![]() |
Citat:
Får hoppas Google börjar trycka upp sina domäner i ansiktet på folk som de gjorde med sin webbläsare ;) |
Citat:
BTW, skriver här med... Köpte just A.domains, U.domains och M.domains för 700 dollar totalt på Flippa. Egentligen är jag bara intresserad av den första. Vad tror ni? Nice eller bice? ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Hej,
Någon som intresserade sig för .SPACE och/eller .BAND? Jag knep bara en enda: - Modern.space |
Citat:
|
Citat:
Modern plats? Vad är det? |
Citat:
Modern space (och liknande variationer) är således ett inte helt sällsynt namn för företag som sysslar med interiör, inredning, realestate och möbler. Exempel: www.modernspacesnyc.com Dessa namn är för övrigt redan reggade: modernspace.com modernspace.org modernspace.net modernspace.ca modernspace.com.au modernspace.pl modernspace.co.za modern-space.com modern-space.pl modern-space.co.uk Jag gör en ganska grundlig genomsökning innan jag köper en domän numer. Jag kollar dessutom domänen gentemot eventuella trademarks. |
Jag kan väl tillägga att domänen är rätt medioker, men det var den bästa jag kunde hitta till ordinarie pris (9 dollar). Jag har kollat mot sisådär 2000 ord och fraser.
De flesta riktigt bra och lediga .SPACE går loss på löjliga reg-kostnader och årsbelopp. |
Hej,
Det har gått ett år sedan de första nya gTLD:erna började släppas. Så här ser mitt första år ut (OBS! Endast inkluderat nya gTLD:er, dvs inte .COM, .SE, .NU osv): - Bästa registrar: Kan inte välja en. Uniteddomains, Name.com, GoDaddy, 101domain och Namecheap har kompletterat varandra. - Bästa plats att köpa: Flippa. - Bästa plats att sälja: Egen webbplats, plus SEDO och Afternic. - Köpta domäner: Cirka 500 stycken för i trakterna runt 100.000 kronor. - Sålda domäner: 16 stycken för 65.000 kronor. - Dyrast köpta domän: "Bin.club" för 2300 kronor. - Billigast köpta domän: "Police.ninja" för 9 kronor. - Dyrast sålda domän: 11.000 kronor. - Billigast sålda domän: 200 kronor. - Mest nöjd med köp av privatperson: "Thai.kitchen" och "A.domains". |
Citat:
|
Citat:
Min lärdom är väl att om man tvekar inför ett köp eller att förnya en domän så är det bättre att släppa den och söka bättre. Jag tror många tenderar att bli "kära" i sina egna domäner och överskattar dess värde rejält. Man bör nog tänka objektivt och utesluta känslor. Vissa tenderar som sagt att övervärdera sina mediokra domäner oerhört. Även jag har gjort så emellanåt. Titta på SEDO och Missdomain. Ibland blir det parodiskt i Monty Python-nivå. Sitter man däremot på ett VERKLIGT "guldkorn" skall man absolut våga ta betalt! Förr eller senare kommer en intressent med stor plånbok. Haken är att man måste lära sig skillnaden mellan mediokert och guldkorn. |
Två till tips:
1. Våga lägga en tusenlapp eller tre på bra domäner på marknadsplatser. Många kommer sälja av sina nya gTLD:er i år istället för att förnya. Själv kommer jag bevaka den marknaden som en hök. Det finns massor av guld att gräva. Många trodde dessa domäner skulle sälja som smör direkt. De har nog inte riktigt begripit att det kommer ta tid innan folk i gemen accepterar att det lika gärna kan stå .STOCKHOLM som .SE i adressfältet. 2. Var noga med att kolla förnyelseavgiften när ni köper nya gTLD:er på andrahandsmarknaden. De kan vara bisarrt höga. Det är inte alltid som säljaren är ärlig nog att uppge denna. Det blir uppenbart trist att sitta med en toppenbra domän som sedan visar sig kosta 50.000 spänn om året att äga!!! |
Citat:
|
Hmm, runt 100 dollar om jag tror att den realistiskt kan gå för minst det femtondubbla.
|
|
Hej,
Donuts rapporterar om läget för de nya domänerna: http://www.donuts.co/site/uploads/20...ruary-2015.pdf |
Hej,
Donuts Inc vann nyligen auktionerna för äganderätten till .SOCCER, .HOCKEY och .RUN De äger redan .FOOTBALL, .GOLF, .TENNIS och .FUTBOL. .FUTBOL är den enda som hittills släppts för allmänheten och nästa sportdomän på tur är .TENNIS (i maj). Det blir intressant detta. |
Citat:
|
Citat:
Ps. För er som ej är insatta/intresserade brukar flera andra aktörer (försöka) ta årsavgifter på sisådär 69999 dollar för de domäner som man rimligtvis kan vara intresserade av att äga. Detta brukar såklart resultera att de sitter med namnen själva. ;) |
Citat:
|
Citat:
Det blir "intressant" att se om man själv drabbas. Jag har redan förnyat ca 250 av mina egna nya gTLD:er och hittills inget sådant *ta i trä*. |
Citat:
|
Citat:
|
Hej,
Idag släpptes: .MONEY, .LEGAL, .MEMORIAL och .COACH i General Availability. Jag knep fyra .MONEY en minut efter GA-släppet: White.money, Golden.money, Miss.money och Inter.money. Någon annan som intresserade sig eller gjorde något kap? |
Citat:
Jag försökre försökte pre regga howtomake.money men den gick den 8e. Reggade istället zzz.Money med en tanke om "make money while you sleep" |
Knep en jag är riktigt nöjd med. Gick bet på en annan pga. bankens idioti och tidsbrist.
|
Hej,
Nu när det har gått ett drygt år med diverse nya gTLD:er live kan man konstatera: 1. Efterfrågan är relativt stor i Benelux och Mellaneuropa (Tyskland, GB, Nederländerna, Italien, Österrike, Schweiz mfl). 2. I USA och Kanada har efterfrågan varit mindre. Inte dött på något sätt, men intresset är betydligt mindre per capita än exempelvis Tyskland. 3. I Kina har bla .XYZ, .TOP och kinesiska IDN:er sålt förhållandevis bra. Inte oväntat har kineserna också reggat en hel del N.tld, NN.tld, NNN.tld och NNNN.tld. 3. I de skandinaviska länderna har intresset varit väldigt svalt. Nästan obefintligt jämfört med nämnda europeiska länder. |
Citat:
Att det är svagt i skandinavien är jag inte förvånad över, liten marknad. Sen ligger man väl inte direkt i framkant med någonting heller. |
Citat:
|
Citat:
Jag hittade nyligen en landsindelad världskarta baserad på efterfrågan. Sverige låg i bottenskiktet. Till och med Thailand låg i närheten (som förvisso har en betydligt större befolkning, men där en STOR andel av befolkningen inte vet vad en .COM är). Klockan är mitt i natten här, men kan jag hitta artikeln och kartan lägger jag ut den i morgon. |
Hej,
Jag hittade ingen karta men väl aktuell statistik över registrerade ngTLD:er: 1. USA: 1,2 miljoner 2. China: Nästan 1 miljon 3. Tyskland: 460.000 4. Storbritannien: 230.000 6. Kanada: 128.000 7. Frankrike: 120.000 Sverige hamnar på 27:e plats med ca 10.000 registrerade domäner. Tyskarna har reggat 46 gånger mer ngTLD:er än svenskarna. Visst, Sverige har få invånare, men jämfört med statistiken för ccTLD:er (där vi ligger högt upp) har svensken hittills förkastat de nya gTLD:erna. |
Några till exempel...
- Nederländerna har 1,7 gånger så många invånare som Sverige, men de har reggat 5,3 ggr mer domäner. - Schweiz har färre invånare än Sverige, men har reggat 3,7 gånger fler domäner. - Belgien har 1,8 miljoner fler invånare än i Sverige, men har reggat mer än dubbelt så många domäner. - Österrike har färre invånare än i Sverige, men har reggat tre gånger så många domäner. Osv... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ps. Självfallet inverkar .BERLIN på tyskarnas siffror. |
Intressant tråd det här. Jag har inte reggat alls många gTLD. Reggade ulla.red för att kanske köra igång en shoppingsajt för den lilla hålan. Annars ser det ut som jag kommer få det .one domänen som jag reserverade för frugans business.
Captain Thailand, den statistiken du har nämn....är det baserat på var registrarn ligger eller var köparen bor? Dvs, om en svensk invånare köper en gTLD från en tysk registrar....bokförs det då i statistiken för Sverige eller Tyskland? |
Citat:
Jag köper vidare i ungefär samma takt som innan. Det brukar bli ett tjugo-trettiotal i månaden. Några av godbitarna (för egen del) på senare tid är: Just.poker, Great.poker, Muscle.guru, A.domains, Samesex.wedding, Explore.wales och Info.wales. I ärlighetens namn går det lite trögt på andrahandsmarknaden fortfarande, men jag har lyckats kränga ett tjugofemtal nya gTLD:er det senaste året , så stendöd är den långt ifrån. Snarare i halvdvala. Jag gillar Ulla.red. Smart och snygg! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson