WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet.se värsta jag vart med om. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15262)

KryptoniT 2006-08-16 17:07

Enligt mailet så pekar det på att proinet förmodligen inte kommer/har hamnat i en sån bra ekonomisk situation med tanke på att den förre ägaren har skulder och kronofogden på sig så kommer troligen det gamla proinet precis som dom säger i mailet att gå i konkurs. Och som kund så är jag bara tacksam att få bli överförd till bättre servrar med bättre upptid. Det hela är friviligt om man vill stanna hos gamla proinet med ägaren som den enda som förhoppningsvis gör något och försöker hålla servrarna uppe så får man det. Men vill man gå över till det nya proinet egentligen helt gratis med resterande tid man har kvar på sitt konto så får man det. Så frågan är ju vad avtalet med kunden säger om han får säga upp sitt avtal. Men däremot tycker jag att det låter lite konstigt att dom får dra över hela gamla proinets kund databas som det står i mailet. Som ni säger så tycker inte jag heller det här verkar hålla juridiskt. Men å andra sidan så tror jag inte den här ägaren har råd över huvudtaget att göra en tvist av det här med tanke på skulderna. Det ska bli spännande att se vad som händer härnäst.

Decibel 2006-08-16 18:11

Du kan väl ändå inte kalla det frivilligt om man automatiskt blir flyttad till det nya om man inte besvarar det, dom borde ha vänt på steken istället, att de som önskar byta kan göra det utan kostnad genom att...

KryptoniT 2006-08-16 18:16

nej det har du rätt i var nog rätt dumt att säga så.

Westman 2006-08-16 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Inte juridiskt hållbart och troligtvis straffbart.

Har inte så mycket koll på lagar och dylikt.
Dock kommer det ut ett nytt tids nog.
Som har talats över med en jurist.

Den meningen hörde ihop med exemplet, inte Proinets brev. Om det inte framgick tydligt nog så beklagar jag men enligt syftningsregeln så syftar man alltid till det senast nämnda.

Mattias 2006-08-16 18:34

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 16 2006, 18:33
Den meningen hörde ihop med exemplet, inte Proinets brev. Om det inte framgick tydligt nog så beklagar jag men enligt syftningsregeln så syftar man alltid till det senast nämnda.
Sorry.
Ville bara informera som en påföljd till din text.

mersault 2006-08-16 18:36

Som jag fattade det (vet dock ingenting säkert alls utan spekulerar) så verkar det som att de nya ägarna hade ett avtal (skriftligt/muntligt?) med gamla ägaren att de skulle ta över. Sen började den gamla ägaren strula med någonting (kanske hade de avtal om att ta över kunder eller inventarier, men inte själva bolaget? Bara en spekulation.) så de tyckte att det var bättre att skapa ett nytt bolag.

Håller med om att det finns en del juridiskt tveksamma detaljer i hela förfarandet.

Vi är ändå nöjda med Proinet, trots vissa problem senaste tiden, och hoppas "nya" Proinet ska fungera bra.

PgD 2006-08-16 21:45

Citat:

Originally posted by KryptoniT@Aug 16 2006, 17:07
Men å andra sidan så tror jag inte den här ägaren har råd över huvudtaget att göra en tvist av det här med tanke på skulderna. Det ska bli spännande att se vad som händer härnäst.
Även om den nuvarande ägaren inte har möjlighet eller lust att initiera några rättsliga åtgärder så är det fullt möjligt att konkursboet (om det går så långt) under ledning av konkursförvaltaren gör det. Det beror på hur stora pengar det handlar om. För övrigt brukar förfarandet som de nya ägarna försöker sig på för att få över kunderna kallas negativ avtalsbindning och ett sådant avtal överlever inte en rättslig prövning.

KryptoniT 2006-08-17 14:33

dom låg nere lite igår sent på morgonen, och idag segar sidan utav bara helsike. Någon annan som har samma problem?

Mattias 2006-08-17 15:00

yep, cirka 50% mindre inkomster idag :-)

ipwalk 2006-08-17 15:06

Jag mäter sidan Proinet.se genom ett konto på Pingdom.com och detta är en liten skärmdump från min rapportsida för just Proinet.se. Det verkar som om responstiden har gått i tacket idag.

Bifogar en bild från rapport sidan från kontot på Pingdom.com
http://www.ipwalk.com/public/img/pro...2006-08-17.jpg

clirre 2006-08-18 07:34

Vilka webbhotell finns i ungefär samma prisklass (200-400 Kr/år) med ungefär samma utbud? Jag behöver bara runt 500 Mb utrymme och php, Mysql och helst Cpanel. Jag har hört Patrikweb nämnas i sammanhanget, vad finns mer för alternativ (som inte brukar få kass kritik som tex b-one)?

Är det lätt att flytta över databaserna till ett nytt webbhotell för övrigt?

Kihlbom 2006-08-18 08:38

Mitt direkta råd är att flytta över allt till Oderland. Det fungerar perfekt. De börjar få lite för mycket kunder nu så jag hoppas de kan nyanställa för att hålla samma support som de har nu. Men där har jag alla sidor, och sen bara lite testsidor m.m. hos Proinet

jonny 2006-08-18 08:55

Shellkonto är väl bara aningen dyrare men med 1 GB utrymme om det är den typen av tjänst du letar efter.

ohls 2006-08-19 15:01

Scorpion data, hur är dom? har dom likande tjänst?

Rob 2006-08-22 20:31

Hej
Nån som vet vad som har hänt med "soppan" kring proinet?
Är det fortfarande "STRUL" med ägarbyte samt att deras server/servrar ligger nere ofta?

Är ev sugen på ett hotell hos dem då jag är ute efter nåt i deras prisklass eller ska man leta efter något annat?

Mvh

Robert

Spindel 2006-08-22 21:20

Citat:

Originally posted by ohls@Aug 19 2006, 15:01
No! Håll dig borta från Scorpion Data! Sök på WN så får du reda på mer.

jonny 2006-08-23 09:35

Så ni har hittat en lösning på era interna konflikter nu?

ohls 2006-08-23 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av ohls

No! Håll dig borta från Scorpion Data! Sök på WN så får du reda på mer.

Har sökt och läst en del men inte hittat något vettigt.

dagga 2006-08-23 19:23

ProInet: Helt nere eller svarstider på 30+ sekunder 90% av tiden senaste dagarna. Mail till supporten besvaras inte. Katastrof. Som någon skrev ovan, inkomsterna blir lidande och jag förbannad. Men nu flyttar jag, även om det är jobbigt.

Har även sajter på Scorpion, tyckte att de var svaga men jämfört med ProInet så funkar allt bra, dock inte tillfredställande. Ofta sega svarstider.

Det lutar åt Oderland nu.

NuCo 2006-08-27 14:00

Mina sidor är nere sen kl 14 igår. Har fått följande svar från Supporten ang. problemet:

----
Hej,

Webcows (Där servern står) har stängt ner servern pga av obetalda räkningar, som du säkert vet så är det rätt mycket interna problem, men den servern sköter jag inte mer och kan därför inte hjälpa dig att få upp den om inte Mattias (Proinet, Enskilda firman) betalar räkningarna där borta.

Men jag kan iallafall ringa och höra med dom på måndag, dom har inte öppet någon telefon idag.

//Proinet
-------------

Allvarligt talat.... Så här får det ju inte gå till.. Om det är nu så att den nya ägaren "Mattias" äger Proinet hur fan kan det "nya proinet" gå in o svara på support mailen?? Det fattar jag inte...

Jag har ett avtal med Proinet ...spelar ingen roll om det är det gamla eller "nya proinet". Mm detta inte löses på måndag vad tycker ni jag skall göra? Både jag och mina kunder förlorar inkomster pga detta...

jonny 2006-08-27 14:18

Har du en backup på din webbplats kanske du kan få lägga upp den på "nya proinet" utan kostnad?

NuCo 2006-08-27 14:37

Kanske det .. men vi kan inte vänta i 3 veckor till på att nya proinet skall få in sina nya servrar ...

Helt katastrofalt dåligt hantering.... lutar åt flytt på en gång ... Tar gärna emot PM med förslag på alternativ lösningar som liknar proinets reseller konto..

Standout 2006-08-27 14:46

Jag har några kunders webbplatser hos Proinet. Jag kommer inte åt någon av dem.

Visst har jag backup på själva programmet, men databaserna blir ju alltid något inaktuella om man ska gå tillbaka i tiden. På måndag kommer ett helt gäng med kunder att ringa och undra vad som har hänt. Jag undrar just vem som ska stå för den supporttiden?

mikaelkrantzokit 2006-08-27 16:33

Kanske är så att de är problem med proinets system för att de som sköter sakerna kanske inte har 100% koll på sakerna. Men kanske är så att de nya killarna som drar igång de nya bolaget har för avsikt att bli bättre och supporta sina kunder.

Men som jag alltid sagt, man får den support man betalar för. Betalar man lite för att ha sin webplats uppe så får man oxo support i form av obefintlig oftast om en server går ner under en helg tex. Då bolaget som driver tjänsten kanske inte har råd med personal som sköter saker på helgerna.

Köp ngt som är dyrare och räkna med bra o befintlig support istället?
Priset är inte alltid de man ska kika på kanske när man väljer leverantör.

BoISaren 2006-08-27 18:39

Mitt konto på Proinet fungerar?

jonny 2006-08-27 19:14

De har en (eller flera) server som står hos DCS också. Det är den som det varit så mycket problem med, vad jag förstått.

Standout 2006-08-27 19:53

Citat:

Originally posted by mikaelkrantzokit@Aug 27 2006, 16:33
Priset är inte alltid de man ska kika på kanske när man väljer leverantör.
Det gjorde jag inte. Jag ville ha en svensk leverantör med WHM och Cpanel. Då fanns det inte så många att välja på.

För övrigt så sprider jag ut mina kunder och projekt på flera olika webbhotell. På så sätt blir det inte så farligt om en server går ner.

yellow 2006-08-27 21:05

Låter som en vettig idé, det där att sprida ut kunderna. Det är alltid bra att ha en backuplösning om det skulle uppstå problem. Tyvärr är ju problemet att det inte alltid är så lätt att flytta hela webbplatser med databaser och allt, åtminstone inte om det handlar om en flytt mellan olika kontrollpaneler.

Tycker det är synd det som har hänt, det är alltid svårt att ta igen ett bra rykte, även om det kanske legat utanför vissa personers kontroll.

Xamda 2006-08-27 21:32

Har nu läst om mdetta i veckor...

Fattar inte denna cirkus... Varför gnälla i oändlighet i stället för att ta tjuren vid hornen och flytta när det är en så uppenbar kaos i företaget, eller vad ma nu skall kalla det, som står bakom Proinet.

Om man inte tycker att ens egna kunder och sin egen verksamhet är värd mer än att placeras på Proinet och den blygsamma kostnad det innebär så kanske man skall omvärdera sin verksamhet? Varför väljer man inte ett "riktigt" webhotell?

Proinet förefaller skötas av folk som knappt hunnit torka bakom öronen och det drabbar en hel flock oskyldiga... Byt hotell. Det finns gott om fungerande och bra, och även relativt kostnadseffektiva, alternativ.

idwms 2006-08-27 22:21

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 27 2006, 21:32
Har nu läst om mdetta i veckor...

Fattar inte denna cirkus... Varför gnälla i oändlighet i stället för att ta tjuren vid hornen och flytta när det är en så uppenbar kaos i företaget, eller vad ma nu skall kalla det, som står bakom Proinet.

Om man inte tycker att ens egna kunder och sin egen verksamhet är värd mer än att placeras på Proinet och den blygsamma kostnad det innebär så kanske man skall omvärdera sin verksamhet? Varför väljer man inte ett "riktigt" webhotell?

Proinet förefaller skötas av folk som knappt hunnit torka bakom öronen och det drabbar en hel flock oskyldiga... Byt hotell. Det finns gott om fungerande och bra, och även relativt kostnadseffektiva, alternativ.

Xamda: Men om du nu vet så många så kan du väl langa upp en lista med liknade Svenska levernatörer som erbjuder liknande prestanda för ett liknande pris. Så kanske du får slut på allt tjafs och jag skulle bli nöjd även...

nomicon 2006-08-27 22:41

WN's webbhotellsguide kanske?

/Martin

Xamda 2006-08-27 23:16

idwms - jag tror inte man måste anstränga sig för att hitta alternativ... Frågan är om du är så låst vid ett lågt pris att du inte kan se på alternativen? I mina ögon måste ett webotell i alla lägen vara värt mer än medioker helkväll på krogen, allt därunder är larvigt och resultatet oftast likaså.

Vad gäller liknande prestanda... Tja, det klarar ALLA webhotell med råge, verkar inte finnas många som ligger nere så mycket som Proinet, så det är väl bara att börja välja, t.ex. i WN's webhotellsguide, som nämndes av Nomicon.

Thor 2006-09-01 00:28

meh mina sidor hos proinet försvann just... nån som kommer åt sina sidor där?

Xamda 2006-09-01 00:53

Ja, som sagt...

christi@n 2006-09-01 22:57

Nu får det fan hända något. Mailservrerna har inte fungerat på hela dagen, och Proinets sajt går heller inte att nå.

FINNS NI KVAR????

Alpha 2006-09-01 23:00

Citat:

Originally posted by christi@n@Sep 1 2006, 22:57
Nu får det fan hända något. Mailservrerna har inte fungerat på hela dagen, och Proinets sajt går heller inte att nå.
FINNS NI KVAR????

Låter som det är dags att flytta till annat hotell :D
Neno, JX, Aleborg.. finns väl massa att välja mellan.

christi@n 2006-09-02 09:32

Så nu är jag glad igen.. Sluta snacka skit om Proinet. Allt fungerar.

jonny 2006-09-02 09:35

Citat:

Originally posted by christi@n@Sep 2 2006, 09:32
Så nu är jag glad igen.. Sluta snacka skit om Proinet. Allt fungerar.

Du menar att det var du som hade ett fel i din utrustning och inte Proinet som orsakde ett 24 timmars stopp nu?

patrikweb 2006-09-02 13:15

24 timmar? Dom har bara varit nere runt 11 timmar denna månaden än så länge.

http://uptime.ipwalk.com/site/month_summar...eb01.proinet.se

Fast mailservern kanske varit ner mycket mer?

Westman 2006-09-02 14:16

*host* Ipwalk är en bra tjänst men inte är den hundraprocentigt korrekt. T.ex. så har den visat 48 minuters nedtid på en av våra absolut stabilaste maskiner. Vilket är underligt då vårt eget mätsystem på servern inte någon nedtid registrerad (den kontrollerar mot Sunet, Netnod och Telia). Inte heller har min maskin hemma registrerat nedtid (den kör WhatsUp).

Sen har vi en maskin i USA som var nere i över 18 timmar (enligt systemloggen och vårt eget system). Där är nedtiden hos Ipwalk registrerad till strax under 15.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson