![]() |
Citat:
Och om du läser mitt inlägg igen så skrev jag att "min situation som jag har nu, tvingar mig till att rösta på ett parti som jag annars aldrig skulle rösta på. "jag har aldrig nämt att jag kommer rösta på det partiet som har satt mig i denna situation, jag tycker att du borde läsa vad man skriver innan du svarar... Jag är inte alls övertygad om att högern kommer att lösa artbets situationen om jag ska vara ärlig, det låter så bra när dom står där och pratar men en sak ska du veta att högern har regerat sweden tidigare och vad hände då, jo dom körde landet i botten. och det tror jag att dom kommer att göra igen om dom får den makten. [EDIT] sedan är det en sak till angående högern, jag är tvåbarnsfar och och efter högern ignorerar att uttala sig i familjepolitiken så lär dom inte få min röstsedel: läs här http://www.aftonbladet.se/vss/val200...876301,00.html |
Citat:
Men jag håller helt klart att det finns de som inte vill jobba, men de är i en minoritet. Många blir idag - av regeringen - tvingade till plusjobb osv. för att de inte ska synas i statistiken! Enligt regeringen är det inte viktigt med låg arbetslöshet, det räcker att det ser ut som att vi inte har någon arbetslöshet i Sverige. Sedan att arbetsmoralen sviktar hos vissa beror ju på att vi har över 50% i skatt. Finns ju exempel där de som jobbar deltid förlorar pengar på att börja jobba heltid eftersom bostadsbidraget i vissa fall kan ryka. Jävligt märkligt om du frågar mig... Höga bidrag = Hög skatt på arbete = Låg arbetsmoral Kolla bara på Socialdemokraternas Lars Danielsson (snubben som åkte runt med sin älskarinna och åt dyr mat på fina hotell med regeringsplanet). Efter Tsunami-katastrofen har ju äcklet gått och tagit ledigt men får ändå över 90 000 kr/månad. För att inte prata om de 20 miljarder myndigheter kastar i sjön varje år. Inte så konstigt att vi har hög skatt när sossarna våldtar landet... |
Citat:
Citat:
|
H@nsson, jag antog även att ditt inlägg var ett svar på den tidigare vänsterkritiska diskussionen. Då det enda du tar upp i ditt inlägg är att du inte kan få något jobb tycker jag inte att det är så konstigt att jag antar att du tänker rösta på ett av de partierna som vill ge dig mest bidrag. Det verkar ju onekligen så i din argumentation.
Precis som Spindel skriver tycker jag inte alls det stämmer som du säger att högern har "kört landet i botten". Det har vänstern har klarat bra på egen hand. Det är deras fel att du är arbetslös idag. Jag kan verkligen inte förstå mig på folk som tycker att lösningen på dagens problem är att arbeta på samma sätt som man gjorde när man skapade problemen. Sänkta arbetsgivaravgifterna för unga är ju bara en försvinnande liten del av alla de åtgärder alliansen vill genomföra för att minska arbetslösheten så jag tycker det är fel att bara ta upp just den sidan av deras jobbpolitik. Dessutom tycker jag det är oerhört konstigt att någon över huvud taget låta sig vägledas i en politisk diskussion av en partisk socialdemokratisk tidning. Eller? |
Citat:
|
Har bara skummat igenom men jag håller med Thomas, man ska inte bara tänka på sig själv. Personer som har det bra och vill ha det bättre tenderar nog att rösta höger då det gynnar dem själva, medan personer som har det sämre / de som bryr sig mer om andra som har det sämre röstar åt vänsterhållet.
Håller även med det någon sa om det blir regeringsskifte så kommer högern vilja visa att de verkligen var värda att rösta på och infria massor av löften. Detta kommer spräcka budget, som vanligt vid regeringsskifte, och därför tror jag inte det blir speciellt bra av bara den anledningen. Vidare så studerar jag och jag hoppas mer på gratis tandvård till 24 eller något liknande än borttagen förmögenhetsskatt och fryst fastighetsskatt. Tror jag lägger min röst på S, även om jag inte är något större Persson-fan. |
Piratpartiet
|
För att spä på i debatten, just nu är jag bara glad om högerblocket vinner. De verkar i a f ha en solid allians.
Såg lite på någon debatt igår, och där stod Östros och sade att Socialdemokraterna inte skulle avveckla några kärnkraftsverk, men både Vänsterns och MPs representanter var av andra åsikter. Man citerade även Wetterstrand som vägrade sätta sig i en regering som inte skulle arbeta mot att avveckla kärnkraften vid utsatt tid (2010 har vi visst röstat om). Nu sade i o f Vänsterns representant också att hon ville ha 110% säkra kärnkraftsverk, vilket innebär att hon kuggade matten eller bara försöker mata oss med lögner om att det finns saker som kan vara mer än 100% säkra. Verkar som om vänster-alliansen är förfärligt stark i år <_< Högerblocket presenterar ju gemensamt valmanifest dessutom... Sedan så har vi ju Sossarnas hemsida. Opera listar så fint upp storleken på alla element på sidan till: 859081 byte, sisådär 700kb, tillsammans med Vänsterpariet (en fullkomlig skändelse och missbruk av W3C specifikationer där för övrigt) störst filstorlekar av vad jag kunde se. Kan de inte ens optimera webben, varför besvära sig med att låta dem fortsätta optimera landet? |
Jag väntar fortfarande på någon bra förklaring på varför sänkt a-kassa leder till fler jobb i ett läge då det inte är brist på arbetskraft.
Det är istället stor chans att det leder till färre jobb då det leder till minskad konsumtion. A-kassan är ett stöd som indirekt går till företag (och tillbaks till det offentliga), då dessa pengar används för konsumtion. Jag skulle vilja se något parti som verkligen sattsar hårt på att komma åt skattefusket. Skattefusket låg 1997 på ca 80-90 miljarder, medans de siffror jag har sett rörande fusket med bidragssystemen till "ett par" miljarder. Ps. undrar hur det kommer sig att "alliansen" inte har lagt förslag om att avskaffa riksdagspensionerna som är betydligt generösare än a-kassan, men det skulle ju iof. drabba dom själva.... ds. |
Citat:
|
Vco-systems: Moderaterna förslag säger att a-kasseersättningen ska sänkas till 70% förräns efter 200 dagar. På 200 dagar tycker jag att man borde kunna hitta ett nytt jobb om man verkligen anstränger sig att leta efter ett, inte sant? Sänkningen av a-kassan kommer ju även leda till att man kan vidta andra åtgärder för att sänka arbetslösheten. Kanske leder även den sänkta a-kassan till att fler startar eget?
Socialdemokraterna vill anställa 420 (!!!) personer som ska sitta och kontrollera skattefuskare. Det är enorma pengar. Då tycker jag att man på socialdemokraterna behöver ta sig en rejäl funderare, "Varför finns det skattefuskare i landet med världens högsta skatter?" kanske man borde fråga sig. Man måste angripa problemen från roten, man kan inte få barn att sluta skolka genom att ge dem mer läxor. Jag tror att bidragsfuskarna leder till mycket större kostnader än så, främst då inte genom att man betalar bidrag till dem, utan främst pga deras förlorade insats. För övrigt tycker jag man som politiker är värd varenda krona man får, med tanke på det enorma ansvar de åtar sig. |
Citat:
Enda skillnaden mot innan jag började plugga på högskolan och nu är att jag har en massa studieskulder nu. Vänsterpartiet för min del, förresten. |
Det blir Piratpartiet för min del. Jag håller med om det som dom står för, därför röstar jag på dom.
|
Hejsan
Ok, tack Hofvet =) |
Det är en helig ko att inte få säga att folk fuskar med våra system såsom A-kassa, sjukersättning, pension med mera. Men likväl fuskar folk.
Jag känner personligen folk som fuskar med detta. Några har sjukpension men jobbar svart som galningar. En annan blev tillsagd av sin man att inte ta något jobb under sommaren utan i stället ta A-kassa för att ta hand om barnen. Andra sjukskriver sig när det är fint väder osv. Helt klart borde skillnaden mellan att ha ett jobb och inte ha ett jobb vara större. Men samtidigt förstår jag att det inte är en sådan enkel matematik eftersom kostnaden för att mer eller mindre existera är hög. Även om man varit en flashig "it-expert" och blir arbetslös så är det ingen rättighet enligt mitt tycke att kräva att få ett likvärdigt arbete och bara vänta och vänta på ett sådant. Det finns mindre kvalificerade jobb att ta och det är förbaskat nyttigt och dessutom utvecklande att prova på andra jobb vad det än är. Har man dessutom harft ett välbetalt arbete och dragit på sig så pass mycket skulder tack vare en hög inkomst så har man satt sig i den situationen självmant och får stå sitt kast den dagen inkomsterna inte är lika höga. Jag kan inte förstå att mina surt förvärvade pengar ska gå till arbetslösa som använder dem till att betala av lån på t.ex. bostadsrätten. Däremot skulle jag gärna se ett system som t.ex. ge uppskov med avbetalningar av lån när man blir arbetslös eller något liknande. Men det ska finnas en bortre gräns. Det parti som krävde att medborgarna börjar ta ett eget ansvar skulle få min röst. |
Citat:
Nej jag är inte ute efter att få så bra "bidrag" som möjligt, utan att jobb möjligheterna för alla blir bra och rättvisa.... det är kass att gå på bidrag... Och efter mina inlägg här och jag har lyckats få lite debatt och synpunkter så ska jag vara ärliga mot er att det är i nu läget jag funderar på att fösta åt höger blocket, "VILKET JAG ALDRIG SKULLE GÖRA ANNARS.... Ja la upp mina små argument här för jag hoppades på att få lite respons och synpunkter och det har jag fått, jag är mycket nöjd med era svar och synpunkter ni har gett, det är så att jag har fkött på bått lite mer enen på vart jag "troligtvis kommer att lägga min röst på" vill bara säga att många av er skriver jävligt vettiga saker, så min undran är: varför blir ni inte politiker själva!!!! *Skrattar* Ha en bra helg!!!!! |
Citat:
|
http://www.politicalcompass.org/
Mycket intressant sida. Det visar lite mer om vad du är, höger eller vänster osv ... |
Citat:
|
En liten fråga till någon som vet..
Var moderaterna så överlägsna förra valet i omröstningar på sveriges olika forum (eller kanske överhuvudtaget) som i år? Jag vet inte men det känns som att det är dags för dom nu! :-D |
Jag måste verkligen säga att när jag såg Lars Ohly på TV vart jag nästan sugen på att rösta på V.
Jag tycker de har bra skolpolitik, sen att han vill utnämna israel till terroriststat tycker jag är bra m.m. Bara skattepolitiken jag inte håller med om. Men men :) |
Citat:
|
Skulle gärna rösta på ett parti från högerblocket men kd gör att jag håller mig undan...., befinner mig nånstans mittemellan det mesta så helst av allt skulle jag vilja starta mitt eget parti. Det behövs dock mer individtänkande i samhället idag, lika regler för alla fungerar inte vilket egentligen är en självklarhet som tydligen förbigått S.
|
Piratpartiet för riksdag
|
Citat:
Och sedan har du sedan tidigare visat att du hellre står på terroristernas sida än Israel. Nej, Israel är ingen terrorstat. Äcklar mig att det tydligen är okej att visa en kommunist i TV men nazister är inte okej. Oj då, kommunismen har bara tagit kål på några X antal miljoner mer människor än nazismen. Lars Ohly är och förblir den person i svensk politik som har minst makt. |
Citat:
Men man kan inte säga något ont Lars Ohly, finns ingen svensk politiker som lever som de lär förutom denna karl. Om alla politiker skötte sig som han skulle detta land vara betydligt bättre. Detta säger jag fast jag inte är vänsterpartist. T.ex. alla som sitter i EU får betalt ett viss arvode per dag plus ett arvode för resor m.m. bara en politiker (än så länge och i sverige) har betalat tillbaks överskottet av dessa arvoden och det är just denna Ohly. All respekt till denna man, tänk om göran hade samma typ av personlighet. Och Spindeln, jag tänker inte ens försöka diskutera israelfrågan på WN, inlägget kommer bara modereras. Men inget land har brytit så många mänskliga rättigheter som just israel (i modern tid). Sharon är betydligt större terrorist än t.ex. Usama Bin Ladin. Om du är sugen på diskutera israel så var god och adda mig på MSN eller PM´a mig. |
Citat:
Att ljuga om en sån onödig grej gör ju honom inte direkt trovärdig. Och att han tycker att man kan höja skatterna ännu mer gör ju bara att man vill lägga sig ner och gråta. |
Jag kommer att rösta på Miljöpartiet, håller inte med i exakt alla frågor, men stämmer överens med mina åsikter bäst av de som finns.
|
Citat:
Men tyvärr kommer de styrande aldrig att kunna anklagas för sina brott mot folkrätten så länge USA har sitt veto i FN. |
Citat:
Hade inte Hizbollah gömt sig som civila och skickat missiler mot Israel hade ju Israel självklart inte "terroriserat" Libanon. Man får inte heller glömma att det dog fler i terrorattacken mot WTC 9/11 än vad de gjorde under Israels "massmördande" av civila i Libanon. Det var ju nämligen så hemst att 9000 "svenskar" fick åka hem från "semestern". |
Jag håller med vad någon redan sagt.
Jag vägrar rösta på högeralliansen så länge den kristna konservativa högern finns representerad där. Dessutom börjar de rasistiska kontrollsamhällesliberalerna i (fp) bli en fullgod ursäkt för att rösta på vänsterblocket. Och (m) har väl aldrig gillat unga sekulariserade progressiva storstadsmänniskor, fast dom pratar bara inte om det. Det stinker gammalt omodernt och unket högerifrån. |
Citat:
Moderaterna är idag en precis lika positiv syn på sekularisering som tex socialdemokraterna även om de inte hade det för 20 år sedan. Att sedan kalla folpkartiet för "rasistiska kontrollsamhällesliberaler" visar ju tydligt på vilken nivå du står på. För det första borde du nog kolla upp vad "rasism" betyder, det finns absolut inget rasistiskt parti i riksdagen idag, och för det andra är jag säker på att nästan alla håller med mig om att det är vänsterblockets politik som lutar mest åt ett kontrollsamhälle, på gott och ont. "Och (m) har väl aldrig gillat unga sekulariserade progressiva storstadsmänniskor" Hehe, nähe... Det kanske bara är jag som fått för mig att det är just dom som kommer tjäna absolut mest på en högermajoritet i riksdagen med tanke på tex sänkta arbetsgivareavgifter för ungdomar 19-24 år. När man inte har några bra argument för sin sak kan man tydligen börja prata om hur de olika partierna luktar, det var ju en bra ide. |
Frågan jag ställer mig är hur mycket egosit jag ska vara när jag röstar. Jag vet precis vilket parti jag ska rösta på om jag vill tänka på alla i helhet och jag vet precis vilket parti jag ska rösta på som ger mig bäst möjligheter. Men ska man sedan väga in båda två och hitta ett parti mitt imellan så är det helt plötsligt mycket svårare. Jag känner också till vilka enorma bi-effekter det kommer bli om det blir blått styre då rött har regerat ett tag, vilket i sig kommer leda till rött i nästa mandatperiod.
Svar på tidigare påstående/fråga: Sverigedemonkraterna har stora anknytningar i vissa områden och där procenten antagligen skulle sträcka sig långt över en ynka procent. Det är därför svårt att avgöra hur stort det egentligen är. Vi får väl se efter valet. Tydligen finns här en och annan anhängare på WN. |
Citat:
|
FredrikMH: Nu vet jag inte om det är exakt så du har tänkt, men det är en gissning. Hur som helst tycker jag att man allt för ofta ser folk som, mycket kortsiktigt, vill rösta på det parti som ger ens medmänniskor flest fördelar. Det är många som vill rösta på bidragspartier och tänker någonting liknande:
"Äh, jag har det ändå så bra! Jag kan klara mig utan den där hundralappen. Moster Agda och stackars kusin Pelle som är arbetslös behöver den mycket mer än vad jag gör! Jag röstar på parti X, för då vet jag att jag skänker lite extrapengar till dem." Det är ju verkligen en osjälvisk grundtanke. Men det är inte det som är poängen, att ge skänka eller ta emot några extra kronor hit och dit är inte det som är tanken med politik. Det är mycket större frågor som; hur tycker jag att Sverige ska betraktas internationellt? Hur vill jag att våra barn ska ha det i skolan? Hur tycker jag att man ska minska arbetslösheten? Hur tycker jag att man ska minska brottsligheten? Det är sådana frågor som gör den egentliga skillnaden, istället för att fråga sig "Hur hjälper jag mina vänner som har det mindre bra när jag röstar?" tycker jag man borde ställa sig frågan "Hur hjälper jag landet jag bor i att utvecklas och växa sig starkare när jag röstar?" Det är inte alls själviskt, på det sättet kan man inte bara hjälpa sina närmaste vänner, utan även alla andra som bor i Sverige och utvecklas med det. Att rösta på ett parti som man tror ger en själv fördelar och alla andra nackdelar - det är egoistiskt. Men att rösta på allt annat än det parti som man tror utvecklar landet på bästa sätt, det är inte egoistiskt utan snarare korkat. Sen tycker jag det är upp till var och en att bestämma vilker parti som sköter det på bästa sätt :) Citat:
|
bump
Kan vi inte prata mer om det här? : ) |
Hofvet: Nej det var väl inte riktigt så jag tänkte. Utan precis som du säger så är det dem större frågorna som styr men jag kan inte utesluta att tänka på mig själv. Men jag har följt lite debatter på TV nu och jag har bestämt mig för vilket parti jag ska rösta på.
Jag kom också på att detta är första gången jag röstar för en mendatperiod. Kul :) |
Citat:
Om man kollar i ett forum som handlar om hur du får pengar utan att jobba så kanske det blir något annat parti som tar ledningen? |
Finns det några fler sajter som denna -> Ungtval.se/partikollen
Där man har möjlighet att svara på en del frågor för att se vilka partier man egentligen delar samma åsikt med. Skulle va bra o testa, så man inte röstar helt åt skogen ;D tack. |
Jag är vänsterpartist i själ och hjärta... ;)
Har inte direkt med att göra att jag är arbetslös (även om det hjälper till rätt mycket). Det enda jag fick ut av högskolan var tydligen en massa studieskulder. Jobb fick man iaf inte, verkar det som.. :( Nåväl. Vinner högerblocket kan man vara rätt säker på en vänstervinst om fyra år, iaf. Ifall man lyckas överleva så länge, vill säga. Vad jag tycker är mysko är dock hur många ungdomar som dras högerut. Alla kan väl inte vara så pass rika att de har råd att rösta på Moderaterna. Eller är det bara för att de tycker att sossarna är "gubbiga" eller nåt (vilket jag håller med om för övrigt, dags för Göran att lämna över spakarna till en yngre förmåga snart. Gärna kvinnlig). Jag räknar dock med en (knapp) vänstervinst. Än finns det folk som minns förra gången högerpartierna hade makten. Det finns trots allt en orsak till att sossarna har regerat så pass många år de har. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson