WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .com.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063153)

erebos 2014-10-15 21:15

Visst det kanske är "subdomäner" men en .com.se funkar nog att använda och sälja lika väl som många andra nya TLDer.
Ett par tusenlappar kan man iaf offra för att testa lite!

erebos 2014-10-15 22:02

Det här funkar garanterat så skratta på ni!
Kommer att betala sej snart! ;)
http://tomten.se/wp-content/uploads/...0/framsida.png

Captain Thailand 2014-10-15 22:41

Hej,

Hade det inte hade funkat lika bra me kk.dinegendomän.se?

Fast vad fasiken, det är väl knappt några pengar det rör sig om för den enskilde registranten. Personligen tycker jag det är trist med företag som utger sig för att erbjuda en tjänst som delvis är påhittad.

Jag som är född på bronsåldern minns liknande subdomäner som folk reggade på slutet av nittiotalet.

laststory 2014-10-15 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20500441)
Hejsan,

Anledningen till att dom fortfarande står som lediga är att vår teknikleverantör är överbelastade på grund av det stora trycket om .com.se domäner. Vi försöker manuellt gå igenom alla domänbeställningar vi har mottagit och registrerar dom vi kan just nu.

Med vänlig hälsning, Fredrik

Är fortfarande intresserad att höra om detta stora tryck som sänkte er teknikleverantör, aldrig hört talas om eller upplevt något sådant när riktiga domäner släppts. Trycket måste ju varit enormt! :confused:

erebos 2014-10-15 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500496)
Hej,

Hade det inte hade funkat lika bra me kk.dinegendomän.se?

Fast vad fasiken, det är väl knappt några pengar det rör sig om för den enskilde registranten. Personligen tycker jag det är trist med företag som utger sig för att erbjuda en tjänst som delvis är påhittad.

Jag som är född på bronsåldern minns liknande subdomäner som folk reggade på slutet av nittiotalet.

Jo för oss som håller på med domäner så är det ju samma sak som vilken subdomän som helst men när medelsvensson ser en .com.se tror jag han eller hon reagerar annorlunda än oss här på wn.
Tror till och med att den kan funka bättre än alla andra nya TLDer. Vi får se när den kommer online snart!
Plus att det är lite skillnad att regga en subdomän hos en riktig registrar än om jag skulle köpa av nån som kanske dör och slutar förnya huvuddomänen helt plötsligt?

erebos 2014-10-15 23:06

Bättre än andra nya TLDer här i Sverige menar jag givetvis då! :)

kippex 2014-10-16 01:08

Det är folk som köper nya gTLDs och sånt här skräp som gör att värdet på generiska .com/.ccTLD skjuter i höjden. Tack!

Frebjo 2014-10-16 07:24

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500497)
Är fortfarande intresserad att höra om detta stora tryck som sänkte er teknikleverantör, aldrig hört talas om eller upplevt något sådant när riktiga domäner släppts. Trycket måste ju varit enormt! :confused:

Hejsan, exakt vad som inträffade och varför har jag inte fått någon information om än. Vi jobbade med vår leverantör och vid 18.30 kunde vi registrera alla domäner som inte redan var upptagna. Vi jobbar vidare med dom för att förbättra deras API och se till att det inte händer igen vid fler lanseringar av toppdomäner eller subbdomäner.

Ingo 2014-10-16 08:21

Tog för skoj skull att gjorde en sökning på ett sk subdomän namn för att sedan se vilka godkända ackrediterade registrerare som just erbjuder .com.se.

Man kan säga att det gapade rätt tomt, förutom CentralNic Ltd [UK]

Företaget verkar äga en mängd subdomäner enligt denna lista, https://www.centralnic.com/portfolio/registration så det är dags att skynda sig att registrera sig för såväl yourname.se.com samt yourname.se.net ;-)

Ingo 2014-10-16 09:37

Någon som vet vem ägaren är?

eng3l 2014-10-16 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20500513)
Någon som vet vem ägaren är?

Det är CentralNic som äger com.se men ägarförhållandet är något oklart då dom köpte den av NameISP som jag tror har någon form av rev share på registreringarna.

Men observera tror, det är inget jag har verifierat på något sätt utan enbart "hört på tunnelbanan".

Advocacy 2014-10-16 13:51

Ägdes fram till nyligen av jonas l här från forumet iaf.. möjligt att han sålde den

Henrik Larsson 2014-10-17 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500482)
Blir lite illamående när jag läser denna tråd.

Jag håller med och blev redan illamående när jag häromdagen fick ett marknadsföringsmail för .com.se från en registrar som jag alltid trott var en av de seriösa stora registrarerna i Sverige. Nu betraktar jag dem som oseriösa, eftersom de aktivt valt att marknadsföra och bränna sitt under över 10 år inarbetade förtroendekapital på något så idiotiskt som detta, och kommer verkligen undvika att göra några som helst affärer via dem igen.

Captain Thailand 2014-10-17 07:10

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson (Inlägg 20500557)
Jag håller med och blev redan illamående när jag häromdagen fick ett marknadsföringsmail för .com.se från en registrar som jag alltid trott var en av de seriösa stora registrarerna i Sverige. Nu betraktar jag dem som oseriösa, eftersom de aktivt valt att marknadsföra och bränna sitt under över 10 år inarbetade förtroendekapital på något så idiotiskt som detta, och kommer verkligen undvika att göra några som helst affärer via dem igen.

Helt rätt att reagera och agera när man kan identifiera saker för vad de är.

Ps. Det är trist för folk utan direkt insyn som köper i tron att detta är en ny variant av landsdomän. Bondfångeri brukar det kallas.

Captain Thailand 2014-10-17 07:14

Hej,

http://www.complaintsboard.com/compl...n-c225147.html

laststory 2014-10-17 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik Larsson (Inlägg 20500557)

Vill du säga öppet vilka som skickade ut det mejlet? Jag använder många men bara Missdomain har skickat ut sådana mejl till mig. (Som jag inte använder som registrar) Avskyr också bondfångeri och tar gärna avstånd från sådana aktörer när möjligheten finns.

Bst 2014-10-17 10:36

1 bifogad(e) fil(er)
NameISP, nedan är snippat ur deras nyhetsbrev som gick ut i dagarna:

Citat:

I dag släpps .COM.SE

Klockan 15.00 i eftermiddag, 15 oktober, kommer den nya svenska domänändelsen .COM.SE att gå i skarpt läge. Efter en Sunriseperiod släpps den i dag fri för alla att registrera.

Det finns ju historiskt sett ett antal subdomäner under .SE, men det är nu stopp för registreringar under dessa. Nu erbjuds alltså .COM.SE, som sköts av det rutinerade registryt Centralnic, som en helt ny domändelse att registrera.

Många namn som redan är tagna under .SE, blir nu alltså lediga med ändelsen .COM.SE. Dessutom till ett riktigt bra pris! Name ISP, som är ackrediterad registrar för .COM.SE, tar endast 70 SEK per år exklusive moms.

Det går bra att redan nu lägga in ordrar. Vi handlägger alla ordrar i den ordning de kommer in.
Beställer gör ni via vår hemsida.
- källa: http://www.nameisp.com/nyhetsbrev/201408.html

För den mindre bevandrade i branschen skulle man kunna uppfatta som att det inte längre går att registrera .SE-domäner för att dessa "Det finns ju historiskt sett ett antal subdomäner under .SE, men det är nu stopp för registreringar under dessa".

sioustis 2014-10-17 11:32

Säljer också subdomäner, registrera valfritt ***.sioustis.se. Det är Sveriges nya domänändelse.
Ta chansen, förboka för endast 49 kr/ år. Gäller endast idag.

erebos 2014-10-17 11:33

Jag hänger inte med riktigt.
Är invändningarna mot att det är subdomäner som säljs?

sioustis 2014-10-17 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500575)
Jag hänger inte med riktigt.
Är invändningarna mot att det är subdomäner som säljs?

Det är ju en subdomän :)

erebos 2014-10-17 11:38

Ja det har jag fattat men det går ju att sälja såna också tydligen ;)

erebos 2014-10-17 11:41

Just nu känner jag mej nästan ohederlig för att jag reggat några bra nyckelordssubdomäner på com.se!?

Ingo 2014-10-17 11:55

Man har byggt upp en tjänst där man kan faktiskt kan tro att det handlar om en helt ny domänändelser av flera anledningar:

-Man har något som man kallar för "ackrediterade registrarer". Dock finns det inga företag med på denna lista förutom de själva.
-Man har en sunrise period, i detta fallet en månad.
-Man har något man kallar WDRP tvistförfarande
-I pressmeddelandet man tidigare har släppt så står följande "
Nu är det dags för Sverige att få en ny alternativ domänändelse. com.se var tidigare reserverad av IIS, men blir nu tillgänglig som en egen domänändelse i Sverige. Den 15 oktober släpps domänändelsen .COM.SE, fri för alla att registrera." Det handlar alltså inte om någon subdomän utan om en helt ny domänändelse som släpps fri att registrera.

Ägaren måste skratta sig lycklig i alla fall, vilken affärsidé.

Captain Thailand 2014-10-17 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500578)
Just nu känner jag mej nästan ohederlig för att jag reggat några bra nyckelordssubdomäner på com.se!?

Ja fy skäms... ;)

Nä, seriöst tycker jag det är trist med bolag som Centralnic etc där förmodligen en majoritet av kunderna med största sannolikhet tror att de köpt en domän, fast de egentligen köpt en sub. Det är ju ganska uppenbart att de vill få folk att tro att man köper landsdomäner, för annars hade de väl marknadsfört sig annorlunda.

Om exempelvis Google ogillar förfarandet och svartlistar domänen hamnar SAMTLIGA kunder i kläm. Detta är förvisso hypotetiskt men knappast helt osannolikt, eller?

Att du personligen däremot kan göra något av en subdomän betvivlar jag inte.

erebos 2014-10-17 12:13

Jag kanske inte tänker nog långt men för min del så är det bra om det kommer en "tjänst" som kanske blir accepterad som alternativ till .se.
Om jag inte är helt ute och cyklar (som jag ofta är iofs) så kan väl en .com.se lyckas lika bra som en .guru eller .deals tex här i Sverige?
Jag kan ha helt fel givetvis men jag har köpt 16 stycken som jag ska testa på iaf. Bortkastade pengar eller inte har jag ingen aning om.
Alla TLDer utom .com är ju värdelösa om man frågar rätt personer.

erebos 2014-10-17 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20500583)
Ja fy skäms... ;)

Nä, seriöst tycker jag det är trist med bolag som Centralnic etc där förmodligen en majoritet av kunderna med största sannolikhet tror att de köpt en domän, fast de egentligen köpt en sub. Det är ju ganska uppenbart att de vill få folk att tro att man köper landsdomäner, för annars hade de väl marknadsfört sig annorlunda.

Om exempelvis Google ogillar förfarandet och svartlistar domänen hamnar SAMTLIGA kunder i kläm. Detta är förvisso hypotetiskt men knappast helt osannolikt, eller?

Att du personligen däremot kan göra något av en subdomän betvivlar jag inte.

Ja det där med google kan helt klart vara lurigt.

Captain Thailand 2014-10-17 12:27

Ett tillägg:

Sedo accepterar Centralnics sub-domäner sedan 2013.

Ett av de senare tillskotten ropade de in på auktion: http://domainnamewire.com/2013/09/26...m-coming-soon/

erebos 2014-10-17 13:52

Om man tillåts skämta så kanske jag kan börja sälja subdomäner på min .se.com.se med bra förtjänst om några år för då ska den lanseras som den nyaste svenska domänen. :)

Thomas 2014-10-17 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20500589)
Om man tillåts skämta så kanske jag kan börja sälja subdomäner på min .se.com.se med bra förtjänst om några år för då ska den lanseras som den nyaste svenska domänen. :)

haha :) jag köper com om det går bra

Thomas 2014-10-17 14:04

Idag lanseras *.com.se.com.se. se under denna kostar $10 000 resten $5.

erebos 2014-10-17 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500590)
haha :) jag köper com om det går bra

Du kan få den gratis som första kund :)

lazat 2014-10-17 14:38

Jag vill registrera bara "." (punkt) Kan de inte släppa den fri?? :: :-)

Captain Thailand 2014-10-17 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500591)

Hahaha! Den oändliga inkomstmodellen har sett dagens ljus!

laststory 2014-10-17 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20500591)

Så nu.com.se.com.se för bara $5? Har en affärsidé kring den domänen faktiskt.

Ingo 2014-10-17 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av laststory (Inlägg 20500602)
Så nu.com.se.com.se för bara $5? Har en affärsidé kring den domänen faktiskt.

Usch jag blir ur

OnlyMe 2014-10-17 15:52

Tror inte på denna alls. Det bruk av nyckelord för SEO etc som Erebos beskriver fungerar nog bra, Erebos är rutinerad inom detta. Att lansera en sajt under denna för vanliga "svenssons" tror jag dock blir svårt efter allt tidningarna skriver om domäner som registreras för att likna befintliga inom bl.a bank för att komma över kontouppgifter. I min bekantskapskrets förutom Erebos så vet de flesta inte ens att .info finns. Har stött på personer som fortfarande inte vet att IDN domäner finns med åäö. Vi får inte glömma att vi är en relativt liten skara här som sysslar med domäner. Det är mina erfarenheter iaf.

Thomas 2014-10-17 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av OnlyMe (Inlägg 20500609)
... så vet de flesta inte ens att .info finns.

Vet massor som inte vet vad .org är även om dom är på wikipedia.org varje dag.

OnlyMe 2014-10-17 17:30

Med ditt domäninnehav Thomas så behöver du inte oroa dig. Imponerande portfölj med .se domäner. Antar att du fick lite utrymme att investera efter försäljningen av tv.nu. ;)

Thomas 2014-10-17 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av OnlyMe (Inlägg 20500614)
Med ditt domäninnehav Thomas så behöver du inte oroa dig. Imponerande portfölj med .se domäner. Antar att du fick lite utrymme att investera efter försäljningen av tv.nu. ;)

Mina .com är bättre :) Jo möjligheterna öppnade sig då 2007.

OnlyMe 2014-10-17 19:33

Ja, bl.a en tvåbokstavig .com Vågar inte ens gissa vad den kan gå för. Stöter ibland på svenska företag som var ute tidigt och ett exempel är möbelkedjan EM som har em*.com
Tycker det är riktigt kul för er som var pionjärer och förutseende, kan enbart gratulera.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson