![]() |
Oj.. vad snabbt opinionen kan vända... från "Jag älskar Loopia" och "Loopia är bäst" till hat inläggen i denna tråd :)
Hoppas alla har läst avtalet ni godkänt innan ni börjar skrika om kompensation :) |
Citat:
|
Allt verkar funka nu, för er me?
|
Jupp, nu fungerar det för mig med.
|
ujdå. Det verkar vara Tele2s nät i Västerås som hade kapsejsat.
|
Här är villkoren ni godkänt:
"6.2 Loopia ansvarar inte för fel i Tjänsten som består i att det inte uppfyller avtalad specifikation, med hänvisning till punkt 4.3." |
Citat:
Ja nu verkar det vara igång igen. |
Jag älskar fortfarande Loopia ^_^ Men hoppas givetvis att de kommer igång snabbt eftersom jag har en hel del sidor där. Jag upplever inte att driftstörningar är speciellt vanligt hos Loopia jämfört med "testvinnaren 2004" t.ex.
|
Det verkar som att det inte går att skicka mail nu... Ta emot fungerar, men det skickas inte :(
Jag använder smtp.bredband.net är det fler som har samma fel? |
Davve: Mailen funkar utmärkt för mig.
|
Om någon kommer fram, skriv vad som hänt här.
Lite dåligt att de inte ens har tid att skriva en nyhet på sin sida om det. |
Jag har aldrig älskat loopia eftersom de tar extra avgifter för statistik på extradomänerna.. Samt att de bara inkluderar en databas i priset trots att de lika gärna kunde tillåta obegränsat så länge man håller sig till utrymmet. Det är inget som framgår när man startar konto där.
Det värsta är väl statistiken, står det att det ingår statistik antar man ju att det gäller för alla domäner. |
>Lite dåligt att de inte ens har tid att skriva en nyhet på sin sida om det.
Jo men då ser ju alla det, och inte bara vi som har märkt problemet :-) |
Citat:
|
Routingfel...? Javisst. Redundans? Nej tack tydligen. Samma som när det inte funkade när strömmen försvann... Var det två månader sedan?
Alla som klagar på att Loopia är dyra vet i och för sig inte vad de talar om, de är snarare för billiga så de inte har råd att hålla tjänsterna på en vettig nivå i förhållande till förväntningarna från kunderna. Om de hade valt en högre SLA-nivå från Tele2 så hade de nog varit uppe snabbare, då hade de inte behövt ringa och tjata på Tele2 heller, det hade helt enkelt kostat för mycket för Tel2 att inte prioritera dem. Man får vad man betalar för. It is as simple as that. :blink: |
Citat:
ring och fråga dom istället :) |
Citat:
Men tänk följande. De flesta servrar, när de tar emot ett mail, kontrollerar att @domän.com resolvar. Om man skickar mail från (som jag har) zoran@mindomän.com och mindomän.com ligger på loopias DNS-er, så kommer mailservern jag skickar till inte få svar på uppslagning och därför förmodligen antigen returnera mitt mail eller förkasta som spam. /Zoran |
Har Loopia kommenterat sina tillkortakommanden till någon som talat med dem? Det är mycket skryt om billighet, storhet och driftsäkerhet, men nu är det ruggigt tyst...
|
Anmärkningsvärt att sekundär dns finns i samma nät och inte är tillgänglig.
|
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken... brukar man väl säga... Ganska meningslöst och ha redundans med 100 uppkopplingar om alla i samma nät.
|
Många svaga länkar verkar det vara, såväl Internet som elektricitet fallerar... Att man har samma internetleverantör för redundans är i sig inget problem så länge som denna leverantör har skilt näten åt - annars är det ju meningslöst.
Att primär och sekundär namnserver finns i samma nät är väl inte så begåvat dock. Kanske dags ta ett par miljoner av investeringspengarna och hyra in någon som vet hur man snickrar ihop end riftsäker hall, borde inte kosta så särskilt många kronor, jämfört risken med ett så pass skakigt framträdande som vi ser här... |
Blir ju intressant att se IDG´s webbhotellstest sen också, har för mig att dom brukar rulla på från jul och framåt, se om dom ens nämner något om ett 9 timmars stopp hos giganten.
|
Citat:
Att de är bra annars är väl en sak, men de ska få kritik nu när sådant händer, de borde komma med förslag på kompensation nu till oss som driver sajter i vinstsyfte... Det skulle iaf kännas som plåster på såret... |
Det blir att flytta alla mina domäner från Loopia nu iaf. Jag tycker att Zoneedit.com är bättre och dessutom mycket driftsäkrare (DNS-servrar i olika länder).
|
Citat:
|
Jag har fått uppfattningen att deras tester är värdelösa... De belyser i första hand bara annonserande webbhotell, testresultatet är klart sviktande avseende underlaget och tja, Loopia placerar sig säkert riktigt bra ändå. Vi vet ju alla hur dessa två, IDG och Loopia, förhåller sig till varandra.
Värdelöst förresten - det är mycket värdefullt för dem som får en placering där, det är ju massor med gratisreklam... Vad dum jag är. |
Citat:
Om man är så avbrottskänslig kanske man ska fundera på att registrera domänerna hos nån som tjänar pengar på det istället för nån som går back på det. Och innan man godkänner avtalet så läser man villkoren vad man godkänt. Vad jag menade med inlägget är att jag tycker det låter konstigt att man köper en domän under inköpspris, sedan beställer en gratis dns-tjänst som friskriver sig allt ansvar och där man inte läst villkoren och slutligen sitter och skriker "ersättning" när tjänsten går ner sig... Som sagt innan, "man får vad man betalar för". |
Robertsson, du har så rätt!
Gnälls mycket här om vilka höga priser det är på olika håll, men det verkar vara svårt förstå att riktigt hög kvalitet alltid kostar mer än någon enstaka krona. Man får vad man betalar för... Åter igen. |
Klipper in lite info om denna downtime som jag fått på en av mina sidor:
URL: komis.se Time: Thu Feb 09 10:07:13 EST 2006 Total Time on Error: 14 hours, 52 minutes, 42 seconds |
Självklart fattar alla som är lite kunniga att det är rent skitsnack från Loopia sida, om dom skulle sattsat så mycket pengar som flera miljoner skulle dom haft 24/7 jour personal och fan haft råd börjat gräva egen fiber efter 5 minuters avbrott.
Över 8 timmars avbrott känns som dom inte ens själva märkte det förens på morgonon vid 8 tiden när någon av personalen började komma. Har visat sig flera gånger vid elavbrott att dom inte ens har UPS kraft eller redundans någon stans som klarar något. Men som sagt räknade ut att dom lagt ut ca 100.000 back på SE registreringar senaste 9 månaderna om man räknar på statistik från NIC-SE och om dom förlorar 10:- per domän. Vill inte veta vad dom lägger ut per år i förlust på det, dom pengarna skulle räckt till redundans mycket bra. |
Verkar väl som att Loopias dns-servrar är nere nu... Kanske därför de lagt av luren på telefonen för nåt svar får man inte.
|
Vilka namnservrar är det? ns1.loopia.se och ns2.loopia.se svarar
Ah ns3.loopia.se svarr inte, men ns4.loopia.se svarar... |
Dröjer väl till kl 08 tills dom märker det säkert, menar dom säger ju att dom lägger ut flera miljoner för infrastruktur och jour varje år, den jour verkar ju fungera verkligen.
|
Citat:
|
Jag har också haft problem med en av mina sidor hos loopia senaste dagarna. =(
Trodde jag skulle slippa sånt när man valde ett större webhotell. Men det går väl aldrig att gardera sig till 100% |
Tyvärr verkar dom största Svenska Webbhotellen vara dom som har sämst redundans.
Kanske mer för dom bara bryr sig om pengar, för är man en av Sveriges största Webbhotell tycker jag inte man ska snacka så mycket skit istället i verkligeheten se till att allt fungerar. Inte första gången det händer för Loopia, sista gångerna var det att det diskuterades att dom inte har UPS för klarar längre avbrott etc. För dom 100 tusental kronorna dom går back för sälja domänern SE för underpris så skulle det räckt att ha flera redundanta linor. Men tyvärr är dom inte så smarta och gör något åt det utan låter det gå ner 9 timmar när det väl händer något. |
Om man kikar på dagens statistik hos upptid.se så ser man att inte bara loopia hade problem. Indell.se har i stort sett exakt samma nertid och det kan ju inte vara en tillfällighet.
Däremot.. så har alla andra klarat sig. |
Indell var inte alls nere, var bara för ena av deras domän endast pekade på Loopias NS.
Så var Loopias fel att deras ena domän var nere. |
Citat:
|
Har inte sett någon ursäkt eller information om det inträffade på Loopias sida... Försöker dom hålla tyst om det?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson