![]() |
Med förhoppning om att det inte bryter mot några relger här kan jag tänka mig att erbjuda en liten webbplats med egen subdomän för samtliga deltagare i tävlingen. Kan också ge bort ett konto eller liknande till vinnaren.
Om moderatorerna inte uppskattar detta inlägg, är det fritt fram att radera det helt eller delvis. |
Citat:
|
Åter till ämnet en tag
Citat:
|
Kanske var jag som var lite klumpig. Skulle ha skickat ett PM först.
Jag föreslår att tävlingen blir ett sammarbete mellan WN och Webbforum. Skulle vara kul om Thomas och Decibel kunde vara med. Nobody jag planerar att skriva att detta är ett sammarbete. Vad tycker ni? |
Citat:
Skulle ju va riktigt kul om du skulle vara med också Thomas om du har lust! Även Decibel som sagt. Ska ta och slå en pling till Hans på SEO Logik och kanske även veteranen Ove om vi kan lyckas få med honom! :) |
Vore också intressant om deltagarna kompletterade med en separat dagbokssida eller liknande där de berättar om vad de gjort dag för dag för att förbättra sidan.
|
jag tycker subdomäner a la 001.domain.tld låter vettigast, läggs upp samtidigt och länkar till dem från domain.tld.
För jag tror att det är sant som har sagts, vilken undersida som hittas först har vääldigt stor betydelse. Bättre med subdomäner då. |
Citat:
För ni måste väl erkänna att det är ett bekymmer rent SEO-mässigt? Men om det råder konsencus om att den här tävligen ska försiggå på bara en domän så måste ni väl ändå hålla med om att det måste ske på en helt ny domän som inte redan används till någonting annat? Tillagt: Och jag tror ärligt talat inte att subdomäner är en särskilt mycket bättre lösning. Visst kan man optimera subdomäner för ett nyckelord, men det måste ju, i Googles ögon ses som ett otroligt sökmotorspammande att göra det på ett hundratal domäner, om vi nu skulle bli så många. Men är det många andra som tror att det är görligt så böjer jag mig. Det är alltid kul med kraftmätningar, och kanske särskilt med omöjliga odds. |
*1 domän med undersidor/subdomän för varje medlem.
*Endast huvudsidan används i webbkataloger. Alla får då samma inlänkar och sköts av alla. *JW Fixar domän och webbplats. Alternativt Jonny som fixar subdomäner åt alla. *Var och en filar på sin webbsida och skickar in den när den är klar innan startdatum. *Max en fil per deltagare. *Ämnet blir det nyfunna däggdjuret Kransbjörnen *Den som skickar in länkar till sin egen sida blir diskad. *Tävlingen diskuteras och anmäls i det gällande forumet. *Tävlingen kontrolleras av frivilligt utvalda. Detta sker under tiden till startdatum. Jag ställer gärna upp om någon annan också är med. Skulle vara bra om det är någon som jobbar med SEO. *Under tävlingen kan inga sidor korrigeras. *Anonymitet är frivilligt *Alla använder samma ämne och nyckelord. *Nyckelorden ska inte redan existera på webben. *Alla använder samma trafikmätare. *Adsense och annan reklam är frivillig. *Vi kommer ha flera tävlingar och den första är en mjukstart. Punkter att diskutera baserat på gammal information(se subdomän): *Varje mapp får deltagarens nickname *Varje inskickat filnamn byts till ett nummer. *Nummer sker i den ordning som filen kommer in. Eventuella ändringar: *Webbstrukturändring. Subdomäner används och länkas från ett huvudomän. Av dom dimmiga kunskaper jag har så menar techtigo kanske att google behandlar subdomän som en fristående domän? Min gratis subdomänwebbhost jag använder nu är många gånger fler än några hundra. Gör en provsökning på "site:fbhosting.com" Jag har lyckats optimera ordet 'bananen' så att jag hamnar på andra sidan på Google och då måste jag upprepa att jag är SEO amatör. Det här med subdomäner tycker jag är en bra ide (särskilt jag som gillar gratis webhosts ;) ) För stora vinster tror jag kan göra att deltagare håller inne med tips och ideer. Vad tror ni? Förslag med dagboksida från Jonny. Kan man ha sin egen tråd för det på forumet? Alternativt att man postar en länk till den och att det är frivilligt att ha en. Är bara lite rädd att det blir för mycket jobb för deltagarna. Vad tror ni? Kommer dommare och arrangörer kunna vara med i tävlingen? Skulle själv gärna vilja vara med :) Kvar att göra: Hitta en alternativ räknare. Tacksam för förslag Besluta vem som fixar webbplats Jim.W eller Jonny (för subdomäner) Hitta någon domare/granskare för arrangemanget. Besluta om ett startdatum. 1 Vecka kanske är för lite. Behöver lite hjälp angående nyckelord från en mer kunnig känner jag. (Vill inte göra bort mig) Har jag glömt något? |
Citat:
|
Har varit upptagen ett tag.
Kul att det finns intresse. Citat:
Lite osäker hur det ska gå till ... ska jag ge FTP login till alla? Kanske inte så smart då någon oseriös plötlisgt ändrar lösen ... eller ändrar på en motståndares sida ... Ok, jag har ide men behöver lite hjälp: På tävlingssidorna kan det finnas en <?php include ('001.php'); ?> och deltagarna har en sida där de kan skriva till sin 001.php file med hjälp av ett formulär. Jag är osäker hur man fixar det, kanske någon vill ge en hand? Eller kan man göra FTP konto till undermappar? - dock har jag ingen aning hur det går till ... |
Ni ser vad mycket enklare det skulle vara om tävligen skedde från var sin domän.
|
Citat:
EDIT: Ahh du menar att alla skaffar en ny domän för denna tävlingen som sen går till vinnaren. Hmm, osäker. Vi får se vad andra tycker. |
jag tycker att vi ber johny fixa subdomäner åt alla. Och inga nicknamnes i subdomänerna, bara siffror, det blir rättvisast. Subdomäner är förstås inte helt perfekt, men bättre än kataloger. Eller så får alla regga var sin .be domän, men då måste vi ha nåt webbhotell som sponsrar oss? det skulle ju vara det ultimata.
edit: Jim: man behöver inte ändra sidorna, det är ju själva vitsen att detta inte ska vara möjligt. |
Är det inte bättre att det finns möjlighet för de tävlande att ändra sidorna under tävlingens gång och förbättras? Det blir mycket mer intressant att följa då.
FTP-access för deltagarna ingick i mitt förslag. |
Tycker att allt låter kalas.
Subdomäner med ett namn bestående av ett t ex femsiffrigt nummer som slumpas fram skulle vara klockrent. Samma förutsättningar för alla. Citat:
|
Håller helt med om att man ska kunna ändra, det är det som är spänningen av tävlingen.
Citat:
|
Nu har jag läst igenom hela tråden och jag gillar förslaget. Domänfrågan och lite annat måste lösas men det är jag övertygade om att ni gör.
Förstår dock inte varför det där konkurrerande forumet ska vara inblandat på något sätt, då alla redan är medlemmar här och förmodligen besöker WN kontinuerligt. Givetvis ska en SEO-tävling för WN:are hållas på hemmaplan. Är helt övertygad om att Thomas har resurser för att lägga upp ett extra forum som det pratades om, ifall det finns behov. Om allt sammarbete WN-medlemmar emellan går bra så borde vi förhoppningsvis kunna få se en postning i Nyhets-forumet av domaren med regler, startdatum och en länk där man kan anmäla sig. Gillar verkligen konceptet och ser med glädje fram emot tävlingen och diskussionerna som förhoppningsvis dyker upp i samband med ledaren och orsakerna till dennes 1a plats i tävlingen. |
Citat:
Diskussionen tog fart rejält och snabbt började rent praktiska detaljer diskuteras här, såsom hur domänfrågan skulle lösas. Någon tog upp att allas webbsidor borde ligga under samma domän, vilket jag tycker är en bra idé. Jag erbjöd att upplåta utrymme på egen domän, eftersom andla och jag tänkte att tävlingen skulle hålla där. Strax fick jag en synpunkt från Thomas och därefter från hans vän på JX där de bekymrade sig över reklamsyfte med tråden. Snabbt lade JW upp en startsida där han kallar tävlingen för WN SEO tävling (sär skrivning!) på en egen "skriv-artiklar-här-för-skapa-stoff-för-sökmotorer-och-få-en-inlänk"-domän. :D Därefter kommer alltså sådana här inlägg: :unsure: Citat:
Lycka till! Vill passa på och klargöra en sak här: "Det konkurrerande forumet" är inte alls ett konkurrerande forum. Det råkar korsa en del av de ämnen som diskuteras på WN, men är av en helt annan inriktning. Företagande är inte samma sak som reklam, precis som ekonomi inte är samma sak som marknadsföring, liksom teknik inte är samma sak som kommunikation. |
Citat:
Sedan tänkte jag att risken för att domänen blir portad från Google för gott efter att ha hostat en sådan här tävling är så gott som säker. Säg att vi blir 100 tävlande, och att det helt plötsligt börjar dyka upp inlänkar (för ingen ska få mig att tro att alla kommer att kunna avhålla sig från inlänkar till tävlingen) till 100 subdomäner från ett så uppenbart spammigt domänamn. Dessutom handlar 100 sutdomäner på denna enda domän om en enda sak, och har till råga på allting en sida som länkar till alla 100 subdomänerna, som i sin tur gör allt för att bräcka varandra, utan att över huvud taget låtsas om varandra... Om jag hade en sökmotor, så skulle jag knapp se mossen för alla ugglor. [small]bokstävlarna vill inte som jag vill idag på lördagskvällen, därav redigeringen[/small] |
Citat:
Eller "här-har-jag-15-tusen-artiklar-med-adsense" ... Gör inget om den blir portad, bannad etc. Är ju ingen riktig gulddomän ..., just därför tog jag den. Men det funkar kanske bättre med subdomäner från jonny. |
Det här med att Google ser detta som spam kan vara ett problem. Jag tror många som kör Adwords och Adsense kanske inte vågar riskera att komma i kant med Google. Samtidigt så är kunskap om SEO en nödvändighet. Nästan att jag vågar säga att jag tror att dom flesta som blivit duktiga på SEO har experimenterat med mer eller mindre diskutabla saker. Vad funkar och vad funkar inte.
Allt jag vet är att jag tror den här tävlingen blir en rolig tävling. Kanske t.o.m att vi publicerade i någon tidning i samband med att folk upptäcker Kransbjörnen. Tror inte det är någon fara om vi går mot rött. Okej så här fattar jag det nu: *1 domän med subdomän för varje medlem. *Subdomäner får numrering *Jonny fixar subdomäner åt alla. *Endast huvuddomän används i webbkataloger. Alla får då samma inlänkar och sköts av alla. *Max en fil per deltagare. *Ämnet blir det nyfunna däggdjuret Kransbjörnen *Den som skickar in länkar till sin egen sida blir diskad. *Tävlingen kontrolleras av frivilligt utvalda. Detta sker under hela tävlingen. Jag ställer gärna upp om någon annan också är med. Skulle vara bra om det är någon som jobbar med SEO. *Sidor får korrigeras under tävlingen *Anonymitet är frivilligt *Alla använder samma ämne och nyckelord. *Nyckelorden ska inte redan existera på webben. *Alla använder samma trafikmätare. *Vi kommer ha flera tävlingar och den första är en mjukstart. *Sajterna nås med ftp. *Alla får vara med även domare och arrangörer. *Jonny meddelar att han fixat ett domän. Kvar att besluta: *Ska tävlingen hållas i den här tråden istället? *Vilken räknare ska vi använda? (börjar leta själv nu) *Vilka ska kontrollera? Minst två tycker jag. Jag ställer upp (ej van men bra att lära sig :) ) Någon frivillig? *Beslut om lämpliga nyckelord. *Beslut om stardatum. Förslag *En förfrågan om konto görs på tråd/forum och kontouppgifter skickas som ett PM tillbaka. *En SEO kunnig beslutar om pedagogiskt utvalda nyckeord på en enkel nivå. *Startdatum nästa fredag klockan 20.00 |
Hej andla,
mycket bra, nu börjar det likna något. Tycker nog vi kan skippa det med statsen. De som besöker testsidorna är ju bara vi på WN :) Vi lär ju inte få gigantiskt mycket från Google ... hehe Angående nyckelordet så tycker jag namnet på denna björnen skulle vara det perfekta. Eller om du vill ha stats så kan man göra ett nytt konto på statcounter och lägga varje testsida som ett enskilt projekt. Då kan alla även titta på allas. Jag har själv nästan 30 projekt med statcounter och det funkar alldeles utmärkt. |
Statcounter låter perfekt.
Jag hoppas att alla är med på att tävlingarna ska vara i syftet att utöka vår kunskap. Statistik kommer nog bli det primära i tävlingen och kommer förmodlingen bli en av de viktigaste diskussionerna här. De är bra också för att hålla koll på att folk följer reglerna med inlänkar ;) |
Citat:
|
fattar inte vad det här med statistik ska tjänatill i en SEO-tävling? det är väl helt ovidkommande. Det ärju bara tävlingsdeltagarna som surfar runt?
Sedan detta med inlänkar. Det blir ju hur lätt som helst att sabba för någon genom att lägga upp en länk till den sidan. Å andra sidan vill vi köra ren relevansoptimering. Då kan man ju fundera om man ska lita på folks hederlighet eller kanske ändra reglerna? |
Citat:
Citat:
Citat:
Där har du rätt. Går det att fixa regler mot detta och hålla kvar regeln att man inte får göra inlänkar? Regel att varje deltagare måste ha en vakt :) Ska vi ändra detta och tillåta inlänkar eller ska vi köra på som vanligt och hoppas på att folk är hederliga. |
Citat:
Att ha massor av besökare visar ju inte ett jota. Det går att ordna på olika sätt och för att ge exempel på ett drastiskt kan man betala ~$100 för att ha en banner som syns i sånna där program folk får några promille cent för att klicka på banners i. Då kan du snabbt få några hundratusen besökare utan att ha det minsta SEO-optimerad sida.. Det är bara ett drastiskt exempel. Man kan ju själv surfa runt eller ha lite proxys eller vänner eller whatever. Ranking hos Google är det väl tävlingen går ut på? EDIT (förtydligande): Bäst ranking på ordet "Kransbjörn" vinner! |
Kanske har missat något i denna tråd, men ni skriver att:
Citat:
Om det skiljer sig beroende på vart i Sverige man befinner sig och får olika svar/resultat, hur ska vi då avgöra vem som har den bästa placeringen? Kanske sitter folk i ett annat land som också vill vara med och tävla? Hur ska man då avgöra vem som är vinnaren? Kanske har missat något i denna långa tråd....... rätta mig gärna då. /Jonas |
Borde inte spela någon roll om alla hostas på samma ställe enligt modellen http://userID(siffror).någonsdomän.tld
eller har jag fel här? |
Kristofer: jag tror du har rätt. Det enda torde vara att vi ska bestämma om man ska kryssa i "sidor på svenska" eller inte, men jag röstar för default inställningen då jag tror att flest users använderden.
Andla: som kristofer skriver så är trafiken ganska ointressant i detta sammanhang. Dessutom så är det ju så att detta är högst hypotetiska sökord så ingen kommer att använda dem i större utsträckning. Därför tycker jag att man får välja stats efter eget tycke eller inte ha det alls. |
Alltså om jag fattar detta rätt så vill vi att tävling 1 ska ha ett minimalt pedagogiskt syfte och vara mest för nöjes skull samt vara uppvärmning till tävling 2 och då blir statistik onödig?
Alltså placering på ordet "kransbjörn" kommer bli avgörande i denna tävling. |
placerng på google.se ordet kransbjörn, med default inställningar, från domarens dator (borde inte spal ngn roll eftersom alla har samma hosting, men för säkerhets skull)
|
Här är de ny reglerna/besluten. För övriga se tidigare post.
*Trafikmätare är frivilligt. *Tävlingen hålls på det gällande forumet (kan ändras till denna tråd om så önskas). *Startdatum Fredag den 16 kl 20.00 *Ämnet och nyckelordet är "Kransbjörn". Kvar att besluta: *Vilka ska kontrollera? Jag ställer upp + någon till. Någon frivillig? Jag vet inte ens om det behövs några kontrollanter. Alla får väl tillgång till sidorna och om någon upptäcker en knasig sida så är det bara rapportera till mig. Ska vi ändra detta till att alla är kontrollanter för alla? *Jag föreslår att ingen får använda kransbjörn som användarnamn :) |
Jag tycker att det är bra om vi kan komma överens om att det är du andla som är personligen ansvarig för tävlingen eftersom det är ditt initiativ "in the first place". Därför bör du också ha veto i vem eller vilka som utses till juryn.
|
I sådant fall så föreslår jag:
Nobody Jonny Jim.W och Mig :) Föreslår också att vi tar ett glas glögg innan vi starten? |
Citat:
Jag ska på julbord ikväll, men det finns ju telefonkonferens... :D Haha, visst om Jim kommer upp till Stockholm, så :) |
Citat:
|
Vore ju toppen om ni
1. sammanfattade regerna i en enda postning. (Och bestämde vad som gäller angående länkar). 2. satte ett slutdatum för tävlingen 3. talar om hur man anmäler sitt intresse för att delta. Själv håller jag på och skriver en essä om kransbjörnen och hans släktingar... |
Jag har skrivit en sammanfattning på regler i gällande forum.
Förslag: Eftersom vi kör en snäll tävling och inga vinster så blir det inget dödsstraff för någon som postar inlänk till en medtävlande eller om någon postar inlänk till sin sida och skyller på att någon vill sabba. Vi som blir domare kommer göra en undersökning för att ta reda på vem som gjorde vad och kommer vi på vem som varit dum så ringer vi upp brottslingens föräldrar så att de drar in julklapparna flera jular. Med andra ord, det blir ingen diskning men inga julklappar heller. Anmälningsinformation ska läggas i mitt första inlägg på gällande forum. (Ska redigera där nu). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson