WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stora tråden om Bitcoin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1059853)

dAEk 2013-11-27 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20481915)
Touchade $950 all time high precis nyss :)

Passa på att köpa dom nu för ett vrakpris egentligen. Om några decennier lär en BTC värderas till en miljon dollar, om vi förutsätter att dollarn håller dagens värde.

Edit: och det är så skrattretande att läsa alla skeptiker!

"Passa på och köp (snart är det för sent)" - har man hört den förr? ;)

Var och en är ju fri att spela, nej, förlåt, spekulera med sina egna pengar. Hoppas ni gör det i rimlig utsträckning bara.

gurka 2013-11-27 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20481982)
Var finns fundamentat och vad grundar du din ståndpunkt att den stabilt kommer öka i
värde efter kommande raset? Utveckla gärna för jag är riktigt nyfiken.

För jag är synsk? Jag spekulerar utifrån min egen känsla och erfarenhet, men en gurka kan ju också ha fel. Stor gissningslek det här med kryptovalutor!

Network 2013-11-27 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20481942)
Ja vad ville du komma med det? Samma sak innan tidigare IT-bubblor. Innan dom sprack tjänade folk pengar.

Ville inte komma någonstans. Jag gillar att höra/läsa historier som den jag postade. Det ger en känsla av att man inte skall vara så feg/skeptisk som många ofta kan vara.

F.ö. känns Litecoin som ett trevligare initiativ imho.

Marcus 2013-11-28 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20481987)
Ville inte komma någonstans. Jag gillar att höra/läsa historier som den jag postade. Det ger en känsla av att man inte skall vara så feg/skeptisk som många ofta kan vara.

F.ö. känns Litecoin som ett trevligare initiativ imho.

De andra virtuella valutorna kommer nog inte få samma genomslag som Bitcoin pga att de inte uppmärksammas i media på samma sätt. Bitcoin fortsätter stiga i värde så länge fler får upp ögonen för det och därmed fler vill in och köpa Bitcoins. Tillgången är begränsad och efterfrågan ökar med medias täckning.

Det är ju även ett antal riskkapital-bolag som köpt/på väg att köpa in sig i Bitcoins eftersom utvecklingen varit ungefär 10ggr per år så har de helt enkelt inte råd att stå utanför när konkurrenterna ger sig in.

Som sagt, en mycket intressant marknad. Just nu står Bitcoin på drygt 1150 USD. I januari i år, stod den i drygt 10 USD och folk påstod att det var meningslöst att handla redan då eftersom den redan gått upp så mycket. Att det är spekulation till hög risk är det nog inga tvivel om.

tartareandesire 2013-11-28 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus (Inlägg 20482020)
Det är ju även ett antal riskkapital-bolag som köpt/på väg att köpa in sig i Bitcoins eftersom utvecklingen varit ungefär 10ggr per år så har de helt enkelt inte råd att stå utanför när konkurrenterna ger sig in.

Att några riskkapitalbolag ger sig in i valutan gör väl knappast varken från eller till vad gäller valutans framtid? Riskkapitalbolag tar just risker och det är långt ifrån alla investeringar som är lönsamma i slutändan. Det är snarare myndigheternas agerande som kommer att avgöra framtiden för bitcoins och det är nog alltför tidigt för att sia om detta. Om fler följer Thailands exempel så ser det onekligen mörkt ut.

altruixm 2013-11-28 15:02

Att ge sig in på marknaden nu måste vara samma sak som när IT-bubblan var som mest spänd? Om riskkapitalbolagen är på väg in så är det klassisk pump-and-dump som gäller. Tusentals amatörer världen över kommer att investera sina besparingar bara för att se pengarna gå upp i rök när riskkapitalet gör exit.

Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data? För att om det är en eller några stycken som tillåts köpa för flera hundra procent över genomsnittet, och att dessa transaktioner tas som mått på Bitcoins värde, så är det inte mycket att ha + vad händer när vinsten ska tas hem, finns det stabila system för att växla över Bitcoins till dollarsedlar, eller fungerar det som ett pyramidspel där Bitcoins värde bara varar så länge det tillkommer nya köpare och där bara en liten del väljer att casha hem?

BarateaU 2013-11-28 15:59

Hur var det med "harvard-facebook" bröderna, äger inte dem en duktig del av totala btc valutan.

fredrick 2013-11-28 16:26

Bitcoin gör mig så otroligt kluven, jag vet inte vad jag ska tro.

WebboT 2013-11-28 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20482027)
Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data? För att om det är en eller några stycken som tillåts köpa för flera hundra procent över genomsnittet, och att dessa transaktioner tas som mått på Bitcoins värde, så är det inte mycket att ha + vad händer när vinsten ska tas hem, finns det stabila system för att växla över Bitcoins till dollarsedlar, eller fungerar det som ett pyramidspel där Bitcoins värde bara varar så länge det tillkommer nya köpare och där bara en liten del väljer att casha hem?

Eftersom man kan skapa oändligt många 'wallet-adresser' så är det ju helt omöjligt att veta vem som köper vad.
En sak som är säker, är att det är Kineser som köper de flesta BTC sen en tid tillbaka.

Se alla köp av BTC i realtid (grafiskt) här:
http://fiatleak.com/

Lime 2013-11-28 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482034)
Se alla köp av BTC i realtid (grafiskt) här:
http://fiatleak.com/

Kul sida. Om man tittar på köpkursen för dollar så varierar den varje sekund nästan, från 1250 till 970 till 1000 till 1220 till 950 osv. Lite skumt?

När man tittar på diagram ser det ut som att kursen går ner varje gång handeln ökar? Eller tolkar jag det felaktigt?

http://bitcoincharts.com/charts/mtgo...zm1g10zm2g25zv

KristianE 2013-11-28 18:39

Ett stort "problem" är ju att Bitcoins fungerar som fonder där man kan köpa en liten bråkdel av en andel. Aktier måste man köpa minst 1 av och om denna kostar 1000 kr så är värdet betydligt mer realistiskt än om någon köper en miljontedels bitcoin för något cent. Inte konstigt att värdet då blir 1000+ USD...

dAEk 2013-11-28 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20481984)
Jag spekulerar utifrån min egen känsla och erfarenhet[...]

Stor gissningslek det här[...]

Vad har du för track record då? Du uppmanar ju trots allt folk att gambla med sina pengar så det vore inte annat än rätt att du redovisade din långa och framgångsrika historik så att andra spekulanter bättre kan avgöra om du är värd att lyssna på eller ej. ;)

Spekulation/gambling i all ära men man ska komma ihåg att inte alla kan vara vinnare.

På di.se kan man idag läsa att Charlie Munger, Warren Buffetts partner sedan urminnes tider, tycker att Bitcoin är ett råttgift.
Rätt starka ord. Både Charlie och Warren brukar vara värda att lyssna på.

Själv har jag ingen åsikt om Bitcoin och det framkommer heller inget fundamenta i den här tråden som ändrar på den saken.

dAEk 2013-11-28 19:46

Citat:

Att ge sig in på marknaden nu måste vara samma sak som när IT-bubblan var som mest spänd? [...]

Det är också ren spekulation fast en lite mer skeptisk sådan. En del tror att bubblan snart ska brista, andra tror att den inte vuxit sig stor nog. De flesta tror sig kunna förutse vad som komma skall men ingen vet.

Man kan nog inte riktigt jämföra bitcoin med IT-krashen. Vid IT-krashen var det uppenbart att typ allt var extremt övervärderat sett till historiska nyckeltal och intjäningsförmåga. Men likförbannat drogs fan och hans moster med i hysterin. Det var lite samma tänk som vid senaste finanskrashen - fast omvänt.

Om jag får försöka sammanfatta det sentiment som rådde vid tiderna skulle det lyda nåt i stil med:

IT-krashen - this time it's different
"Dotcom förändrar världen för evigt - lönsamheten kommer öka enormt. Gräs och gröna skogar i all framtid!"

Finanskrashen - this time it's different
"Finanssystemet krashar och faller samman. Världen som vi känner till den finns inte mer. Fram med era pickadoller och köp guld för det är valutan som kommer gälla framöver."

Citat:

Tusentals amatörer världen över kommer att investera sina besparingar bara för att se pengarna gå upp i rök när riskkapitalet gör exit.

Måhända, fast då får man väl skylla sig själv. Ingen tvingar en att spekulera i sånt man inte förstår sig på. Vet man inte bättre (dvs inser man inte sin egen kunskap/okunskap) blir det ofta som det blir. Det är inte någon skeptisk åsikt eller världsbild jag har - det är så! Sen finns det ju såklart undantagsfall men man ska komma ihåg dem för vad de är - undantagsfall - och inte någon norm.

WebboT 2013-11-28 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20482041)
På di.se kan man idag läsa att Charlie Munger, Warren Buffetts partner sedan urminnes tider, tycker att Bitcoin är ett råttgift.
Rätt starka ord. Både Charlie och Warren brukar vara värda att lyssna på.

Rolig artikel.

Citat:

Valutan saknar dessutom uppbackning av en centralbank eller en råvara.
Och det har dollarn? Sen man gick ifrån guldstandarden 1972 har sedelpressarna gått varma hos Federal Reserve. Finns ju ingen uppbacking med hjälp av guld länge, mer än kanske för en bråkdel av dagens fiatvalutor.

Citat:

”Man kan inte framställa guld genom algoritmer”, säger Peter Schiff.
Kan man göra det med en sedelpress då?

Amerikanska banker och finansmän är helt enkelt livrädda för att kryptovalutor kommer att lyckas. Därför måste de gå ut denna typen av angrepp.

leonard 2013-11-28 20:34

Jag går mot strömmen i resten av IT-världen och alla Julian-assange / conspiracy / snowden-anhängare. En gång i tiden gillade jag bitcoins, nu för tiden skulle jag aldrig kunna tänka mig ta betalt i valutan. Med så hög volatilitet så måste man vara blixtsnabb på att växla in coinsen, annars så riskerar de att droppa och hela ens vinst äts upp utav att kursen faller 10 % på en dag. Nej, just nu är det fan hela havet stormar och ingen vet vart det ska sluta känns det som. Sålde mina sista bitcoins för ett halvår sedan, och tills allt har lugnat sig ska jag kvar i båten med vanliga fiat-valutor. :)

Dock är det en mycket intressant valuta ur många andra aspekter som redan påpekats i tråden, och tidningarnas domedagsprofetior ger jag inte mycket för.

dAEk 2013-11-30 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482047)
Och det har dollarn? Sen man gick ifrån guldstandarden 1972 har sedelpressarna gått varma hos Federal Reserve. Finns ju ingen uppbacking med hjälp av guld länge, mer än kanske för en bråkdel av dagens fiatvalutor.

Ingen aning. Valutafrågor intresserar mig egentligen inte men nu ska det ju snackas om bitcoin på jobbet och typ överallt annars också. T.o.m. jag skriver ju om det. Att försöka förstå sig på hur allt hänger ihop tycker jag är svårt; råvarupriser, dollarn, euron & nu bitcoin? Vad jag förstår kan man knappt handla med bitcoins än. Det kan slå, javisst. Det kan också totalfloppa. Vi får se vad som händer.

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20482047)
Amerikanska banker och finansmän är helt enkelt livrädda för att kryptovalutor kommer att lyckas. Därför måste de gå ut denna typen av angrepp.

Vad händer om bitcoins lyckas (och vad är definitionen av det)? De inom finansvärlden brukar hedga sig på olika sätt så tror du inte att de kommer agera om bitcoins vinner mark? Eller är det inte möjligt med bitcoins menar du? Det här är som du märker inte mitt område men jag lyssnar gärna om du orkar förklara.

Tsarraz 2013-11-30 14:39

Nu är det inte banker och finansinstitut i säg som bitcoins skall bråka med .
Det är stater och länder.
Just nu finns det t.ex 1.21 trillion dollars ute på vift.
Dessa pengar är utlånade pengar från USA (statslån) till marknaden.
Skulle nu alla lösa in detta omgående mot bitcoins så skulle USA vara tvungen i teorin att kunna betala ut från sin pengapung 1.21 trillioner. Hej då säger jag då

patrikweb 2013-11-30 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Tsarraz (Inlägg 20482163)
Nu är det inte banker och finansinstitut i säg som bitcoins skall bråka med .
Det är stater och länder.
Just nu finns det t.ex 1.21 trillion dollars ute på vift.
Dessa pengar är utlånade pengar från USA (statslån) till marknaden.
Skulle nu alla lösa in detta omgående mot bitcoins så skulle USA vara tvungen i teorin att kunna betala ut från sin pengapung 1.21 trillioner. Hej då säger jag då

Skillnaden är att USA är ett land med mark och liknande, i värsta fall hade USA kunnat höja skatter och slängt ut folk och tagit beslag på mark.

Bitcoins är nästan skapade helt från luft.

Tsarraz 2013-11-30 15:11

Ja det är skillnaden och att ingen garanterar pengarna du sätter in.

Marcus 2013-11-30 15:46

Citat:

Jag har ett konto på mktgov men kan inte se orderdjupet, finns det sådan data?

Orderdjup på MT.Gox kan man t.ex. se här: http://bitcoinwisdom.com/markets/mtgox/btcusd

Här kan man också se hur mycket Bitcoins och andra virtuella valutor som finns ute på marknaden just nu: http://coinmarketcap.com/

Marcus 2013-11-30 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20482021)
Att några riskkapitalbolag ger sig in i valutan gör väl knappast varken från eller till vad gäller valutans framtid? Riskkapitalbolag tar just risker och det är långt ifrån alla investeringar som är lönsamma i slutändan. Det är snarare myndigheternas agerande som kommer att avgöra framtiden för bitcoins och det är nog alltför tidigt för att sia om detta. Om fler följer Thailands exempel så ser det onekligen mörkt ut.

Ju mer pengar som pumpas in i marknaden från legitima intressenter desto mer legitim kan den ju uppfattas vara. På liknande sätt som att banker inte tillåts gå omkull om många har intresse i den, desto starkare krafter kommer att verka (lobba) för att valutan ska klassas som legitim och regleras snarare än att klassas som olaglig?
- I Sverige utreder man ju t.ex. inte huruvida Bitcoins är olagligt utan snarare huruvida moms ska betalas eller ej vid handel med valutan.

Att Kineserna gett sig in i marknaden har ju onekligen gjort sitt för den starka uppgången. Men där saknas ju också ett vettigt sätt att föra ut pengar in/ur landet, där Bitcoin förmodligen redan cementerat sin position, oavsett om den skulle klassas som olaglig i några länder hit eller dit. I länder som Grekland och Spanien vill ju folk också hitta ett alternativ för EUR. Många jämför ju investering i BTC med hur trenden går för hur folk investerar i Guld.

Businessen med Bitcoin är mest troligt här för att stanna i en eller annan form. Marknaden är ju trots allt ändå relativt mogen trots den unga åldern. Att man kan handla med beräkningskraft för att gräva fram Bitcoins via GHS på olika sätt är ju bara ett tecken på det.

Som sagt, ingen vet vad framtiden har för Bitcoin men att vifta bort Bitcoin utan att läsa på och bilda sig en egen uppfattning kring det är ju inte särskilt bra.

WebboT 2013-11-30 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20482162)
Vad händer om bitcoins lyckas (och vad är definitionen av det)? De inom finansvärlden brukar hedga sig på olika sätt så tror du inte att de kommer agera om bitcoins vinner mark? Eller är det inte möjligt med bitcoins menar du? Det här är som du märker inte mitt område men jag lyssnar gärna om du orkar förklara.

Jag vet inte heller vad definitionen är, tycker bara att man inte ska vifta bort det som att det vore ett simpelt pyramidspel som kommer att försvinna. Amerikanska kongressen diskuterade bitcoins i 2 dagar. Knappast nåt man gjort med ett simpelt pyramidspel.

'Faran' med bitcoins som jag ser det är att en mycket liten grupp personer (1.5% av alla bitcoinsägare) sitter på 99.8% av alla bitcoins. Ingen bra fördelning.
Källa: http://bitcoinrichlist.com/charts/bi...ion-by-address

Den 'rikaste' av alla bitcoinsägare köpte eller tog emot alla sina 144 341 bitcoins (448 transaktioner) på en och samma dag i början på november....hhhmm...

gurka 2013-12-01 21:16

Nu spricker bubblan! ;) $889 och bokstavligt talat rasar.

http://bitcoinity.org/markets/mtgox/USD

altruixm 2013-12-01 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av gurka (Inlägg 20482249)
Nu spricker bubblan! ;) $889 och bokstavligt talat rasar.

http://bitcoinity.org/markets/mtgox/USD

Nja..det är väl bara sannolikt prisdumpning för att få nytillkomna innehavare att sälja i panik? Det hände i september om vi ska tro Falkvinge: http://falkvinge.net/2013/09/13/bitc...-price-fixing/ (sök på sidan efter Enter the tape-painting “Shark Squad”).

gurka 2013-12-04 23:40

Det är kul att gambla på sånt här tycker jag! Mediala intresset är ju sinnessjukt. CNN, Forbes, CNBC och nu Indien haha... Och det bara sista dygnet. Tänk långsiktigt?

Lime 2013-12-05 11:20

http://feber.se/webb/art/288386/kina_frbjuder_bitcoins/

"Centralbanken i Kina, Peoples Bank of China, har gått ut med att de med omedelbar verkar förbjuder handeln med Bitcoins i landet. Detta förbud gäller dock ej privatpersoner utan det är endast finansvärlden som inte får handla med Bitcoins på något sätt."

altruixm 2013-12-05 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av Lime (Inlägg 20482459)
http://feber.se/webb/art/288386/kina_frbjuder_bitcoins/

"Centralbanken i Kina, Peoples Bank of China, har gått ut med att de med omedelbar verkar förbjuder handeln med Bitcoins i landet. Detta förbud gäller dock ej privatpersoner utan det är endast finansvärlden som inte får handla med Bitcoins på något sätt."

Inte helt oväntat. Kina måste upprätthålla sin relation till USA-dollarn. Det är bäst försöka mota Olle i grind innan han växer sig stark.

tartareandesire 2013-12-06 16:10

SEB ger väl en ganska bra bild av hur valutan fungerar idag:

http://www.svd.se/naringsliv/svep-bi...2.svd?sidan=11

Captain Thailand 2013-12-08 17:55

Hej,

721 USD/mBTC i skrivande stund. Fortsätter detta har den halverats på någon vecka.

Bitcoins tvåårskurva har vissa likheter med guldets tioårskurva

Jawn 2013-12-08 21:41

Bitcoin Prices Plunge After China Cracks Down on Currency
http://mashable.com/2013/12/08/bitco...-plunge-china/

dAEk 2013-12-08 22:49

Kursen var nyligen nere under 600 USD. Sjuk volatilitet!
Det kan inte vara lätt att hålla känslorna i styr när det svänger så.

Captain Thailand 2013-12-09 06:44

Rent hypotetiskt...

Om du hade köpt bitcoins för en miljon i början av 2013 och sålt av allt för ett par veckor sedan hade du varit miljardär nu.

Om det ändå vore så enkelt ;-)

nosnaj 2013-12-09 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20482656)
Rent hypotetiskt...

Om du hade köpt bitcoins för en miljon i början av 2013 och sålt av allt för ett par veckor sedan hade du varit miljardär nu.

Om det ändå vore så enkelt ;-)

Hade du köpt bitcoins för 1 miljon i början av december och sålt nu hade du gråtit över förlusten.

Captain Thailand 2013-12-09 08:49

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20482658)
Hade du köpt bitcoins för 1 miljon i början av december och sålt nu hade du gråtit över förlusten.

Jajemen! Och varit rejält dum i huvudet ;-)

Nu iofs uppe på 0.957 igen. Snabba kast. Som sagt.

tartareandesire 2013-12-09 11:55

Intressant artikel i GP:

http://www.gp.se/ekonomi/1.2201675-n...oin-i-goteborg

"Internet var också bara en fluga", säger caféägaren. Att jämföra internet med en valuta bland ett par hundra andra känns väl sisådär relevant :) För att en fluga ska bli annat än en fluga så krävs det ju att gemene man börjar använda det i stor utsträckning och jag tror aldrig det blir fallet med bitcoins. Varje person som investerar i valutan tar en ekonomisk risk och varför skulle majoriteten vilja göra detta när det fungerar precis lika bra, eller snarare bättre, att betala med den valuta vi redan har? För de allra flesta, utom kriminella, paranoida och de som lever i totalitära stater (där bitcoins ändå aldrig kommer tillåtas), så är eventuella "fördelar" inte intressanta.

Går det att betala med bitcoins offline annat än med mobilen? Willys och Hemköp har infört möjligheten att betala med mobilen i kassan men hur många gör detta? Jag har aldrig ens funderat på det och jag har inte en enda gång själv sett någon betala med mobilen i dessa butiker.

Visst kan det vara en kul PR-grej för de som är först ut men annars är den reella nyttan minimal, om ens existerande.

John Adams 2013-12-09 13:33

Få citera "The best time to plant a tree is twenty-five years ago. The second best time is today." men, Just nu känns det som aldeles för hög risk för en kanske lite mindre avkastning ;)

Conth 2013-12-09 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20482678)
varför skulle majoriteten vilja göra detta när det fungerar precis lika bra, eller snarare bättre, att betala med den valuta vi redan har?

Jag tror du underskattar betydelsen av att kunna göra en betalning direkt mellan två parter utan att vara beroende av en mellanhand på nätet. Jag tror det kommer bli ett betydelsefullt komplement till befintliga betaltjänster. Själv har jag använt bitcoins vid flera tillfällen för att köpa saker (och ge gåvor) på nätet och tycker det är oerhört smidigt. Man slipper ge ut t.ex. kortuppgifter.

Men den som lever får se, intressant är det i alla fall... :)

tartareandesire 2013-12-09 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20482723)
Jag tror du underskattar betydelsen av att kunna göra en betalning direkt mellan två parter utan att vara beroende av en mellanhand på nätet. Jag tror det kommer bli ett betydelsefullt komplement till befintliga betaltjänster. Själv har jag använt bitcoins vid flera tillfällen för att köpa saker (och ge gåvor) på nätet och tycker det är oerhört smidigt. Man slipper ge ut t.ex. kortuppgifter.

Men den som lever får se, intressant är det i alla fall... :)

Jag menade inte att valutan inte kommer att överleva men jag tror inte den kommer få ett brett genomslag. Många av de som redan använt den, såsom du, kommer säkerligen att fortsätta men de flesta konsumenter vill nog trots allt ha en välkänd mellanhand som ansvarar för transaktionen. När det gäller att slippa lämna ut kortuppgifter så finns det ju redan alternativ såsom internetbank och e-kort.

patrikweb 2013-12-09 21:53

För att valutan ska bli seriös och användbar måste värdet blir seriöst på den. Inte uppblåst påhittat värde.

Man kan inte bedriva någon seriös handel med en valuta som kan variera flertal 100% dag från dag.

Conth 2013-12-09 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20482740)
För att valutan ska bli seriös och användbar måste värdet blir seriöst på den. Inte uppblåst påhittat värde.

Man kan inte bedriva någon seriös handel med en valuta som kan variera flertal 100% dag från dag.

Håller med om att värdet måste bli mycket stabilare om det skall kunna användas "seriöst" som en valuta vid näthandel. Tiden får utvisa om det blir så.

Att värdet är "påhittat" tycker jag är en märklig kommentar. Gäller det inte i så fall all handel där tillgång och efterfrågan styr värdet? Är värdet på guld också "påhittat"?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson