![]() |
Citat:
http://wordpress.org/about/ WordPress started as just a blogging system, but has evolved to be used as full content management system and so much more through the thousands of plugins, widgets, and themes, WordPress is limited only by your imagination. (And tech chops.) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
tartareandesire verkar förstå precis vad jag menar. Jag menar inte nödvändigtvis att WP är dåligt, det funkar superbra till många hemsidor. Det jag ville lyfta var det faktum att många verkar överskatta Wordpress och tycka att det funkar till ALLT! Var sak har sin plats.
|
Jag har gjort en del stora och små sidor i olika CMS och måste säga att Wordpress är det som absolut fallit mig bäst i smaken. Dock har jag sett exempel på där man misshandlar systemet med att installera massa "coola" plugins som man använder ibland eller aldrig. (w3 total cache är nog det som misshandlas mest). Håller man Wordpress rent och använder dess grundfunktioner så kommer man väldigt långt. Som nämnt, Custom fields, Post types osv...
Med andra ord - Enligt mig långt i från överskattat! |
Citat:
95% av alla kunder som använder en liten Wordpress byrå har inte behovet av något annat. Ska man bara ha en enkel sida utan massa funktioner så måste jag nog säga att Wordpress är ett av del allra bästa alternativen, både för slutanvändaren och för utvecklaren. Minst 80% av alla sidor som produceras är den här typen av sidor. Om ett CMS-verktyg är med bland de bästa alternativen i 8 fall av 10 så har jag ganska svårt att tycka att det är överskattat oavsett hur det skattas. Givetvis finns det många fall där WP inte riktigt är med i matchen men där det ändå väljs på grund av preferenser hos antingen utvecklaren eller kunden. Att välja ett system man kan och känner sig bekväm är trotts allt ofta ett bra val ändå så länge det inte är helt fel för den lösningen man ska implementera. Som webbyrå bör man givetvis ha bra kompetens inom flera CMS:er och frameworks så att man kan välja det som passar bäst för varje lösning, men det är inte riktigt rimligt när det gäller webbyråer med ett fåtal anställda. Då är det oftast bättre att vara riktigt bra på ett fåtal system istället för att kunna många hyfsat. Att fokusera på ett system gör att man kan återanvända mycket mer kod och därmed snabba upp utvecklingen och få högre effektivitet även om det ibland innebär att man kanske inte använder den mest optimala lösningen. Wordpress är ett mycket bra val om man ska fokusera på ett CMS. Det sista du skriver om plugins är givetvis sant, men det tyder ju bara på bristande kunskaper. Det är heller inte något som är unikt för Wordpress, även om det kanske är vanligare där på grund av att enkelheten attraherar nybörjare. Vi använder oftast inte mer än 5 externa plugins utöver våra egna när vi levererar en enkel WP-sida. |
Citat:
|
Citat:
Det låter på dig som att ni använder WordPress som det bör användas. Det vore ju optimalt om man kunde begränsa antalet plugins på det viset men händer det inte att kunder återkommer till er efter en tid och vill ha ytterligare funktioner till sina WP-installationer? |
Antalet plugins är ju ganska orelevant, och många plugins i sig behöver inte göra sidan långsam. Allt handlar ju om hur plugins är kodade. Heller 20 bra kodade plugins än 2 dåliga!
Vi gör alltid en enklare kodrevision på externa plugins innan vi använder dem, och det är verkligen något som behövs. Det finns oerhörda mängder skräp där ute, men samtidigt många guldkorn. |
Citat:
Annars håller jag med dig om att WP är ett utmärkt CMS för exempelvis föreningar och små företag som inte behöver så mycket mer än några enkla sidor. Det har aldrig tidigare varit så enkelt att göra så mycket med så lite. De som har lite dator- och internetvana behöver inte längre ens anlita någon. De kan bara installera Wordpress, ett fåtal plugins och eventuellt köpa något färdigt tema. En förening jag delat kontorshotell med fixade sin hemsida helt på egen hand med hjälp av WP och det ser ändå bättre ut än det mesta som fanns på nätet för 10-15 år sedan. |
Jag tycker det låter som att många som kommenterar om wp är bra/dåligt inte har en susning om hur wp fungerar. Har ni ens byggt en sajt från grunden i systemet?
Att säga att det inte går att göra vissa saker i wysiwyg-editorn har inte satt sig in tillräckligt. TinyMCE har hur många funktioner som helst och det går att bygga egna till det. Samma gäller CKeditor som man kan installera istället. Trädstruktur kodar man på 2 min i admin om man kan PHP. Egna fält och rättighetssystem finns redan och går att bygga ut precis som man vill ha det. Ladda ner plugins betyder oftare att man inte kan bygga egna än något annat. Säger inte att wp är bäst eller bättre än något annat men man kan inte jämföra ett en wp-sajt tillverkad av en ej kunnig person med en kunnig person. |
Jo, naturligtvis går det att göra oerhört mycket med WP. Jag kritiserar inte hur det kan användas utan hur det faktiskt används. För de flesta är priset och enkelheten de främsta anledningarna till att använda Wordpress. Wysiwyg går ju lika bra att använda utan WP.
|
Det allra värsta med WP är väl att kodkvalitén och kodstrukturen är otroligt dålig. Därför de drabbas av både säkerhetshål och aldrig kan behålla bakåtkompabiliteten i deras API. Annars finns det väl plugins för att göra mycket CMS-aktigt. Men resultatet blir fortfarande ett pusselverk som man antingen får lägga mer tid på eller ha mer tur med än om man använt ett riktigt CMS-system istället.</rant>
Själv gillar jag WP, för bloggar. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Det gäller att känna av kunden för att sedan avgöra vilka funktioner i admin som denne behöver och om det är en av de kunder med ganska dålig koll på hur det fungerar kanske man rent av ska plocka bort funktionalitet. Det är ganska enkelt att till exempel dölja vissa menyer i admin om man känner att de gör mer potentiell skada än nytta. Några exempel på menyalternativ som man kan ta bort är kod- och temaredigeraren, plugins, temaväljaren samt en del eller alla inställningar och administrationsverktyg. Vi är dock noga med att dokumentera detta längst upp i functions.php för att en eventuell utomstående utvecklare ska förstå hur man tar bort detta. Vi försöker vara väldigt transparanta och inte låsa in eller knyta fast kunden till oss förutom med vår kompetens och vårt engagemang. Är de missnöjda ska de enkelt kunna byta leverantör utan att vi sätter käppar i hjulet för dem. |
Jo, visst kan man alltid begränsa användarens möjligheter på det viset men då tycker jag också att en stor del av poängen med att använda Wordpress som CMS försvinner.
Sen att Wordpress är så dåligt kodat i grunden är ju svårare att göra något åt. |
Wordpress för småföretag? Nja det fungerar nog väldigt bra för många större organisationer också med större sidor - kolla listan på http://en.wordpress.com/notable-users/
Däremot beror CMS beroende på vilket syfte du har med sajten och inte minst hur organisationen ser ut. |
Wordpress är ett bra system, det hade knappast varit i en såpass stark position om det inte var bra helt enkelt. Däremot är det inte längre bäst på någonting i min mening. Det känns som att dom gick från ett bloggsystem till ett förvuxet bloatat CMS som kan lite av allt men samtidigt ingen match för mer passande lösningar.
Dom som förespråkar Wordpress lever nog tyvärr kvar i 2010 och har inte undersökt nya CMS sen dess. Ett CMS som inte nämnts här än är Processwire. Processwire är minimalistiskt men otroligt kraftfullt och skalbart. Allt man kan göra i Wordpress går att göra minst lika bra i Processwire. Det man kan säga emot systemet är just att den totala friheten inte kommer med bekvämligheter som färdiga kategorisystem, taggar och liknande som de flesta CMS bara antar skall finnas med. Det man istället får är ett otroligt lätt och skalbart system, lätt struktur, total frihet, designbar backend och god säkerhet. Mer djupgående: http://www.cmscritic.com/processwire-review/ Officiella sidan: http://www.processwire.com |
Hej,
Sorry ämnesflykten... Scenario: En novis på webbutveckling vill bygga en modern och responsiv webbplats utan att för den skull lägga ner veckor på att lära sig kodning/PHP/CSS osv. Han kan naturligtvis gå till en webbyrå men vill bygga webbplatsen helt på egen hand. Den skall representera dennes restaurang och ha en företagspresentation, ett stiligt bildgalleri, ett enkelt bildspel i toppen och kontaktformulär, men ingen shoppingfunktion eller annat mer avancerat. Vilken SMS/system/plattform skulle ni kunna rekommendera? Det FÅR absolut kosta pengar, men i så fall som engångsvgift. Inga månadskostnader eller årsavgifter. |
Citat:
|
Håller med om att WordPress börjar ha gjort sitt. Det är enkelt, billigt osv att komma igång med, alla vill ha det... Men problemet kommer så fort du vill göra något mer avancerat, och då ska du börja förlita dig på integration av plugins från 3:e part som ofta är allt annat än strömlinjeformade med originalplattformen. Allt känns väldigt statistiskt med formulär för all typ av contentförändring. Du ska om det inte duger skriva plugins själv och behöva hålla dig up-to-date med alla uppdateringar som Wordpress nu gör automatiskt, iaf sen 3.8. Jag vet, ... men jag ogillar't.
Jag skulle vilja se ett nytt open-source CMS som man kan utveckla mot likt man gör i PHP-ramverk, t.ex det hypade Laravel (skulle behöva ett gediget CMS, som separat paket). Därigenom blir möjligheterna oändliga anser jag. Ett mycket föredömligt CMS är EPI. Deras gränssnitt för redigering är riktigt bra (iaf fram till version 6). Dock är det "enterprise" och jävulskt dyrt att få något gjort i då det är .NET och business med licenser hit och dit. |
Citat:
Även http://octobercms.com/ ser mycket lovande ut. Det är inte tillgängligt ännu men utvecklarna uppskattar att en lansering kommer att ske om någon/ra månader, absolut värt att hålla ögonen öppna på. |
Citat:
OctoberCMS har jag inte hört talas om. Synd att de satsat på de så överdrivet modern gränssnitt. Funktionellt slår hundra gånger högre. tror man får slut på skärmutrymme fort med det där. Behövs ett lite mer naturligt flöde för att skapa en sida för en dataokunnig. Men, October har ett bra koncept för extensions och plugis och rätt ramverk!bakom :) |
Citat:
|
Citat:
http://make.wordpress.org/core/2013/...wordpress-3-7/ |
Har någon provat https://ghost.org/ ? Jag tycker det ser otroligt lovande och intressant ut, men har ännu inte testat.
|
Wordpress är en genial produkt i den mening att vem som helst kan bygga en egen webbplats med all möjlig funktionalitet utan vidare kunskap. Kodstruktur och prestanda lämnar dock mycket att önska. Det senare kan alltid lösas med extra hårdvara och olika cache-lösningar men att plåstra om gång på gång när det egentligen behövs en operation känns sisådär. Alla system har sina för- och nackdelar helt enkelt.
|
Jag tycker bara det är lite synd att WordPress egentligen är så enormt stora och snor all uppmärksamhet. Även nya uppstickare som löser problemet får knappt nån luft runt WordPress.
Sen precis som att jag är starkt emot vissa delar och starkt för vissa saker jag saknar som jag vill ha, så betyder ju inte det att det finns en marknad för min vision av vad ett CMS är. Det jag söker är lite mer corporate och kanske enterprise för multi-användare och multi-sajter i ett, men i ett mycket enkelt gränssnitt via ett oändligt djupt menyträd som fälls ut. EPI som jag nämnt är sjukt bra på den biten, men djävligt dyrt att göra något i. Önskar där fanns en PHP-rip på det hela... kanske får bygga ett själv :) |
Citat:
|
Kikade lite på deras sandbox-demo. Kändes inte så genomtänkt, mest en utvecklare som kastat in en massa oförståerliga funktioner utan tanke.
Problemet ibland med vissa CMS är att de är skapade av en programmerare som vill testa sig själv, som sällan tänker på användarvänligheten. |
Citat:
Kikar man på http://cmf.symfony.com/slides/bigpicture.html#1 tycker jag snarare det verkar ytterst genomtänkt. Det enda jag själv ställer mig tveksam till, eftersom jag inte utvärderat det, är smidigheten i integrationen av komponenterna och kvalitén i dom. Men med intrycket av ditt senaste inlägg lutar jag mer mot att rekommendera Drupal 8. |
Ok. gotcha. Fast även demot av ett sådant system kanske bör ha lite mer användarvänlighet i sig. Kanske lätt annars att skrämma bort de som liksom söker både och, alltså i sin research att hitta ett CMS för sin / sina kunder.
Drupal är inte min cup of tea. Ev. att 8:an kan bli bättre om de inte behåller något alls från tidigare versioner. Det som jag kanske fått fram, är att jag personligen inte just nu tycker det finns något bra alternativt CMS till EPI som jag ur användarvänlighetsperspektiv finner väldigt bra. Önskar det fanns ett PHP-baserat sådant med samma upplägg, och med en open source plattform i grunden. |
Citat:
Drupal 8 är ett rejält lyft från tidigare. Både tekniskt och användarmässigt. Däremot har jag inte aktivt använt det sedan länge så vet inte om det räcker hela vägen. Något annat som kan vara värt en titt är Typo3, aldrig själv använt det men hört bra om det (från utvecklare förvisso). |
Du nämner Typo3, kikat på det förr faktiskt och minns det som rätt bra..., tog en titt nu igen. Det ser faktiskt fortfarande rätt OK ut. Det är rätt likt EPI i användargränssnittet.
Ska gräva lite! Ska se hur det är att koda mot det (vore mitt jobb). Sidfråga, någon som vet en Typo3 leverantör i 08? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Wordpress har obegränsat med möjligheter, hela adminpanelen går att strukturera om som man vill bara man kan koda (eller köpa ett plugin).
Alternativ för en färdig, och enklare layout är Ghost CMS https://ghost.org/ Ett nerskalat wordpress skulle jag säga. WP var ju till en början ett blogging-cms men har växt enormt. Ghost CMS är väl mer straight-to-point ;) |
Citat:
|
För att få lite variation så tänkte jag köra lite wp alternativ. Så jag har testat lite olika cms nu, och det går inte bra, buggar och brist på grundläggande funktioner...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson