WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Investera 150,000kr (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064892)

patrikweb 2015-08-22 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20512097)
Dags att börja följa upp lite om det jag tidigare har sagt om börskrasch i september. Saker går definitivt åt fel håll vad gäller Grekland och Kina och hur oljepriset faller. Vi har några veckor nu innan vi vet hur det kommer gå :)
Veckan som varit har iaf varit värsta veckan sedan 2011: http://www.di.se/artiklar/2015/8/22/...et-sedan-2011/

Grekland är inget nytt, så det har man som investerare vetat långt innan det blev riktigt illa. Men folk som har koll har blivit rika på grekland. Investera i rätt läge när nergång var som högst sedan bra avkastning när gick upp lite lite stabilare igen.

Oljan är dåligt men en vettig person investerar bara viss % av sina investeringar i verksamheter som är beroende av oljepris.

Du vet väl att man kan tjäna miljarder även på stor nedgång?

Är fattiga desperata som ofta förlorar pengar när dom säljer i panik och inte spridit ut sin risker.

backen 2015-08-22 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20509966)
Räntefonder var ju det sämsta man kunde köpa efter 2008 då hela världen sänkte räntorna för att få igång ekonomin...

Räntefonder går typiskt upp när räntan sänks och ner när räntan stiger.
Fonden äger papper som ger en viss ränta, när räntan går ner blir dessa papper mer värda då dom fortfarande ger en bra ränta.

Men som tips till trådskaparen, preferensaktier kanske, fast utdelning ofta 4 gånger om året. Kan visserligen gå ner (tex om räntan går upp) men behåller man till inlösen eller för alltid så spelar ju kursen under tiden ingen roll, se till att inte köpa till mycket högre pris än inlösen bara.
Men visst går företaget i kk eller får problem så förlorar du dina pengar. Som vanligt mer risk mer ränta.
Sas pref 10.3%
Akelius pref 6.5%
Så med sas pref får du 3750:- i kvartalet med dina pengar. (Om sas nu inte går i graven)

jake 2015-08-22 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20509964)
Läs http://english.pravda.ru/business/fi...le_collapse-0/ samt http://theeconomiccollapseblog.com/a...-talking-about
Enligt dessa källor har vi en finans kollaps var 7:e år, och eftersom kollapsen 2001 och 2008 var i september är det troligt med en kollaps/krasch i sept. 2015.

Ja, Martin Armstrong tror ju 1 oktober
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle3923187.ece

Johan H 2015-08-23 19:44

Tesla all in.

Danielos 2015-08-23 20:53

Nu börjar man skriva vad jag sa tidigare i maj:

Telegraph's Ficenec: 'Only Matter of Time Before Stock Markets Collapse'
http://www.newsmax.com/Finance/Stree.../17/id/670466/

"Doomsday clock for global market crash strikes one minute to midnight as central banks lose control"
http://www.telegraph.co.uk/finance/1...e-control.html

dAEk 2015-08-23 21:58

Människan har en tendens att vilja se mönster. Prova t.ex. att notera hur folk ställer ned sina glas om ni sitter vid ett bord. Duk eller avtryck från glasen spelar ingen roll; någon brukar alltid få för sig att ställa ned sitt glas så att det matchar mönstret.

Det finns mängder av personer som spår det ena och det andra. Med risk för att förringa vad de gör: gissar man tillräckligt många gånger får man säkert rätt nån gång. Inte ordagrant men lite så är det ju. Vad hände med alla gånger man hade fel? Generellt brukar det inte uppmärksammas. Inte på finanssajter jag läser och inte i media i varje fall.

tartareandesire 2015-08-23 22:32

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20512115)
Människan har en tendens att vilja se mönster. Prova t.ex. att notera hur folk ställer ned sina glas om ni sitter vid ett bord. Duk eller avtryck från glasen spelar ingen roll; någon brukar alltid få för sig att ställa ned sitt glas så att det matchar mönstret.

Det finns mängder av personer som spår det ena och det andra. Med risk för att förringa vad de gör: gissar man tillräckligt många gånger får man säkert rätt nån gång. Inte ordagrant men lite så är det ju. Vad hände med alla gånger man hade fel? Generellt brukar det inte uppmärksammas. Inte på finanssajter jag läser och inte i media i varje fall.

Ett av de få vettiga och intelligenta inläggen i den här tråden, tack! :)

Danielos 2015-08-23 22:41

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20512115)
Med risk för att förringa vad de gör: gissar man tillräckligt många gånger får man säkert rätt nån gång. Inte ordagrant men lite så är det ju. Vad hände med alla gånger man hade fel? Generellt brukar det inte uppmärksammas. Inte på finanssajter jag läser och inte i media i varje fall.

Jag personligen har aldrig tidigare gissat eller trott på något som ska hända i framtiden som detta med finanskollaps i september 2015. Blir det kollaps 2015 tycker jag dock att det konfirmerar fakta, att var sjunde år, de senaste 5 gångerna så inträffar en finanskrasch under Israels sabbatsår, och i september när sabbatsåret slutar. Men som sagt, vi vet inte exakt förrän mot slutet av september och början av oktober hur det gick! En rolig sak är att man den 24:e september 2014, när sabbatsåret började publicerade denna ko som jag har bifogat med en perfekt stor 7:a på pannan som tolkas av många som en varning om 7 svåra år.

DanielN 2015-08-24 14:32

-4% idag so far...

Danielos 2015-08-24 16:17

Forsätter neråt, -6,1%

KristianE 2015-08-24 17:00

-3,43% - börsen är en jojo just nu. Själv så fyndar jag småposter i bolag jag tror på, t.ex. Bilia. Bilia delar alltid ut bra och de säljer helt sinnessjukt många bilar i dagens ränteläge + att serviceaffären går grymt.

patrikweb 2015-08-24 18:32

Fast året är inte slut ännu, sedan går jag på period på 5-10 år. Man investerar inte långsiktigt på kortare period.

Vill man placera kortsiktigt är det perfekt tid tjäna pengar nu vid stor börsnedgång.

Conny Westh 2015-08-24 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20512117)
Jag personligen har aldrig tidigare gissat eller trott på något som ska hända i framtiden som detta med finanskollaps i september 2015. Blir det kollaps 2015 tycker jag dock att det konfirmerar fakta, att var sjunde år, de senaste 5 gångerna så inträffar en finanskrasch under Israels sabbatsår, och i september när sabbatsåret slutar. Men som sagt, vi vet inte exakt förrän mot slutet av september och början av oktober hur det gick! En rolig sak är att man den 24:e september 2014, när sabbatsåret började publicerade denna ko som jag har bifogat med en perfekt stor 7:a på pannan som tolkas av många som en varning om 7 svåra år.

Börskrascher brukar traditionellt hända dagarna runt 21 oktober av någon anledning. Det har hänt vid flera tillfällen. men det har sin naturliga förklaring.

Hela marknaden sitter och avvaktar när börsen är överspänd (övervärderad), alla sitter och väntar på att få en signal på att sälja rubbet.

När alla agerar i flock, som så ofta sker på finansmarknaderna i stort, så blir det en hävstångseffekt på den trend som marknaden bestämmer sig för.

Rbin 2015-08-25 03:18

Snackas en del om börsras osv, ta en titt på denna dokumentären väldigt intressant.
http://www.svtplay.se/video/3186356/...ster-avsnitt-1

Conny Westh 2015-08-25 10:44

Tack för en mycket intressant och givande berättelse om Martin Armstrong i dokumentärfilmen "The Forecaster", jag älskar den här typen av berättande dokumentära filmer, med de verkliga huvudpersonerna som medverkande. trist att inte de tre "skurkarna" ville delta, det hade gjort filmen ännu intressantare, att lyssna på deras version av historien.

Danielos 2015-08-25 11:01

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20512160)
Börskrascher brukar traditionellt hända dagarna runt 21 oktober av någon anledning.

Det kan väl inte stämma? De 2 senaste, 2001 och 2008 skedde den 17:e september 2001 resp. 29:e september 2008, se http://moneymorning.com/2014/02/13/s...e-day-plunges/

Conny Westh 2015-08-25 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20512171)
Det kan väl inte stämma? De 2 senaste, 2001 och 2008 skedde den 17:e september 2001 resp. 29:e september 2008, se http://moneymorning.com/2014/02/13/s...e-day-plunges/

Jag säger inte att kriserna ALLTID kommer i slutet av oktober, men det sker avsevärt mycket oftare än vid andra tider.

Slutet av september är väl ganska nära slutet av oktober, det skiljer ca en månad. men krascherna brukar för det mesta hamna just i mitten/slutet av oktober, med en kuslig precition.

Martin Armstrong förutsåg i filmen att vi får en krasch i oktober i år igen. Vi får väl se om förutsägelsen är lika knivskarp som vanligt.

tartareandesire 2015-08-25 11:35

Ifall 1000 experter siar om framtiden inom sitt område så kommer x antal ha alla rätt efter två kvalificerade gissningar, y ha alla rätt efter tre gissningar osv. Man är inte nödvändigtvis ett geni bara för att ens felgissning råkar komma på gissning nummer sju medan en annan expert råkar ha sitt fel den första gången osv. Det dras en hel del väldigt märkliga slutsatser inte bara av Daniel kring sådana här händelser :) Medeltidslika profetior gör sig inte så bra i en modern värld enligt min mening även om det säkert säljer en del lösnummer :)

Danielos 2015-08-25 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20512175)
. Det dras en hel del väldigt märkliga slutsatser inte bara av Daniel kring sådana här händelser :) Medeltidslika profetior gör sig inte så bra i en modern värld enligt min mening även om det säkert säljer en del lösnummer :)

Fast nu pratar vi inte riktigt om gissningar utan om varför finanskollapser sker var sjunde år, samt i september/oktober. Jag bara konstanterar fakta och det är utifrån detta mönster och lite andra saker som jag tror det blir kollaps i september.

patrikweb 2015-08-25 13:09

Att börsen har sin hicka mellan visst antal år handlar mycket om utvecklingen i världen. Kan handla om krig, dags för val i landet. Ny utveckling i forskning etc.

Att börsen hoppar viss månad per år handlar om när börsbolag släpper sina årsredovsningar och rapporter.

Så kommer alltid hända nergång på börsen, men börsen har alltid gått plus över sin tid.

Lancelot 2015-08-26 22:06

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509982)
Ska man handla akiter, fonder etc ska man sprida risk till hela världens länder inte bara handla svenska. Även olika områden, från forskning, råvaror, valutor, medicin etc.

Har man exempelvis aktier både i olja, gas, vind/sol så har man ofta säkerheten om någon del går ner brukar något annat istället gå upp.

Skulle säga det är omöjligt förlora pengar på börsen långsiktig om man sprider ut risk.

När folk säger börskrasch, hör jag REA. :) haha
Investera i aktier som går bra när det är kris. ;)

Lancelot 2015-08-26 22:08

Ett tips är denna:
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...ulf-mining-sdb

Om beslutet blir positivt för gruvan = aktien kommer skjuta upp i taket.
Men du kan tjäna pengar kortsiktigt även innan det genom att investera innan beslutet tas. Varje gång beslut ska tas med den aktien så har den skjutit i höjden precis innan. Nya regeringen vill skapa jobbtillfällen och den här aktien ska ge 600+jobb.

Att det sedan är europas största obearbetade järnmalmfyndighet gör det inte sämre! ;)

Det är som sagt bara tips, och du bör själv fundera ut var du vill placera.

KristianE 2015-08-27 16:10

Problemet är dagens råvarupriser som gör att ny gruvbrytning inte lönar sig på många, många år. De investeringarna som krävs för att komma igång gör att kalkylen inte går ihop. Det finns en anledning till att Northland gick i konkurs och att nyinvesteringarna i Norges oljeindustri stannat upp. Varje fat som tas upp i Nordsjön är en förlustaffär.

dAEk 2015-10-08 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20512179)
Fast nu pratar vi inte riktigt om gissningar utan om varför finanskollapser sker var sjunde år, samt i september/oktober. Jag bara konstanterar fakta och det är utifrån detta mönster och lite andra saker som jag tror det blir kollaps i september.

September har passerat och det blev ingen krasch. Inte heller den 5:e oktober som det hade siats om. Surprise, surprise.

tartareandesire 2015-10-08 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20513372)
September har passerat och det blev ingen krasch. Inte heller den 5:e oktober som det hade siats om. Surprise, surprise.

Det går säkert att hitta ett annat mönster som passar fortfarande :)

Danielos 2015-10-08 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20513372)

För tidigt att dra några slutsatser än, alla har sagt under september/oktober, vi behöver vänta till november tycker jag.

KristianE 2015-10-09 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20513374)
För tidigt att dra några slutsatser än, alla har sagt under september/oktober, vi behöver vänta till november tycker jag.

Marknaden är extremt skakig sen i maj så vilken profetia som helst kan just nu slå in. Både tokrallyn och börskrascher.

Om nu profetior ska ha lite bärighet och "respekt" så ska man kunna hitta dessa under normala förhållanden och inte just nu. Det är under normala förhållanden alla beräkningar är som svårast. Nu är det ganska enkelt: Upp två dagar i rad? Ras den tredje. Folk tjänar miljoner på Bull/Bear-certifikat just nu.

BarateaU 2015-10-09 20:08

Jag köpte fingerprint för typ ett år sen, stack iväg 750% sedan inköp vilket känns som en trevlig avkastning. :-)

dAEk 2015-10-13 21:45

Att vara konsekvent är svårt ;)

@Danielos:

2015-05-27
Jag tror personligen att kraschen i september i år blir värre än tidigare.

2015-08-22
Vi har några veckor nu innan vi vet hur det kommer gå

2015-08-23
vi vet inte exakt förrän mot slutet av september och början av oktober hur det gick

2015-08-25
Jag bara konstanterar fakta och det är utifrån detta mönster och lite andra saker som jag tror det blir kollaps i september.

2015-10-08
vi behöver vänta till november.

Slänger man ett öga på hur OMXS30 har gått sen juni är den ned med ca 10% (ej justerat för utdelningar) så i det korta perspektivet har det ju varit klokt att inte köpa aktier :)

Danielos 2015-10-13 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20513513)
Att vara konsekvent är svårt ;)

Låt mig poängtera att tankarna om att en krasch ska hända i september eller enligt många i oktober är inte mina. Dock trodde jag personligen på att det mest troliga var september vilket många har hävdat, men uppenbarligen hände ingenting, låt oss nu se om alla de som hävdar att det ska ske i oktober har rätt.

dAEk 2015-10-25 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20513514)
Låt mig poängtera att tankarna om att en krasch ska hända i september eller enligt många i oktober är inte mina. Dock trodde jag personligen på att det mest troliga var september vilket många har hävdat, men uppenbarligen hände ingenting, låt oss nu se om alla de som hävdar att det ska ske i oktober har rätt.

Aha, det insåg inte jag. Det blir väl så när man inte längre besöker forum så ofta och därmed inte läser så noga. Trodde att du bytte åsikt efter varje "analys" som publicerades men riktigt så illa verkar det ju inte vara. :)

Danielos 2015-10-25 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20513709)
Aha, det insåg inte jag. Det blir väl så när man inte längre besöker forum så ofta och därmed inte läser så noga. Trodde att du bytte åsikt efter varje "analys" som publicerades men riktigt så illa verkar det ju inte vara. :)

Ja det låter bra :)
I princip tror jag att en krasch av något slag kan komma, eftersom låga räntor under lång tid blåser upp börsen, men när det sker tror jag inte längre man kan säga med en månads exakthet, som väldigt många har gjort gällande. Jag föll själv för att tro att det kunde ske nu, och köpte många av argumenten, men det skedde ingenting som alla kunde se. Men en krasch kan komma närsomhelst inom det närmaste året eller 2 eller ännu längre fram. Själv hoppas jag att det dröjer ett bra tag :)

patrikweb 2015-10-26 10:12

Fast hela världen är baserad på tillväxt och företagande, dom som haft sparande i börsen i många år har den tiden hunnit tjäna extremt bra.

Så klart det kommer komma mer av krasch, men samtidigt kommer vi även se mer av uppgång och tillväxt.

Fast folk verkar tro förlorarna är dom som har pengarna på börsen, nej dom är vinnarna. Dom har redan tjänat mycket pengar under tidigare år.

Förlorarna är vanligt folk när ekonomin går under, när dom förlorar jobbet etc.

Och säljer man inte sina aktier i panik under en krasch och inte har behov av pengarna och kan vänta 10 år tills dom ökat i värde igen så är det lugnt.

Det är betydligt mer korkat köpt ett hus på stora lån och inte har en krona på sitt konto än investerat på börsen.

allstars 2015-10-26 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20513710)
I princip tror jag att en krasch av något slag kan komma, eftersom låga räntor under lång tid blåser upp börsen, men när det sker tror jag inte längre man kan säga med en månads exakthet, som väldigt många har gjort gällande. Jag föll själv för att tro att det kunde ske nu, och köpte många av argumenten, men det skedde ingenting som alla kunde se. Men en krasch kan komma närsomhelst inom det närmaste året eller 2 eller ännu längre fram. Själv hoppas jag att det dröjer ett bra tag :)

Det spår rådgivare också, så jag är fortsatt försiktig med investeringar just nu.

dAEk 2015-10-27 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20513710)

Klart att det kommer en krasch förr eller senare. När vet ingen. Folk tror det ena och det andra mest hela tiden. Letar man tillräckligt noga kan man luras att se samband även när det inte finns några. Ibland - eller är det för det mesta? - är det bara tillfälligheter. Det måste man lära sig att skilja på. Vi är jäkligt bra på att lura oss själva. Confirmation bias är livsfarligt!

Ska man investera i värdepapper behöver man veta lite om hur man är som människa - vilka tendenser man har - och med tanke på dina inlägg borde du ta det lite försiktigt, kan jag tycka.

dAEk 2015-10-29 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20513758)
Ska man investera i värdepapper behöver man veta lite om hur man är som människa - vilka tendenser man har - och med tanke på dina inlägg borde du ta det lite försiktigt, kan jag tycka.

Och jag menar inte att vara nedlåtande.

Av egen erfarenhet vet jag hur lätt det är snöa in på konstigheter. :)
Ett tag var jag själv övertygad om att olja, det var något man borde investera i ASAP. Detta var runt år 2010-2011 då Peak oil var på tapeten. I alla fall var det då jag fick nys om det. Nu gick det ju sådär med den tesen - hittills i varje fall... och oljebolaget jag har kvar i portföljen lyser starkt rött med en värdeminskning om 68%.

Som sagt: det var inte menat att vara nedlåtande på något sätt... hoppas att det blir tydligt med det här inlägget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson