WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   sifferdomäner (.se) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12889)

Decibel 2006-03-15 11:27

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 15 2006, 12:23
Hur är det, får ombuden registrera domäner till sig själv?
Högst otroligt att dom inte skulle få, har inget minne av att det finns några sådana regler.

Adrian B 2006-03-15 11:30

Det känns lite som att numeriska domännamn är rätt ointressant nu. Alla bra namn eller halvbra namn (08, 01, 123, 24, 69, 666, 007 osv) har redan nån annan hunnit regga och resten är inget att ha.

nosnaj 2006-03-15 11:32

Hej jag är ombud, oj vilket bra namnförslag, det reggar jag själv :)

zpD 2006-03-15 11:36

Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett par dygn eller?
Folk är ivriga, men majoriteten av dessa domäner kommer ligga outnyttjade ett bra tag.

Förövrigt motsätter jag mig starkt att ombud skall få registrera egna domäner genom sig själva. Det blir helt klart skevt att tävla mot sin egen leverantör.
Det är få branscher där man hade fått sysslat med sådant.

epicflupe 2006-03-15 11:36

Personaluthyrning, www.888.se "Ulla-Bella Sekreterare"

EDIT: För er som är gamla nog att ha sett Solstollarna. :)

Netikett 2006-03-15 11:45

Fick ingen av de jag testade att ansöka om.

jonny 2006-03-15 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett par dygn eller?
Folk är ivriga, men majoriteten av dessa domäner kommer ligga outnyttjade ett bra tag.

Det stoppar upp det normala flödet. Kunder har ofta bråttom av olika anledningar och nu tar det förmodligen ett dygn att registrera en se-domän, oavsett om det är ett vanligt namn eller bara siffror.

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Spelar väll ingen roll om det blir fördröjning på ett Förövrigt motsätter jag mig starkt att ombud skall få registrera egna domäner genom sig själva. Det blir helt klart skevt att tävla mot sin egen leverantör.
Det är få branscher där man hade fått sysslat med sådant.

Varför skulle de inte få registrera domännamn genom sig själva?
Att själv försöka registrera domännamn som kunderna vill ha är inte direkt bra för affärerna, så det problemet löser sig självt.

nosnaj 2006-03-15 11:56

Jag håller med att ombuden inte borde få registrera genom sig själva, säger väl sig självt att alla andra blir rätt avundsjuka.
Borde va lika villkor för alla.

b_andersson 2006-03-15 12:16

Angående reglerna för om ombud får registrera domäner på sig själva:

Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt .warehousing. eller handel med domännamn för toppdomänen.se. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade domännamn för toppdomänen.se. samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal domännamn för toppdomänen.se. utan utryckligt uppdrag från Innehavaren.

Från nic.se.

//Björn

Decibel 2006-03-15 12:41

Citat:

Originally posted by b_andersson@Mar 15 2006, 13:16
Angående reglerna för om ombud får registrera domäner på sig själva:

Ombudet får varken direkt eller indirekt ägna sig åt .warehousing. eller handel med domännamn för toppdomänen.se. Härmed avses att varken Ombudet eller sådan fysisk eller juridisk person som av omgivningen framstår som närstående till Ombudet får försälja och lagerföra tidigare registrerade domännamn för toppdomänen.se. samt inte heller ansöka om registrering av ett stort antal domännamn för toppdomänen.se. utan utryckligt uppdrag från Innehavaren.

Från nic.se.

//Björn

Vilket egentligen inte säger ett smack om att ombudet får eller inte får registrera domännamn åt sig själva, såvida man inte har avsikten som du anger.

jonny 2006-03-15 13:25

Kontentan är ändå att om du tror att ombudet ska blåsa dig och registrera det domännamn du tänkt dig bör du kontakta ett annat ombud som du har förtroende för.

stefanhansson 2006-03-15 13:39

Fick inte nåt av de jag hade reggat. (10000.se & 100000.se)

Bättre att vänta tills hysterin har lagt sig och se över vad som är värt att regga då. Även om det är slattar så är det bättre att vara nykter ett tag till och ha kolla över läget.

Sneaky 2006-03-15 13:44

Stor suck till chans man hade på nån domän alls... Ombuden snor väl 10 var av de bästa. Kvar blir typ mitt eget telefonnummer.

Edit: såg reglerna för ombuden. De reggar ju bara dem på någon avlägsen polare i norrland. Inte tror jag de reglerna skrämmer ombuden nämvärt.

Rob 2006-03-15 14:25

Hmm, hur funkar detta egentligen?
Jag reggade några årtal hos loopia och fick igenom dessa, fick även fakturor på dessa och betade dessa.

När jag söker på mina domäner hos nic.se så står det att nåt norskt företag äger dessa!!

Betyder detta att jag kommer få ett mail från loopia där de skriver "tyvärr du får inte dina domäner och du får tillbaka dina pengar" eller vad tror ni?

Mvh

Robert

Anders Larsson 2006-03-15 14:44

Citat:

Originally posted by epicflupe@Mar 15 2006, 12:36
Personaluthyrning, www.888.se Ulla-Bella Sekreterare
EDIT: För er som är gamla nog att ha sett Solstollarna.

Åhh... nostalgi. Är det inte dags att SVT visar denna kultserie i repris? Dagens barn klarar väl inte av det, men visa det för oss som minns... sent på natten går ju bra...

Malardalen 2006-03-15 14:47

Citat:

Originally posted by Big_Rob78@Mar 15 2006, 15:25
...Jag reggade några årtal hos loopia och fick igenom dessa, fick även fakturor på dessa och betade dessa...
Var det möjligen inte menat att du enbart skulle betala fakturorna om du fick domänerna?
Reggade själv två domäner via ombud och fick fakturor epostade omgående, med förbehållet att de enbart skulle betalas om jag verkligen fick domänerna.

Står någon annan som ägare på domänerna, så har du inte fått dem, och ska då inte behöva betala någon faktura.

JonathanS 2006-03-15 14:52

Citat:

Betyder detta att jag kommer få ett mail från loopia där de skriver tyvärr du får inte dina domäner och du får tillbaka dina pengar eller vad tror ni?
Mvh
Robert

Japp.

Vi tillämpar förskottsbetalning, får man inte ett domännamn man beställt så får man sina pengar tillbaka.

Henrik Larsson 2006-03-15 15:07

Citat:

När jag söker på mina domäner hos nic.se så står det att nåt norskt företag äger dessa!!
Det där norska företaget (Central Equities) verkar ha fått tag i en hel del 2-tecken sifferdomännamn samt årtal (främst 19xx.se). Jag gissar på att de gick genom ombudet Domeneshop. Denna gissning grundar sig i min personliga observation att de, tillsammans med Crystone/Eastpoint, var de enda som fick igenom ett stort antal registreringar (enligt NIC-SE/IIS:s tillväxtsstatistik) under de tre första timmarnas bearbetning av kön.

Henrik Larsson 2006-03-15 15:31

Citat:

Originally posted by Decibel@Mar 15 2006, 11:53
Känns som nic-se/iis har kraschat helt, jag har slutat fått svar på registreringar, sista erhöll jag 10.28 , något annat ombud som fått svar senare ?
Min uppskattning nu, så här i efterhand när det finns tid över till att reflektera, är att NIC-SE/IIS, under de inledande minuterna, mottog ca 420 ansökningar/minut. Det motsvarar som max 150-200 unika IP:n eller upp till 7 ansökningar/sekund.

De slog för övrigt inte heller om exakt kl. 10.00.00 för jag fick tillbaka en ansökan som behandlats 10.00.09. Precis innan kl. 10.00.00 uppskattade jag antalet obehandlade ansökningar i kön till mindre än 10 st och för mig upplevde jag den sista halvtimman som en enda lång vistelse i den brantaste nedförsbacken av Gröna Lunds berg- och dalbana.

Rob 2006-03-15 15:33

Stämmer bra att det är företaget Central Equities som har lyckats :(

En alläm fråga, hur kommer det sig att flera personer kan regga samma adress? Stämms inte alla sökningar av mot nic.se databas? Eller fick denna fnatt i förmiddags när så många försökte regga samtidigt?

/Robert

Henrik Larsson 2006-03-15 15:36

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 15 2006, 12:02
Finns inte 1 punkt där man kan säga "fan, denna mjukvara är verkligen 2006".
Med tanke på att merparten av det nuvarande produktionssystemet är från 1998-1999 så är ditt påstående helt korrekt. Inom en mycket nära framtid kommer däremot nuvarande produktionssystem att bytas ut och det kan bara bli bättre.

Johan H 2006-03-15 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Johan H
Finns inte 1 punkt där man kan säga "fan, denna mjukvara är verkligen 2006".

Med tanke på att merparten av det nuvarande produktionssystemet är från 1998-1999 så är ditt påstående helt korrekt. Inom en mycket nära framtid kommer däremot nuvarande produktionssystem att bytas ut och det kan bara bli bättre.

Varför har det tagit så länge? Mjukvaran är hjärtat i verksamheten?
Jag säger då det, rensa bolaget på personer. Finns förmånga som inte
passar in i IIS.

IIS ska inte bedrivas av ett gäng kostymkillar som inte har en aning
om vad de egentligen har att göra med. Det ska bedrivas av kunniga
personer som vet vad domäner handlar om.

När jag tänker på IIS styrelsen, så tänker jag mer på ett gäng 08or
som vill kamma ut lite styrelsebidrag samt utöka sina "meriter"
och få ett tufft visitkort.

Jag tycker det är skoj att läsa pressreleaser typ "när vi starta fanns XX tusen domäner, idag finns det XXXXXXXX tusen domäner". Och? Som att de är bakom "framgångarna".

Henrik Larsson 2006-03-15 15:50

Citat:

Originally posted by nosnaj@Mar 15 2006, 12:32
Hej jag är ombud, oj vilket bra namnförslag, det reggar jag själv :)
NIC-SE/IIS har en informell rekommendation att ett ombud inte bör äga mer än ett 20-tal .se-domäner med koppling till den egna verksamheten eller framtida projekt. Det är åtminstone vad de sagt till mig när jag frågat dem.

Henrik Larsson 2006-03-15 16:26

Citat:

Originally posted by Big_Rob78@Mar 15 2006, 16:33
En alläm fråga, hur kommer det sig att flera personer kan regga samma adress? Stämms inte alla sökningar av mot nic.se databas? Eller fick denna fnatt i förmiddags när så många försökte regga samtidigt?
Det sker ingen reservation hos NIC-SE/IIS vid sökning/beställning hos något av deras 350 ombud utan reservation/registrering var i detta fall först möjlig efter kl. 10 när NIC-SE/IIS:s system började acceptera registrering av numeriska domännamn. Det är upp till varje enskilt ombud om de ville ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 idag, men eftersom det kräver anpassningar av respektive ombuds beställningssystem att ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 så har vissa valt att göra det och andra inte.

aktieante 2006-03-15 16:32

Det är en hel del nummer domäner som blivit reggade på ombuden direkt eller genom bulvan.
Jag har just nu en dialog med II-stiftelsen om detta.

Johan H 2006-03-15 16:40

Citat:

Originally posted by aktieante@Mar 15 2006, 17:32
Det är en hel del nummer domäner som blivit reggade på ombuden direkt eller genom bulvan.
Jag har just nu en dialog med II-stiftelsen om detta.

Och vad tror du den dialogen kommer ge?

Ombud bör få registrera hur mycket domäner de vill
och vad de vill. Så enkelt är det.

Sen kan man ju fråga sig om ombuds verkligen behövs.
Iaf i den form som de existerar idag i.

Henrik Larsson 2006-03-15 16:46

Citat:

- Den första domänen som registrerades var 69.se och den andra 66.se, säger Lennart Bonnevier, informationschef på II-stiftelsen.

[...]

- Vi hade trott att det skulle vara mer telefonnummer. Det har visat sig att folk vill ha korta namn. Men riktnummer är det många som har registerat.

(Källa: Resume.se)

aktieante 2006-03-15 16:47

Bästa hade varit om man reggade direkt hos nic.
Jag skall föreslå detta.

I övrigt kommer väl det inte ge nått, tycker bara det verkar vara en bluff branch.
Man kanske skall tipsa Aschberg och company istället.

jonny 2006-03-15 17:50

Vad gör ombuden för Nic-se sämre än ombuden för ICANN? Du kan inte registrera com-domäner direkt hos ICANN, är det också fel?

Johan H 2006-03-15 18:18

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 18:50
Vad gör ombuden för Nic-se sämre än ombuden för ICANN? Du kan inte registrera com-domäner direkt hos ICANN, är det också fel?
Att jämföra IIS med ICANN är fel.

Sättet att registrera en domän idag via IIS är via email, då kan man likaväl
köra det direkt som kund mot IIS tycker jag. Betalningar sker via kort-online t.ex.

Eller

Så gör man om hela systemet och IIS tar steget bakåt och blir mer som ICANN,
upphandlar ut alla stora tjänster och öppnar upp ett "API" mot ombuden där registrering sker.

Har någon här någonsin ringt till ICANN och undrat varför deras betalning inte blivit accepterad?
Eller kanske för att fråga något rent generellt? Nej. Allt går via ombuden.
Precis som det bör fungera via IIS. Bort med all överflödig personal, satsa på tekniken
istället för löner.

patrikweb 2006-03-15 18:20

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 18:50

Skildnaden är att ombuden för ex. .COM brukar fungerar och har smidiga standard för hantera och registrera.

Tycker självklart att det borde vara smidigare hoppa över ombud för en så pass liten TLD som .SE mot ICANN som ansvarar för många TLD. Sedan driftar inte ICANN TLD själv utan andra företag som sköter driften. Versign till exempel.

Tror alla problem med .SE är just NIC-SE dåliga registreringsystem och problem med långa kö tider.

Rob 2006-03-15 18:24

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Big_Rob78

Det sker ingen reservation hos NIC-SE/IIS vid sökning/beställning hos något av deras 350 ombud utan reservation/registrering var i detta fall först möjlig efter kl. 10 när NIC-SE/IIS:s system började acceptera registrering av numeriska domännamn. Det är upp till varje enskilt ombud om de ville ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 idag, men eftersom det kräver anpassningar av respektive ombuds beställningssystem att ta emot beställningar av numeriska domännamn innan kl. 10 så har vissa valt att göra det och andra inte.

Men jag reggade ju mina efter kl 10 imorse...

Henrik Larsson 2006-03-15 18:49

Citat:

Originally posted by Big_Rob78@Mar 15 2006, 19:24
När du tryckt på Beställ-knappen hos ditt ombud så dröjer det viss tid (allt från en minut till timmar) innan domännamnet verkligen är registrerat/reserverat hos NIC-SE/IIS (förutsatt att beställningen betalats med kort eller dylikt eftersom många ombud inte skickar vidare en ansökan för registrering förrän betalning mottagits).

Om du enligt sökfunktionen på nic.se är innehavare av de domännam du beställt så är de registrerade. Annars ligger de fortfarande i kön eller har inte ännu skickats in i kön av det ombud du anlitat och då finns det risk att du inte kommer att tilldelas domännamnen (om det finns någon annan som ansökt om samma domännamn och ligger före dig i kön).

Rob 2006-03-15 18:58

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Big_Rob78

När du tryckt på Beställ-knappen hos ditt ombud så dröjer det viss tid (allt från en minut till timmar) innan domännamnet verkligen är registrerat/reserverat hos NIC-SE/IIS (förutsatt att beställningen betalats med kort eller dylikt eftersom många ombud inte skickar vidare en ansökan för registrering förrän betalning mottagits).
Om du enligt sökfunktionen på nic.se är innehavare av de domännam du beställt så är de registrerade. Annars ligger de fortfarande i kön eller har inte ännu skickats in i kön av det ombud du anlitat och då finns det risk att du inte kommer att tilldelas domännamnen (om det finns någon annan som ansökt om samma domännamn och ligger före dig i kön).

Aha, tack så mkt för upplysningen

/R

jonny 2006-03-15 21:26

Ja, Nic-se har ett lite underligt system som fungerat acceptabelt vid låg belastning. Det skulle knappast fungera bättre om de avskaffade ombuden och försökte hantera det själva.

Min poäng var att ombuden för ICANN (ICANN accredited registrar) kan registrera com-domäner själva på samma sätt som Nic-ses ombud kan registrera se-domäner själva. Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.

design.se 2006-03-15 21:27

Återkom 15 mars 2007, då kommer merparten av alla idag registrerade sifferdomäner ligga i karantän. Eller så kan du köpa dom på missdomain för en spottstyver.

Henrik Larsson 2006-03-15 21:35

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 22:26
Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.
Jag ser framför mig avier i brevlådan märkta Domain Registry of Sweden (istället för Domain Registry of America) med erbjudanden om förlängning av mitt .se-innehav. Det är nästa steg efter Webadministratorn och Domänregistreringar Europa.

Johan H 2006-03-15 21:42

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 15 2006, 22:26
Ja, Nic-se har ett lite underligt system som fungerat acceptabelt vid låg belastning. Det skulle knappast fungera bättre om de avskaffade ombuden och försökte hantera det själva.

Min poäng var att ombuden för ICANN (ICANN accredited registrar) kan registrera com-domäner själva på samma sätt som Nic-ses ombud kan registrera se-domäner själva. Jag ser inte problemet med upplägget, förutom att det förmodligen vore smidigare att låta ombuden sköta debiteringen även för efterkommande år.

Jag håller inte med, ombuden ska inte kunna sköta faktureringen.
Bäst vore om Nic.se börja med online-betalningar, jag lovar dig, införde man det
så skulle man kunna sänka kostnaden på ekonomi-avdelningen med 95%.

Henrik Larsson 2006-03-15 23:05

Citat:

Originally posted by Johan H@Mar 15 2006, 22:42
Bäst vore om Nic.se börja med online-betalningar, jag lovar dig, införde man det
så skulle man kunna sänka kostnaden på ekonomi-avdelningen med 95%.

Framför gärna dina tankar som .se-innehavare till II-stiftelsens nya ordförande.

På senaste ombudsmötet så sa han att NIC-SE/IIS, efter den omorganisation som just nu verkställts, står inför ett vägskäl. De två huvudsakliga vägarna är att göra som Dell eller överlämna över mer ansvar till ombuden, vilket förenklat innebär införande av försäljning online direkt mot slutkund (ingen ensamrätt för ombud) _eller_ att ombuden får utökad kontroll/ansvar över/för de domännamn som de registrerat/hanterar (i form av fakturering, alla former av support m.m. med följden att IIS blir "osynlig" för innehavaren).

Decibel 2006-03-16 00:18

Ska bli intressant att se om några ombud ryker nu när IIS gick ut med varning dagen före och ändå körde vissa ombud med den metod dom inte rekommenderade.

Enligt deras brev dom skickade ut så var inte tonen direkt vänlig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson