WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Loopia och .Eu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13463)

JonathanS 2006-04-12 17:13

Det svar som autosvar fick från oss gällde en vanlig registrering, inte en förhandsregistrering. Om man inte får igenom en vanlig domännamnsregistrering hos oss så skickar vi ut detta svar, detta oavsett toppdomän.

autosvar 2006-04-12 17:20

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 12 2006, 17:13
Det svar som autosvar fick från oss gällde en vanlig registrering, inte en förhandsregistrering. Om man inte får igenom en vanlig domännamnsregistrering hos oss så skickar vi ut detta svar, detta oavsett toppdomän.

Ok - sorry - jag har aldrig fått något sådant förut :) Me bad - my mistake :)

micke_nkpg 2006-04-13 03:32

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 12 2006, 17:13
varför hade ni detta även först på eu-domänerna när ni iaf inte kunde slutföra det?

ToBad 2006-04-13 11:01

Loopia var totalt kassa. Jag fick inte en enda förbeställd domän.
Finns det någon på detta forum som fick en domän tidstämmplat
innom den första timmen efter öppnandet?

autosvar 2006-04-13 16:58

Citat:

Originally posted by ToBad@Apr 13 2006, 11:01

Jag fick ingen domän alls på förhandsregistreringen via Loopia

Maccke 2006-04-13 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av ToBad

Jag fick ingen domän alls på förhandsregistreringen via Loopia

Samma här! Dock så berodde det i några fall på att jag valt för "populära" domäner, som senare blev inskickade till Sunrise 1 eller 2.
Så var nog fallet för dig också! Men att ingen verkar ha fått igenom någon domän den första timmen får en ju att undra vad dem håller på med???

autosvar 2006-04-13 18:18

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Samma här Dock så berodde det i några fall på att jag valt för populära domäner, som senare blev inskickade till Sunrise 1 eller 2.
Så var nog fallet för dig också

Japp - men det är historia nu. Vi får se framåt.
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Men att ingen verkar ha fått igenom någon domän den första timmen får en ju att undra vad dem håller på med???

Jag är mer intresserad av att veta hur det fungerar rent tekniskt. Jag förstår att det i grova drag handlar om att varje registrar ska skicka sina beställningar i en textfil från och med en viss tidpunkt. Varje registrar får endast skicka en viss mängd information ett visst antal gånger per en viss tidsenhet, vilket är orsaken till att till ex Godaddy hade flera företag registrerade hos Eurid som självständiga registrarer för att kunna batcha iväg fler beställningar under samma tidsintervall. Men vad är det som ytterst avgör att vissa alltid är framgångsrikare än andra? Bättre servrar? Bättre script? Fusk som i fallet med nummerdomänerna hos nic-se.se nu senast? Geografisk närhet? Ni som vet - berätta gärna mer...

teamweb 2006-04-14 09:11

Vi reggade Teamweb.eu under Sunrise 2 (?) hos loopia, dagen efter hade nått obskyrt bolag nånstans i Ukraina reggat domänen. Det finns adress till Johanneshov och telefonnummer. Men ingen som svarar och sen blir det en engelsktalande telefonsvarare.

Vi betalade en avgift på 800.- för att verkligen skydda namnet och sen missar man sitt namn iaf. Tycker det är mycket tråkigt. Nu har vi ett AB men jag vet inte om man kan ha nån tur med att försöka hävda sin rätt och få domänen iaf.

Henrik Larsson 2006-04-14 10:07

Citat:

Originally posted by autosvar@Apr 13 2006, 18:18
Varje registrar får endast skicka en viss mängd information ett visst antal gånger per en viss tidsenhet, vilket är orsaken till att till ex Godaddy hade flera företag registrerade hos Eurid som självständiga registrarer för att kunna batcha iväg fler beställningar under samma tidsintervall.
Del 1 - www.bobparsons.com/EULandrushFiasco.html

Del 2 - www.bobparsons.com/Newfactsemerge.html

Del 3 - www.bobparsons.com/EURidResponds.html

Bob Parsons är CEO och grundare av GoDaddy.

autosvar 2006-04-14 10:50

Citat:

Originally posted by Henrik Larsson@Apr 14 2006, 10:07

Intressant:
"Registrars without websites?
EURid accredited more than 580 phantom registrars who do not even have websites How is it possible for a company that doesn’t have a website to be in the domain name registration business? So let’s back up a bit. The hard fact is that the EURid registry verified one thing and one thing only. The EURid registry verified that for every registrar application there was a check for 10,000 eurors ($12,000 U.S.) to deposit into the EURid bank account."

Visst kände jag till alla dessa spökregistrarer, men 10 000 euro är ett ganska ansenligt belopp om det gäller flera hundra företag. Var det så att varje registrar fick använda sina 10 000 euro för att registrera domäner?

Maccke 2006-04-14 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson

Intressant:
"Registrars without websites?
EURid accredited more than 580 phantom registrars who do not even have websites How is it possible for a company that doesn’t have a website to be in the domain name registration business? So let’s back up a bit. The hard fact is that the EURid registry verified one thing and one thing only. The EURid registry verified that for every registrar application there was a check for 10,000 eurors ($12,000 U.S.) to deposit into the EURid bank account."

Visst kände jag till alla dessa spökregistrarer, men 10 000 euro är ett ganska ansenligt belopp om det gäller flera hundra företag. Var det så att varje registrar fick använda sina 10 000 euro för att registrera domäner?

Well, man kan använda alla pengar för att registrera domäner. Så blev nog rätt lönsam business för vissa företag, dem som hade koll lol
Godaddy suger ju. Dem var riktigt kass på .EU

micke_nkpg 2006-04-14 21:20

Citat:

Originally posted by teamweb@Apr 14 2006, 09:11
Vi reggade Teamweb.eu under Sunrise 2 (?) hos loopia, dagen efter hade nått obskyrt bolag nånstans i Ukraina reggat domänen. Det finns adress till Johanneshov och telefonnummer. Men ingen som svarar och sen blir det en engelsktalande telefonsvarare.

Vi betalade en avgift på 800.- för att verkligen skydda namnet och sen missar man sitt namn iaf. Tycker det är mycket tråkigt. Nu har vi ett AB men jag vet inte om man kan ha nån tur med att försöka hävda sin rätt och få domänen iaf.

Det bästa du kan göra är att sprida hur Loopia beter sig till era partners så de inte kommer använda Loopia i framtiden.

autosvar 2006-04-15 01:17

Citat:

Ursprungligen postat av teamweb
Vi reggade Teamweb.eu under Sunrise 2 (?) hos loopia, dagen efter hade nått obskyrt bolag nånstans i Ukraina reggat domänen.

Ansökningarna gick mig veterligen i turordning. Hade ni plats 1 i kön och alla papper insända i tid? Vad säger Loopia?

Citat:

Ursprungligen postat av teamweb
jag vet inte om man kan ha nån tur med att försöka hävda sin rätt och få domänen iaf.

Domänen registrerades under Landrush - så det kan nog vara svårt att "återfå" namnet. Men är det viktigt nog så får ni värdera om det är värt att försöka.

Domainer.se 2006-04-16 19:57

Jag reggade 24 och fick 4 av Loopia *sur*

dessa är
germeny.eu
downlode.eu
denmarc.eu
attorny.eu

Vad tror ni om dem? Värda något?

kers 2006-04-16 20:02

Citat:

germeny.eu
downlode.eu
denmarc.eu
attorny.eu

Tja, det föds en 'dyxlektiker' var sekund...

autosvar 2006-04-16 20:45

Citat:

Originally posted by Domainer.se@Apr 16 2006, 19:57
Jag reggade 24 och fick 4 av Loopia *sur*
dessa är
germeny.eu
downlode.eu
denmarc.eu
attorny.eu

Beror ju helt på vad du avser att göra med dem.

Domainer.se 2006-04-18 14:49

Hehe!
Jo alla 4 är (premium?) felstavningar:

Tänkte så här:

germeny.eu
downlode.eu
denmarc.eu
attorny.eu

Länder borde vara bland det mest efterfrågade unde .eu, speciellt denmarc borde vara en vanlig "amerikanare-felstavning". Downlode, då tänkte jag väl mer på östeuropeerna som vill ha gratisprogram ;)

Atterny däremot tror jag är riktigt bra (lägga upp en fin sida med fina Adsense-länkar)!

Listan över de 20 dyraste Google-sökorden:
1. Mesothelioma lawyers - 420 kronor
2. What is mesothelioma - 372 kronor
3. Peritoneal mesothelioma - 371 kronor
4. Consolidate loans - 368 kronor
5. Refinancing mortgage - 367 kronor
6. Tax attorney - 354 kronor
7. Mesothelioma - 321 kronor
8. Car accident lawyer - 302 kronor
9. Ameriquest mortgage - 301 kronor
10. Mortgage refinance - 296 kronor
11. Refinancing - 292 kronor
12. Auto accident attorney - 280 kronor
13. Equity mortgage - 276 kronor
14. Mesothelioma Texas - 267 kronor
15. Mortgages - 265 kronor
16. Criminal defense attorney - 263 kronor
17. Epocrates - 261 kronor
18. Mesothelioma - 256 kronor
19. Car accident attorney - 250 kronor
20. Mortgage refinance rate - 246 kronor
från realtid.se

autosvar 2006-04-18 15:21

Citat:

Originally posted by Domainer.se@Apr 18 2006, 14:49
Hehe
< cut cut >
denmarc.eu

Denmarc är Danmark på walesiska. Så du får fixa en turistsida för de ca 100 000 (eller är de fler?) walesiskttalande som vill besöka Danmark :)

Adrian B 2006-04-18 17:08

Citat:

Originally posted by Henrik Larsson@Apr 14 2006, 10:07

Läste just dessa artiklar. Bra läsning, men tråkigt att det sköts så dåligt och att sådana kryphål tillåtits. De måste ju ha vetat om att skrupelfria typer skulle göra precis allting de kunde för att uttnyttja systemet till max om det bara gick. Det är ju givet eftersom det är så mycket pengar inblandat. Och ändå kunde de inte konstruera ett bättre system...

tartareandesire 2006-04-18 17:45

Citat:

Originally posted by Domainer.se@Apr 18 2006, 14:49
Hehe
Tänkte så här:
germeny.eu
downlode.eu
denmarc.eu
attorny.eu
Länder borde vara bland det mest efterfrågade unde .eu, speciellt denmarc borde vara en vanlig amerikanare-felstavning. Downlode, då tänkte jag väl mer på östeuropeerna som vill ha gratisprogram
Atterny däremot tror jag är riktigt bra (lägga upp en fin sida med fina Adsense-länkar)

Tror du får svårt att tjäna några vidare pengar på de där. Kollat upp hur vanliga felstavningarna är på .com-domäner? Andelen som gör detsamma på .eu kommer nog vara en bråkdel under de närmaste åren. Felstavningsdomäner ger heller ingen positiv eller seriös framtoning (om det nu har betydelse för ens verksamhet).

Domainer.se 2006-04-18 19:06

Egenreklam IGEN!

Var snäll läs reglerna.

micke_nkpg 2006-04-20 00:01

idag kom pengarna tillbaka från loopia.. dock hade de inte vett att betal ut pengar via bankgiro så pg-utbetalning kostar 30kr att få ut pengarna på ... Loopia kunde lika gärna lägga på 30kr på varje utbetalning!!

INGEN kund ska drabbas av deras inkompetens med att regga eu-domäner.

kulmungi 2006-04-20 00:21

Citat:

Originally posted by micke_nkpg@Apr 20 2006, 00:01
idag kom pengarna tillbaka från loopia.. dock pg-utbetalning kostar 30kr

Beror ju på vad du har för bank.

Har du tex. Föreninssparbanken så går in på närmaste kontor och lös in den. Se bara till att sätta in pengarana på konto i föreninssparbanken så är det gratis. Vet inte om andra banker har detta men skulle nästa tippa på att någon annan också kör lika.

1337pm 2006-04-20 00:39

Fick oxo en utbetalning i posten. Men jag funderar allvarligt på att flytta alla mina domäner och säga upp webbhotellet baserat på Loopias ovan nämnda inkompetens med att registrera .eu-domäner.

autosvar 2006-04-20 04:51

Citat:

Originally posted by 1337pm@Apr 20 2006, 00:39
Fick oxo en utbetalning i posten. Men jag funderar allvarligt på att flytta alla mina domäner och säga upp webbhotellet baserat på Loopias ovan nämnda inkompetens med att registrera .eu-domäner.

Jag är givetvis lika besviken som ni andra på den dåliga utdelningen (även om jag inte alls försökte på många domäner) genom Loopia men handen på hjärtat - vi får det vi betalar för. Jag kan se en mängd saker som borde gjorts bättre men eftersom Loopia inet gör någon egentlig vinst på registreringen utan tjänar in det på marknadsföringskostnaderna så tycker jag att uttrycket "Buy the best and only cry once" är ganska passande - dvs om en domän var apviktig så var det Sunshine 2 i god tid som gällde.

autosvar 2006-04-20 05:09

Citat:

Originally posted by micke_nkpg@Apr 20 2006, 00:01
idag kom pengarna tillbaka från loopia.. dock pg-utbetalning kostar 30kr
Då får jag hoppas att pengarna gått tillbaka till de kreditkort som använts.

Riverboy 2006-04-20 11:35

Hmm jag har inte fått några pengar på mitt kort än :-) kanske dröjer lite innan det syns
..

autosvar 2006-05-07 08:15

Citat:

Originally posted by autosvar@Apr 20 2006, 05:09
Då får jag hoppas att pengarna gått tillbaka till de kreditkort som använts.
Jag fick mina pengar tillbaka.

patrikweb 2006-05-07 15:49

Självklart ska man få pengarna tillbaka till sitt konto inte behöva betala för att få ut pengarna eller man ska inte ens behöva gå tillbanken eller röra på sig för få dom.

Visst kan man vara sur för dom inte klarade av hantera domän registreringarna men att inte få ut pengarna på vettig sätt är ännu värre.

Fast är alltid osmidigt med förskotts betalning av domäner och att dom blivit tagna redan när väl pengarna kommit in.

autosvar 2006-05-07 22:10

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 7 2006, 15:49
Fast är alltid osmidigt med förskotts betalning av domäner och att dom blivit tagna redan när väl pengarna kommit in.

Det vore trevligt om fler svenska budgetregistrarer tillät att en pott med pengar knöts till kontot så att det gick att registrera domänerna "live". Även om det kanske är en något högre tröskel för att få igång rent tekniskt och administrativt så skulle det vara en bra kundservice och en trygghet för båda parter.

patrikweb 2006-05-07 22:19

Är inga problem att erbjuda en sådan tjänst, fast generelt så är det vanligast att kunderna endast registrerar enskild domän.

Sedan kan man erbjuda bulk registrering för ÅF, fast är lätt som kund att villja ha en tjänst men samtidigt extremt bra pris på domänerna. Ibland fungerar inte det då man som leverantör kanske inte gör vinnst.

autosvar 2006-05-07 23:23

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 7 2006, 22:19
Är inga problem att erbjuda en sådan tjänst, fast generelt så är det vanligast att kunderna endast registrerar enskild domän.
Sedan kan man erbjuda bulk registrering för ÅF, fast är lätt som kund att villja ha en tjänst men samtidigt extremt bra pris på domänerna. Ibland fungerar inte det då man som leverantör kanske inte gör vinnst.

Nu är det väl iofs inte så att t.ex. Loopia gör en direkt vinst per domän. Vinsten ligger snarare i bra marknadsföring (utom kanske i denna tråd :)), stärkt varumärke, möjlighet till direkt interaktion med potentiella kunder (de som registrerar men som tänker välja eget hotell eller annan lösning) samt att vara "störst" och därmed marknadsledande på .se. Loopia är välkänt i Sverige och däri ligger vinsten. Om småskuttare registrerar 10, 20 eller 30 domäner är nog ganska egalt för Loopia, jag gissar dock att en bulktjänst där Loopia går med förlust eller i varje fall utan vinst skulle vara ointressant om den används av konkurrenter. Därmed sagt - fick jag som tillval möjlighet att välja mellan att registrera live för en högre men rimlig kostnad och att välja Loopias snorbilliga vanliga snigelregistrering skulle jag antagligen välja liveregistreringen kanske en gång av fyra.

patrikweb 2006-05-08 00:06

Tekniskt sätt kan man sätta ihop ett sådant system på 1 timme utan problem, fast krävs lite mer än så om man ska lansera det som seriös tjänst.

Men igentligen så behöver kanske inte en bulk tjänst se snygg ut.

Decibel 2006-05-08 00:32

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 8 2006, 00:06
Tekniskt sätt kan man sätta ihop ett sådant system på 1 timme utan problem, fast krävs lite mer än så om man ska lansera det som seriös tjänst.

Men igentligen så behöver kanske inte en bulk tjänst se snygg ut.

De blir bara rörigt om man ska göra det så snyggt som möjligt, Direct-i (resellerclub) och godaddy tycker jag är liiite för ruggiga att hitta i som nybörjare om man ser det första gången.

Nu gled det ifrån ämnet lite

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson