WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vart är WN på väg? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12382)

hubbert 2006-02-15 12:33

Citat:

Och jag hoppas det framgick att jag absolut inte är emot nybörjare,
Ja.
Bannad tycker jag inte att dina inlägg skall bli, du håller dig till ämnet och tillför faktiskt nya synpunkter/vinklingar varje gång.
Håller med om att forumet nog borde modereras lite hårdare. En del trådar går för långt med inlägg som med fördel kunde tas bort.

(Ja och jag vet att jag ligger i farozonen där när det gäller vissa ämnen :P, men eftersom modereringen är lite slapp så... )

Sneaky 2006-02-15 15:10

Citat:

Originally posted by eg0master@Feb 15 2006, 10:42
Dessutom krävs ju fortfarande en "komersiell" sida i signaturen och det tycker jag indikerar lite högre ambitionsnivå än "jag har en sida med smygtagna bilder på tjejerna i min klass" eller "jag har köpt 3 domäner vad är de värda och vad är F-skatt".
Jag antar att du menar mig... Vad du tycker om etiken bakom min sida bryr jag mig inte om, men vad har egentligen den sidan med professionalism att göra?

Tre saker som gör smygbilder[se] till tillräckligt professionell sida:
1. SMS & telefon-betaltjänst som jag har ganska bra erfarenhet om. Jag svarar på frågor om detta på WN.
2. SEO, jag ligger topp fem på massor av sökord som är relevant för sidan.
3. Inkomster. Mycket hög utdelning (ören per besökare) som jag brukar jämföra mina sidor emellan.

Vad vet du om ambitionsnivån då?

Mina ambitioner och rimliga mål med den sidan är att starta upp i liten skala. Sedan köra sidan i fler länder i Europa.
Till sist byta från telefonbetalning till CC när jag fått in tillräckligt med bilder.
Jag började med hela idén för över sex år sedan. Själv känner jag att jag står inför ett stort ekonomiskt genombrått.

I övrigt håller jag med om att WN var bättre förr. Nu för tiden brukar jag hoppa tillbaka 10-15 sidor i ett forum för att läsa om vad som skrevs då. Ganska intressant att se hur projekt och idéer har fortplantat sig.

eg0master 2006-02-15 16:23

Citat:

Originally posted by Sneaky@Feb 15 2006, 16:10
Jag antar att du menar mig...
Absolut inte. Du ska inte känna dig utpekad tycker jag. Det var mer raljerande från min sida utan någon speciell person i åtanke. Av det jag läst av dina inlägg så är min bild av dig att du är "professionell" (eftersom det är det ordet vi pratar om) i ditt uppträdande. Och jag har absolut inga moraliska betänkligheter om vad andra gör utan brukar bara väga in moralsika aspekter för att det finns människor som är så väldigt PK och den gruppen kan vara ganska stor och en sådan kundbas vill man inte missa.

Eftersom ingen annan uppmärksammat det så kan jag nämna att jag själv knappast är en webmaster som lever på mina websajter. Tvärt om. Jag är delägare i ett bolag som bedriver systemutveckling och i vissa fall är weben med som en komponent. Den sajt jag har i min profil lever vidare med konstgjord andning och är ett hobbyprojekt som vilket år som helst kommer i en helt ny tappning på en helt ny address. Senaste tre åren har jag tjänat 500kr på tradedoubler på den sajten... Och jag har ett par domäner som tickar in c:a 10 euro på sedo per månad. Så i ärlighetens namn trodde jag knappt jag skulle bli godkänd när jag reggade mig på WN för ett par år sedan... Det jag anser att jag tillför och förhoppningsvis får tillbaka är:
- Lång (iaf jämfört med många andra i branchen) erfarenhet av att driva företag
- Lång erfarenhet av systemutveckling i många olika miljöer
- Lång erfarenhet av webutveckling främst som hobby, men det har tagit upp en stor del av min tid.
- Lång erfarenhet av att utveckla GUI som är lätta att förstå och använda.

Jag väntade på att ngn skulle nosa rätt på ngt kring detta, men nu fick jag göra det själv. Jag är långt ifrån en "webmaster" i mina ögon - men jag anser att jag kan tillföra saker här just för att jag kan mycket annat (själv är jag extremt kass på t.ex. design ur ett estetiskt perspektiv). Precis som några säger i denna tråd. Detta belyser bara ännu mer att det är inte mängden pengar i omsättning som avgör professionalism utan det är en attitydfråga. Och frågan är vilken attityd (och innehåll) vill ägaren/moderatorerna ha på WN?

Sneaky 2006-02-15 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av eg0master
Citat:

Ursprungligen postat av Sneaky
Jag antar att du menar mig...

Absolut inte. Du ska inte känna dig utpekad tycker jag.

OK, tack för det.

Det var ganska lätt att känna mig utpekad eftersom inga andra på detta forum sysslar med den typen av verksamhet.
Det finns över huvud taget inga i sverige som driver en kommersiell sida av min typ.

Men om du inte menade mig så är det lungt.

Gustav 2006-02-15 19:08

Kan inte alla på wn bara vara snälla mot varandra? Alla medlemmar är här på olika grunder och det fina med det här forumet är att det brukar finnas plats för alla. Definitionen av ordet professionell är att man tjänar pengar på sitt gebit. Man kan vara inkompetent och samtidigt professionell, eller kompetent men inte professionell. Ofta går kompetens och profession dock hand i hand. Därför har ordet professionell i vardagligt språk kommit att bli detsamma som kompetent. Att åsikterna om vad wn bör innehålla går isär är alltså inte så konstigt. En admin borde ta sig tid att definiera begreppet, så att vi alla pratar om samma sak.

Det är veteranerna på det här forumet som sätter nivån och inte nykomlingarna. Nykomlingar kommer alltid att trampa i klaveret. Då är det upp till de gamla rävarna att på ett vänligt men bestämt sätt tillrättavisa dem. ”Dumma” frågor måste få förekomma i mindre utsträckning, för annars kommer nya medlemmar aldrig våga skriva nya inlägg och då kommer det här forumet med tiden att dö ut. Nykomlingar som inte vill lära sig bör ignoreras och tillsist spärras. Här har moderatorerna ett ansvar. Nu är jag ganska övertygad om att moderatorerna gör vad de kan. Låser de för många trådar och spärrar för många användare så kommer folk istället att börja skrika om att det är för lågt till tak och att censuren är för hård.

Sneaky 2006-02-15 19:18

Professionalism har inget med pengar att göra Aidex. (Inte nödvändigtvis).
En extremt proffsig webdesigner kan göra en design för välgörenhets skull eller för att visa upp sig utan vinstintresse.

Men i övrigt håller jag med dig.

Sammanfattningsvis av alla svar tycker jag att ett forum för "invites only" och ett forum för nybörjarfrågor bör skapas.

Björn 2006-02-15 20:23

Personligen tycker jag att "forum" per definition bör vara öppna för alla.. det ligger lite i ordet med faktiskt. Gör man det till en exklusiv klubb så vinner man något, men jag har svårt att tro att det är kvalité...

Kvaliten på forumet bör snarare komma från andra håll, moderering, osv.. Annars har man på sätt och vis misslyckats.

eg0master 2006-02-15 20:50

Håller med Björn så till vida at jag tror mer på moderering än speciella forum. Men framförallt en lite tydligare inriktning på forumet, eller är svaret så enkelt att WN bara är ännu ett forum i mängden istället för något unikt.

nudie 2006-02-15 21:58

Haha, jag tycker den här tråden är löjlig, men det är väl bra att någon tar upp det så att vi kan se hur onödigt det är att ta upp frågan.
Enligt vad jag vet så kommer det alltid att finnas nybörjare och det är inget man kan eller ska göra något åt...
Det är säkert jättemånga nybörjare som har blivit proffisionella med WN's hjälp!

Gustav 2006-02-15 22:02

Citat:

Originally posted by Sneaky@Feb 15 2006, 20:18
Professionalism har inget med pengar att göra Aidex. (Inte nödvändigtvis).
En extremt proffsig webdesigner kan göra en design för välgörenhets skull eller för att visa upp sig utan vinstintresse.

Men i övrigt håller jag med dig.

Sammanfattningsvis av alla svar tycker jag att ett forum för "invites only" och ett forum för nybörjarfrågor bör skapas.

Att man tjänar pengar på det man gör är just själva definitionen av professionalism. Motsatsen till en professionell person brukar vara en amatör (lekman). T ex så är professionell boxning inte tillåtet i Sverige. Det betyder inte att man inte får bli duktig på att boxas, bara att man inte får tjäna sitt levebröd på det. En svensk amatör kan mycket väl vara bättre än en amerikansk professionell boxare. Självfallet så kan ett proffs också göra saker gratis. En person som livnär sig på webbdesign och som gör en design för välgörenhets skull är ett bra exempel.

Men som sagt... I vardagligt språk så brukar ordet professionell ha samma innebörd som duktig eller kompetent. Jag tror en del av den här diskussionen grundar sig i att folk tolkar ordet olika. Alla är överens om att wn bör vara ett forum för proffs. Men sen går åsikterna isär om vad det innebär. Att jag bråkar om ordets betydelse beror alltså inte på att jag envisas med att märka ord.

Någon som har tillgång till senaste upplagan av SAOB kan ju slå upp ordet. Det kan vara så att svenska akademin har kompletterat med den mer folkliga betydelsen.

<off topic> Visste ni att det numera går bra att säga ”Han är klokare än mig”? Fram till årsskiftet var ”Han är klokare än jag” korrekt svenska. Svenska språket lever och utvecklas. :) </off topic>

ArreliuS 2006-02-15 22:28

Tycker att det inte nödvändigtvis att pengar och professionalism går hand i hand. Kan jag ha fel när jag säger att det finns en hel del aktade medlemmar här på forumet som inte lever på sina sajter utan har jobb vid sidan av?

Bara för att jag inte tjänar x antal tusen på en sida per månad så innebär det nödvändigtvis inte att jag inte är "professionell". ELler hur?

Andrres 2006-02-15 23:33

Som flera sagt är det nog bäst om medlemmarna kan acceptera variationer i kunskapsnivåerna.
Men samtidigt bör man ta till sig kritiken och vidta nån form av åtgärd, så att medlemmar med hög kompetens inte försvinner i onödan.

Kanske med följande förslag:

- Skärp kraven något, tex att man måste ha jobbat yrkesmässigt som webmaster (eller motsvarande) i minst ett år eller så.

- Utnyttja symbolerna bättre då ny tråd postas (dvs de som visas till vänster). Tex ett blåbär för nybörjarnivå, eller en skala 1-5 (dvs medlemmarna klassificerar sina egna trådar. Men inte varje inlägg, det blir för plottrigt).
Komplettera med möjlighet att dölja alla trådar under/över en viss kunskapsnivå.

Fler forum med uppdelning i nybörjare osv är nog ingen bra ide, det kan öka moderatorernas arbete avsevärt med knepiga bedömningsfrågor osv.

Sedan omfattar tjänsten "webmaster" på många företag inte arbetsuppgifter o djupare kunskaper inom företagsekonomi osv, så det är kanske inte så konstigt att såna frågor ibland är på grundläggande nivå. Men det är bra att det finns ett sånt forum här, så att tex professionella webmasters som tänker sadla om och starta eget kan få hjälp här med sin F-skattsedel :-)

Björn 2006-02-16 01:19

Citat:

Originally posted by nudie@Feb 15 2006, 22:58
Haha, jag tycker den här tråden är löjlig, men det är väl bra att någon tar upp det så att vi kan se hur onödigt det är att ta upp frågan.
Enligt vad jag vet så kommer det alltid att finnas nybörjare och det är inget man kan eller ska göra något åt...
Det är säkert jättemånga nybörjare som har blivit proffisionella med WNs hjälp

Nja, det är ju en befogad fråga.. det är ju ingen tvekan om att det finns bra forum och mindre bra forum. Jag tror säkerligen att diskussion kring det kan leda till bra saker.

eg0master 2006-02-16 06:17

Professionell enligt SAOL:
Citat:

pro,fess,ion,ell adj. -t -a yrkesmässig, yrkes- o.d.; skicklig som en yrkesman
Säger inget om pengar så vitt jag kan se... ;)

Och andrres mfl; som förhoppningsvis framgår om man läser hela den här tråden så är inte det här en fråga om nybörjares möjligheter på forumet eller inte. Det handlar om vad alla har för attityd och hur och med vilken bakgrund frågor ställs.

pitbull 2006-02-16 11:18

Jag tror att det är väldigt svårt att definiera professionalism på ett enhetligt sätt eftersom det finns många sätt att se det på, vilket också framkommer i tråden.

För mig personligen (om vi pratar "webmaster") så har jag svårt att använda ordet professionell på en person som kladdar fram hemsidor i Frontpage och utan CSS t.ex. Jag tycker inte att det egentligen handlar om pengar utan snarare om kunskapsnivån innan man kan göra anspråk på titeln "professionell webbmaster".

Problemet som jag ser det är att det endast finns en handfull (eller två) genuint professionella webbmasters i Sverige (Nej, jag är inte en av dom ;) ) Det skulle nog bli ganska tomt och ödsligt på forumet om kraven höjdes till en orimligt hög nivå.

Westman 2006-02-16 11:26

Det var inte fråga om yrkesval utan om inställning väl? Att man går in i en diskussion eller ställer en fråga med en något professionellare (mer vuxen) inställning än vad som är vanligt på t.ex. Lunarstorm. (Ja jag överdriver men det kanske behövs för poängen).

Andrres 2006-02-16 11:31

Citat:

som förhoppningsvis framgår om man läser hela den här tråden så är inte det här en fråga om nybörjares möjligheter på forumet eller inte. Det handlar om vad alla har för attityd och hur och med vilken bakgrund frågor ställs.
eg0master:
Du har flera gånger föreslagit hårdare moderering av nybörjarfrågor, och andra förslag om inskränkningar av nybörjares möjligheter har framförts.
Så den här tråden handlar även om nybörjares möjligheter på forumet.

Som flera nämnt tidigare (inkl jag själv) så vore det bra om alla är toleranta. En enkel fråga kan utvecklas till en berikande fråga för alla, så att bara moderera bort "nybörjarfrågor" är ingen bra ide och ger onödigt merarbete (och dålig stämning, som nån påpekade). Då finns det bättre åtgärder.

Milad 2006-02-16 12:28

Undra varför ingen Admin eller ansvarig har skrivt ngt om detta här?!?!

Decibel 2006-02-16 13:03

Thomas bl.a har varit lite dålig sista tiden och då han inte kunnat jobba antar jag Jens haft fullt upp med deras övriga verksamhet.
Ett svar lär nog dyka upp i tråden, i övrigt är ju ett bra sätt att hitta nya vägar att utvecklas att först låta medlemmarna säga sitt utan att bli påverkade av ev. moderator/ägares åsikter som kanske hämmar utvecklingstankarna.

nomicon 2006-02-16 13:22

Jag ställer mig passiv än så länge till hela denna tråd, men vill flika in något som man kanske ska ha i bakhuvudet när ni pratar om detta:

Om vi väljer att "stänga ute" nybörjare som kommer med sina frågor, som inte når upp till den nivå som vissa av er vill att forumet ska ha, vilken inställning kommer då dessa personer att ha till WN längre fram i tiden när vissa av dom (förhoppningsvis) blir professionella (i era ögon)?

Kom ihåg, vi var alla nybörjare en gång i tiden.

-Martin

Jan Eriksson 2006-02-16 13:53

Även jag tycker att inläggen ibland håller väldigt låg kvalite. Min personliga åsikt är att något borde göras annars försvinner många vidare till andra forum som håller högre kvalite. Men jag tycker man angriper problemmet fel när man vill stänga ute en grupp som tex nybörjare. Nybörjare kan snart vara riktigt bra resurser så att blockera denna grupp får inte WN att växa och bli bättre. Mina förslag till förbättring;

- Hårt regelverk som talar om vad som gäller på WN och vad som får skrivas och inte skrivas.
- Alla nybörjar frågor som kommer hänvisas artigt till andra resurser på nätet. Börjar man svara på dessa så kommer det bara flera av samma sak.

kullervo 2006-02-16 13:58

Citat:

Originally posted by nomicon@Feb 16 2006, 13:22
Om vi väljer att "stänga ute" nybörjare som kommer med sina frågor, som inte når upp till den nivå som vissa av er vill att forumet ska ha, vilken inställning kommer då dessa personer att ha till WN längre fram i tiden när vissa av dom (förhoppningsvis) blir professionella (i era ögon)?
En mycket bättre inställning förmodligen. Varför skulle man bli sur för att man inte håller tillräckligt hög nivå? Det är ju själv man har att skylla isf. Det finns drösvis med andra forum man kan hänga i om man vill ställa nybörjarfrågor.

Daniel29 2006-02-16 14:12

Jag förstår inte varför inläggen skall vara så spydiga/sarkastiska hela tiden. Det kan vara kul om tanken är att det skall vara roligt. Men är det bara för att driva med folk så borde moderatorer på detta forumet ingripa oftare!

Vill ni ha medlemmar som skall och kan känna sig väkomna eller delaktiga så är nog detta det enda sättet. Moderatorer ... Gör er plikt!! Annars kommer fler än de som redan lämnat forumet att göra det. Det börjar med att ingen vågar göra inlägg mer, sedan drar man! Redan efter två veckor funderar jag på att dra. Synd på ett bra forum annars.

Tråkigt att det skall vara så här :(

Nicklas 2006-02-16 14:25

Citat:

Originally posted by Decibel@Feb 16 2006, 13:03
Thomas bl.a har varit lite dålig sista tiden och då han inte kunnat jobba antar jag Jens haft fullt upp med deras övriga verksamhet.
Ett svar lär nog dyka upp i tråden, i övrigt är ju ett bra sätt att hitta nya vägar att utvecklas att först låta medlemmarna säga sitt utan att bli påverkade av ev. moderator/ägares åsikter som kanske hämmar utvecklingstankarna.

Varför plockade ni bort inlägget om "Unikt wipo case" gäller censuren bara vissa medlemmar på dett forum, medans en del får en massa skit och dessa trådar blir kvar?

Mattias 2006-02-16 14:26

Har läst i tråden under en viss period nu och tycker det hoppas väldigt mycket mellan vad man personligen tycker.

Jag skulle vilja se dessa personliga tyckanden som punkter eller dylikt.
Som alla kan diskutera fram ett resultat för. Kanske låter fel men jag skulle föredra det.

Medlem1 svarar vad han/hon tycker om
Punk1, punk2, punkt3.

Medlem2 svarar vad han/hon tycker om
Punk1, punk2, punkt3.

Vilket kanske ger ett slutsvar på vad majoriteten vill och tycker.
Det får bli mitt bidrag med förslag för idag

/Mattias

Daniel29 2006-02-16 14:47

Tycker det är dumt att radera hela trådar. Det är bättre ni modererar inläggen som har gjorts med en motivering.

Helena 2006-02-16 14:59

Ursäkta att det är tyst från oss moderatorer. De flesta av oss har mycket att göra med våra egna verksamheter just nu, men jag tycker att Decibel sa det bra:

Citat:

Vi får diskutera saken sinsemellan och återkomma senare.

hubbert 2006-02-16 19:14

Daniel29:
Citat:

Jag förstår inte varför inläggen skall vara så spydiga/sarkastiska hela tiden. Det kan vara kul om tanken är att det skall vara roligt. Men är det bara för att driva med folk så borde moderatorer på detta forumet ingripa oftare!
Jag tror jag förstår vilken tråd du syftar på (om det gäller något av dina inlägg vill säga) där bemötandet nog passar in på definitionen spydig/sarkastiska.
MEN det finns ibland en skillnad mellan hur medlemmar bemöts. Liknande fråga ("jag har köpt domännamn yyyyy.se vad skall jag ha det till" -stuket) ställt av en medlem som anses vara "kompetent" får i många fall konkreta förslag och det är en trevligare ton i inläggen.
Kompentens verkar ibland bedömmas enbart efter, antal inlägg personen gjort/hur länge han/hon varit med i forumet.

Daniel29 2006-02-16 21:55

Citat:

Originally posted by hubbert@Feb 16 2006, 20:14
Jag tror jag förstår vilken tråd du syftar på (om det gäller något av dina inlägg vill säga) där bemötandet nog passar in på definitionen spydig/sarkastiska.
MEN det finns ibland en skillnad mellan hur medlemmar bemöts. Liknande fråga (jag har köpt domännamn yyyyy.se vad skall jag ha det till -stuket) ställt av en medlem som anses vara kompetent får i många fall konkreta förslag och det är en trevligare ton i inläggen.
Kompentens verkar ibland bedömmas enbart efter, antal inlägg personen gjort/hur länge han/hon varit med i forumet.

1. Det var inte någon speciell tråd som jag menade utan det var flera trådar som fjag hänsyftar till, men när jag såg helt meningslösa svar i en tråd om Muhammed.nu så fick det mig att skriva här. Tyvärr verkar inte folk ha roligt när de postar här. Många forum brukar det vara sarkasm men med en gnutta respekt bakom inlägget. Det saknas av många här.

2. Tyvärr stämmer det du skriver att kompetens/respekt ges bara åt folk med många inlägg. Jag har själv varit moderator på ett stort forum. Där var det mycket "trevligare/lugnare" stämning i inläggen.

nomicon 2006-02-16 22:17

Tror många medlemmar (De "professionella") har någon intern tävling där de alltid måste hävda sig och försöka överglänsa den andra, antingen med hur mycket stålars de tjänar på sin sida, eller hur mycket besökare de har, eller hur snygg webbsiten är..

-Martin

abrakadabrafem 2006-02-16 22:23

Släng ut de elitistiska "professionella" webbmasters som inte gör annat än att skriva uppkäftiga inlägg. De känns rätt ovälkomnande.

På tal om att stänga ute nybörjare:
Hade jag blivit ratad på ett forum för att sedan bli "godkänd" efter ett par år när jag är s.k. "professionell" så skulle jag inte vilja komma tillbaka av ren självrespekt.

webbteknik 2006-02-16 23:10

Citat:

Originally posted by nomicon@Feb 16 2006, 23:17
Tror många medlemmar (De "professionella") har någon intern tävling där de alltid måste hävda sig och försöka överglänsa den andra, antingen med hur mycket stålars de tjänar på sin sida, eller hur mycket besökare de har, eller hur snygg webbsiten är..

-Martin

Personligen tycker jag att det kan vara oerhört inspirerande att höra om hur väl andra lyckats. Det kan verkligen ge en kick när det gäller motivationen.

Därför jag ofta följer olika utländska webbforum och bloggar där folk inte är rädda att berätta om hur mycket det tjänar och vilka sidor det är som drar in dessa summor osv.

Mattias 2006-02-16 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av webbteknik
Citat:

Ursprungligen postat av nomicon

-Martin

Personligen tycker jag att det kan vara oerhört inspirerande att höra om hur väl andra lyckats. Det kan verkligen ge en kick när det gäller motivationen.

Därför jag ofta följer olika utländska webbforum och bloggar där folk inte är rädda att berätta om hur mycket det tjänar och vilka sidor det är som drar in dessa summor osv.

Håller med båda på denna front.
Det är väldigt trevligt att få höra när andra lyckas och även få läsa detaljer om hur de gått till väga och vart de står nu.
Men man vill inte läsa det i någon spydig form eller dylikt. Men har so far inte stött på något farligt.
Antar det var något åt det hållet du menade nomicon? Att det lutar mot en negativ tävling och orden blir hårda mot varandra :unsure:

Thomas 2006-02-17 15:20

Mycket intressant läsning!

Jag håller med i princip alla :)

Min syn på det hela är att WN 2003 var ett forum som fyllde en stort tomrum för många som kämpade med sin verksamhet under tunga förhållande. WN var ett ställe där man kunde motivera sig att jobba vidare i väntan på att konjunkturen skulle bli mer till vår fördel. Som jag känner det var vi en liten grupp "kämpar" som hängde här och snackade. Till skillnad från nu var internet inget man gav sig in på om man inte redan var aktiv, därav kom det få nybörjare.

Jag har full respekt för att vissa av dessa oldtimers tycker WN har förändrats negativt men samtidigt vet jag att kommunikationen mellan dessa fortlöper via IM, email och telefon.

Då var vi några hundra, nu är vi flera tusen. De som redan hade verksamhet jobbar förmodligen 110% för att hinna med nu för tiden.

2005 tog vi ett beslut att vi skulle moderera varje enskild medlemsansökan för att minska bullshit frågor. Samtidigt sa vi då att en ansökan med en motivering och koppling till verksamhet på internet skulle godkännas.

Förutsättningarna har förändrats radikalt men WN ser ut som för 3 år sedan. Där kan vi har det stora problemet.

Jag har flera ggr funderat på att kommersialisera WN betydligare och därmed möjligen motivera oss att utveckla WN till nåt mer. Men jag har hela tiden kommit fram till att det skulle förstöra. Om det är rätt eller fel vet jag inte men läser man medlemslistan så finns det en hel del tunga namn här på WN, så att WN skulle vara som vilket forum som helst köper jag inte. Inte än iaf. Sedan har vi haft riktigt tunga namn som kommit hit bettet sig som barnsliga nybörjare, och hur skall man se sånt när man modererar en medlemsansökan.

Iom att denna tråd finns så finns det problem och strategiska beslut som behöver tas. Det är nya förutsättningar i en annan tid och skall sanningen fram så saknar jag när det var svårare! Det största som händer nu för tiden är ju typ att nått SEO-företag får en kund bannad från google. Vi får bita ihop till nästa lågkonjunktur! ;)

Vi skall kolla över detta, tack till alla som skrivit så många bra inlägg i denna tråd!

dee 2006-02-17 16:33

Visst är WN lite speciellt, annars hade jag själv inte varit här så ofta å läst/skrivit. Finns mycket bra information både för nybörjare och även för alla oldschool. Man får försöka inse att detta är ett forum trotts allt och göra det man kan för att det ska bli bättre, eller?

Vad gör ett forum bra? Ett annat forum som jag personligen tycket är hur bra som helst är Gentoo Forums (linux). Varför? Precis alla är välkomna och dom som kan mer får naturligtvis info/mer hjälp av andra som vet mer och dom som vet mindre... ja ni fattar :)

Vad är skillnaden? Man är inte "rädd" för att skriva en dum tråd där. Tror aldrig jag har sett någon "proffessionell" där som angripit en nybörjare för att han skrivit en typisk nybörjar tråd ... hur proffessionellt är det att ens angripa någon på de viset?? (har man ju sett lite här å där på wn)

Ni kanske ska införa villkor under varje forum? Domän forumet är väl det som har en tendens att spåra ut mest va ja sett?

Jonas 2006-02-17 19:08

Citat:

Originally posted by Thomas@Feb 17 2006, 16:20
...
Varför inte göra att man efter xxxst inlägg får tillgång till ett mer seriöst forum?
Eller som hnn nämnde att man kan sätta "reputation score" på medlemmarna.
Att man har ett plus/minus tecken till vänster och sedan antalet röster som ökar eller minskar bredvid.

Det blir rätt anonymt och det får nog folk att skärpa sig.
Ett exempel vore ju att skulle verkligen Altus skrivit som dom skrivit om detta funnits då osv?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson