WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   PR (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15843)

xpat 2006-08-31 08:34

Citat:

Originally posted by Kajsa@Aug 30 2006, 15:59
suck.

Misstänker att du suckar åt mej.

Men seriöst Kajsa, du påstår att du jobbar på Netpointers, ett företag som sysslar med SEO. Gör du det så skall man ju inte behöva förklara något som i princip är lika trivialt som titeltaggar!

Skärp dej, du kommer med en massa spydiga kommentarer å sedan visar det sej att du inte vet vad du pratar om! Jag undrar om Netpointers känner till vad du skriver här!?

Kajsa 2006-08-31 10:29

xpat... du är banne mig en väldigt arg, provocerande och otrevlig person.

Jag arbetar som account manager på Netpointers, jag är alltså säljare inte utbildad tekniker. Jag lär mig allt om VÅRAN produkt och kan inte på något sätt ALLT om SEO. Det har jag heller aldrig påstått, jag har snarare påpekat detta och jag är här inne för att svara så bra jag kan. Kan du inte bara läsa mina inlägg tidigare i denna tråd? Där skriver jag ju att jag inte har undersökt fallet med Statoil närmare, jag visste bara att de var bannade för de berättade det för mig.

Självklart känner jag till duplicate content... jag vet exempelvis hur viktigt det är att alla undersidor vi bygger skall var fullständigt unika mellan varandra och kundens egna sidor. Det är det enda jag behöver veta, jag behöver inte personligen veta hur jag exakt gör för att kolla om en sida är exakt likadan som någon annan. Det är ju faktikst inte jag som bygger våra lösningar! Det är inte mitt jobb...!

Jag är mycket medveten om vad jag kan eller inte kan, och jag ställer också frågor när jag inte förstår och jag uppskattar när någon här inne tar sig tid för att svara på det som jag inte kan. Jag påstår inte att jag kan allt i hela världen om SEO, och det kan säkert inte du heller.

Jag tycker heller inte att jag är särskillt spydig mot dig alls, jag tycker snarare att jag har provat att vara rätt ödmjuk. Om det är någon som attackerar och provocerar och är spydig och otrevlig så är det snarare du. Det tror jag heller inte att jag är den enda här inne som tycker. Det är snarare du som varit totalt ute efter mig från dag ett när jag startade på WN, vartenda inlägg jag har skrivit så har du gjort det till din livs uppgift att finna minsta lilla möjliga missförståelse som du kan trycka på och provocera med.

Du och jag har två helt olika anledningar till att vara inne på detta forumet. Jag är här för att hjälpa till med det jag kan och svara på frågor om vårat företag om det är någon som har dessa. Jag lär mig också mycket om alla möjliga saker runt omkring SEO från de många duktiga och trevliga webmasters som cirkulerar här inne, som jag inte nödvändigtvis har känt till innan för det har inte legat i samma sfär som just våran slags lösning.

Du däremot... jag vet inte varför du är här? För att provocera och skapa dumma debatter? För att tracka ner på dem som inte vet tillräckligt mkt som du? Missförstå folks inlägg så att du kan argumentera med någon?

Du kommer inte att driva mig bort ifrån detta forumet så om det är det som är ditt mål så kan du lika gärna sluta nu. Och seriöst xpat.. om du inte har någonting konstruktivt och ödmjukt till att säga om detta inlägget så är jag inte intresserad av att läsa det.

Folk här inne är heller inte intresserade av att läsa en massa dumma inlägg mellan oss två mer!

Detta forum är inte en privat lekstuga!

Så kan du inte bara lägga av och så behöver du och jag inte diskutera med varandra mer?

boogieman 2006-08-31 11:01

Jag tror inte det handlar om att du, Kajsa, inte är helt kunnig
inom SEO, tvärt om, du är väldigt kunnig för att vara en säljare
vilket är väldigt bra. Det jag tror många har retat sig på lite
är att du sitter och representerar ett SEO företag men snackar
endå skit om andra i branschen, 2 handfasta exempel har vi här:

\"Det är blaha blaha...\" om Eurovator
http://www.webmasternetwork.se/f11t15870.html
Varför förutsätter du att det är sponsrade länkar? Dom kan ju likaväl
har hittat ett sätt att göra SEO som inte kräver mer arbete än att
dom kan ta 250kr i månaden, skulle det då vara logiskt att ta ut som
ni gör bara för att verka mer seriös? Knappast

\"Mitt råd, även om det kan uppfattas som partiskt, är helt klart att säga till din kund att säga nej tack\" om MediaAnalys
http://www.webmasternetwork.se/f11t15732hl-st0.html
Här avråder du t.o.m en potentiell kund från att välja en av era
konkurrenter, du drar även upp väldigt gamla artiklar som inte
ens handlar om företaget i fråga. Att dom tar ut en 4de del av erat
pris behöver ju inte betyda att dom är sämre på det dom gör, kanske
snarare så att dom är mer effektiva i sitt arbete än vad ni är.

Jag har inte 100% koll men vad jag vet är det straffbart att gå ut
öppet som du gör och komma med flaska påståenden om konkurrenter, för
som det verkar så sitter du bara och gissar vad dessa företags tekniker
innebär och avråder kunder från att välja dem framför er.

grazzy 2006-08-31 12:01

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
http://carcino.gen.nz/images/index.php/00b...b9a680/463c5922

Kajsa 2006-08-31 12:20

boogieman... tack för ditt inlägg, uppskattar att det är konstruktivt.

Gällande Eurovator så klistrade jag ju in deras egna produktbeskrivning från deras sida och där står det ju att det handlar om PPC-kampanjer. Detta innebär ju sponsorerade länkar... så det jag menade med "blaha blaha" var ju att det inte var sökmotorsoptimering på så sätt att de jobbade med innehållet på sidan utav vad jag kunde läsa av deras produktbeskrivning. Och sedan så står jag ju också för att jag har svårt att tänka mig att 250 kr i månaden kan mäta sig med den slags optimering som vi , Seo-logik, Webanalys eller Relevant Traffic levererar.

Om du läser tråden gällande medieanalys så ser du att vi kom fram till att MedieAnalys var ett företag med samma bakmän som Altus. Och artiklarna som jag länkade till handlade om Altus. Vi kom också fram till att MedieAnalys med största sannolikhet arbetade med länkfarmar, och det var precis det som artiklarna handlade om.

Och jag står för övrigt också för att jag avråder folk, när de frågar, för att undersöka allting en extra gång när det handlar om Altus. Jag tror faktikst att det är flera här inne som skulel hålla med om det, och det var också några andra som skrev det i den tråden.

Om du letar lite närmare så kan du också läsa inlägg där jag har talat väl om andra sökmotorsoptimeringsfirmor. Jag räknade tidigare upp några som jag respekterar och anser som seriösa, och det finns också fler, även här i Danmark.

Dessutom så har jag inte promoterat Netpointers på det sättet som du antyder, det får jag inte ens göra, alla inlägg redigeras ju här på WN och skulle jag göra det så skulle det tas bort. Jag har också varit väldigt ärlig och berättat om när netpointers.com blev bannade och allt möjligt.

Om du tror att jag är här för att smutskasta andra så har du helt fel, jag är bara här för att lära mig, svara på frågor om oss om någon frågar, och hjälpa till där jag kan.

Det finns många representanter ifrån företag som är 10 ggr värre än mig, jag har läst många felaktigtiga påståenden om oss här inne också. Och det är ju också därför jag är här, så att jag kan svara konstruktivt på dem.

Och grazzy... shit, internet troll? det var lite väl hårt väl?

FredrikMH 2006-08-31 15:05

Lås tråden... Först Off-topic och nu är det flaming från alla håll och kanter...

Kajsa 2006-08-31 15:12

enig

hans99 2006-08-31 15:35

Citat:

Originally posted by xpat@Aug 31 2006, 08:30
Citat:

Nej, det är inte poängen med toolbaren...

Sökmotorn är Googles flaggskepp. Det har alltid varit deras uttalade strategi.

Givetvis har toolbaren flera funktioner för Google. Att inte spotta på är att man kanske kan betrakta den tillsammans med desktopsökningen som Googles ambassad i desktopmiljön.

Men Google har heller aldrig stuckit under stolen med att de samlar in statistik från toolbaren från de användare som har pageranking kontrollen på. Allt efter att det här har inträffat går det att se att Google belönar hemsidor med återvändande och uppskattande besökare i SERP:en.

Ett jätte bra exempel på detta är bloggosfären där vi kan vi se bloggar med en till två inlänkar snabbt gå upp i en SERP och sedan stanna där eller rent av gå ännu högre upp. De bästa exemplen på det hittar man egentligen inte bland SEO-bloggarna utan bland vanliga bloggar men som är mycket välskrivna och klarar att attrahera många läsare.

Notera emellertid att jag inte påstår att det här har något med pageranking att göra. Pageranking är bara pageranking: En approximation för att lösa ekvationssystem av in- och utlänkar.

Låt oss för ett ögonblick också roa oss med att ta oss en titt på Googles trust ranking (TR). Jag är övertygad om att TR går att uttrycka i RFC 2704. Själva principen blir att Google (med sin arme av surfare) kontrollerar ett antal webbplatser noga avseende utlänkar. Mest uppenbara inkluderar detta www.dmoz.org men rimligen är det en mix av flera olika typer av hemsidor och webbtjänster.

Genom att dessa hemsidor har trust ranking kan de också överföra page ranking. Den nya hemsidans trust ranking, d.v.s. i princip måttet på hur värdefulla dess egna utlänkar är, avgörs av en lång rad faktorer inklusive tydligast hur många betrodda sidor som länkat till den. Google har ju förövrigt i patenten angivit en lång rad faktorer som man tittar på och som inkluderar vem man länkar till, om hemsidan får nya länkar o.s.v.

Systemet är alldeles utmärkt förutom att Google behöver ett automaticerad facit för diskreta kontroller. Anledningen till att ett facit krävs är att systemet är korrumperbart jämförbart med page ranking värdet, även om det förvisso kräver ett hårdare arbete. Låt oss nu roa oss med att titta på vad Google har möjlighet att använda som facit:
1) Sin arme av surfare. Vi vet redan att dessa används för att kontrollera webbplatser.
2) Vad användaren klickar på i SERP:en.
3) Data från toolbaren.
4) Data från övriga vertikala tjänster: Analytics, Gmail o.s.v.

Ok jag har inte sett det själv men det påstås att Google har uttalat att man inte tittar på vad användarna klickar på i SERP:en. Av om det är sagt behöver det naturligtvis inte stämma. Använder Google det datat vill de knappast uppmuntra folk att sätta surfrobotar på länkar i SERP:en.

När det kommer till data från toolbaren anger de tydligt att de använder datat om man sätter på pageranking.

Jag är helt övertygad om att de också tittar på data från de vertikala tjänster men jag tror knappast att det är något de gör generellt. Däremot samarbetar de troligen med några webbplatser kring Analytics. I så fall är inte detta tillräckligt för att det ska kunna agera facit.

Men det här är bara vad jag tror. Jag vet inte vad som är korrekt och det gör knappast ens de flesta medarbetarna på Google.

hans99 2006-08-31 16:00

PS

Vad trust ranking särskilt är riktad mot och där det helt säkert kommer vara effektivt är bedrägliga länk-bytnings-scheman som link vault och länkar från skräpkataloger.

Intressant nog är det nu när man kan se värdet av dessa bit för bit devalveras som var och varannan med minimal datorkompetens och SEO kunskap startar upp dessa på lång rad.

end 2006-08-31 17:20

Bra skrivet hans... intressanta teorier.

hans99 2006-08-31 19:49

Citat:

Originally posted by end@Aug 31 2006, 17:20
Bra skrivet hans... intressanta teorier.
Jo det är precis teorier.

Jag tror att man kan nå bra positioner på en SERP på många olika sätt beroende av det är för material man har.
Bara för att en metod fungerar bra i en situation behöver inte innebära att andra metoder inte fungerar bra i andra situationer.

Magnus_A 2006-08-31 20:16

Det är naturligtvis teoerier, men även om G inte använder data från många olika håll för att trimma sökresultaten är en tjänst om Analytics en guldgruva för att verifiera och validera de algoritmer som man jobbar med. Man har direkt tillgång till trafikdata och kan lätt koppla det till sökalgoritmerna.
Om jag själv ser att de som sökt på keyword x stannar dubbelt så länge på min sajt som de som sökt på y och jag drar slutsatser av det, varför ska inte Google också kunna dra slutsatser, fast på ett mer aggregerat plan?

En möjlig framgångsstrategi är då att agera konsistent i hela sin strategi, så att det inte uppenbarar sig några konstigheter även om man tittar in på hur besökarna beter sig när de väl är på sajten.

Allt handlar ju om att presentera bättre sökresultat och om google kan placera sajter som ger större besökar tillfredsställelse högre upp så blir ju användaren nöjdare.

men det är bara en teori och fritt fabulerande, naturligtvis.

FredrikMH 2006-08-31 23:46

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Aug 31 2006, 20:16
Det är naturligtvis teoerier, men även om G inte använder data från många olika håll för att trimma sökresultaten är en tjänst om Analytics en guldgruva för att verifiera och validera de algoritmer som man jobbar med. Man har direkt tillgång till trafikdata och kan lätt koppla det till sökalgoritmerna.
Om jag själv ser att de som sökt på keyword x stannar dubbelt så länge på min sajt som de som sökt på y och jag drar slutsatser av det, varför ska inte Google också kunna dra slutsatser, fast på ett mer aggregerat plan?

En möjlig framgångsstrategi är då att agera konsistent i hela sin strategi, så att det inte uppenbarar sig några konstigheter även om man tittar in på hur besökarna beter sig när de väl är på sajten.

Allt handlar ju om att presentera bättre sökresultat och om google kan placera sajter som ger större besökar tillfredsställelse högre upp så blir ju användaren nöjdare.

Men det tror jag aldrig går med automatik utan måste granskas manuellt vilket leder till för mycket data för granskning.

Du kan inte blint lita på statistiken bara för att besökare 1 sökte på x och stannade i 10min medans besökare 2 sökte på y och stannade 25min, så betyder det inte att sidan är mer relevant till sökordet y. Utan innehållet av y kanske kräver att besökaren stannar längre än med x om vi utgår ifrån att båda besökarna har intresset för informationen.

Även om besöket skulle vara så kort som 1minut så berättar det ingenting om hur relevant sökträffen var eller om besökaren var nöjd. Tyvärr är det även så att många ord har olika betydelser vilket kan leda till att sidan sess som ej relevant även om den i högsta grad är relevant fast i ett annat sammanhang.

hans99 2006-09-01 01:08

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av elprisguiden

Men det tror jag aldrig går med automatik utan måste granskas manuellt vilket leder till för mycket data för granskning.

Du kan inte blint lita på statistiken bara för att besökare 1 sökte på x och stannade i 10min medans besökare 2 sökte på y och stannade 25min, så betyder det inte att sidan är mer relevant till sökordet y. Utan innehållet av y kanske kräver att besökaren stannar längre än med x om vi utgår ifrån att båda besökarna har intresset för informationen.

Även om besöket skulle vara så kort som 1minut så berättar det ingenting om hur relevant sökträffen var eller om besökaren var nöjd. Tyvärr är det även så att många ord har olika betydelser vilket kan leda till att sidan sess som ej relevant även om den i högsta grad är relevant fast i ett annat sammanhang.

Vad det kommer ner till är att Google vill visa de sökresultat som deras användare söker efter. Google söker inte efter någon form av objekt sanning.

I praktiken innebör det här man söker en mix av vad deras användare är intresserade av. För data av lexikonstruktur kan inlänkar vara just mest värdefullt därför att här kan det användas som ett mått på korrekten.

Men Googles användare söker också andra typer av webbplatser och där är det inte alls lika självklart att länkarna är lika ensamt väsentliga. Eller rättare sagt kan det finnas fler möjligheter att komma högt upp.

Låt oss roa med att titta på en inte konkurransutsatt eller värdefull SERP: "grönt te"
Vem kan tänkas söka på grönt te? Tja jag vet därför att vi använde vårt http://www.nyfikenvital.org/?q=node/144 för att vi skulle lära oss skriva
med hög läsbarhet även för sökmotorerna och lära känna våra läsare från sökmotorerna:
1) Hälsointresserade som hört att grönt te är hälsosamt.
2) Potentiella kunder som vill veta vad de ska välja.
3) Journalister som söker information om grönt te.
4) Kunder som vill beställa på nätet.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

På första plats ligger referensinformation på en webbplats som funnits länge och har massor av inlänkar, regelbundna besökare o.s.v. Inga konstigheter där.

På andra och tredje plats ligger ett referensblad från oss om grönt te som är all revelant information men ytterst kompakt.

På Google.com har en blogg andra platsen, vilket i alla fall jag tycker är ytterst intressant.

Men för att fortsätta på svenska serpen har vi sedan en lätt tilltalande mix av personliga hemsidor, en till lite större mediaprodukt och en till butik.

Totalt har butiker två platser av tio. Det stämmer hyggligt bra med att detta var den minsta gruppen av läsare från sökmotorerna.

Det vill säga det verkar som att Google vill visa en mix av hemsidor som passar dess användare. Inte särskilt förvånande egentligen...

Och men olika sorters resursers på nätet: butiker, tidningar, bloggar o.s.v. Fungerar olika och det krävs säkert olika
metoder för att reda ut vilken som är bäst inom respektive grupp.

Magnus_A 2006-09-01 10:09

Nu blev det en ny diskussion - och mycket lugnare.

Jag vill inte invända mot dina mycket intressanta teorier och erfarnheter - men väljer istälet att förtydliga lite av det som kanske verkade oklart.

Det handlar om olika nivåer på hur man använder resultatet. Från Analytics och annan statistik kan jag lätt se vilken trafik som är bra och relevant i förhållande till sajten. vilka sökord som leder till flest klick, vilka inlänkar som leder till flest klick och längst upphållstid. Samvariationen är stor mellan längd på besök och klickfrekvens, vilket gör att det går ganska lätt att dra slutsatser.
en slutsats är att länkar från bloggliknnade miljöer verkar ge ett bättre resultat än länkar från kataloger, om jag nu ska dra några exempel.
Det är slutsatser som jag själv kan dra, men som bara gäller min egen sajt..

Så kan inte google tänka. För dom gäller det att få fram kunskap som går att applicera på ett stort kollektiv av sajter och sökresultat.Ett sätt kan vara att aggregera data från många sajter och sökresultat och använda det i en utvärdering på hur bra algoritmerna fungerar. En sådan utvärdering bör väl göras manuellt, eftersom den har karaktären av forskning/utveckling snarare än kontinuerig uppdatering av sökresultat, pagerank och andra -rank:er.

för en WM är frågan: vilken strategi ska jag ha för att proaktivt ligga i framkant på sökoptimeringsutvecklingen?
Här verkar det som om bloggandets speciella struktur premieras av Google.

För mej som användare är frågan: hur kan jag använda Google som sökverktyg för att bättre hitta det jag vill söka efter?
Där kanske strategin bör vara: sök specifierat med hela fraser snarare än med allmäna nyckelord.
eller att logga in och låta Google assistera mej efter mitt personliga sökbeteende.

mvh

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson