![]() |
Citat:
|
I mitt fall handlar det inte om någon "guld" domän som oftast diskuteras här. Denna domänen är jag rätt säker på att ingen av er ens skulle köpa. För mitt projekt passar domänen bra. Företaget som äger domänen nu har en redovisad vinst på 4,8 miljoner. Tydligen köper de upp en jäkla massa domäner och sätter skit annonser på den.
Jag mejlade företaget i frågan, beskrev exakt vad jag skulle göra med domänen m.m. Fick tills vars att de säljer den för 75 000 kr plus moms. Jag såg att .nu domänen var ledig, så den kommer jag köpa ist och verkställa projektet. |
Citat:
Citat:
|
Förtjänade var fel ord och jag kom inte på något bättre så jag strök hela inlägget.
|
Citat:
|
Citat:
Värdet bestäms av vad en säljare och en köpare kan komma överens om, så det blir en verklig affär, det är först då objektet får ett verkligt marknadsvärde. Vad säljaren "värderar" sin egen tillgång till är helt ointressant. Vi har sett massor av rena fantasibud från säljare som tror att de kan hyra en massa (tudentals) domäner för 99 kr per år och sälja hyreskontraktet för 100 000 eller mer. Dessa domänpundare gör sig bara till åtlöje! Om någon verkligen betalar det priset, då har den det värdet, men inte annars. Om jag har en personbil av märket: Honda modell: Accord årsmodell 1989 och som rullat drygt 32 000 mil, med måttliga rostangrepp, som jag anser vara värd 17 897 000 000 kr! Är det ett värde på bilen? Knappast, det är på sin höjd ett "bud" från min sida, men så länge ingen är beredd att betala det priset så har inte bilen det värdet. |
Citat:
|
Citat:
Inte nog med att man måste välja en knepig domän. man måste dessutom vara något av en SEO expert för att ens synas bland alla andra som pysslar med nånting likvärdigt (fast med en betydligt sämre produkt) Skall man hårdra det så finns ju risken att alla bra och användbara sidor på nätet kommer hittas under diverse fantasifulla namn medan sidor på nyckelordsdomäner kommer vara uteslutande "skräp" Tror jag skall börja sälja julpynt under domänen dsfsfatg.nu.. värt att testa ;)= |
Citat:
Det är väl bra om domännamnet går att uttala och stava hyfsat enkelt i alla fall :) Det är ju hur som helst lättare att marknadsföra Jotex än heminredning2.se eller vad man nu lyckas få tag i som tjugo konkurrenter och hundra "lycksökare" inte har tagit redan. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
En domän är en unik identitet som ger möjlighet att välja t.ex. leverantör för blogg, e-post och en hel del andra viktiga tjänster. Behåller Emma sin domän livet ut har hon fullständig kontroll vad hon vill göra den, t.ex. flytta tjänsterna om en leverantör försvinner eller inte håller måttet. Hon kan vara säker på att hennes mailadress finns kvar, hon slipper besväret att maila alla sina kontakter för att byta mailadress från emmatretton @c*mhem.se till emmatretton @t*elia.se endast för att hushållet flyttar. För "trettonåriga Emma" eller annan individ innebär en subdomän inte samma flexibilitet. Det är som med telefonnummer, nu kan "trettonåriga Emma" byta från Tre till Comviq och ända ha samma telefonnummer. |
Citat:
|
Citat:
Alla har ju någon form av plan när man nyregistrerar en domän, sedan om planen är att parkera den eller om man skall utveckla en site det vet inte jag men det är ju där som säljaren sätter ett pris för att sedan överväga att gå vidare med en annan domän. |
Citat:
|
Citat:
Du kan jämföra med OMX-börsen, för aktier. Det är betalkursen som är det värde som köpare och säljare kan komma överens om. Så snart de inte kan komma överens så upphör affärerna i aktien och det finns då en sälj-kurs och en köp-kurs men ingen mer betalkurs. |
Citat:
Problemet idag är väl att majoriteten av domänköparna är extremt oinsatta i; (i) värdering av immateriella tillgångar (ii) prisutvecklingen på domännamn Tittar man på utvecklingen så har avkastningen/värdeutvecklingen på domännamn varit ungefär 25-50% per år. (Ja det finns massor med undantag på bättre utveckling men även många som inte ännu avyttrats, varför man inte kan göra någon bedömning av värdeutvecklingen) Mig veterligen, finns det inga(eller väldigt få) tillgångsklassar som kan visa på samma avkastning, varför det egentligen är helt jävla hål i huvudet att sälja domännamn idag om man inte; (i) är i behov av likviditet för privata/akuta ändamål (ii) reinvesterar pengarna i nya domännamn Ja, det här är en VÄLDIGT spekulativ tillgångsklass. Men att tro att man värderar tillgångar enbart baserat på vad en köpare idag är villig att betala skulle jag säga är dagisnivå på argumentationen. Det finns rätt många Intellectual Property Hedge Funds, och jag kan säga dig, det är knappast någon fondinvesterare eller fund manager som värderar tillgångar så som du gör. |
Jag tycker att det är väldigt problematiskt med alla dessa domänhamstrare och all spekulation som är kring domännamn. Det är så tråkigt när man försöker hitta ett domännamn till ett projekt och ser att nästan allt vettigt är upptaget. Hade det varit något vettigt på domänerna hade jag inte haft något problem med det alls, men när de allra flesta inte ens används utan bara är parkerade eller visar en sida där det står att domänen är till salu så känns det som något är väldigt fel.
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många domännamn man kan äga. 100 domäner per person känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av domänerna man äger antingen används till något vettigt eller någon form av skyddsregistrering av sina varumärken. Givetvis bör det även vara förbjudet med att man starar massa bolag bara för att kunna ha fler domäner samt bulvaner och liknande. Om man gör det riskerar man att förlora alla sina domännamn. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka. |
Citat:
För att återgå till den mer väsentliga diskussionen om huruvida parkerade eller oanvända domännamn verkligen är ett problem så får du (och andra som anser detsamma) gärna ge något eller några exempel på domännamn som du skulle haft behov av till ett projekt men som var upptaget? |
Citat:
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många fastigheter de kommersiella bolagen kan äga. 50 fastigheter per bolag känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av fastigheterna man äger används till att hyras ut till vettiga företag. Givetvis bör det även vara förbjudet att man starar massa fastighetsbolag bara för att kunna äga fler fastigheter samt bulvaner eller liknande. Om man gör det riskerar man att bli ifråntagen sina fastigheter. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka folk från att bedriva affärsverksamhet i Sverige de närmsta 138 åren. |
Citat:
Det handlar inte om någon form av censur som du verkar vilja få det till. Så väldans dyrt hade det inte blivit heller. Det krävs inte speciellt mycket jobb för att gå igenom en domänportfölj och det mesta av arbetet kan automatiseras. Kostnaden för detta kan man finansiera med en ansökningsavgift på typ $1000. Jag kan väl hålla med om att det inte är något som är speciellt realistiskt att genomföra nu när det har gått så här långt även om det vore önskvärt. Det går ju inte att ta domänerna ifrån dessa domänspekulanter. Det vore inte rättvist det heller. Behöver jag verkligen ge ett exempel på ett domännamn? Vem av oss här på forumet har inte haft det problemet jag beskrev tidigare när man ska hitta en domän? Man stöter på det problemet 99 gånger av 100 om man inte har ett rent fantasinamn och vill ha .com-domänen och inte vill ha ett väldigt långt domänman. Man får i bästa fall nöjda sig med sitt fjärde eller femte val om man inte vill köpa domänen. Ser du inte ett problem här? Om vi vänder på det. På vilket sätt höjer den här typen av spekulation kvaliteten på internet? |
Citat:
Om det hade varit så tycker jag att det hade varit en bra liknelse, och då hade jag också velat göra något åt fastighetsmarknaden för att komma till rätta med problemen. |
Citat:
Och visst står det tomma lokaler i city som inte hittat rätt hyresvärd ännu, det är en hel rad med lokaler utanför mitt fönster, om man nu skall göra en sådan jämförelse. |
Citat:
Hur användare tillåts använda domännamn eller hur många domännamn man får äga? För mig är det helt obegripligt varför man inte skulle tillåtas visa annonser på internet? Vilka tror du det är som tillhandahåller annonserna? Borde man tvinga Google att stänga ner sin verksamhet? Uppenbarligen är PPC lead generation från AdSense sidor en relativt hållbar affärsidé... Annonsörer betalar gladligen för att deras annonser ska visas. Domänägarna visar gladligen annonser för att få intäkter. Besökarna hittar uppanbarligen relevanta länkar som leder till avslut i någon form.(Annars hade aldrig annonsörer betalat så mycket som de gör) Sen har vi några bittra antikapitalister som sitter och gråter för att de inte får tag i några premiumdomäner. |
Citat:
Klart att det kan finnas tomma lokaler, men det är ju inte satt i system på samma sätt som det är när det gäller domäner. |
Citat:
Jag ingen antikapitalist och jag är varken bitter eller sitter och gråter. Jag tycker bara det är synd att sånt här drar ned kvaliteten på internet så mycket som det gör... |
Citat:
Jag försöker hålla mig till den statistik som finns tillgänglig, vad jag känner till så finns det ingen annan toppdomän som tillhandahåller liknande statistik därför hänvisar jag till .se:s statistik. Som andra säger så tycker jag systemet funkar bra som fet är idag och har svårt att se en annan modell. Om vi skall återgå till diskussionen angående prismodellen, En gång i tiden var man tvungen att ha ett företag för att kunna registrera .se domäner och priset var 600kr, vad tror ni händer? En person registrerar 1000 bifirmor och kommer åt mängder av premiumdomäner. Det är en prövad modell som uppenbarligen inte fingerar. |
Citat:
Citat:
Precis som jag förklarat tidigare i tråden så kommer de "bästa" domänerna att vara upptagna vad du än vill göra. Så hade fallet varit oavsett om vi hade dagens regler eller inte. Du kan väl inte på allvar tro att någon eller några inte haft din superba idé om att sälja linser på nätet eller erbjuda prisjämförelser på resor tidigare? Du kommer inte ha någon som helst fördel gentemot dina konkurrenter genom att registrera minajättebralinser.se eller någon annan domän som du anser vara den tredje, sjätte eller tjugofemte bästa för ändamålet. Domännamnet kommer i princip alltid att vara av rejält underordnat värde jämfört med din verksamhet såvida du inte är kapitalstark och vill betala för nummer ett. Specsavers, Hemmakväll och Tictail är väl bra exempel på företag som lyckats alldeles utmärkt utan några nyckelordsdomäner. Har man en "vettig verksamhet" som du själv uttryckte det så är domännamnet i stort sett irrelevant även om xsdqofslwe.com självfallet inte är ett bra namn på företaget :) Citat:
|
Vem säger att man över huvudtaget tänkt sig att utnyttja sin domän till en webbplats?
Ska man inte få använda den till enbart e-post som flera gör? |
Citat:
Såklart att man ska få återpublicera. Sammanställningen har ju då ett värde i sig. Det är ju bara löjligt när du märker ord och tar mig bokstavligt i var enda stavelse. Du måste ju förstå vad det är jag är ute efter. Tanken var väl att den här begränsningen bara skulle gälla de som har över 100 domäner vilket reducerar det här till att bara gälla max 1% av alla domäninnehavare. De 100 första skulle ju vara fritt fram att göra vad man vill med. Det enda jag vill förhindra är att vissa sitter på 10 000+ domäner som det inte använder till något eller ha någon verksamhet på och där enda syftet att äga domänen är spekulation. Det hoppas jag du förstått vid det här laget. Citat:
Man vill ju gärna att ett varumärke på något sätt förmedlar på ett ungefär vad det är man erbjuder utan att det för dens skull är en nyckelordsdomän. Man vill kanske kunna använda vanliga ord utan att bygga ihop en domän på 20+ tecken. De allra bästa domänerna är det oftast bra content på redan. Men när det gäller kanske domänerna 3-5 så är det oftast parkerade domäner som är till salu. Citat:
Att man har mycket pengar är ju heller ingen garanti för att man gör bra saker när man ska göra något nytt. Det är oftast startups som står för de betydande innovationerna inom de flesta områden. |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag trodde att vi främst diskuterade .se-toppdomänen i den här tråden men du är naturligtvis välkommen att ge konkreta exempel även under .com om det är lättare :) |
Citat:
Det har bl.a. genom flera prejudicerande ATF-fall visats att hemsidor innehållande AdSense/Eniro-annonser(domänparkering) är en fullt legitim verksamhet. Flera av dessa domännamn är även icke-generiska varför de knappast registrerats för spekulativ värdetillväxt utan ren intäktsbringande affärsverksamhet. |
Största problemet med .se domäner som jag ser det är att dom bästa namnen som inte är utvecklade finns hos privatpersoner som vann lottningen 2003. Dessa som man nu inte ens kan kontakta för att betala bra för ett bra namn. Det är synd och skam!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Marknadsekonomi är en sak. Andrahandsmarknaden för domännamn handlar snarare om kolonialisering.
|
Mycket intressant tråd, 15 min ifrån att missa min tandläkartid. Men jag hann precis!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson