![]() |
tartareandesire > Jo men nu finns det faktiskt ingen absolut sanning om vad som är det bästa att göra politiskt. Vad som är rätt eller fel beror bla. på vilka egna värderingar man har eller grupptillhörighet.
Professorer är verkligen inga experten som sitter inne med en absolut sanning. Hon är professor vilka expertfrågor skall hon sitta med att avgöra? |
Citat:
Citat:
|
ric: puh nämn inte Leijonborg som utrikesminister, får frossbrytningar, om vi inte har haft problem med omvärlden förut lär vi få det då. De kan väl plocka in Carl Bildt istället på den posten. Där har vi i alla fall någon som har erfarenhet och stor respekt med sig i omvärlden.
|
Sverige är ett litet land i världen och vi har egentligen inte så jättemycket att säga till om, hur ska vi då få igenom våran åsikt om våran representant för omvärlden låter som en alkoholpåverkad björn när han öppnar munnen.
|
Citat:
Carl Bildt har gjort ett enormt bra jobb utrikes. Detta har bland annat bloggen Erixon uppmärksammat under kategorin Sverige i storpolitiken. Svårt att säga om Göran har skött sig utomlands. Socialdemokraternas utrikespolitik har varit väldigt slumpmässig och inte ådstakommit ett piss. Möjligvis retade vi upp många i Europa när vi bjöd in Hamas och ställde in flygövning med Israel (vilket för övrigt retade upp svenska försvarsmakten som hade övat). |
Citat:
Problemen i sverige är rotade djupt, det är en attitydföränding som krävs tror jag. Jag är inte totalt missnöjd, förmodligen skulle man placera mej i den övre-medelklassen så jag lär ju få mycket mer pengar över. Frågan är bara om dom pengarna gör mej lyckligare. Att leva bland trygga trevliga medborgare uppskattas ju även av vissa. Enda vägen till trygghet i mina ögon är att man gemensamt ta ansvar för något. Ett annat ord för detta är solidaritet. |
Citat:
|
Citat:
Jag vet inte, men på något sätt verkar du ha fått för dig att sossarna står för de svaga i samhället - och att det är bara de som gör det. I mina ögon är det inte trygghet och solidaritet att man blir bidragsberoende. I mina ögon är det inte okej att en 20-åring klassas som förtidspensionär. För att uppnå trygghet och solidaritet tror jag det krävs ett liberalare Sverige. Ett Sverige där man istället för att dela ut bidrag ger folk egna jobb. Du vet, att bland annat Europa och Socialdemokraterna är positiva för bidrag till fattiga länder beror på att de vill slippa rasera tullarna. Tullarna (som stoppar frihandel) gör så att lönerna inte drabbas negativt i Europa och så att Afrika förblir ett fattigt land. Hade sossarna och övriga "solidariska" politiker verkligen velat hjälpa Afrika hade de sett till att - istället för bidrag - rasera tullarna och tillåta frihandel. |
OT:
Känner Carl Bildts son ;) |
Citat:
Jag är inte totalt missnöjd, förmodligen skulle man placera mej i den övre-medelklassen så jag lär ju få mycket mer pengar över. Frågan är bara om dom pengarna gör mej lyckligare. Där skriver jag ju rent ut att det förmodligen inte är pengarna som avgör hur lycklig man är. 3 inlägg upp. Citat:
|
En borgerlig seger kommer sannerligen att gynna många ekonomiskt, inklusive mig själv, men jag tror trots det att det kommer ge ett mindre tryggt samhälle vilket de uppenbarligen hoppas kompensera med ökade resurser till polisen.... Vare sig man väljer röd eller blå politik så slår de goda avsikterna tillbaka på en på något sätt (den blå bokstavligen talat), det finns vissa människor som inte passar in i mallen eller inte vill passa in i mallen och det är och kommer alltid att vara det stora problemet.
|
tartareandesire:
Citat:
Alla dessa tre kan med vetenskapliga undersökningar visa att just deras åsikt kan styrkas med forskning. Det ser precis likadant ut inom alla andra områden där det fattas politiska beslut. Forskningen inom de här områdena är inte en exakt vetenskap. Dessutom får vi ett litet praktiskt problem - Vem skall bestämma vilka experter som skall vara med att bestämma? - |
Citat:
|
Citat:
en vän till mig tänkte rösta på moderaterna men så var det en bekant/släkting till honom som kritiserade han och ifrågasatte han när han var lite osäker och ändrade sig genast.. nu säger jag inte att alla påverkas såhär lätt men att det finns så stor del i sverige som inte vet vad dem ska rösta på men röstar på det intryck dem får, utan att veta vad partiet står för. ibland har jag känt också att folk verkligen går in för att man har en annan åsikt och man nästan behöver skämmas för vad man ska rösta på för något. "jag ska rösta på moderaterna i år tror jag".. "-VA!! är du helt galen!!?" |
Ja, men åsikter är ju alltid känsliga ämnen... behöver inte bara handla om partier i Sverige. Se bara utrikes där mord, krig och andra hemskheter drabbar de "oliktänkande"...
Det är inte lätt i dagens samhälle att står för sin åsikt, men lyckas man så är man förmodligen ganska övertygad om sin ståndpunkt. Att man får slåss för den hör till spelreglerna.. Ungefär som på fotbollsarenan mellan supporterklubbarna.. Sedan har ju som du skriver, medierna väldigt stort inflytande och det är nog inte så lätt alla gånger att förhålla sig neutral.. |
Citat:
Det var inte mycket bättre med s-styre men kom inte säg att det blir bättre för många i och med blåbärssoppan. Bättre för ett fåtal möjligtvis. Jag är för en omstrukturering av hur Sverige styrs. Röror och soppor är av ondo. |
Sverige är och har varit sedan lång tid tillbaka ett "freeloader" land. Vi anses som fega och folk kommer hit och lever på bidrag och kan nästan betê sig hur som helst utan att få ett ordentligt fängelsestraff känns det som.
Det är högre straff på att åka dit för fildelning än att våldta en annan människa... Jag hoppas alliansen drar åt repen hårdare så att vi kan få någon skärpning någon gång... |
Citat:
|
De tar ett steg i rätt riktning genom att sänka maxbeloppet för akassa och samtidigt sänka nån inkomstskatt vilket ger ett par hundralappar mer till alla arbetande och ett par hundralappar mindre till alla arbetssökande.
Visst kan vi ha lite hårdare fängelsestraff för allting, men snälla, leta upp bevisen visar att långa straff leder mindre våld och brott innan ni förespråkar det (för jag vill gärna se dem med). Jämför gärna med USA, de har riktigt långa härliga fängelsestraff. Många här resonerar enbart utifrån sin personliga synvinkel och jag menar inte att det är fel att rösta så, däremot tycker jag att diskussionen blir lite fallande när man går in på sådana detaljer. Är det någon som kan svara på hur moderaterna ser att sverige blir mera lönsamt av att sälja ut vinstdrivande verksamheter? I min värld så är försäljningsvinsten av ett lönsamt företag mindre än de långsiktiga intäkterna? Staten borde tänka långsiktigt. Vill därför gärna höra någon förklara detta för mig |
Högre straff? Nej nu har du fel. Man kan tycka att det inte borde läggas resurser på att jaga fildelare (som bara får bötesbelopp) när det finns våldsbrott som i stort sett blir outredda men inte utdöms högre straff för upphovsrättsbrott än en våldtäkt.
PS. Alliansen gillar ju den skärpta jakten på brott som sker med hjälp av IT. Varför skulle de släppa taget om fildelarna? Inte ens Centern är så populistiska att de verkligen skulle rösta för något sådant även om de är ruggigt snabba kappvändare. |
Citat:
En normal webbutvecklare tjänar 24000 / månad. Med dagens ersättningssystem får man då ut 15120 per månad (63%) och endast 14280 per månad efter 100 dagar (59,5%). Om alliansen sänker ersättningen blir månadsersättningen för samma webbutvecklare 11602 per månad (48%). Vi snackar inte hundralappar - det här är tusenlappar per månad! Och inte f-n hjälper det med en inkomstskattesänkning på 2% heller - det är en fis i rymden. :angry: EDIT: Har man dessutom barn som blir sjukt så får man inte stämpla utan måste anmäla vård av barn. Då får man ut 80% av akassan. |
Ursäkta mig.. men vadddå "endast 14280", det är mer än vad en del får i grundlön. Mat och hyra .. vad mer BEHÖVER du pengar till? Bil, tv, husvagn, sommarställe? Du kanske borde se över din ekonomi om får sådana extrema problem på grund av en 8-ig bidragssänkning. Sverige måste ha världens mest otacksamma befolkning.. herregud. Jag önskar jag också kunde plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger lite oftare.
Vart anmäler man sig till det här "akassan" som du kallar det? Och vaddå arbetslös i 100 dagar.. det är väl högkonkunjunktur i vår bransch! Jag har inte sökt några jobb sen jag sade upp mig för att börja plugga 2001, men härifrån ser framtiden ljus och fin ut. Edit: 24000x12 * 0.02 = 5760:- Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt. Det låter väldigt lönsamt, särskilt för oss som inte har nån inplanerad arbetslöshet de närmaste 25-30 åren. |
Håller med grazzy. När jag växte upp försörjde min ensamstående mamma mig och mina fyra syskon med lägre lön än 14k i månaden.
|
Hoppas dom fixar till den där jäkla växlingseffekten för hantverkstjänster också. I det här landet måste man fan kunna tapetsera, kakla, dra rör, lägga golv etc själv för ingen har råd met det.
|
Manga verkar inte forsta hur saker och ting fungerar.
Vi skulle alla vilja ha minimalt med skatt, men det fungerar inte att chocksanka skatten direkt. Utan ett steg i taget... Rom byggdes inte pa....................... |
Citat:
Förklara vad du egentligen menar med "plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger" och "Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt.". Sen så undrar jag hur du finansierar dina studier och om du tycker att USA har ett bra skolsystem för högre utbildning än grundskola. koala: Jasså, helt utan bidrag? Antingen är du 40+ eller så ska din mamma ha en medalj. Jag tror på det senare. |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag finansierade mina studier genom att leva på CSN's avslagsbrev kokta med buljong från ÖB. Jag började plugga för att lära mig nya saker, efter ett par år med CSN så pluggade jag för att ta poäng. Det var inte förrens jag blev ekonomiskt fri (genom att bedriva egen verksamhet) från CSN jag kunde återuppta min inlärning av kunskap*. En student i USA har pengarna i näven och kan själv investera dem över en tioårsperiod eller under en treårsperiod. CSN ger dig inte det valet då de pytsar ut pengarna till dig som du vore ett barn i trotsåldern. De två sista åren jag studerade läste jag knappt 25 poäng på grund av arbete och ointresse för det mesta av kursutbudet men det var ändå de två åren jag upplevde som mest lärorika och intressanta på grund av att jag själv kunde styra över vad och när jag ville läsa. Enbart på grund av att jag hade en ekonomi som tillät mig göra det. Jag behövde inte ligga sömnlös över om huruvida CSN skulle låta mig ha pengar till mat & hyra nästa månad**. Att söka bidrag är att gå med mössan i handen. CSN, akassa, soss. Det är inget jag tycker man skall tvinga någon till att behöva göra. USA har inte särskilt många rätt, men CSN är verkligen inget bra exempel på en statlig bidrags-organisation. * Ja, jag är sjukt bitter och nej, jag är ingen vidare student. ** Nej, jag skojar inte, jag har gått utan fast inkomst i rätt långa perioder, självförvållat ja. Kul? Nej. |
Citat:
|
Citat:
hur som helst så finns det inget att göra åt idag åt det samhälle du lever i om du inte vill köra en bensinbomb in i regeringshuset av ren ilska som osynliga partiet stil, alternativt vara oerhört politisk aktiv och verkligen vill ha din åsikt hörd av alla. vill man slippa betala sveriges höga skatter så flyttar man väl.. |
Själv tänker jag så här:
Jag orkar inte ens ta och skriva vad jag tänker (utöver det här) för det kommer bli ett oändligt tjat om vem som har störst kuk och rätt... Borgerlig regering, jag är nöjd. Sedan om du vill ge medaljer till mammor som på nazitiden är det ju trevligt.... |
Citat:
2. Att folk missbrukar ett försäkringssystem betyder inte att man ska sänka ersättningarna utan se över kraven för inträde och kontrollerna för utbetalning. |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Skall ordna ett par fina kostymer som vi kan gå runt i. |
Mer makt åt mig, mindre makt åt regeringen, ingen makt åt Göran. Heja moderaterna!!
|
Citat:
|
Citat:
Vilken %-del där menar du används till akassa? Det är mest pension och sjukförsäkring. Det "försvinner" inte pengar för att regeringen förändrar vart de går, det regeringen vill uppnå nu är ju helt klart att förflytta pengar mellan de som jobbar och de som inte jobbar för att skapa ett bättre ekonomiskt klimat. Om du vill kan vi diskutera huruvida sättet de gör det på är bra eller inte, men om du vill käbbla om ATT de skall göra det så är diskussionen slut här och nu. Ang. retoriken så, jo jag har läst lite retorik på gymnasiet. Det var tyvärr inget jag fann ett större nöje i. Själv har du lite att slipa på, då jag inte tycker du uppnår ditt syfte till fullo, nämligen att provocera. Jag kan rekommendera en kurs hos Marie Söderqvist då hon verkar behärska ämnet till fullo. Vad kommer härnäst? En utmaning i diskus? |
Citat:
Provokativ? Jag? Jaha, det gör mig inget för mitt uppsåt är inte att provocera men jag är medveten om att det kan uppfattas så. |
Citat:
|
Citat:
Så slipper vi ta upp måtten. Heil Rein*feldt! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson