![]() |
Mina erfarenheter från idag.
Jag hjälper en kompis med utveckling av hans hemsida. F n en wordpress-sajt som har fungerat utan problem sedan november 2011. Idag meddelade min kompis att hemsidan är nere "Service unavailable" står det bara samt att mailen också är nere. Loggar in på kontrollpanelen och ser att lagringsutrymmet (2GB) är maxat - med hur mycket står dock inte. Jag undrar varför man inte meddelat kund att lagringsutrymmet börjar ta slut och att tjänster kan komma att stängas av som en följd av detta?! Det blir iaf mycket pillande med att ta bort filer, så det inte framgår vilken mapp som utnyttjar mest. Jag tar iaf bort så att det är 50MB ledigt, till en början, bara för att få upp sajten och mailen igen, men inget händer. Hittar ingenstans att starta om applikationspoolen. Jag ringer supporten - skönt med 24/7 - men blir bortkopplad. TVÅ gånger. Tragiskt. Använder chatten och får snabbt kontakt med någon, men det är som att prata med en telefonsvarare. "Kontrollera dina databasgenvägar". Erh, va? Inget nämnt om övernyttjande av lagring eller varför mail och webben ligger nere. Blev hänvisad att skicka ett mail till teknisk support. Varför finns ens chatten, undrar jag då!? Så, nu iofs mailat till tekniskt support, men fortfarande oklart varför tjänsterna ligger nere och hittar inget på sajten som säger att man stänger ner dem om man överutnyttjar lagringen. Tack för ingenting, Crystone! |
Citat:
Detta ska absolut inte behöva hända någon kund hos oss, men om du skickar ditt ärendenummer till mig här eller via epost ([email protected]) så ser jag till att vi kollar ditt ärende direkt. Åter igen, ledsen att du upplevt denna support av oss. Mvh, Fredrik |
Tack, jag fick hyfsat snabb hjälp att sätta igång webb- och mailtjänster igen.
Gränserna för lagring och trafik uppdaterades samtidigt till det som ingår idag, vilket jag uppskattar. Ser gärna över att varningsmailen verkligen går ut (kan man lägga till en teknisk kontaktperson på ett konto som mail också går till?) samt att man inte blir bortkopplad i telefonsupporten samt utbildning till er chatpersonal. |
Kanske skulle varit försiktig med att hylla Crystones drift, idag har det gått supersegt istället :)
|
Citat:
|
Närmare ett 30-tal sidor som jag har hos Crystone har nu legat nere i närmare fyra dagar. Det ska inte få ske...
|
Citat:
Med vänlig hälsning, Fredrik |
Andra som upplever extremt långamma laddningstider hos Crystone just nu? Den senaste månaden så laddar sidor som jag har hos Crystone på i snitt 8-12 sekunder, och det verkar bara bli värre för varje dag som går...
Tidigare tyckte jag att Crystone hade betydligt bättre laddningstider jämfört med konkurrenter som Binero och City Network, men nu är det precis tvärtom. En enkel Wordpressida tar 8-12 sekunder att ladda hos Crystone, medan samma sida tar 2-4 sekunder hos Binero respektive City Network. Lite nyfiken om fler upplever samma problem? Har varit i kontakt med supporten på Crystone flera gånger och de jobbar med det får jag som svar, har dock ännu inte sett några förbättringar. Var ett par veckor sedan jag hörde av mig första gången gällande detta problem... |
Citat:
Vad använder du för verktyg för dessa mätningar? Pingdom.com? Där får du en massa tips på hur sidan kan optimeras. Mycket bra att du använder en identisk "enkel Wordpressida" hos Crystone, Binero respektive City Network för jämförelsens skull, men är det på samma typ av hostinglösning? Vad ör det som Crystones support jobbar med? Kan vara bra att veta för dig vad det är för problem och vet de inte själva så be att få ett svar när problemet är löst. Superbra att ha dessa mail till hands om det upprepas. Lite beroende på vad det är för sida, t.ex. mycket bilder eller samtidiga anrop kan det vara bra att t.ex. prova med Jetpack för att servera bilderna med WP's nät samt testa med Cloudfare och Amazone Content Network. Därmed sagt tycker jag, utifrån vänner som har en eller flera av dessa leverantörer, så kan den faktiska och upplevda prestandan variera över tid. Det kan mycket väl vara så att Crystone dessa veckor levererar en långsammare tjänst, men det tycks de andra leverantörerna göra de med då och då. Tipsen ovan har använts med viss framgång för att komma runt en del av problematiken och servera snabbare WP-sidor som inte är lika känsliga för webbhotellens dagsform. |
Citat:
Kör delad miljö hos både City Network och Binero, så ja, det är samma typ av hostinglösning som jag har med i jämförelserna. Har inte aning om vad supporten gör för att lösa problemet, det enda jag får som svar är att de jobbar på en lösning. Har försökt att få ett utförligare svar, men icke. Tack för tipsen - tar en kik på dem direkt! |
Citat:
Vi har försökt få tag i dig både jag och Edward (Vår key account manager) för att diskutera detta med dig. Våra servrar fungerar men det är några av dina sidor som orsakar problemet med dom långa svarstiderna. Du får gärna återkoppla till mig och Edward så vi kan gå vidare i detta ärende och hitta en lösning som fungerar för dig. Med vänlig hälsning, Fredrik |
Citat:
Jag pratade i telefon med Edward för några dagar sedan gällande detta... Vad som är väldigt märkligt är att jag inte har rört sidorna på säkert ett halvår och det är först nu som det har börjat dyka upp problem. Testade för skoj skull att helt göra om en av sidorna (ny wordpressinstallation, nytt tema osv), men sajten är fortfarande lika segladdad. |
Citat:
Ja alltså, du kan skapa hundra sidor och dom kommer gå segt, anledningen till segheten är att dom andra sidorna belastar servern och skapar problemet. Jag känner inte att vi bör diskutera detta på ett öppet forum, skicka mig ett mail istället så kan vi ta detta vidare där och hitta en bättre lösning för båda partner. Mvh, Fredrik |
Citat:
|
Citat:
Självklart kommer vi göra det, därför vi har diskuterat detta över mail och PM tidigare. Så där av jag inte vill skriva ut öppet i ett forum när det gäller kundrelation. |
Citat:
Det är nästan alltid leverantören som får bära hundhuvudet i liknande fall för att kunden (OBS! Jag syftar inte på Legenz då denne pratat med Edward) inte återkopplar när webbhotellet proaktivt till exempel mailar "vi ser att du har en stor belastning på delar av din e-handelsbutik som kan bero på A, B eller C. Detta kan påverka din webbplats negativt med avseende på ditt eller datt. Vi föreslår att du X, Y eller Z. Om detta inte hjälper kontakta gärna vår support så kan vi gemensamt felsöka. Hör vi inte av dig så fortsätter vi att bevaka din webbplats. Vi vill påminna dig om att vi enligt våra villkor kan göra detta eller detta om du inte så gör vi si eller så." Som jag ser det gör ingen av er fel i rådande ramverk - däremot måste ni säkerställa framöver att båda parter som ingått avtalet verkligen kan nå varandra. I det här specifika fallet är det det nog bokade telefonmöten (mellan Legenz och account) som ska till om det inte går att lösa via mail. Att försöka ringa skulle i varje fall inte fungera för mig som ibland är okontaktbar i flera dagar på grund av konferenser eller liknande, då skulle jag som i Legenz fall uppskatta ett mail med förslag på telefonmöten för att slippa missade samtal från min leverantör. Jag har ett eget ansvar som kund som jag vill ta, men kan vara svårt utan ett tydligt ramverk. Lyckligtvis är ni ett av de webbhotell som tydligen inte blixtsnabbt stänger av en webbplats för att ett skript löper amok, men nås inte kunden kan det vara rimligt att dra ur sladden efter en stipulerad tid (som bör vara om möjligt generös eftersom shit happens) så ni får respons. |
Citat:
Vår KAM Edward har pratat med kund (Legenz) via telefon för två dagar sedan, en pågående diskussion görs alltså. Att supporten sa att tekniker jobbar på det går ju att diskutera, men jag tror inte dom har fått höra en diskussion pågår med Sales och Kunden. Detta är även något vi som leverantör ser över så att det flaggas eller liknande på kontot. Även jag har diskuterat saken med Legenz via PM både tidigare och nu angående problemet med hans sidor (som har trappats upp under senaste månaden). Det är klart rutiner alltid går att förbättra och ändras, för att både kund och vi själva ska fungera så bra som möjligt. Kunderna är ju ändå det vi alla lever på. Med vänlig hälsning, Fredrik |
Citat:
Men som potentiell kund uppskattar jag transparensen och att se att ni tar ärendet på allvar. |
Nu är problemet äntligen löst. Visade sig att två sidor av misstag hade kommentarsfunktionen helt öppen, och därmed blivit nerspammade med över 500 000 kommentarer totalt. Det segade ner mer eller mindre samtliga mina sidor hos Crystone.
Nu är dock allt löst igen och laddningstiden är återställd. Tack för all support, Crystone! Uppskattas! |
Var det dessa två sidor som segade eller alla på ditt konto?
|
Citat:
Trodde att problemet var löst, men nu är laddningstiden för sidorna återigen runt 8-10 sekunder. Blir så trött på det här... |
Citat:
Har du kollat så att problemet inte beror på något liknande? Sidorna som vi angav igår, har du flyttat dom till din VPS? |
Citat:
Har däremot Crystone gjort misstaget att lämna kommentarsfunktionen helt öppen på dina sidor vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.... Finns en hel del WP-plugins för sidor för att stoppa kommentarsspam - som jag inte testat - men något sådant här kanske kan vara till hjälp? |
Citat:
|
Citat:
Jag vet inte hur era kundavtal ser ut, men jag förstår inte varför ni ska hållas ansvariga och få dålig publicitet för kundens eventuella misstag med sin WP-installation. |
Citat:
|
Har nu gått igenom samtliga sidor, raderat alla kommentarer, tagit bort möjligheten att kommentera på samtliga sajter, uppdaterat alla Wordpress-installationer samt alla plugins. Sidorna laddar dock fortfarande segt (7-10 sekunder). Det måste bero på Crystones servrar, för jag har drygt 100 affiliate-sajter som kör exakt samma Wordpress-tema och samma plugins hos Binero och City Network. Dessa sajter har jag aldrig haft några problem med, de laddar på 2-4 sekunder.
Ber om ursäkt att för att Crystone ska få dålig publicitet för att jag varit klantig och glömt att ta bort möjligheten att kommentera på 5 av nästan 40 sajter. Uppenbarligen är det dock inte som som är problemet eftersom att sidorna fortfarande är alldeles för segladdade... |
Citat:
Problemet ligger inte på servern , det konstaterade vi redan i fredags . Som jag besvarade i ditt PM så ber jag en tekniker kolla på dina sidor igen. |
Citat:
|
Hm, kan väl tillägga att även jag testade en simpel WP-sida hos Crystone igår och idag, också den har gått ovanligt segt vid bägge kontrollerna. Där fanns det ingen större mängd skräpkommentarer och kommentarerna modereras dessutom. Allt har rullat på finfint tidigare men nu verkar något ha hänt. Kommer nog inte kolla över det närmare förrän efter nyår, då hoppas jag att problemen har lösts.
|
Citat:
|
Citat:
Sidorna laddas betydligt segare på dagen/kvällen jämfört med på natten... |
Citat:
Hoppas det löser sig med dina sega sidor och God Jul! |
Helt sjukt så mycket det börjar strula, visserligen så kan man ringa deras kundtjänst eller höra av sig till dem på ett eller annat sätt, men det spelar ingen roll längre, vi kommer välja att köra en egen lösning om inte vi hittar en annan leverantör som kan garantera oss upptid kontra betalning.
Mina erfarenheter av Crystone När det funkar så funkar det men det är segt. Jag använder en info mail som redirectas till mig (av en anledning), en kund hör av sig på info och jag förmodar att jag ska få mailet, alla mail vidarebefodras förutom det mailet värde 75.000, så crystone har kostat oss mycket pengar. "kundtjänst på wn" är snabbare än vanliga kundtjänst konstigt nog. |
Citat:
|
Citat:
Att ett mail har försvunnit av alla mail kan bero på många saker och vi behöver ha lite mer info för att kunna se exakt vad som har inträffat med just det mailet. Hade alla mail försvunnit så hade det varit ett problem. Men att just ett mail skulle försvinna kan bero på en rad olika saker som inte nödvändigtvis behöver vara hos oss. Men vi ska absolut hjälpa dig ta reda på exakt hur det har gått till. Problemet du upplever med seghet har berott på en kund som orsakat problem för flera andra kunder, denna kund är migrerad till en större lösning och finns således inte kvar på servern. Har även testat din sida under gårdagen och dagen och den har fungerat snabbt och enkelt varje gång. Mvh, Fredrik |
Jaha.
Andra gången jag får problem med min e-mail. För nån månad se så försvann alla e-mail. Dom i chatten (tekniker som jobbar 24/7) hade ingen aning utan svara på alla frågor att jag fick maila in och att allt skulle ordna sig. Fick även samma svar över telefon. Efter ca två veckor så fick jag som svar tillbaka från deras stackars tekniker som jobbar 24/7 att mina e-mail var borta och att dom inte kunder göra nåt. Nu har det hänt igen! Och gissa vad? Enligt chatten så ska jag skicka ett mail så fixar dom allt. Jag försökte även ringa men efter 40 minuter i kö så gav jag upp. Skriver här i hopp om att ni gör nåt åt det då jag verkligen inte orkar maila fram och tillbaka med era tekniker mer. |
Kenan:
Öh, vaddå "alla e-mail borta"? Det låter helt otroligt om Crystone skulle sumpa din mailbox 2 ggr inom loppet av en månad.. Det är inte så att du har nån enhet du glömt av som kör POP3 och rensar servern och dina andra enheter med IMAP därmed rensas? |
Även om så är fallet så borde det finnas möjlighet att rulla tillbaka en backup.
|
Hej!
Ja backup finns så det är inga problem, exakt vad som inträffat med din mail vet jag tyvärr inte då du inte skriver någon mer info här. Så dra ett mail till mig på [email protected] och förklara vad det är som har hänt så styr jag upp det! Men som KristianE skriver så raderas ju inte all mail bara så där, då hade alla kunder blivit drabbade och inget sådant har hänt. Så skicka all info till mig så ska vi kolla exakt hur och vad det är som har hänt! Mvh, Fredrik |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson