![]() |
Crystone gick ner idag 07:40 . Är fortfarande nere. Vad händer?
|
Dom är nere igen pga elavbrott, dom beräknas komma upp vid 18:00 pga då beräknas fortum att elen ska vara fixad.
|
Börjar ju bli en vana... Tur man inte har flyttat med till Sthlm.
|
Vad menas, detta skall ju enligt Kaneteg vara en av Stockholms mest moderna hallar...? Har de ingen reservkraft nu heller??? Hur förklarar man det för dem som betalat extra för reservkraft...?
Suck. |
59 kunder till Fortum är utan ström, se http://edw.fortum.se/?area=180J7
|
Deras reservkraft imponerar inte.... Enligt Fortum inträffade elavbrottet 07.39 och enligt citygbg.se dök Crystone 07.40. En minuts reservkraft...?
Man får vad man betalar för, åter igen. |
Citat:
Tidvis har också Malmö varit nere sett från Breda Bandsbolagets nät här i Stockholm. Routas den trafiken via Crystone i Stockhom, någon som vet? |
--------------------------------------------------------------------------------
Återigen är min dedicerade server ur funktion. Har den hos Crystone före detta Eastpoint. Förra veckan samma sak både i Stockholm och Norrköping. Skylde på att de hade samma DNS. Massor av problem sista året med server och mailen som jag har på en annan av deras servrar.Tycker att ett företag som Eastpoint som har köpt upp 5-7 andra webbhotell och önskar bli introducerade på börsen inte ska ha dessa problem. Har de växt förr fort kanske. Någon mer som tycker att de har blivit sämre. Har varit kund hos Eastpoint i många år men nu börjar jag ledsna. Men de är prisvänliga. Har SQL på servern. Har ringt Crystone och de kan inte ge något besked utom att det är strömavbrott i hela huset och fastighetsägarens fel???? Samma fel som förra veckan. Dåliga ursäkter för ett företag som går ut med att de ska bli störst och komma in på börsen. Ibland funderar man på att byta. |
|
Deras routrar samt websrv verkar vara uppe, men kollar på tv3.se samt andra kunder så är inte dom uppe.
Så kan ju vara så att dom fixat temp UPS just till router samt deras server. |
Saxat från seras webbsida:
2006-07-16: Strömavbrott i Årsta Just är det strömavbrott i Årsta. Vi jobbar för fullt med att koppla in reservkraft och vi kommer i första hand se till att mailservrarna kommer igång. Elbolaget räknar med att strömmen kommer att vara tillbaka kl 17.00. |
(Och Fortum säger 18) :)
|
Moderna hallar *gapskratt*
Skall ringa dem på måndag och erbjuda en driftsäker hall med riktig reservkraft. Skall ringa TV3 och Ztv med ;) Btw, Fortom säger 22.00 nu Jag har min hobbyprojektsite på Crystone, flyttade dit för ca en månad sedan. Känns bra det här :( |
Citat:
Även låter det inte så bra att deras säljare inte ens har sina servrar hos bolaget deras säljare försöker sälja plats åt :P |
Citat:
Här finns Crystones driftinformation. |
Citat:
|
Citat:
Jag har både skåpsutrymme och internetkapacitet som slår de flesta på fingrarna, fast jag har inte haft tid att flytta in i järfälla anläggningen.... Blir så när man har mycket att göra. Får väl se till att prioritera det så man slipper Crystones kraftproblem. |
Citat:
Men undra om Crystone betalar tillbaka alla pengar kunderna betalat i UPS tjänst nu :P Men som jag alltid har sagt stora bolag tänker dom bara på pengar inte för ha vettiga saker eller på sina kunder. |
Citat:
För övrigt ser tv3.se ut att vara nere fortfarande, trots att: Citat:
|
Det framstår som väldigt märkligt att en toppmodern hall inte har fungerande reservkraft, särskilt efter nedanstående uttalande:
Citat:
På detta svarade sedan Kaneteg från Eastpoint: Citat:
|
Tycker om man betalar extra för en tjänst som inte fungerar så tycker jag att man ska få tillbaka pengar.
Om man inte betalar extra för UPS kraft bör man inte klaga på elavbrott men om man ändå betalar över dubbla colo kostnaden just för UPS kraft som inte ens håller alls då har dom sålt en tjänst som dom inte levererad. |
Men, nu säger Crystone att allt är uppe, men inte ser jag några sidor förutom Crystones egna.
tv3.se är nere... För övrigt förstår jag inte webotell som säljer utan reservkraft, det borde ivetvis ingå. Kan man inte få med det i kalkylen får man väl höja priset. |
För 200 i månaden bör man inte förvänta sig med UPS, men tycker att dom bör ha fungerade för sina servrar och routrar samt kunderna som betalar för det.
Dom tar ju 225 per server för UPS så blir en del pengar per år för en kund som har några servrar så skulle blivit galen om jag hade betalat för UPS och märkt att dom blåst en på pengar för inget alls. |
Jo, vad menade var att jag ser det som oseriöst at ens ha det som en option. Reservkraft är ju en av anledningarna till att man väljer att placera sin server i en hall i stället för i garderoben (typ)... Det, kyla och vettig bandbredd... Även om man är liten och har ont om slantar så måste ju detta vara ett av incitamenten för att välja hall, om det inte bara är utrymmesbrist på kontoret eller i hemmet...
Nå, i vilket fall, att det inte finns reservkraft till webhotellet hos Crystone är ju mer än förvånande... Tycker jag. |
Citat:
De har för övrigt fått igång tv3.se nu. Var är dessa aktier noterade någonstans? Vore kul att se aktiekursens förändringar en vecka tillbaka från måndag. |
Aktier går väl alltid upp vid börsnotering, så man bör se en längre tid framåt för se något vettigt.
Så kan säkert vara lite ostabilt köpa aktier just nu när dom kanske är som högst. |
patrikweb:
Det var du som tolkade in "servrar" i det jag skrev. Webbsidor för några cykeltävlingar var snabbare att sätta upp på ett befintligt webhotell istället för att stressa med mina egna servrar. Jag har full förståelse för att Crystone (såsom marknaden ser ut) ger priser som de gör. När vi offererar mindre coloförfrågningar får man alltid som svar att "dom å dom" bara tar så lite för colocn och att vi är oseriösa som tar så mycket. Sitter man sedan ner med prospectet och går igenom tjänsteinnehåll, sla och tjänstebeskrivningar så är det till 99% så att billighetsalternativet innehåller friskrivningar som gör en mörkrädd. Om prospectet sedan vill ha det så eller inte är ju upp till dem, vad deras budget tål och hur viktig tillgänglighet är. |
Eastpoint är noterade på Nordic Growth Market, dock inte under namnet Eastpoint utan Getupdated Sweden AB (GETU B). De introducerades i tisdag förra veckan (11/7) utan någon nämnvärd kursändring (inte konstigt då det inte var en börsintroduktion av vanligt slag).
Jag lider med Crystone och deras kunder, hoppas verkligen de kan lösa strömsituationen snarast möjligt. I sådana här fall finns det inga vinnare, bara förlorare. |
Vad man inte får glömma är att Crystone också förlorar pengar på dessa avbrott, och får generellt sett missnöjdare kunder. Det är inget dom vill ha. Dom vill nog lösa strömavbrottet lika mycket som "vi".
Däremot - hade jag haft co-location hos denne och det visat sej att en tjänst jag beställt (i det här fallet: UPS) inte funnits, då hade jag gått till Konsumentverket ögonblickligen. Har svårt att tro att folk som betalar för det står och rycker på axlarna när Crystone dyker efter högst 2 minuter. Dock är det synd att deras support är så varierande. Ibland får man svar av någon som verkligen vet och kan, medan nästa gång får man snacka med någon uppkäftig en som tycker att man är gnällig när ens hemsida går ner andra gången på 10 dagar. |
Citat:
Citat:
Det finns mycket kraftfulla UPSer som kanske kunnat klara hela strömavbrottet igår, men det är inget en normal UPS klarar. Citat:
Telia har mycket varierande kundtjänst. Det finns de som haft tur och pratat med tekniskt kunniga personer på bredbandssupporten. Själv har jag bara fått prata med folk som läser innantill. Däremot har jag ibland fått prata med gamla rävar på Telia som kunnat lösa konstiga problem i telestationer etc direkt på telefon - samtidigt som jag fått prata med personal som knappt verkar veta hur man ringer ett normalt samtal. En större organsiation gör det svårare att hålla en hög och jämn kvalitet. Det behövs en viss kompetens för att hjälpa personer på min mammas nivå att ställa in outlook för att kunna ladda ner eposten - och en helt annan för att hjälpa en halvavancerad kodare som inte får sitt script att fungera. |
Nu vet vi inte var för typ av UPS dom ger till kunderna, men det verkar som det inte ens hålde någon minut deras UPS.
Men en UPS för just datorhallar vid full belastning brukar alla fall kunna ge 40min med lite extra batteri och kan ge rätt bra tid om man köper in lite extra batteri. Sedan är det aldrig bra lasta en UPS vid max om man vill få ut drifttid. Att dom sålt en UPS tjänst är sant, sedan kan man tycka UPS tjänst för en datorhall ska hålla bättre en en "hemma" UPS. Men vet inte vad som står i deras avtal vad som gäller för deras UPS tjänst. Självklart vill alla ha fungerande el, tror även om dom har några vettiga tekniker där och dom skulle fått bestämma så skulle dom köpt in vettiga saker. Men inte alltid lätt fråga ledningen som endast vill se på sin plånkbok att få köpa in vettiga saker. Men tycker att man bör kunna ställa lite mer krav på ett företag som ska vara Sveriges största Webbhotell. Ang Support är det lite annan sak, först och främst vill dom antagligen ha billigt folk och sådant folk brukar ha begränsade kunskaper. Vettig folk som vet mer går oftast under tekniker och vill inte slava som support generelt. |
Vad är UPS? För mig är det samma sak som en batterilösning understödd av diesel vid behov. UPS betyder ju Uninterruptible Power Supply, avbrottsfri kraft, typ... UPS med bara batterier är en mycket begränsad tjänst som säkert fungerar för många, men knappast vid ett riktigt strömavbrott...
|
UPS har inget med diesel att göra, även om man behöver använda diesel ibland för att få riktig reservkraft.
Men är inga problem att köra UPS flera dygn och klara sig, beror helt på belastningen och antal batteri. Men har man kanske över 50 rack som ska ha kraft så blir det en mycket dyr lösning att få bra UPS tid som inte kostar förmycket och då blir diesel billigare. Men när man snackar datorhall miljö bör alla fall UPS hålla ett tag minst alla fall om man nu inte har någon disel alls. |
Citat:
Många kunder hos Crystone har heller inget behov av att tjänsten ska vara tillgänglig 24/7. Vissa av oss är beroende av att deras tjänst ska vara tillgänglig för att vår verksamhet ska kunna rulla. 381 minuters nedtid är inte lite och sen ifall Joe 14 inte märkte av det är ganska irrelevant. Citat:
<!--QuoteBegin--Jonny Jag tror det beror på storleken framförallt. Telia har mycket varierande kundtjänst. Det finns de som haft.............. [/quote] Du har givetvis rätt att storleken på företaget spelar in. Hade det handlat om tekniska frågor hade jag varit förstående, dock handlar det om något helt annat som jag skrev tidigare. Nu är iallafall sidan uppe igen, och några fler avbrott hoppas jag vi slipper. |
|
Citat:
Men jag har själv haft kunder som gnällt om ersättning för att de förlorat miljoner i intäkter på att deras webbplats inte fungerar. I det fallet för att den tekniker de anlitat inte ens klarade av FTP. Om man omsätter flera miljoner om dagen köper man inte minsta kontot hos det billigaste webbhotellet man kan hitta (vilket var vi så vitt jag vet när det hela utspelade sig). Om 95% av kunderna inte ens märkt av driftstörningen - även om de kanske läser om den hos IDG nu, vilket är nackdelen att vara i Crystones storlek - är de kunderna fortfarande nöjda. De kunderna är ur ett krasst företagsekonomiskt perspektiv bättre kunder än du som upptäckt att din sida inte fungerade och är missnöjd. Det går att sälja tjänster som är "good enough". Därmed inte sagt att det är vad Crystone gör. Men det är förmodligen mest lönsamt att göra så. Om den typen av affärer gör att man sover gott om natten är en annan sak. |
Allt har varit jättebra med crystone förutom dessa elavbrott. Nu hoppas jag att de verkligen hittar en fungerande lösning för reservkraften, så som VDn påtalar i artikeln.
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson