WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061349)

Captain Thailand 2014-03-30 13:03

patrikweb (mfl),

Att lära sig läsa, räkna, skriva är grundförutsättningarna för att du (och vi andra) någonsin skulle kunna ha startat ett företag. Dessa färdigheter hade vi aldrig kunnat tillgodogöra oss som fattiga. Kom inte att säg att alla har samma förutsättningar, det är en tankevurpa som på sätt och viss blir en loska i ansiktet på en majoritet av världens befolkning. Dessutom insinuerar åsikten att man är inte förstår verkligheten.

Att många gnäller och beter sig bortskämt i (bland annat) Sverige håller jag dock med om. Vissa har upphöjt arbetsförakt till religion och besitter en idé om att staten alltid skall rycka in så fort det tryter.

Allt är inte svart eller vitt och samhällsproblemen kan inte elimineras med enkla universallösningar. Vi lever i en "komplex gråzon" som hela tiden måste anpassas efter nutiden. Politiskt och ideologiskt.

Yllas 2014-03-30 13:07

+1

(tio tecken)

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20489280)
patrikweb (mfl),

Att lära sig läsa, räkna, skriva är grundförutsättningarna för att du (och vi andra) någonsin skulle kunna ha startat ett företag. Dessa färdigheter hade vi aldrig kunnat tillgodogöra oss som fattiga. Kom inte att säg att alla har samma förutsättningar, det är en tankevurpa som på sätt och viss blir en loska i ansiktet på en majoritet av världens befolkning. Dessutom insinuerar åsikten att man är inte förstår verkligheten.

Att många gnäller och beter sig bortskämt i (bland annat) Sverige håller jag dock med om. Vissa har upphöjt arbetsförakt till religion och besitter en idé om att staten alltid skall rycka in så fort det tryter.

Allt är inte svart eller vitt och samhällsproblemen kan inte elimineras med enkla universallösningar. Vi lever i en "komplex gråzon" som hela tiden måste anpassas efter nutiden. Politiskt och ideologiskt.

Jimmit 2014-03-30 13:13

För mig som ganska politiskt ointresserad flyter allt utom SD och V ihop till en salig jävla röra. Blir nog ändå åt vänsterhållet nånstans då människan i mig säger att man bör hjälpa de som har det svårt. Vet att jag själv kommer behöva hjälp senare i livet då jag lever med diabetes som nästan garanterat lär ge någon form av komplikationer, så känns motiverat.

Kimppa 2014-03-30 13:26

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20489282)
För mig som ganska politiskt ointresserad flyter allt utom SD och V ihop till en salig jävla röra. Blir nog ändå åt vänsterhållet nånstans då människan i mig säger att man bör hjälpa de som har det svårt. Vet att jag själv kommer behöva hjälp senare i livet då jag lever med diabetes som nästan garanterat lär ge någon form av komplikationer, så känns motiverat.

Jag hoppas verkligen inte att ditt välmående (och andra i samma situation) drabbas av ett regeringsskifte. Skola, sjukvård och äldreomsorg bör vara prioriterat vilket parti man än röstar på. (Även ur en icke-politisk synvinkel).

Johan H 2014-03-30 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20489268)
Westman:
Det var inte länge sedan SD hade en Turkisk flagga på sin hemsida med ett kryss över.
"HÖR INTE HEMMA HÄR" eller något i den stilen stod det. Jag mailade faktiskt dem och frågade om det på den tiden.

Ja, en normal funtad människa borde förstå detta tycker jag med.

Eller vänta nu, rösta på SD för att man är missnöjd? Är det lite som att klottra i skolan för att man är missnöjd med skolan? Råna en bank för att man är missnöjd med samhällets ekonomiska klyftor? Våldta kvinnor för att man är missnöjd med sitt utseende?

Nä, finns andra vägar att gå om man är missnöjd.
Rösta på rasister är verkligen ingen lösning ifall man är missnöjd, men det förstår väl bara en "normalt funtad människa" ;)

Finns säkert en hel del rasister i SD. Precis som vilket annat parti som helst. Om du googlar lite så kan du se personer i de större partierna som sagt rasistiska saker.

Tänker framförallt på valstugan, där janne jofesson gick in med gömd kamera, tänker även på SSU kvinnan som på en krog skrek rasistiska saker till vakterna m.fl.

Befinner mig just nu i europas fattigaste land, fattigdom här och i Sverige går ej att jämföras. Utöver det, finns det inte samma möjligheter. T.ex. KY-utbildning, komvux, CSN m.fl. Då kan man fråga sig, varför brinner inga bilar här i europas fattigaste land?

Vore väl bättre att erbjuda val, gällande EU och invandringsfrågan.

Westman 2014-03-30 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20489268)
Westman:
Det var inte länge sedan SD hade en Turkisk flagga på sin hemsida med ett kryss över.
"HÖR INTE HEMMA HÄR" eller något i den stilen stod det. Jag mailade faktiskt dem och frågade om det på den tiden.

Ja, en normal funtad människa borde förstå detta tycker jag med.

Eller vänta nu, rösta på SD för att man är missnöjd? Är det lite som att klottra i skolan för att man är missnöjd med skolan? Råna en bank för att man är missnöjd med samhällets ekonomiska klyftor? Våldta kvinnor för att man är missnöjd med sitt utseende?

Nä, finns andra vägar att gå om man är missnöjd.
Rösta på rasister är verkligen ingen lösning ifall man är missnöjd, men det förstår väl bara en "normalt funtad människa" ;)

Du är insiktsfull och vidsynt som WN:s eget troll.

Dessutom är du fördomsfull ut i fingerspetsarna. Det finns för det första ledande politiker även i andra partier som kläcker ur sig rasistiska saker, då är alltså dessa partier också rasistiska. Det är vad du säger eftersom det faktiskt inte finns i SD:s partiprogram något uttalat rasistiskt. Förväxla inte invandringskritiskt med rasistiskt, det är faktiskt vitt skilda saker.

Clarence 2014-03-30 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489294)
Du är insiktsfull och vidsynt som WN:s eget troll.

Dessutom är du fördomsfull ut i fingerspetsarna. Det finns för det första ledande politiker även i andra partier som kläcker ur sig rasistiska saker, då är alltså dessa partier också rasistiska. Det är vad du säger eftersom det faktiskt inte finns i SD:s partiprogram något uttalat rasistiskt. Förväxla inte invandringskritiskt med rasistiskt, det är faktiskt vitt skilda saker.

Blanda inte ihop invandrarkritiskt med invandringskritiskt.

Jag finner det ytterst förvånande att någon med lite utbildning och vett kan kalla SD för annat än rasistiskt. Att det räcker att försöka blir lite mer pragmatisk i det praktiska, hålla sig till godkända ord och undvika direkt rasism i offentliga sammanhang för att folk ska tro och tycka annorlunda.

Captain Thailand 2014-03-30 17:51

Hej,

Som sagt..

Att kritisera en generös invandringspolitik behöver inte nödvändigtvis ha ett dyft med rasism att göra. Folk som gör denna koppling borde ha i åtanke att det inte är omöjligt att dessa argument gör SD:s offerkofta tjockare och därmed indirekt kan stärka partiets ställning.

tartareandesire 2014-03-30 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20489279)
Får tyvärr inte rösta i Sverige men supportrar FRP i Norge som sitter i regeringen. Ett parti som håller sig till höger (utan att bli dömda som rasister som liknande partier i Sverige ofta kallas för). Det är stor skillnad på nationalism och rasism, men i Sverige har man hakat upp sig på rasfrågan, även om den oftast aldrig är relevant i någon diskussion.

I Norge utvisar man kriminella invandrare utan att vara rasist. I Norge kan man nämna ursprung och hudfärg för det är så man beskriver en människa. Inget konstigt med det.

Vi utvisar personer som begått brott även i Sverige utan att SD-mupparna lägger sig i. Däremot utvisar naturligtvis varken Sverige eller Norge svenska respektive norska medborgare. Visst är inte nationalism och rasism likvärdiga men de går ofta hand i hand.

Johan H 2014-03-30 19:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20489306)
Vi utvisar personer som begått brott även i Sverige utan att SD-mupparna lägger sig i. Däremot utvisar naturligtvis varken Sverige eller Norge svenska respektive norska medborgare. Visst är inte nationalism och rasism likvärdiga men de går ofta hand i hand.

Utvisningar ja, men inte alltid och aldrig permanent.

Vebut 2014-03-30 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20489247)
Gå och rösta, och rösta inte blankt!

Som det ser ut nu kommer det aldrig falla mig in att ens rösta blankt.

Clarence 2014-03-30 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20489310)
Utvisningar ja, men inte alltid och aldrig permanent.

Utvisningar, ja. Vid lite grövre brott i princip alltid. Vid riktigt grova brott permanent.

yakuzaemme 2014-03-30 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20489315)
Utvisningar, ja. Vid lite grövre brott i princip alltid. Vid riktigt grova brott permanent.

En kille som gick i min klass i högstadiet stenade en tjej 2010 för att hon bar på hans barn, och det var emot hans religion.

Han var f.ö inte ens svensk medborgare och hade bott i Sverige i några månader enbart. Han fick 3 års sluten ungdomsvård.

Men det kanske inte är ett grovt brott, speciellt av någon som inte hade fått sitt medborgarskap ännu. Han är förresten ute på fri fot nu :)

Johan H 2014-03-30 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20489315)

2 våldtäkter, båda grova, dömd. Straffet, 3 års fängelse och 10 års utvisning. Permanent?

jayzee 2014-03-30 22:13

Jag är personligen ganska ointresserad av politik och allt tomt snack och löften politikerna sprider år efter år i århundraden. En sak jag då inte tänker göra är stödja partier såsom SD med snedvriden syn på människosläktet där vissa anser sig vara bättre än andra och dela upp människor efter påhittade landsgränser. Dessa människor klarar inte ens att leda sin egen mamma över gatan och ändå vill de leda den stora massan, sheesh...

erebos 2014-03-30 23:23

Personligen tycker jag att det är helt sjukt att utvisa personer som inte drar sej för att begå våldtäkter till länder där tjejer som blir våldtagna inte har någon som helst möjlighet att varken anmäla eller få hjälp av samhället!
Begår invandrare våldtäkt ska dom låsas in och vårdas i Sverige.
Dessutom ska det vara betydligt hårdare fängelsestraff för våldtäktsbrott!
Det borde vara jämställt med mord!
Känner några tjejer som blivit våldtagna och dom har kraftiga men för resten av livet!

jayzee 2014-03-30 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489325)
Personligen tycker jag att det är helt sjukt att utvisa personer som inte drar sej för att begå våldtäkter till länder där tjejer som blir våldtagna inte har någon som helst möjlighet att varken anmäla eller få hjälp av samhället!

Just denna diskussion hör nog inte till denna tråd då det inte har så mycket med riksdagsval att göra men jag är av den åsikten att de människorna som drar sig för att göra sådant, oavsett härkomst (svensk, norsk, engelsman, afrikan, italienare eller iranier) eller kulturellt bakgrund bör absolut inte dömas till vård utan bli själv utsatt h*n utsatt det andra personen för, alternativt livstids fängelse.

Man hör många totalt oinsatta i ämnet eller de som inte har kapacitet för logiskt tänkande (SD röstkrets?) skylla beteendet på religion men det är bara rent skitsnack och propaganda. Sådant beteende är en blandning av kulturellt arv, uppfostran samt sinnessjukdom hos personen i fråga.

tartareandesire 2014-03-31 00:19

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489325)
Begår invandrare våldtäkt ska dom låsas in och vårdas i Sverige.
Dessutom ska det vara betydligt hårdare fängelsestraff för våldtäktsbrott!
Det borde vara jämställt med mord!
Känner några tjejer som blivit våldtagna och dom har kraftiga men för resten av livet!

Man brukar i normalfallet döma personerna till ett fängelsestraff och därefter utvisning så de slipper inte undan straff bara för att de blir utvisade. Att jämställa våldtäkt med mord är dock en väldigt dålig idé, man måste ha en rimlig straffskala och det är inte rimligt att ett mord ges samma straffsats som en våldtäkt. Där resonerar du utifrån ett närståendeperspektiv och det är just så rättsväsendet inte ska fungera. Jag hade själv säkert velat ha ihjäl en person som utsatte någon närstående för ett mycket grovt brott men jag anser trots detta att dödsstraff är oacceptabelt. Däremot måste samhället ha möjlighet till åtminstone livstids bevakning i extrema fall som t.ex. Breivik där det inte går att släppa personen helt fri igen.

erebos 2014-03-31 00:58

Nej jag vet att det inte är rimligt att jämställa brotten men det är iaf min personliga åsikt.
Sen har jag andra åsikter om lagar som borde slopas helt också.
Fast detta är som sagt inte ämnen för den här tråden kanske.
Om jag skulle få för mej att rösta skulle jag rösta på sossarna idag för att komma så långt bort från SD inflytande som möjligt.
Åkesson genomskådar jag direkt och han är inte den han utger sej för att vara.

Clarence 2014-03-31 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20489317)
2 våldtäkter, båda grova, dömd. Straffet, 3 års fängelse och 10 års utvisning. Permanent?

Jag tycker också att våldtäkt ska ha högre straffvärde, och det borde väl vara slutsatsen av ditt exempel?

Westman 2014-03-31 08:35

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20489339)
Jag tycker också att våldtäkt ska ha högre straffvärde

Ja, så länge det utdöms längre straff för ekonomiska brott än för grov misshandel, våldtäkt och fyllekörningar med personskador osv. så är det något fel.

Captain Thailand 2014-03-31 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489342)
Ja, så länge det utdöms längre straff för ekonomiska brott än för grov misshandel, våldtäkt och fyllekörningar med personskador osv. så är det något fel.

Våldtäkt: Två - tio år i fängelse.

Misshandel: Böter - tio år i fängelse.

Bokföringsbrott: Böter - sex år i fängelse.

Conny Westh 2014-03-31 08:52

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489342)

Håller med Westman, straffskalan är skev!

Våld mot person måste ge högre straff än ekonomiska brott, eller andra egendomsbrott.

Såg i går en film om sjörövarna som kapade Maersk Alabama utanför Somalia. Ledaren Muse fick 33 år i amerikanskt fängelse, de andra tre skjöts till döds vid fritagningen av gisslan (som klarade sig fysiskt oskadd).

Captain Thailand 2014-03-31 08:55

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20489347)
Håller med Westman, straffskalan är skev!

Våld mot person måste ge högre straff än ekonomiska brott, eller andra egendomsbrott.

Det gör det redan i många fall, beronde på hur grova de respektiva brotten anses.

Conny Westh 2014-03-31 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20489344)
Våldtäkt: Två-tio år i fängelse.

Straffskalan för bokföringsbrott är helt sned, för bokföringsbrott är inte utövaren av brottet som döms utan den som officiellt är ansvarig i företaget, dvs VD, oavsett om denne över huvud taget varit involverad i det fysiska brottet.

För våldtäkt och misshandel måste ändå den som döms för brottet ha varit fysiskt delaktig i brottshandlingen. VD anses "skyldig" trots att den som utför det fysiska jobbet direkt bryter mot VDs order, eller helt struntar i att utföra jobbet, det tycker jag inte är rimligt.

Det är lika orimligt som att du skulle hållas brottsmässigt ansvarig för vad en person gör som du presenterar för en annan person. Dvs om du presenterar person A för Person B och person A misshandlar B så skulle du dömas för misshandeln och person A gå helt fri, så funkar det brottsmässiga ansvaret för bokföringsbrott idag, helt sjukt.

Johan H 2014-03-31 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20489327)
Just denna diskussion hör nog inte till denna tråd då det inte har så mycket med riksdagsval att göra men jag är av den åsikten att de människorna som drar sig för att göra sådant, oavsett härkomst (svensk, norsk, engelsman, afrikan, italienare eller iranier) eller kulturellt bakgrund bör absolut inte dömas till vård utan bli själv utsatt h*n utsatt det andra personen för, alternativt livstids fängelse.

Man hör många totalt oinsatta i ämnet eller de som inte har kapacitet för logiskt tänkande (SD röstkrets?) skylla beteendet på religion men det är bara rent skitsnack och propaganda. Sådant beteende är en blandning av kulturellt arv, uppfostran samt sinnessjukdom hos personen i fråga.

Rätt intressant hur du hoppar på en grupp personer och beskyller de för att sakna logiskt tänkande.

Du säger att det inte handlar om religion, däremot handlar det om kulturellt arv. Trodde en vis person som dig, förstod att religion handlar mycket om kultur.

www 2014-03-31 09:23

Till vilket parti ska man kränga domänen ;valet.nu då? :)

Captain Thailand 2014-03-31 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20489349)
Straffskalan för bokföringsbrott är helt sned, för bokföringsbrott är inte utövaren av brottet som döms utan den som officiellt är ansvarig i företaget, dvs VD, oavsett om denne över huvud taget varit involverad i det fysiska brottet.

För våldtäkt och misshandel måste ändå den som döms för brottet ha varit fysiskt delaktig i brottshandlingen. VD anses "skyldig" trots att den som utför det fysiska jobbet direkt bryter mot VDs order, eller helt struntar i att utföra jobbet, det tycker jag inte är rimligt.

Det är lika orimligt som att du skulle hållas brottsmässigt ansvarig för vad en person gör som du presenterar för en annan person. Dvs om du presenterar person A för Person B och person A misshandlar B så skulle du dömas för misshandeln och person A gå helt fri, så funkar det brottsmässiga ansvaret för bokföringsbrott idag, helt sjukt.

Jag håller med.

Alpha 2014-03-31 10:20

Connywesth:
Det känns som att du inte tänkt klart ännu, för mycket jobb? ;)

Det är väl klart att den som är ansvarig ska få skulden för ett eko-brott. Det heter ju ansvarig för en anledning.

Hur skulle det se ut som ett företag blev påkommet för fiffel så säger ägaren "ähh jag sa åt praktikanten vad han skulle göra, men han skrev noll på allt bara, sorry 5 års fängelse för honom".....

Det känns som detta öppnar för att ha s.k "målvakter".
Sedan om detta ändras beroende på storlek av bolag har jag ingen kommentar på.

Clarence 2014-03-31 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Johan H (Inlägg 20489350)
Rätt intressant hur du hoppar på en grupp personer och beskyller de för att sakna logiskt tänkande.

Du säger att det inte handlar om religion, däremot handlar det om kulturellt arv. Trodde en vis person som dig, förstod att religion handlar mycket om kultur.

Svårt att säga om det handlar om kultur eller arv. Det är ju dock inte någon speciell nationell, religiös eller regional kultur som starkast indikerar benägenheten till både våldtäkt och andra typer av våldsbrott. Det är ju det manliga könet som över hela världen har en väldig dominans inom denna typ av brottslighet.

Westman 2014-03-31 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20489344)
Våldtäkt: Två - tio år i fängelse.

Ja i teorin ja. Praktiken ser lite annorlunda ut: rattfyllo kör ihjäl flera personer och får 3 månader. :mad:

Vebut 2014-03-31 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av AndreiL (Inlägg 20489351)
Till vilket parti ska man kränga domänen ;valet.nu då? :)

Gör som med riksdagen, till den som betalar mest.

coredev 2014-03-31 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489375)
Ja i teorin ja. Praktiken ser lite annorlunda ut: rattfyllo kör ihjäl flera personer och får 3 månader. :mad:

Källa på det?

Generellt så tycker jag att både borgerliga och socialdemokratiska regeringar har arbetat bra med att kontinuerligt justera straffskalorna. Att sitta hemma vid köksbordet och gnälla på hårt arbetande politiker och sedan gå och rösta på SD löser inga problem. Vill du ha en förändring så engagera dig själv politiskt istället - det borde inte komma som en nyhet för småföretagare (vilket jag gissar att majoriteten på WN.se är) att man själv måste kavla upp ärmarna och ta tag i problem för att få dem lösta.

Westman 2014-03-31 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20489407)
Källa på det?

Generellt så tycker jag att både borgerliga och socialdemokratiska regeringar har arbetat bra med att kontinuerligt justera straffskalorna. Att sitta hemma vid köksbordet och gnälla på hårt arbetande politiker och sedan gå och rösta på SD löser inga problem. Vill du ha en förändring så engagera dig själv politiskt istället - det borde inte komma som en nyhet för småföretagare (vilket jag gissar att majoriteten på WN.se är) att man själv måste kavla upp ärmarna och ta tag i problem för att få dem lösta.

Det stod i massmedia för ett antal år sen. Det var alltså vad tingsrätten utdömde, om det överklagades och hur det i så fall gick sen vet jag inte.

Du kan få ett annat fall med källa: Rattfull kör ihjäl en person, döms för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, olovlig körning, fyra fall av grov olovlig körning samt två fall av ringa narkotikabrott och får 15 månader. Åklagaren yrkade på 30 månader. Ett skämt i båda fallen.

PS. Det finns ännu mer, bara att söka på http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp t.ex. denna. Kör man ihjäl någon så ska man se till att man är full för då är det aldrig annat än vållande till annans död. Det är ett systemfel enligt min åsikt.

Westman 2014-03-31 15:38

Jo en sak till coredev, jag röstar inte på SD och jag är faktiskt engagerad på det vis att jag faktiskt tar mig tid att både träffa och skriva till politiker. Dock inte ansluten till något parti då inget passar mig så pass att jag vill ge dem mina pengar.

jayzee 2014-03-31 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489375)

Vad sägs om en rik yngling som kör ihjäl 4 personer och undkommer med minimal straff?

Westman 2014-03-31 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20489413)
Vad sägs om en rik yngling som kör ihjäl 4 personer och undkommer med minimal straff?

Ja i USA (har avhandlats i en annan tråd tidigare), vi pratar Sverige.

tartareandesire 2014-03-31 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489409)
Det stod i massmedia för ett antal år sen. Det var alltså vad tingsrätten utdömde, om det överklagades och hur det i så fall gick sen vet jag inte.

Du kan få ett annat fall med källa: Rattfull kör ihjäl en person, döms för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, olovlig körning, fyra fall av grov olovlig körning samt två fall av ringa narkotikabrott och får 15 månader. Åklagaren yrkade på 30 månader. Ett skämt i båda fallen.

PS. Det finns ännu mer, bara att söka på http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp t.ex. denna. Kör man ihjäl någon så ska man se till att man är full för då är det aldrig annat än vållande till annans död. Det är ett systemfel enligt min åsikt.

Det går inte att bara ta ett par exempel från tingsrättsdomar och tro att det är allmänt rådande. Tyvärr resonerar många likadant som du gör när de läser tidningen.

Det är väl hur som helst lämpligare att arbeta hårdare för att förekomma den typen av brott än att höja straffen. Ge polisen ökade befogenheter att beslagta fordon och dra körkorten för de som exempelvis upprepade gånger kör för fort. Det är långt ifrån bara påverkade personer som agerar oansvarigt i trafiken. Många bryter medvetet och regelbundet mot hastighetsbegränsningarna och bilister verkar bli sämre och sämre på att hålla avstånden. Se bara på hur illa människor kör i rusningstrafiken i storstäderna. Där blir det dock sällan några allvarligare olyckor eftersom hastigheten är lägre men kommer det fotgängare eller cyklister i vägen så kan det gå riktigt illa ändå.

coredev 2014-03-31 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20489412)
Jo en sak till coredev, jag röstar inte på SD och jag är faktiskt engagerad på det vis att jag faktiskt tar mig tid att både träffa och skriva till politiker. Dock inte ansluten till något parti då inget passar mig så pass att jag vill ge dem mina pengar.

Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag syftade inte på dig Westman :-)

Westman 2014-04-01 20:32

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20489417)
Det går inte att bara ta ett par exempel från tingsrättsdomar och tro att det är allmänt rådande. Tyvärr resonerar många likadant som du gör när de läser tidningen.

Det är väl hur som helst lämpligare att arbeta hårdare för att förekomma den typen av brott än att höja straffen. Ge polisen ökade befogenheter att beslagta fordon och dra körkorten för de som exempelvis upprepade gånger kör för fort. Det är långt ifrån bara påverkade personer som agerar oansvarigt i trafiken. Många bryter medvetet och regelbundet mot hastighetsbegränsningarna och bilister verkar bli sämre och sämre på att hålla avstånden. Se bara på hur illa människor kör i rusningstrafiken i storstäderna. Där blir det dock sällan några allvarligare olyckor eftersom hastigheten är lägre men kommer det fotgängare eller cyklister i vägen så kan det gå riktigt illa ändå.

Dessa är sk. vägledande avgöranden, inte vilka domar som helst med andra ord.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson