WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062693)

MusikMixen 2014-09-02 12:36

Vilken journalistkår vi har i Sverige. Man blir lika imponerad varje gång..
http://www.expressen.se/gt/har-ar-os...attack-mot-sd/

tartareandesire 2014-09-02 12:44

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20497360)
1. Håller med dig samt att jag tror att detta i förlängningen leder till ett idiotförklarande av demokratin.

Demokrati är det minst dåliga alternativet, det innebär inte att det fungerar bra :) Det är dock ett rättvist system men som måste justeras på olika vis för att exempelvis inte minoriteter ska förtryckas.

tartareandesire 2014-09-02 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20497364)
Vilken journalistkår vi har i Sverige. Man blir lika imponerad varje gång..
http://www.expressen.se/gt/har-ar-os...attack-mot-sd/

Förväntar man sig något annat av kvällstidningarna så kanske man inte riktigt har förstått hur tidningarna och läsarna fungerar? :) Bara för att du tycker det är skit betyder inte att det inte säljer. Det är precis som musik eller val av operativsystem.

MusikMixen 2014-09-02 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20497368)
Förväntar man sig något annat av kvällstidningarna så kanske man inte riktigt har förstått hur tidningarna och läsarna fungerar? :) Bara för att du tycker det är skit betyder inte att det inte säljer. Det är precis som musik eller val av operativsystem.

Bra jämförelse... Håller med dig där ;)

patrikweb 2014-09-02 13:19

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20497367)
Demokrati är det minst dåliga alternativet, det innebär inte att det fungerar bra :) Det är dock ett rättvist system men som måste justeras på olika vis för att exempelvis inte minoriteter ska förtryckas.

Fast säger ju lite emot dig själv där, blir ju inte helt demokrati om det inte ska gälla alltid.

Och håller dock inte med att demokrati är bästa alltid. Sedan har Sverige rätt falsk demokrati med. Folk tror dom lever i en demokrati när dom har några alternativ rösta på då och då.

erebos 2014-09-02 15:28

Jag tror inte att många sossar tar fel på partinamnen men jag känner flera illröda sossar som ska rösta på SD, dom hymlar inte med att det är för att det kommer för mycket invandrare som inte får plats och affärsmän som tex Bert Karlsson som alltid varit emot invandring är de som helt plötsligt är de stora vinnarna pga de öppna gränserna.
Hur många gånger har jag inte hört i år att Bert gått 50 miljoner i vinst på flyktingarna.
Sånt gillar inte sossar det är jag helt säker på oavsett om det är sant eller inte.

tartareandesire 2014-09-02 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20497371)
Fast säger ju lite emot dig själv där, blir ju inte helt demokrati om det inte ska gälla alltid.

Nej, inte alls. Demokrati är inget absolut begrepp om du nu trodde det.

Captain Thailand 2014-09-03 04:49

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20497356)
Som jag skrev tidigare är jag tämligen säker att en relativt stor andel av dessa röstat fel pga. likheter i namn samt exakt samma förkortning med socialdemokraterna.

Om man inte kan skilja på en valsedel mellan SD och S (obeservera skillnaden i förkortningen), borde man kanske överväga om man skall rösta överhuvudtaget. Är man handikappad eller väldigt dålig på det svenska språket är det förstås en annan sak, men i det senare fallet har man ett personligt ansvar att lära sig vad som är vad.

Personligen tror jag tvärtom att detta problem är YTTERST marginellt. Även om några hundra personer (om ens det) gör denna förväxling påverkar det inte valresultatet ens i promillenivå. Dessutom tyder väl alla opinionsundersökningar på att SD respektive S har ungefär de siffrorna.

Ps. Jag är dålig på att läsa thai, men OM jag skulle tillåtas rösta här (vilket jag absolut inte är) skulle jag vara oerhört noga med att lära mig skilja på olika kandidater och namn.

patrikweb 2014-09-03 09:23

Fast om man inte ens kan se skillnad på S och SD bör man ju inte ens ha rösträtt.

Sedan ger Sverige ut medborgarskap på löpande band, valmyndigheten har information på väldigt massa språk.

En grundprincip för ens kunna få medborgarskap borde ju att man ska kunna Svenska, eller kan sträcka mig så långt att dom även skulle kunna ha all information på Engelska men inte mer.

Och att i Sverige ens kunna missa skillnad på S och SD måste även vara helt obegripligt? Har man då suttit inlåst i en grotta i 4 år minst? Utan internet, tv, tidningar? Sedan släpps ut på valdagen för gå rösta?

Även om det nu var så borde man med 1 IQ fatta om det finns 2 alternativ S och ett SD att det är olika saker. För S är inget nytt parti vet man inte vilka S är måste man varit inlåst i en grotta hela livet.

Samma sak här om jag hade kunnat rösta i Malta och skulle röstat så hade man ju kollat vad som gäller. Jag vet ju ändå idag vilka som är rött och blått i Malta även om jag inte ens har rösträtt.

Kan få medborgarskap i praktiken om drygt 2 år i Malta dock.

Sedan är det självklart så folk röstar efter deras nivå, så inte konstigt att stor del på låginkomsttagare, arbetslösa, låg utbildade, bidragstagare röstar på V och S i stor del med.

Dom som röstar på SD gör det med största orsak för dom vill få minskad invandring eller få upp den debatt eller inte gillar övriga partier och vill få dom som vågmästare.

Sedan dom som röstar på FI vilket är ett skämt, visst att vissa kan se det som viktiga frågor men inget man kan styra ett land för. Knappast regeringsdugliga någon stans.

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497419)
Om man inte kan skilja på en valsedel mellan SD och S (obeservera skillnaden i förkortningen), borde man kanske överväga om man skall rösta överhuvudtaget. Är man handikappad eller väldigt dålig på det svenska språket är det förstås en annan sak, men i det senare fallet har man ett personligt ansvar att lära sig vad som är vad.

Personligen tror jag tvärtom att detta problem är YTTERST marginellt. Även om några hundra personer (om ens det) gör denna förväxling påverkar det inte valresultatet ens i promillenivå. Dessutom tyder väl alla opinionsundersökningar på att SD respektive S har ungefär de siffrorna.

Ps. Jag är dålig på att läsa thai, men OM jag skulle tillåtas rösta här (vilket jag absolut inte är) skulle jag vara oerhört noga med att lära mig skilja på olika kandidater och namn.

Captain Thailand 2014-09-03 10:31

Bara ett tillägg till det jag skrev...

Naturligtvis kan folk även vara analfabeter (eller ha grava lässvårigheter generellt) av olika anledningar och därmed ha svårt att skilja på valsedlarna. Men jag gissar att denna förmodat marginella grupp har rätt till någon form av hjälp.

jayzee 2014-09-03 11:16

Javisst är det så, jag tror att alla av oss kollar upp allt innan vi går till val och att "felmarginalen" att välja fel är näst intill obefintlig. Det finns dock en ganska stor (oftast unga/förstagångväljare) grupp människor som ger ett ruttet öre i politik, val, partier och allt vad det innebär som trots det går till val - de kan ha hört av någon familjemedlem/polare/bekant att man kanske bör rösta på SocialDemokraterna och när de kommer dit "råkar" de bocka för SverigeDemokraterna då de låter snarlika.. Det var bara en teori jag hade. :rolleyes:

patrikweb 2014-09-03 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20497439)
Javisst är det så, jag tror att alla av oss kollar upp allt innan vi går till val och att "felmarginalen" att välja fel är näst intill obefintlig. Det finns dock en ganska stor (oftast unga/förstagångväljare) grupp människor som ger ett ruttet öre i politik, val, partier och allt vad det innebär som trots det går till val - de kan ha hört av någon familjemedlem/polare/bekant att man kanske bör rösta på SocialDemokraterna och när de kommer dit "råkar" de bocka för SverigeDemokraterna då de låter snarlika.. Det var bara en teori jag hade. :rolleyes:

Fast om man är på den nivå bör man inte ens ha rösträtt. Kanske dags inför ett rösttest man måste göra innan varje val för se om person har grundläggande kunskapar för ha rätt att rösta.

jayzee 2014-09-03 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20497443)
Fast om man är på den nivå bör man inte ens ha rösträtt. Kanske dags inför ett rösttest man måste göra innan varje val för se om person har grundläggande kunskapar för ha rätt att rösta.

Låter som du har en affärsidé på gång där Patrik!
Jag tror att SD väljare ligger någonstans i de krokarna, okunniga med 0% världsvana.

Adestro 2014-09-03 15:29

Off-topic, men valrelaterat. Var och förtidsröstade häromdagen och en sak slog mig.

Vad hindrar mig från att ta min röstsedel och kopiera upp den på exakt samma papperstyp. Sedan åka runt till varje ställe där jag kan förtidsrösta, lämna in en kopierad röstsedel så de kan bocka av mig i sina icke-synkade papper.

Visst, i efterhand kommer det vara för många röster och man kommer kunna spåra mig som orsaken. Men mina röster är ju helt förlorade och kan inte dras tillbaka?

På valdagen är man ju låst till ett ställe, men inte för förtidsröster?

HenrikAI 2014-09-03 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20497471)
Off-topic, men valrelaterat. Var och förtidsröstade häromdagen och en sak slog mig.

Vad hindrar mig från att ta min röstsedel och kopiera upp den på exakt samma papperstyp. Sedan åka runt till varje ställe där jag kan förtidsrösta, lämna in en kopierad röstsedel så de kan bocka av mig i sina icke-synkade papper.

Visst, i efterhand kommer det vara för många röster och man kommer kunna spåra mig som orsaken. Men mina röster är ju helt förlorade och kan inte dras tillbaka?

På valdagen är man ju låst till ett ställe, men inte för förtidsröster?

http://www.val.se/det_svenska_valsys...sultat/onsdag/

"Först läggs de godkända förtidsrösterna (från röstningslokalerna inom landet, från utlandet och brevrösterna) ner i respektive valurna efter att röstkortet har separerats från valkuverten och det markerats i röstlängden att personen röstat".

De kommer väl i och för sig att bli förvirrade när det kommer ytterligare en förtidsröst från dig och de redan bockat av dig, men..

Adestro 2014-09-03 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikAI (Inlägg 20497477)

"Först läggs de godkända förtidsrösterna (från röstningslokalerna inom landet, från utlandet och brevrösterna) ner i respektive valurna efter att röstkortet har separerats från valkuverten och det markerats i röstlängden att personen röstat".

De kommer väl i och för sig att bli förvirrade när det kommer ytterligare en förtidsröst från dig och de redan bockat av dig, men..

Det hindrar mig inte från att åka till varje lokal för förtidsröstning i närområdet och rösta? Enda lösningen skulle vara att ogiltigförklara alla röster i den batchen. "Röstkortet" är ju bara en papperslapp som vem som helst kan trycka upp.

patrikweb 2014-09-03 17:02

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikAI (Inlägg 20497477)

Ja hade garanterat varit lättare varit uppe en tidigt morgon och tagit andras röstkort från folks brevlådor. Sedan lite budget falsk id. Eller muta någon på posten råka ge dig en hög röstkort.

Men i vilket fall att göra en sådan sak hade ändå inte påverkat ett val speciellt mycket.

Adestro 2014-09-03 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20497479)
Men i vilket fall att göra en sådan sak hade ändå inte påverkat ett val speciellt mycket.

Är man 100 pers från extrem falang som gör det i en kommun med ca 40k röstberättigade och 5 förtidsröstställen är det över 1 procentenhet det handlar om, förutsatt att alla röstar. Med normalt röstdeltagande är det väl närmare 2 procentenheter. Spelar ingen roll att det kommer ut heller, det går inte att förbjuda folk att rösta vad jag känner till.

Skulle väl iofs. sluta med ett lokalt omval utan förtidsröstning.

tartareandesire 2014-09-04 08:47

Jag tog bort runt 10 inlägg i denna tråd, var vänlig avhåll från personangrepp. Om ni vill fortsätta på den vägen så ta det via PM eller andra privata kanaler.

HenrikAI 2014-09-04 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20497478)
Det hindrar mig inte från att åka till varje lokal för förtidsröstning i närområdet och rösta? Enda lösningen skulle vara att ogiltigförklara alla röster i den batchen. "Röstkortet" är ju bara en papperslapp som vem som helst kan trycka upp.

Börjar bli off-topic nu kanske, men som sagt: Innan dina röster stoppas i lådan prickas du av i val-längden som du står med i. Din röst räknas inte där du förtidsröstar.

MusikMixen 2014-09-05 08:33

Tror ni det hade gjort någon skillnad i resultatet om man hade fått rösta med e-legitimation. Alltså sitta hemma och rösta istället för att gå till en vallokal?

Captain Thailand 2014-09-05 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20497597)
Tror ni det hade gjort någon skillnad i resultatet om man hade fått rösta med e-legitimation. Alltså sitta hemma och rösta istället för att gå till en vallokal?

Marginellt, men inte i praktiken. Dvs jag tror inte att det hade ändrat mer än några promillen hit och dit.

Mina fördomar säger dock att SD skulle få ett par promille mer röster om det var så. Det är nog bara fördomar.

Ps. Nu har kvällstidningarna satt igång med valets anti-SD-kampanj. Jag var nästan orolig att de inte skulle komma. Jag höll på att skratta upp kaffet när jag såg den dammsugande bruden med naziarmbindel. Så roligt på så många plan.

MusikMixen 2014-09-05 09:59

Nu tänkte jag mer på soffliggarna och inte SD. Men jag tror SD hade fått fler röster om man hade fått rösta i sitt hem :)

Jag hjälpte morsan med hennes facebook idag och såg detta. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...9ba49cb110a667 - Intressant! Ungefär så tänker min f.d svärfar oxå om Sverige. Han är Jugoslav och bott här i 40 år. Han kom hit och började jobba på varvet i Landskrona. Nu är han egen företagare.

Adestro 2014-09-05 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av HenrikAI (Inlägg 20497545)
Börjar bli off-topic nu kanske, men som sagt: Innan dina röster stoppas i lådan prickas du av i val-längden som du står med i. Din röst räknas inte där du förtidsröstar.

Jag tror du inte förstår min poäng. Det finns ingen synkronisering mellan förtidsställernas analoga pappersavprickning. Om jag åker och röstar på alla öppna ställen kommer de ha för många röster utan att kunna ordna upp det, utan någon form av omval.

HenrikAI 2014-09-05 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20497612)
Jag tror du inte förstår min poäng. Det finns ingen synkronisering mellan förtidsställernas analoga pappersavprickning. Om jag åker och röstar på alla öppna ställen kommer de ha för många röster utan att kunna ordna upp det, utan någon form av omval.

Men dina röster räknas inte där du förtidsröstar. De går till din val-lokal*, och där prickas du av i val-längden innan din röst stoppas i lådan (och sen räknas).

*) Hinner de inte fram till din val-lokal räknas din röst efteråt i den s.k. onsdagsräkningen - men återigen, du prickas av i val-längden först.

lubic 2014-09-05 14:32

Det Adestro menar att han åker runt och förtidsröstar på säg 10 ställen och på så sätt skulle det bli 10 röster istället för en? Men jag skulle tro att "reglerna" är så att om det dyker upp flera röster på samma person i val-längden (när man sammanställer alla förtidsröster med vanliga röster) så räknas endast den första? Alternativt den sista, om det finns någon tidstämpel på röstningen när man röstar?

Captain Thailand 2014-09-05 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av lubic (Inlägg 20497627)
Det Adestro menar att han åker runt och förtidsröstar på säg 10 ställen och på så sätt skulle det bli 10 röster istället för en? Men jag skulle tro att "reglerna" är så att om det dyker upp flera röster på samma person i val-längden (när man sammanställer alla förtidsröster med vanliga röster) så räknas endast den första? Alternativt den sista, om det finns någon tidstämpel på röstningen när man röstar?

Sedan kommer farbror polisen och knackar på ytterdörren och man inser att det blir så mycket enklare att bara rösta EN gång.

patrikweb 2014-09-05 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497628)
Sedan kommer farbror polisen och knackar på ytterdörren och man inser att det blir så mycket enklare att bara rösta EN gång.

Undra om det ens finns en lag för det :P Finns garanterad ingen praxis i domstol alla fall.

Captain Thailand 2014-09-05 14:44

Hej,

Denna typen av valfusk har jag bestämt för mig kan ge dagsböter eller fängelse i upp till sex månader. Om polisen knackar på eller inte är dock mer oklart. De har fullt upp med sin byråkrati på stationen/polishuset. ;)

Edit: "Otillbörligt verkande vid röstning" heter det tydligen och kan maximalt ge sex månaders fängelse. Sedan kan det tydligen bli betydligt allvarligare påföljd om man tar till hot eller våld i samband med ett val, men det är ju en helt annan sak.

Captain Thailand 2014-09-05 14:56

Ps. Personligen tycker jag nog att minimistraffet för manipulation av valresultatet borde vara fängelse, eller i varje fall villkorlig dom.

Adestro 2014-09-05 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av lubic (Inlägg 20497627)

Men från att mina röster åker ner i lådan (på förtidsstället) går de ju inte att spåra till mig längre. De vet ju inte exakt vilka brev i lådan som är mina?

Men visst, skulle säkerligen bli polisärende i efterhand. Dock tänker jag mig att någon galning på endera extremkant måste ha försökt det tidigare? Eller de kanske är för dumma (smarta?) helt enkelt.

Reagerade bara på möjligheten, någon borde penetrationstesta valet. :p

Jim_Westergren 2014-09-05 15:30

I Bolivia när det är valdag så är det röd dag och allting är stängt. 100% obligatoriskt att rösta om man är mellan 18-70 år och alla registreras både genom listor och genom att doppa ett finger i svart bläck. Ingen får arbeta eller framföra fordon på valdagen. Ingen får lämna staden på valdagen. Alla poliser kontrollerar gatorna.
Röstar man inte så kommer ens namn och ID-nummer på listor och man kan inte ta ut lön från någon bank, resa någonstans eller göra något med prästen (1 eller 3 månader). I stort sett alla har dock starka synpunkter och vill absolut inte missa att rösta.
48 timmar innan röstdagen får ingen göra reklam om valet. 3 dagar innan + valdagen kan man inte köpa eller dricka alkohol.
Gatorna är fulla av folk som går och röstar.

Lite skillnad på hur det är i Sverige.

Ara 2014-09-05 15:47

I vissa länder slåss dom för sin rösträtt, i Sverige är vissa för lata för att utnyttja den.

Captain Thailand 2014-09-05 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20497639)
I vissa länder slåss dom för sin rösträtt, i Sverige är vissa för lata för att utnyttja den.

Jag håller med i sak och kan bara skylla på att jag är för lat/snål/trött på blockpolitik för att flyga till Bangkok för att rösta. Dessutom har jag knappt varit i Sverige det senaste decenniet.

Ps. Här styr en militärjunta. Rösta bäst den som rösta kan.

Adestro 2014-09-05 16:07

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497640)
Jag håller med i sak och kan bara skylla på att jag är för lat/snål/trött på blockpolitik för att flyga till Bangkok för att rösta. Dessutom har jag knappt varit i Sverige det senaste decenniet.

Kan/kunde man inte rösta på konsulaten som i EU-valet?

Citat:

Ursprungligen postat av Jim_Westergren (Inlägg 20497638)
I Bolivia när det är valdag så är det röd dag och allting är stängt. 100% obligatoriskt att rösta om man är mellan 18-70 år och alla registreras både genom listor och genom att doppa ett finger i svart bläck. Ingen får arbeta eller framföra fordon på valdagen. Ingen får lämna staden på valdagen. Alla poliser kontrollerar gatorna.
Röstar man inte så kommer ens namn och ID-nummer på listor och man kan inte ta ut lön från någon bank, resa någonstans eller göra något med prästen (1 eller 3 månader). I stort sett alla har dock starka synpunkter och vill absolut inte missa att rösta.
48 timmar innan röstdagen får ingen göra reklam om valet. 3 dagar innan + valdagen kan man inte köpa eller dricka alkohol.
Gatorna är fulla av folk som går och röstar.

Lite skillnad på hur det är i Sverige.

Men är det verkligen vettigt att TVINGA folk att rösta? De som avstår är ju oftast dåligt pålästa. I så fall borde kanske blankröster tas med i resultatet, så om 10% röstar blankt så blir det 10% färre ledamöter i riksdagen.

Captain Thailand 2014-09-05 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20497641)
Kan/kunde man inte rösta på konsulaten som i EU-valet?

Jo, men det är en bit till Phuket från Samui också, det finns inget konsulat just här. Jag betalar ju ingen skatt i Sverige så jag får se mig som en halvt legitim soffliggare (bra bortförklaring ivf). ;)

Ara 2014-09-07 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20497640)

Tänker med på folk i Sverige som inte "orkar"

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson