WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bensinpriset Nu får det vara nog.. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13381)

Storen 2006-06-05 12:45

Angående kartellen så finns dom väl till för att kontrollera förbrukningen/disponeringen... Att bilda konkurrens mellan vinstdrivande företag anses nog inte miljömässigt hälsosamt.

hubbert 2006-06-05 13:10

Citat:

Originally posted by Storen@Jun 5 2006, 12:45
Angående kartellen så finns dom väl till för att kontrollera förbrukningen/disponeringen... Att bilda konkurrens mellan vinstdrivande företag anses nog inte miljömässigt hälsosamt.
Kartellen som finns är till för att maximera vinsterna för bensinbolagen, ingen annan anledning. Dessutom är karteller olagliga oavsett syftet.

Storen 2006-06-05 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert
Citat:

Ursprungligen postat av Storen

Kartellen som finns är till för att maximera vinsterna för bensinbolagen, ingen annan anledning. Dessutom är karteller olagliga oavsett syftet.

Ok, du har belägg för detta med?

hubbert 2006-06-05 13:52

Hm vilket av det?
Men ok att karteller är olagliga hittar du här.
Böter utdelade till fem bensinbolag för prissamverkan finns här (obs pdf-fil)

Edit: Här har vi bakgrunden och alla handlingar till domen om kartellbildning inom bensinbranschen

Storen 2006-06-05 18:45

Ja, men konkurrerande bensinbolag är väl knappast OPEC?

hubbert 2006-06-05 19:13

Citat:

Originally posted by Storen@Jun 5 2006, 18:45
Ja, men konkurrerande bensinbolag är väl knappast OPEC?
Nej, visst inte - Men när nämndes OPEC specifikt i den här tråden?

Men å andra sidan är det av mindre intresse då OPECs verksamhet inte har någonting att göra med miljö utan med priser i huvudsak, för som det står på deras egen webbplats,
Citat:

OPEC’s mission is to coordinate & unify the petroleum policies of Member Countries & ensure the stabilization of oil prices in order to secure an efficient, economic & regular supply of petroleum to consumers, a steady income to producers & a fair return on capital to those investing in the petroleum industry.
Stabilisering av priser är i detta fall samma sak som att se till att de är tillräckligt höga för att ge bra med vinster med inte alltför höga så försäljningen sjunker för mycket och intäkterna minskas.

Miljön den sk*ter alla i när det kommer till kritan.

Edit: Nu är iof nivån på oljepriset beroende av en del andra faktorer som ligger utanför OPECs kontroll.

Storen 2006-06-05 21:12

Jaja,... Vi pratar om OPEC, Bensinbolag etc... Men den stora delen av priset som vi konsumenter får betala är ju skatten trots allt. Undrar vem som skor sig mest egentligen.. Staten/OPEC/Lundin OIL/Shell o co..?

Precis som med alla andra "kassakor" så finns det gamar...

Jag anser i alla fall att marknaden måste regleras om man skall tänka på miljön. Skapar man en konkurrensutsatt marknad sänks priserna, och folk tänker mindre på sin bensinförbrukning...

Att sedan staten går in med skatter kan ju alltid diskuteras så länge effekten av alternativa medel lyser med sin frånvaro. Visst finns alternativa bränslen, men i hur stor utsräckning och till vilket pris?

hubbert 2006-06-05 21:57

Citat:

Att sedan staten går in med skatter kan ju alltid diskuteras så länge effekten av alternativa medel lyser med sin frånvaro. Visst finns alternativa bränslen, men i hur stor utsräckning och till vilket pris?
Vilket är väl ungefär vad vi diskuterar i den här tråden dvs skatterna.

Alternativa bränslen finns och har funnits under lång tid.
Det är snarare den realpolitiska viljan som saknas. Kapital till investeringar finns inga problem, exempel, låt en del av Vattenfalls miljarder i vinst gå till, forskning, investeringar i alternativa källor. Men icke skatterna är det väsentliga, har alltid varit det viktiga och kommer alltid vara det viktiga.
Om det så kom fram ett drivmedel som bara lämnade vattenånga efter sig så skulle det beskattas hårt, för som sagt det är skatteintäkterna som är det väsentliga.

(Ok en fråga om grundideologi spelar in också men det får bli en annan tråd)

Storen 2006-06-05 23:44

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 5 2006, 20:57
Citat:

Vilket är väl ungefär vad vi diskuterar i den här tråden dvs skatterna.
Alternativa bränslen finns och har funnits under lång tid.
Det är snarare den realpolitiska viljan som saknas. Kapital till investeringar finns inga problem, exempel, låt en del av Vattenfalls miljarder i vinst gå till, forskning, investeringar i alternativa källor. Men icke skatterna är det väsentliga, har alltid varit det viktiga och kommer alltid vara det viktiga.
Om det så kom fram ett drivmedel som bara lämnade vattenånga efter sig så skulle det beskattas hårt, för som sagt det är skatteintäkterna som är det väsentliga.
(Ok en fråga om grundideologi spelar in också men det får bli en annan tråd)

Hmm, vänder kappan... Det är inte så att du "bara" hänger upp dig på bolagens/aktörerna vinster? skatter?

Om nu skatterna är väsentliga så kan dom väl utan problem beskatta alternativa bränslen lika hårt? Då kan vi göra oss oberoende av oljan....

Miljövänligt!

hubbert 2006-06-05 23:52

Vänder kappan... snälla Storen ta dig lite tid att läsa vad jag skriver före du häver ur dig saker. Tråden startade i början av april.
Redan den 6/4 skrev jag i stort sätt samma sak som i inlägget idag.

Storen
Citat:

Om nu skatterna är väsentliga så kan dom väl utan problem beskatta alternativa bränslen lika hårt? Då kan vi göra oss oberoende av oljan....

Miljövänligt!

Vilket är det jag skrev redan den 6/4, att de kommer när alternativa bränslen har tagit över beskatta dessa lika hårt.

Så gå och lägg dig nu Storen :D

Storen 2006-06-06 09:36

Då har du ju garderat dig och vänt kappan åt alla håll.. ;)

Det verkar till och med som att du och jag kan vara överens om samma sak(er)..

Ha det bra hubbert!.. Och du, jag sov väldigt gott... Trevlig nationaldag på dig!

hubbert 2006-06-06 13:30

Tackar och detsamma.
Skulle föredra att kalla min hållning för pragmatisk :D

blueplaya 2006-06-09 02:20

Hur många öre eller kronor tar ett bensinföretag av bensinpriset?? =)

MAT 2006-06-09 18:01

Svar på tidigare inlägg i denna fråga:

Om jag har varit i Polen?
-Nej.

Men jag bor rakt över sundet...
Nynäshamn
Jag ligger ofta bakom deras "skit"bilar och långtradare osv och de spyr ut en massa skit som tvingar mig att köra om i ohyggliga farter bara för att få luft...Så att Polen är top-of-the-art när det gäller bränsle...
Knappast....
Eller så kan jag ha fel?
Men lukten kommer inte från min mun...
hehehe.

Men sedan kan man fråga sig hur det går med besinpriser osv jag har hört att vi skall inte bli förvånade om priset hamnar runt 13,50 L i sommar...
Det kanske är billigare att importera själv snart från Polen?

Vi kanske kan samköpa?
Jag har bra kontakter vad gällande frakt!!!!

tartareandesire 2006-08-28 19:03

Inför möjlighet till skattelättnader för de som har särskild anledning till att använda sin bil pga t.ex. avstånd eller annat. Finns ingen anledning till att motivera folk i storstadsområden att använda sin bil dagligen utan tvärtom.

H@nsson 2006-08-28 20:16

Ähh dom kan höja bensinpriset hur mycket dom vill, jag tankar bara bara för en hundring åt gången så mig gör det inget ;-)

Niklas.k 2006-08-28 20:32

Bensinpriset är på tok för högt... Eller skatten kanske man ska säga.. hehe

jonny 2006-08-28 20:46

Bensinpriset var ju inte så noga egentligen - det är skatten som gör det på tok för dyrt.

Xamda 2006-08-28 21:28

Skatten på bensin finansierar alla vägbyggen, alla trafikrelaterade kostander över huvud taget och en hel del därutöver. Förutom bensin- och dieselskatten får man glädjen att betala fordonsskatt... Det gläder mig verkligen att i sann solidarisk anda betala för att somliga, som råkar bo på rätt plats, skall subventioneras i sin samfärdsel genom skattemedel...

Nä, låt kollektivtrafiken bära sina kostnader. Det vore ett första steg i rätt riktning vad gäller trafikpolitiken, därefter premiera samåkande, låt alla som är två eller fler i bilen åka i kollektivkörfälten och ta bort momsen på miljöbilar (kanske med en differentierad skala där elbilar får maximal skatterabatt).

Man skall inte tvinga folk med trams som biltullar, man skall locka folk att göra de kloka vale och det skall framstå som rättvist för alla inblandade och ett system dr varje transportmedel bär sina egna kostnader är givetvis rättvist.

guran 2006-08-28 21:48

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 28 2006, 20:28
Skatten på bensin finansierar alla vägbyggen, alla trafikrelaterade kostander över huvud taget och en hel del därutöver.
Bara det att de flesta bilister önskar att mer av denna skatt användes till att bygga vägar och att underhålla dem.

hubbert 2006-08-28 23:10

Citat:

Bara det att de flesta bilister önskar att mer av denna skatt användes till att bygga vägar och att underhålla dem.
Taxi- och bussfilerna i Stockholm är väl bra underhållna och sträckan till Arlanda?
Vilket är den verklighet miljömupparna lever i.

empty 2006-09-03 22:40

Skriver med på. Sjukt att skatten är såpass hög..

Innocast 2006-09-13 09:37

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 6 2006, 13:27
Andelen koldioxid i luften har aldrig varit så hög. Polarisarna har aldrig smält så fort innan. Det har aldrig varit så mycket naturkatastrofer tidigare i historien. Man behöver inte vara nobelpristagare för att fatta att det är dags att bryta trenden...
Slopa alla gamla bilar utan katalystator då eller lägg skatten på dom... En bil utan katalysator släpper ut 20 ggr så mkt som en ny bil med katalysator...

robertsson 2006-09-13 10:27

Citat:

Originally posted by tech24@Sep 13 2006, 09:37

Slopa alla gamla bilar utan katalystator då eller lägg skatten på dom... En bil utan katalysator släpper ut 20 ggr så mkt som en ny bil med katalysator...

Slopa alla bilar med katalysator oxå, eller höj skatten på dom!

70 bilar med katalysator och en person i varje bil släpper ut 40 gånger mer än en fullsatt buss med 70 personer.

hubbert 2006-09-13 11:16

Jomenvisst och förbjud bilarna i de områden där bussar är ett realistiskt alternativ till kommunikation. Så kan vi andra som inte bor i storstadsområden få köra ifred utan massa gnäll eller orimliga skatter.
Men visst vi som envisas med att bo utanför städerna får väl skylla oss själva då.
Och när vi ändå håller på, skrota vägarna mellan städer, det går lika bra att transportera gods och människor på tåg.

Det enda syftet bensinskatten har är att mjölka pengar av oss bilister. Någon seriös satsning på alternativ görs inte utan det är bara en massa tomma ord och lite småpetande. Fast det har egentligen ingen betydelse utan oavsett vilken sorts drivmedel som kommer användas kommer skatten vara lika hög ändå, när de flesta gått över till det nya.

Den rabatten som ges på alternativa drivmedel kallas för subventioner, smaka på det ordet, det talar om vad som kommer hända med den skatten i framtiden.

robertsson 2006-09-13 12:30

Oavsett om du bor i Stockholm eller Åmål så släpper din bil EXAKT lika mycket skit... Det är denna skit som förstör klimatet på jorden...

HÖJ BENSINSKATTEN TILL 20KR NU!

hubbert 2006-09-13 13:13

Jaja vi kan alla flytta till Stockholm då och åka kommunalt. Fast å andra sidan så kan vi lika gärna bo kvar på landet. Den gröna skatteväxlingen kommer se till att företagen flyttar ut så det är sak samma var vi bor. Det har ju redan börjat pga av elpriserna.

Men den riktigt stora miljöboven här är flyget där skulle man lägga på ytterligare straffskatt så att folk inte flyger så mycket. Den senaste straffskatten var alldeles för låg. Att flyga är ett onödigt färdsätt, finns bussar, tåg och båt. Och varför skall man ha bråttom?

Men jag ser att du svalt miljömupparnas argument med hull och hår. Någon som helst form av eftertanke eller andra källor om vad som egentligen händer verkar du inte kunna ta till dig.

robertsson 2006-09-13 14:16

Jag har inte svalt nått alls, jag har bara tänkt till... Vi kan inte fortsätta leva och förbruka lika mycket energi som vi gör idag... Oavsett om det är kärnkraft, kolkraft eller bensin så är tillgångarna begränsade och leder till skadliga utsläpp. Vi måste förändra samhället för att få ner behovet och förbrukning av energi.

hubbert 2006-09-13 14:49

Jovisst behöver vi se över energiförsörjningen. Men som sagt inget av större värde investeras i vårt land. Kärnkraften skrotas och vi kommer öka importen av kolkraft och kärnkraft. Kolen lär räcka i något hundratals år till. Tillgång på uran kommer fungerar i c.a 300-500 år. Fast nu skall Ryssland bygga 40 reaktorer och Kina skall också öka så korta ned den siffran till 100-300 år om de fullföljer planerna. Men då kan vi köpa ifrån Ryssland istället.

Men det är enkelt att lösa, om man nu är så rädd för det här med nedsmutsning, satsa då på det renaste som vi har OCH där tekniken är väl beprövad, vattenkraft. Det finns några älvar till som kan byggas ut och det skulle ge oss elenergi så det räcker och blir över, blir över=en bra exportprodukt.

Sedan för att ta ett exempel på den vettlösa miljöpolitik som miljömupparna för här i Sverige; Flygskatten gäller för alla resor från ett antal flygplatser i landet, men det finns en rad undantag.
Flygplatserna i exemplevis Kiruna, Pajala, Gällivare är befriade från flygskatt på resor till och ifrån. Flygplatserna i exempelvis Luleå, Skellefteå är befriande från flygskatt på resor dit men inte ifrån.
Så med andra ord flygplan som flyger till och ifrån Kiruna belastar inte miljön och flyger man från Luleå är det smutsigt men inte om man flyger dit.
Den egentliga anledningen till detta vansinne är regionalpolitiska skäl och inte miljöskäl som angavs med anledningen av införandet av flygskatten.

Så tar miljömupparna det eventuella problemet på allvar?

Så regnar det för mycket är det utsläppens fel, regnar det för lite är det utsläppens fel, är det för kallt för årstiden är det utsläppens fel, är det för varmt är det utsläppens fel, blåser det mycket osv, osv.

Bygger hus nära vatten och det blir översvämmningar är det utsläppens fel. Fast folk i generationer vetat att det går inte att bygga för nära vatten, ta bort jord och träd på slutningar eftersom det binder vatten. T.om folk i Egypten för 3000 år sedan visste att floder svämmar över, men de använde det till något konstruktivt.

Den lilla istiden mellan 1400 till 1600-talet i Europa.
Var det också utsläppens fel?

Edit: mindre korr

robertsson 2006-09-13 15:09

Citat:

Jovisst behöver vi se över energiförsörjningen
Ja, där håller vi med varandra.

Citat:

Men som sagt inget av större värde investeras i vårt land.
Haha... Det var din översyn :) Och där slutar vi hålla med varandra för jag säger STOP. Översynen måste göras här och nu.
Du, jag, vi, sverige, världen måste se över vår energiförbrukning och våra energiresurser. Sverige tillhör dom länder på jorden som har högst energiförbrukning på jorden.

Citat:

Tillgång på uran kommer fungerar i c.a 300-500 år.
Och en läckande reaktor strålar i 30.000-50.000 år. Jag säger inte att vi ska lägga ner kränkraften, utan se över vad man kan göra. Sverige som påstås ha världens säkraste krärnkraftverk var sekunder ifrån tjernobyl för 2 månader sedan, så det är inte bara tuta och köra.

Citat:

satsa då på det renaste som vi har OCH där tekniken är väl beprövad, vattenkraft. Det finns några älvar till som kan byggas ut och det skulle ge oss elenergi så det räcker och blir över
Vattenkraften räcker inte för att försörja Sverige med el, och än mindre världen. Och hur driver man en bil med vattenkraft?

Miljömupp, vad är det?

hubbert 2006-09-13 16:10

Citat:

Vattenkraften räcker inte för att försörja Sverige med el, och än mindre världen. Och hur driver man en bil med vattenkraft?

El produceras med vattenkraft. El kan driva bilar, gör det redan, men mer utveckling måste till där.

Resten av världen, det förstår jag inte riktigt - Skall vi i Sverige producera energi för dem också?
Olika länder har olika förutsättningar för inhemska engergikällor. Eller hade du tänkt dig en storskalig lösning för hela världen på en gång?
Så med andra ord skall vi inte göra någonting överhuvudtaget utan vänta tills alla länder enas om en lösning?

Att Sverige har en hög energiförbrukning ser jag inte problem med i sig. Vi har en hel del tung industri i landet, mer än i förhållande till jämförbara länder. Så vilka ländar skall vi jämföra oss med istället; Etiopien, Burma, Albanien, Kenya?
Fast det är ingen fara robertsson med skatten på el så kommer vi snart hamna där när industrin flyttar ut än mer.

Miljömupp, tja det är lite olika, min definition är något åt det här hållet
Citat:

Miljömuppar är de som säger sig värna om naturen, men sällan har riktigt koll på det de pratar om, utan tror på allt de hör som passar deras världsbild. Utveckling och tillväxt är i allmänhet av ondo och skall i största möjlig mån hindras av miljömuppar. Miljömuppen återfinns oftas i det politiska livet och drar nytta av de fördeler ett sådant liv ger som gratis taxi- och flygresor. Äger de bil är det i många fall bilar som inte är miljövänliga. Synsättet präglas av "att de här kan vi bättte än du, gör som vi säger åt dig att göra, inte som vi själva gör" *
Fast nu har ju en del miljöpartister själva börjat kalla sig miljömuppar så blir väl till att hitta ett nytt ord.

Edit fast själva ordet mupp kommer från TV-programmet mupparna/Sesame Street vilket var en samling rätt så komiska och löjliga figurer. Kom på att en förklaring kanske behövdes - För det var väl på 70-talet serien gick i svensk TV?

Innocast 2006-09-13 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av tech24

Slopa alla bilar med katalysator oxå, eller höj skatten på dom!

70 bilar med katalysator och en person i varje bil släpper ut 40 gånger mer än en fullsatt buss med 70 personer.

Klart, men om kollektivtrafiken inte var proppfull så skulle jag gärna åka den. Men att stå och trängas på roslagsbanan i 30 minuter är inte så lockande...

Jag är rik, jag har pengar... Bara för jag lyckats i livet och vill utnyttja mina pengar så ska jag inte behöva straffas av sjuka avgifter...

Håll tummarna för moderaterna på söndag!

Innocast 2006-09-13 16:41

Tycker vi ska beskatta alla med husdjur med "husdjursskatten"... Bara för deras hundar kissar på gator och i trädgårdar... Lägg på en 70% skatt på husdjursmaten!

robertsson 2006-09-13 16:44

Med din definition av miljömupp ser du ut som du är miljömuppen "Miljömuppar är de som säger sig värna om naturen, men sällan har riktigt koll på det de pratar om" :) Men det spelar ingen roll egentligen.

Nej, Sverige ska inte försörja hela världen, men hela världen måste försörja sig själv. Vattenkraft klarar det inte, kolkraft som försörjer hela världen skulle göra världen till en gaskammare, och fler kärnkraftverk ökar risken för olycka... Vi måste utveckla nya energikällor och/eller minska förbrukningen. Dagens energikällor är inte tillräckligt bra och dom räcker inte.

Jag har inget svar på HUR detta ska göras, men det MÅSTE göras. Och vägen dit är genom att sätta högre skatter på energiförbrukning. Så det inte ska löna sig slösa på energi och skatterna kan även gå tillbaka för att utveckla nya energkällor.

Sverige har för övrigt en av världens högsta energiförburkningar även om du räknar bort industrin, precis som sverige har bland världens högsta siffror för vattenförbrukning och produktion av soppor. Denna konsumtion förstör jorden och eftersom folk frivilligt inte drar ner på förstörelsen är tyvärr ändå vägen att gå högre skatter.

Vad gäller flyget som du nämnde innan så är utsläppsrätter något som tagits upp innan och som är en mycket bra idée och något som för övrigt med framgång används i industrin idag.

Vad får en sänkning av bensinskatten för positiva effekter på samhället, miljön och framtiden?

hubbert 2006-09-13 16:46

Citat:

Klart, men om kollektivtrafiken inte var proppfull så skulle jag gärna åka den. Men att stå och trängas på roslagsbanan i 30 minuter är inte så lockande...
Jag skulle också åka kollektivtrafik om det fanns någon...
Sitter ni bara med ett 08-perspektiv här?
Fast å andra sidan det gör åsnorna i riksdagen också, så varför inte ni med?

robertsson 2006-09-13 16:47

Citat:

Originally posted by tech24@Sep 13 2006, 16:40
Bättre att trängas i en bilkö på E18 :)

hubbert 2006-09-13 16:48

Citat:

Sverige har för övrigt en av världens högsta energiförburkningar även om du räknar bort industrin, precis som sverige har bland världens högsta siffror för vattenförbrukning och produktion av soppor.
Förklara för mig vad vattenförbrukningen i Sverige har för betydelse för världen i övrigt?

robertsson 2006-09-13 16:51

Citat:

Originally posted by hubbert@Sep 13 2006, 16:48
Citat:

Sverige har för övrigt en av världens högsta energiförburkningar även om du räknar bort industrin, precis som sverige har bland världens högsta siffror för vattenförbrukning och produktion av soppor.
Förklara för mig vad vattenförbrukningen i Sverige har för betydelse för världen i övrigt?

Att vi i Sverige är enorma slösare... Vi tror att vi är ett litet land långt borta som inte syns eller hörs, men vi förstör jorden mer per skalle än någon annan på jorden.

EDIT: Hade du nått svar på den väsentliga frågan: "Vad får en sänkning av bensinskatten för positiva effekter på samhället, miljön och framtiden?" ?

Leon 2006-09-13 16:55

Priset låg på 10.75:- här idag, så ja tankade fullt, och nästan lite till.
Snart är det väl på 11:90-12 nånting igen.. Man måste ju passa på :)

H@nsson 2006-09-13 16:56

Äligt talat, jag får ut lika mycket om jag går hemma på A-kassa som att jag jobbar. det är lite skevt tycker jag.

Jag bor på landsbyggden och får nästan lägga 10 mil om dagen för att ta mig till jobbet och om jag räknar bort min bensin kostnad så blir summan i slutlönen i stort sett samma som om jag går på A-kassa.........

Som Nya moderaterna säger "det ska löna sig att arbeta" och i mitt fall när det är så höga skatter på bensinen så lönar det sig inte att arbeta för min del.... hoppas det blir någon drastisk ändring efter valet... så man ens lipper tanken på att välja att gå på A-kassa

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson