WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Officiella TradeDoubler-tråden (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11142)

Max 2005-12-14 20:34

Förut (innan TD bytte design) fanns en funktion så att man själv kunde skapa en länk till vilken sida som helst genom att ange url'en och ut kom den url inkl affiliate-id som man skulle använda.

Hur gör man detta nuförtiden? Det närmaste jag hittat är product feeds, men det är ju inte alls samma sak.

Mvh Max

Svenne 2005-12-14 21:47

På de flesta program funkar det ju att lägga till &url=ADRESS i slutet av tracker-koden för att komma till en specifik produkt/undersida. Funkar dock inte på alla. På DELLs program kan man gå på fliken "Information" och skapa sina produktlänkar.

TradeDoubler 2005-12-19 15:06

Erbjudande för er på WN.se!

Vi erbjuder nu möjligheten för 10 publishers att få tillgång till avancerade AdTool-lösningar som vi skapar åt er! Ansök till [email protected] för att få en chans att bli en av de utvalda. AdTool ger möjligheten att annosera för specifikt utvalda produkter, istället för att marknadsföra erbjudanden eller varumärken i traditionella bild-annonser.

När de utvalda har erhållit sina specialanpassade AdTools så är det självklart valfritt att lägga upp dessa eller inte - så tveka inte att ansöka!

Mvh Carl
TradeDoubler

Mats 2005-12-19 22:27

Citat:

Erbjudande för er på WN.se!
Gäller det alla på WN?

(Sorry, kunde inte låta bli ;) )

// Mats

TradeDoubler 2005-12-21 09:10

Trackerlänk-generator!

Hej Max och alla andra,

I och med att många affiliates på sistone har efterfrågat den "link matrix" som finns på andra av TradeDoublers marknader, kommer vi nu ta fram en för den svenska marknaden. Kortfattat är det en sida där man snabbt kan hämta en trackerlänk och produktlänk för varje program.

Sidan kommer ligga under Information-Infocenter och "Trackerlänk-generator" när man har loggat in som affiliate.

Mvh, Joakim
TradeDoubler

Jonas 2005-12-21 09:22

Jag anmälde mig till Apples program.
Efteråt får jag ett mail om att jag skall besöka en sida hos Apple och fylla i informationen.
Jag gör detta och nu har jag fått ett mail om att jag skall fylla i informationen igen.

Eftersom jag dubbelkollade all information om detta så verkar detta system fela lite...

(Underbar tanke ifrån er/Apple om att göra på detta sättet, slipper all jäkla väntetid)

b_andersson 2005-12-21 09:38

Citat:

Originally posted by TradeDoubler@Dec 21 2005, 09:10

Sidan kommer ligga under Information-Infocenter och Trackerlänk-generator när man har loggat in som affiliate.

Mvh, Joakim
TradeDoubler

Smidigt, men vore väldigt mycket bättre om den endast visade dom program som man var ansluten till.

//Björn

Max 2005-12-21 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av TradeDoubler
Sidan kommer ligga under Information-Infocenter och Trackerlänk-generator när man har loggat in som affiliate.

Mvh, Joakim
TradeDoubler

Smidigt, men vore väldigt mycket bättre om den endast visade dom program som man var ansluten till.
//Björn

Tack Joakim., mycket bra.
(Men jag håller med om att det kanske skulle vara enklare att hitta om dessa fanns i anslutning till själva programmet.)

nosnaj 2005-12-29 15:44

Vad betyder "Återkommande events: Ja"
Finns ingen information om cookietid för programmet och eftersom en del program både har cookietid samt återkommande events borde det väl vara någon skillnad.
Kan väl inte vara så bra att jag får betalt för varje köp besökaren kommer göra ända tills han/hon tagit bort cookien :)

TradeDoubler 2005-12-30 10:49

Hej!

Nosnaj: Jo, så bra är det! Om event är återkommande så du som affiliate ersättning för alla köp som sker under en cookietid.

Mvh Carl
TradeDoubler

nosnaj 2005-12-30 11:29

Citat:

Originally posted by TradeDoubler@Dec 30 2005, 11:49
Hej
Nosnaj: Jo, så bra är det Om event är återkommande så du som affiliate ersättning för alla köp som sker under en cookietid.
Mvh Carl
TradeDoubler

Men det står inget om cookietid på programmet, hur lång tid gäller då för återkommande events?

SmartGuide 2006-01-08 19:21

Hittar inget på TD sajt, testar här där det finns klokt folk. Mina tracker länkar syns inte, men om jag kör i https syns de. Har norton sec, vet det fan var det är som göra att de försvinner. TD är godkänd i säkerhetsinställningarna. Men vilket program plockar bort mina tracker länkar, och det gör det tydligen hos kunderna också..... I början fick jag många beställningar, men nu helt dött. (inte ens visningar)

SmartGuide 2006-01-08 20:01

HOPHOP HOP, nu fann jag feilet. Det var att jag levde kvar med tracker.tradedoubler.com och inte uppdaterat till clk.tradedoubler.com

ProjectZ 2006-01-09 01:42

En lite mer allmän fråga om länkar.

Jag har suttit och försökt få w3 vaildatorn att gilla min sajt men med TD länkar så klagar den på princip allt som har med dessa länkar att göra. Ogiltigt hit och ogiltigt dit.

Enligt validatorn saknas bland annat type för javascriptet , /> och alt för img taggen.
Jag provade att fixa till dessa fel men då fick jag att img-taggen inte var giltig i sammanhanget
document type does not allow element "img" here.
document.write('[img]'+uri +'[/img]');

Vad har ni andra gjort? Ideér?

kullervo 2006-01-09 11:54

Citat:

Originally posted by ProjectZ@Jan 9 2006, 01:42
Enligt validatorn saknas bland annat type för javascriptet
<script> kräver att du sätter mimetypen i "type". Korrekt är:
type="text/javascript"
Jag kan förstå att TD har kvar den forntida varianten (language="Javascript") i sin exempelkod, men att dom utelämnar "type" är ett stort frågetecken för mig. Jag tar själv alltid bort "language" och stoppar dit "type" istället.

ProjectZ 2006-01-10 22:54

Ingen kommentar från TD själva? eller någon annan för den delen...

TradeDoubler 2006-01-13 13:30

Hej!

Ursäkta för sent svar, jag har frågat runt lite på vår tech-avdelning kring denna fråga och nu har jag även ett svar! Vi känner till W3C-valideraren reagerar på våra javascript med cache prevention, men det finns sätt att komma runt detta. Om ni slår av cache prevention så skall det inte vara några problem. Vidare så är det värt att nämna att trots att W3C är en standard så har vi kontrollerat våra script noggrant och vi försäkrar att de fungerar i samtliga webbläsare ändå.

Kullervo: Jag har framfört din åsikt till tech-avdelningen och återkommer när jag får svar!

Mvh Carl
TradeDoubler

*Edit: Rättelse

swan 2006-01-20 13:36

TradeDoubler: I början av denna tråd skrev ni att ni skulle kontakta AdLibris angående deras dåliga villkor. Jag har själv aldrig varit med i deras program endast pga av att deras villkor är så dåliga. Att bara få betalt för första köpet tilltalar helt enkelt inte mig. Jag kör endast med Bokus, de ger mig bra betalt för att få även deras tidigare kunder att handla hos dem igen.

Men - jag skulle gärna köra med AdLibris om det blev någon ändring i deras deal. Om AdLibirs tycker att det är en dålig deal att alltid ge 5%. Varför isåfall inte ge 7% för köp av nya kunder och 3% för köp av återkommande kunder?

Kan ni ge någon statusrapport om hur det går?

Rajarkillen 2006-01-26 12:43

Fråga...

Finns det månne ett monitor-program till TradeDoubler likt SysSense för Google Adsense så man kan installera och få automatiska uppdateringar på ens saldo?

Inte direkt för att det är jordens ansträngning att logga in för att se det, men är man bekväm av sig så är man :)

//Rajarkillen
http://www.tandbryggan.se

Jon A 2006-01-26 14:02

Ett firefox-tillägg skulle ju funka.

N!cklas 2006-01-26 20:18

Någon som gått från att ha varit anmäld som privatperson till firma på TD?
Väntar på officiellt svar, men tror det kommer snabbare svar här ;)

robertsson 2006-01-26 20:29

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 26 2006, 21:18
Väntar på officiellt svar, men tror det kommer snabbare svar här

Det gick bra för mig för 1,5 år sedan, ett mail var allt som krävdes.

b_andersson 2006-01-26 20:39

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 26 2006, 20:18

Jag skickade ett mail till supporten och det var ordnat inom en dag.

//Björn

Daniel29 2006-01-26 21:10

Om jag har registrerat en site och vill lägga till fler siter pga att man skaffat båda xxx.nu,xxx.com,xxx.se så är det ju inga problem att göra enligt tidigare post i denna tråden.
Min fråga är om jag kan lägga till xxy.se till den registrerade siten.
Rent teoretiskt verkar det ju fungera.

Sedan verkar det ju inte vara några konstigheter alls att byta från xxx.se till aaa.se utan att råka ut för några varningar. Kan man få problem om man gör så. Då får man ju även med sig de program som xxx.se har får accepterade.

N!cklas 2006-01-26 21:10

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 26 2006, 20:18

Som jag trodde... Har väntat på TD ett par dagar nu

svensktinternet 2006-01-27 00:36

....

Daniel29 2006-01-27 09:17

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 27 2006, 09:11
Finns det någon på WN som mäter inkommande trafik från Tradedoubler utifrån sin egen besöksdata?

Besök FRÅN TD?

TradeDoubler 2006-01-27 10:30

Hej,

Mycket action här inne på tråden nu! Jag tar ett svar i taget:

Swan:
Tyvärr är ingen ändring i Adlibris ersättningsstruktur aktuell. Vi har diskuterat detta, men det är inte volymförsäljning av böcker som är deras primära mål, utan nya kunder i deras databas. Blir det någon ändring i deras policy så kommer mail skickas ut om detta.

Rajarkillen:
Vi på TradeDoubler tillhandahåller inget sådant system. Dock, som Jon A säger, så finns det troligtvis sätt att plocka ut denna information med någon kreativ lösning.

Fulton:
F1: Spontant sett så borde referrern komma från http://clk.tradedoubler.com+parametrar. Frågan ligger hos vår Tech-avdelning för tillfället, så jag återkommer med ett mer specifikt svar på detta.
F2: Återkommer även med detta efter svar från Tech.

N!cklas:
Det går utmärkt. Anledningen till att du har fått vänta lite extra länge på support senaste veckan är att ansvarig, Joakim Hedvalls, har varit på semester sedan förra onsdagen. Jag har efter bästa förmåga försökt hinna med detta också utöver mina vanliga arbetsuppgifter, men Joakim är tillbaka på måndag och då kommer snart svaren komma med sin vanliga hastighet.

Daniel29:
Du har teoretiskt sett rätt. Det går att ändra url så att referrern trackas från nya webbplatser. Dock är detta inte tillåtet då man kan ansöka till affiliateprogrammen med en kvalitativ webbplats för att sedan ändra och lägga upp annonserna på en mindre kvalitativ webbplats (som inte har godkänts av företaget). Har du fler webbplatser som du vill administrera under samma konto så går du in på Inställningar -> Webbplatsinformation -> Registrera ny Webbplats.

Jag har försökt att vara så tydlig som möjligt med mina svar, men om något behövs utvecklas så tveka inte att ta upp det!

Mvh Carl
TradeDoubler

swan 2006-01-27 10:59

Citat:

Tyvärr är ingen ändring i Adlibris ersättningsstruktur aktuell. Vi har diskuterat detta, men det är inte volymförsäljning av böcker som är deras primära mål, utan nya kunder i deras databas. Blir det någon ändring i deras policy så kommer mail skickas ut om detta.

Jag tycker att ni borde skriva ut denna info på sidan på TD som handlar om Adlibris. Idag är det väldigt otydligt. Och går man in och tittar på sammanställningen över program står det bara att det är 5% i provision som gäller. Ingenting om att det endast gäller första köpet av ny kund. Om ni är tydligare med denna info så kanske Adlibris tar sig en funderare till.

Just nu kör de annonskampanjer i alla stora svenska dagstidningar. Jag kan tänka mig att tidningarna får betalt oavsett om läsaren är kund hos adlibris tidigare eller ej (!). Eller vad tror du?

jag sammanfattar deras deal via TD:

De vill ha gratis annonsvisningar hos mig, de vill ha gratis klick av mig, och dessutom vill de ha gratis kunder av mig (eftersom alla redan är kunder hos Adlibris sedan tidigare - de är nordens största bokhandel).

Hur kan du motivera mig att bli partner med Adlibris med dessa usla villkor? :-)

Jag är faktiskt väldigt förvånad över att någon överhuvudtaget länkar till Adlibris med dessa villkor. Någon på WMN som kan förklara för mig?

Henrik 2006-01-27 11:24

Citat:

Originally posted by swan@Jan 27 2006, 11:59
Jag är faktiskt väldigt förvånad över att någon överhuvudtaget länkar till Adlibris med dessa villkor. Någon på WMN som kan förklara för mig?

Jag tror tyvärr att du besvarar den frågan själv, lite tidigare i ditt inlägg:

Citat:

Idag är det väldigt otydligt. Och går man in och tittar på sammanställningen över program står det bara att det är 5% i provision som gäller. Ingenting om att det endast gäller första köpet av ny kund.

webbteknik 2006-01-27 14:44

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 26 2006, 21:18
Väntar på officiellt svar, men tror det kommer snabbare svar här ;)

Jag skickade dom ett mail sen tog det bara en dag så hade de ändrat mig från privatperson till firma.

N!cklas 2006-01-28 16:37

Ny fråga: När jag kollar rapporten för Comviq har jag 4 st "iComviq Kontant GSM nykund" och 1 "iIQ-net Portering". Dock finns ingen notering om att något kommer betalas ut för detta... Nån som känner igen eller vet hur det funkar? Detta är under perioden 3/12-26/1

Lundmark 2006-01-28 17:07

Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 28 2006, 16:37
Ny fråga: När jag kollar rapporten för Comviq har jag 4 st "iComviq Kontant GSM nykund" och 1 "iIQ-net Portering". Dock finns ingen notering om att något kommer betalas ut för detta... Nån som känner igen eller vet hur det funkar? Detta är under perioden 3/12-26/1

Tidigare tråd.

Tidigare tråd.

N!cklas 2006-01-28 19:24

Det har visst tillkommit en ny funktion - sök kallas den visst.... Dumma jag! :rolleyes:

Daniel29 2006-01-30 07:30

Carl -> Jag har försökt kontakta supportavdelningen i 3 olika ärenden via mail och support formuläret i olika ärenden men inte fått svar överhuvudtaget.
Första ärendet skickade jag in för ca 2,5 veckor sedan. Skall det verkligen ta sådan tid för er supportavdelning?
Vad har ni för supportfunktion egentligen? Tilldelar ni inte era inkommande ärenden något ärendenummer som måste följas upp? Tycker er support är under all kritik för ett börsnoterat företag.

TradeDoubler 2006-01-30 10:23

Hej igen!

Fulton:
Jag har nu talat med vår techavdelning och fått svar.
F1: Som jag sa, vår referrer kommer från http://clk.tradedoubler.com+parametrar
F2: Dock så bör inte denna referrer synas då vår refferer bara är en redirect och då stannar den ursprungliga webbplatsens url kvar. Dvs att ingen rensning av deras url görs.

Daniel29:
Jag hänvisar till mitt tidigare svar till N!cklas - "Anledningen till att du har fått vänta lite extra länge på support senaste veckan är att ansvarig, Joakim Hedvalls, har varit på semester sedan förra onsdagen. Jag har efter bästa förmåga försökt hinna med detta också utöver mina vanliga arbetsuppgifter, men Joakim är tillbaka på måndag och då kommer snart svaren komma med sin vanliga hastighet."

Mvh Carl
TradeDoubler

swan 2006-01-31 14:56

När jag tittar i min rapport 'Felgenererad trafik' på TradeDoubler ser jag väldigt många sådana här rader:

Kod:

2006-01-24        Ingen referrer url
Denna informationen är bristfällig. Kan ni kanske visa mer info? Jag vet dels inte vilken av mina sajter det gäller. En referer skulle sitta bra här...

Dessutom undrar jag vad ni menar med ordet 'felgenererad'. När jag tolkar ordet betyder det att någon har genererat trafiken på ett felaktigt sätt. Men så vitt jag vet blockerar exempelvis det populära programmet Norton alla referrers. Och det är väl inte att beteckna som fel?

Dessutom kan ju vem som helst generera vilken referrer som helst. Det krävs inte stora kunskaper för att kunna skicka en helt valid referrer fastän jag inte ens har varit på sidan ifråga. Därför undrar jag hur ni kan avgöra om en referrer är korrekt eller ej.

Jag känner att jag förlorar pengar på att ert system är bristfälligt. Enligt mitt tycke skulle en blank referrer inte generera ett fel - eftersom det är så vanligt att folk blockerar den. Hur tänker ni här?

En hel del av mina besökare kommer via Google Cache och klickar sig därifrån till butik via TradeDoubler. De går alltså aldrig in på min hemsida. Detta hamnar också i rapporten 'Felgenererad trafik'. Men jag kan inte heller här se vad som är fel. Felmeddelandet lyder:

Kod:

2006-01-24 http://64.233.183.104/search?q=cache:Uw6BlgpsNtYJ:www.minsajt.com
Här är det alltså inte ens någon förklaring varför trafiken är felgenererad.

Vore tacksam om ni kan ge mig information om hur jag i framtiden kan undvika denna konstiga felgenererade trafik. Jag är nog inte ensam som undrar detta...

nosnaj 2006-02-06 10:43

Hur går det med supportmailen?
Jag har ännu inte fått svar på det jag skickat och det är många veckor sen nu...

Timofey 2006-02-06 15:22

Jag har samma problem med "Ingen referrer url" och fel url... har mailat till supporten 2 ggr, men inte har jag fått något svar på en vecka! :(

TradeDoubler 2006-02-06 16:27

Hej!

Fulton:
Inte i dagsläget. Våra kunder får ut den statistik som efterfrågas idag genom de rapporter de kan ta fram genom våra system.

Swan:
De punkter du tar upp är features som skulle vara till hjälp. Dock så kan man med relativt enkla medel få tillgång till den information du talar om med lite merarbete. Vilken sida den felgenererade trafiken gäller kan man få fram genom att välja de olika webbplatserna i drop down-menyn och testa sig igenom.

Ordet felgenererad är egentligen ett samlingsord för all trafik som kommer inte som inte är helt "rätt", oavsett om det beror på att Norton tar bort referrern eller om annonsen ligger på fel webbplats. Viktigt att lägga märke till är dock att ingen provision går miste pga detta. Avslut i form av leads och sales spåras trots att trafiken är felgenererad och ersättning betalas ut.

Om det rör sig om stora mänger felgenererad trafik med betäckningen "Ingen referrer URL" så beror detta troligtvis på specifika inställningar i ditt konto. Skicka ett PM med info så skall jag ta en titt på det.

Mvh Carl
TradeDoubler

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson