-skatt, men har inte gjort det än, så jag är väll en av dessa hopplösa kids det snackas om... (är iofs kassör för en momsregistrerad ideell förening med f-skatt, men den har ju inte riktigt med den här saken att göra) Citat:
|
Jag tycker att det är komiskt att ett av de flitigast diskuterade samtalsämnena på WN är hur man ska få nivån att bli lika bra som den var tidigare. Det var bättre förr helt enkelt, har jag förstått vid det här laget...
|
det är klart det alltid är bättre från första början på ett forum, så är det väl nästan alltid oavsett vilket forum du startar.. beroende på att i början söker sig "bara" riktigt intresserade till forumet, dem som inte bryr sig om ifall det är särskilt besökt eller inte.. utan bara söker likasinnade.
Och sen när forumet väl får popularitet så dyker det upp folk som annars kanske inte hade reggat sig på forumet.. det här måste inte vara en negativ sak, men ibland leder det till just det. Och vanligtvis vid ett forum har man erfarna moderatorer som sköter just sådana inlägg eller eventuellt ger ut varningar till personen i fråga. |
Människor, ni lever fortfarande på 1900-talet ser jag. Att straffa personer för olika företeelser kommer inte att avskräcka någon från att bete sig olämpligt i framtiden. Vill man få ihop en bra community på ett forum måste man arbeta förebyggande, och med tanke på karaktären av denna community gäller det alltså att informera.
Medlemmarna bakom WN är människor vilka har olika erfarenheter, olika karaktär och har emellanåt humörsvängningar. Att tro att man endast kan acceptera en persons tekniska kunskaper är felaktigt, man måste acceptera hela personligheten. Att arbeta förebyggande innebär att en moderator (inte en vanlig medlem) skickar ett privat meddelande till personen i fråga om att dennes inlägg inte var lämplig i en viss diskussion, att ge anledning till varför man inte tycker det var lämpligt är ett måste samtidigt som man presenterar WN’s värdering kring hur vissa underforum ska dryftas för att ämnet ska bli så användbart som möjligt. I själva inläggen som inte är lämpliga bör det finnas synliga redigeringar av moderatorerna. Att radera helt och hållet ett helt olämpligt stycke är inte alltid nödvändigt. Ibland är det faktiskt mer lämpligt att radera ett stycke genom /strike och lägga till en text om att sådana kommentarer inte är lämpliga, på så sätt lär andra medlemmar sig av någons misstag. Det kanske blir jobbigt för moderatorerna med har man inte gjort rätt från början så blir det lite tufft en kortare tid längre fram tills allt fungerar som man tänkt sig. Vi som medlemmar måste vara mer förstående och inte ilskna till när man ser att ett olämpligt inlägg har lagts in i en viktig diskussion. Att nonchalera icke passande inlägg är en bra början istället för att börja argumentera med olika påhopp. Sist vill jag säga att jag tycker det är löjligt med förslaget att utesluta alla som inte har kommersiella sidor på webben. Idag har webben växt så pass mycket att det idag finns 20-tal intressenter som arbetar kring en webbmaster. Dessutom får vi inte glömma vad WN står för: ett nätverk. En webbplats drivs inte av en enda person som kan "allt" längre, ni måste sära på era vyer lite så att andra får komma till. |
Citat:
Kan bli väldigt jobbigt för en moderator att PMa varje medlem som beter sig ohövligt, och man tjänar ju mer på att visa vad som är rätt och fel mer tydligt redan från början. |
Saint-> Det du beskriver är precis så som WN fungerar idag... Dock tar det mycket tid och kraft från våra moderatorer...(antar jag ;) )...
|
Vad sägs om en åldersgräns på typ 18 år?
|
Vill först säga att nivån på sajter som finns i vissa profiler är så låg att jag funderar på vad moderatorn tänkte på när han/hon släppte in rötägget till forumet.
Det räcker alltså att ha en gratisblogg med 10 inlägg om sig själv för att bli godkänd? Jag tror det är här vi kan solla bort en stor del oönskade personer. Åldersgräns var det första jag tänkte på men det räcker inte. Personen jag stör mig mest på skulle kunna vara min mamma. |
Citat:
Anledningen till vissa urler är nog att alla inte vill visa sina komersiella projekt. Kanske är skadligt för dem, skäms eller någon annan mystisk anledning. Jag platsar i de flesta kategorierna jag gav ;-) |
WN behövs som det är. Om några störs av nybörjare, så har alla varit nybörjare. Kanske fler moderatorer skulle vara bra?
Jag förstår inte hur man kan reta sig på inlägg man inte ens vill se/läsa? Livet går väl ut på att vidga sina vyer och att låta alla ha sin åsikt? Det är otroligt intressant att se hur alla nybörjare blir så väl omhändertagna och får så många tips/trix på utländska/Usa forum. Men jag tror det handlar om den svenska mentaliteten + att den svenska marknaden är så liten. Det går helt enkelt inte att skryta för mycket här, då är alla över en direkt. :) Edit: Håller med Saint till 100% |
Citat:
Jag stör mig på sådana personer som kallar andra människor för rötägg och som inte ens är rötägg. Man ska alltid tänka sig för hur man skriver ett inlägg eftersom det kan finnas dem som tar illa upp. Nu menar jag inte att jag tog illa upp men var tvungen att skriva detta i alla fall. Nu till tråden: Till skillnad från alla andra forum där de ansvariga låter medlemmarna använda forum, dagbok, shoutbox samt klottret för att kunna gå till angrepp mot andra medlemmar så agerar de ansvariga för denna sajt med en gång genom att ta bort sådana inlägg som inte hör till tråden. Alla är olika kunniga inom olika ämnen och behöver man hjälp med något så brukar man i regel få hjälp med det man behöver hjälp med. Nu är jag inte den typen som startar trådar stup i kvarten utan jag startar endast trådar när jag behöver. För det mesta så väljer jag att läsa i de trådar som jag är intresserad av men det kan hända att jag skriver i en tråd. Det problem som Webmasternetwork har förekommer på alla ställen där man kan komma i kontakt med andra människor. Det är svårt att avgöra hur man ska kunna komma åt problemet här på Webmasternetwork. En sak man kan göra är att införa olika nivåer och ju längre upp man kommer i nivåerna ju fler kategorier kommer man åt. Sedan kan man införa en slags poängskala där poängen blir bättre när man sköter sig medan poängen blir sämre om man missköter sig. Åldersgräns är ingen idé att införa eftersom det finns kunniga i alla åldrar och inför man åldersgräns så innebär det att man stänger ute de övriga som är kunniga. |
Hmm, tycker förslagen som kommer är likadana om än med olika formuleringar..
Antar att dessa inte kommer tillämpas så istället får vi leva med trollen ett tag till. Dom som ej anser sig vara ett troll kan ju då försöka låta bli att läsa dessa trådar och hålla tummarna att trollen sållar ut sig själva... Man måste också vara medveten om att det alltid kommer finnas en liten procent som skiljer sig från mängden.. Precis som i samhället i övrigt... |
Jag har förvisso inte varit med ända sedan 2003. Däremot är det tydligt att WN har växt.
Här har vi medlemmar som tar upp att alla nybörjarfrågor är ett problem. Å andra sidan har vi medlemmar som hävdar att 'alla har varit nybörjare', att de också ska få komma fram. Vi skulle kunna sammanfatta det som att WN helt enkelt har blivit väldigt brett. Nybörjartrådar attraherar naturligtvis nybörjare. Frågor vi måste ställa oss är. Vill vi behålla det professionella skiktet? Vill vi behålla nybörjarna? Eller sikta oss på alla nivåer däremellan? Ingen, varken nybörjare eller experter, blir nöjd av att vistas på ett forum som består av 80% irrelevanta inlägg. Oavsett det är för hög eller för grundläggande nivå på dem. Låt oss titta på internationella förlagor. WebmasterWorld. Det är ett forum som är mycket större än WN. Trots det är det väldigt lätt att hitta intressanta trådar som håller en hög nivå. Men det finns en anledning till att vi är registrerade också här. Hur vill vi att WN ska skilja sig från WebmasterWorld? Ska det räcka med att WN är på svenska? Eller ska det finnas fler skillnader? Ur den professionella vinkeln tycker jag att WebmasterWorld har kommit längre än WN. De använder sig också av ett forum för betalande medlemmar, vilket jag tycker är en mycket bra idé. Bra clonix. Det blir som en del bland alla andra. En liten avgift på 100 kr / månad, eller mer, kan snarast se som en investering för de som arbetar med webben. Dessutom vore det otroligt tidsbesparande. Tänk er en forumdel fylld med inlägg av likasinnade. Människor som inte ville betala något skulle då slippa allt för... insatta inlägg. När de var mogna och kände för det skulle de kunna hoppa in de med. |
tanke: lägga till en avdelning för nybörjare?
inte stänge ute nybörjarfrågor utan ge det en egen hörna... |
Citat:
|
MST2005: De som inte vill (det handlar faktiskt om vilja, vad man vill lägga pengarna på , snarare än "har råd"), blir hänvisade till övriga delar av WN. Precis som det fungerar på WebmasterWorld.
Det handlar absolut inte om någon sorts elitism. Fördelen med att en (symbolisk summa) pengar styr snarare än antal inlägg et cetera, är att vi just slipper elitismen. Vem som helst som är intresserad kan dyka upp och börja skriva intressanta inlägg direkt. Och vad har ny-startade webbsidesägare (och liknande) för nytta av avancerade strategier etc? Därför vore det bra att samla all sådan diskussion på ett lättåtkomlig ställe. Istället för att tappa duktiga medlemmar skulle de flytta in dit. |
Citat:
Sen är det upp till var och en om de vill betala eller inte. De som har råd kanske väljer att betala medan de som inte har råd väljer att inte betala. Det är upp till var och en vad de vill lägga 100:- på. Finns viktigare saker att lägga 100:- på än att använda dem till att betala för att komma åt en kategori. |
Citat:
|
Citat:
Ær inte alla på WN faktiskt intresserade av data/webben? Jag ser inget motorcykelforum. Vilket forum syftar du på som har 80% irrelevanta inlægg? Du sæger "Ur den professionella vinkeln tycker jag att WebmasterWorld har kommit längre än WN. ", och då syftar du på att man får betala før att bli medlem eller? Nej, tycker du fått det helt om bakfoten. Meningen med WM ær væl att det ska vara tillgængligt før alla webmastrar. Att utbyta erfarenheter etc. |
Citat:
Ganska naturligt egentligen. Om du inte tror att du kommer att göra några vinster genom att ha tillgång till den här delen av WN, är det onödigt att lägga ut pengar på den. Jobbar du med webben kommer du troligtvis att tjäna igen dina 100 kr rätt fort på ett eller annat tips. |
Citat:
Jag vill inte bidra till elitism eller förkasta inläggen på WN. Men jag skulle gärna se att det blev lättare att hitta relevanta inlägg för alla grupper på WN. Just nu är det svårt att hitta inlägg man är riktigt intresserad av eftersom allt beblandas. Och jag tror faktiskt att 100 kronor i månaden är nog för att skapa en sådan grupp. Jag vet faktiskt inte hur WebmasterWorld har löst det. Jag har inte själv betalt för att få tillgång till deras betalda del. Men även öppna inlägg verkar _i genomsnitt_ ha en betydligt mer professionell attityd. |
Finns flera saker som inte är trollrelaterade men som skulle förbättra läget en aning.
* Bättre design, inriktad på att krympa tråden så att inläggen ligger tätare staplade på varandra. förbättrar överblick och minskar scrollande. * Gå igenom och strukturera upp avdelningarna. Inför gärna avdelningar som: "Nu vill jag klaga på mitt webbhotell- jag mailade dem för en kvart sen och har inte fått svar än" och "jag vill sälja min domän som jag reggade igår och just du har chansen att bjuda över 10.000 kronor" så man vet vilka trådar jag inte behöver läsa. skämt åsido, med bättre indelning kanske det blir mer och bättre liv här. *Stäng gamla trådar och flytta dem till en underavdelning för just låsta gamla trådar. De kanske kan bli självstängade om inge skriver på en vecka? *fixa en klistrad guide och länksamling i varje avdelning, där kan de glada amatörerna får läsa innan de funderar på att skriva. där kan man själv ockås få lite hjälp när närminnet raderat sig. |
Betala 100 kr i månaden för att besvara frågor som folk behöver hjälp med. Bra idé. Säkert många som nappar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson