![]() |
Citat:
Jag förstår att du vill att din jul ska vara exakt som den varit under alla dina år. Det är givetvis olyckligt att du känner dig bestulen på något som du alltid haft på jul. Det är bara att svälja och gå vidare. Jag är tveksam till att många hade reflekterat över de bortklippta bilderna ifall det inte kommit ut i medierna. Varför reflekterar ingen över att kvalitén/färgerna/skärpan blir bättre/ändrad till detta år? Det innebär ju att det inte blir samma "känsla" som det var förra året med lite urvattnade färger osv osv. Vi hör ingen säga "vi vill ha kvar vår kalle som den alltid varit" där inte. Kanske dålig jämförelse men du förstår vart jag vill komma. |
Varför inte ta bort Musse och Mimmi Pigg också?
|
Citat:
|
Besökte Akademibokhandeln idag... De hade ett ställ med alla tintinalbum som getts ut. Förutom TINTIN I KONGO!!!!
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!!! |
Läste detta på ett annat forum och tycker det var bra skrivet:
Sekvenserna i Kalle Ankas Julafton på SVT är bortklippta eftersom det är, enligt Disney, s.k. nidbilder, alltså något som liknar karikatyrer. Det är en överdriven form av en person eller som i det här fallet, ett folkslag mm. Nidbilder är mer negativt präglat än karikatyrer och uppfattas av många som direkt kränkande eller förlöjligande. Att Disney, (svenska Disney nu...), väljer att plocka bort sekvenser enligt topic är ett resultat av en slags omvänd rasideologi. Istället för att rensa ut enligt "standard", (tänk nazisterna), så förekommer dom all form av stötande material genom att helt kastrera det svenska folket med alla deras traditioner och väljer att plocka bort allt vad traditioner och nationalitet heter. Har någon, utöver Disney Sverige, kommit med påtryckningar och synpunkter om att just dom klippen är kränkande? Nej! Det är dom själva som tagit beslutet. Att Walt Disney var med i ett antisemitiskt sällskap, (MPA), är inget nytt. Om han var en utpräglad nazist eller inte låter jag bli att svara på eftersom jag inte vet svaret men Kristallnatten verkar inte ha berört honom nämnvärt då han ändå bjöd in personer med starka band till just nazisterna redan 1938, (Leni Reifenstahl). Men! Problemet ligger inte hos Disney, det ligger hos enstaka individer i den svenska befolkningen. En samling med personer som tyvärr får allt större spelrum i den svenska utvecklingen och formandet av svenska medborgare, (tänk lobbyister). Det här är personer som helt åsidosätter den egna nationaliteten och identiteten till förmån för alla andra. En person sa till mig, skit i traditionerna, strunta i kyrkan, om det är stötande, lägg ner det. Vem sätter den gränsen blir min motfråga. Är det han/hon, (vägrar skriva hen), eller är det dom som faktiskt, mot all förmodan, anser sig kränkta eller nedvärderade av svenska traditioner? Jag är per definition klassad som "vit", vet någon här ifall det finns en "svart" person som känner sig kränkt och förlöjligad av en pepparkaksgubbe? Vet ni någon blondin eller judisk person som anser sig nedvärderad p.g.a. Kalle Ankas julafton? Vi har haft våra traditioner i flera hundra år, midsommarstången kom hit på 1300 talet. Efter Freud så anses den av vissa som en fallossymbol, (en upp och nedvänd penis), men ok, vi avskaffar den med. Lussekatterna... Lucifers katt - En stark religiös symbol vilket automatiskt borde förbjudas i svenska skolor även den baserat på nuvarande "praxis". Alla är så förbannat upptagna med att vara politiskt korrekta idag att dom helt glömmer bort sig själva och är beredda att offra hela sin identitet och nationalitet för något som inte ens är fakta! Dom gör det baserat på antaganden och slutledningar, "det här kan uppfattas som kränkande/stötande, vi låter bli". Visst, ingen ska kränkas och alla traditioner ska analyseras men f.n. så är det hysteriskt! För massor med år sen, 15-20 år sen, så kom det en reklam med en man som hade bar överkropp och som höll ett naket barn på sin arm. Det blev ramaskri och häxjakt på misstänkta pedofiler etc. Resultat? Jag vågade inte krama mina egna barn offentligt av rädsla för att bli klassad som pedofil och ev. även gripen av polis. Behöver jag säga, "aldrig mer"? Aldrig i helvete på ren svenska att jag kommer tillåta mig att bli överkörd och manipulerad på det viset igen. Att som idag förbjuda pepparkaksgubbar, du gamla du fria och censurera tecknade filmer som visats på svensk TV så länge jag minns är och förblir en katastrof! Vad ger det för signaler till ungarna idag? Nej, vi kan inte baka pepparkaksgubbar för grannen kan ta illa upp!? Det skiter väl ungarna i, dom vill ha pepparkakor, punkt! Lägg av med all den här förbannade självcensureringen och börja leva istället. Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig och ha en god jul, ett gott nytt år och en god fortsättning! |
Citat:
|
|
Det roliga är att jag aldrig förstod (inte heller i vuxen ålder) att gubben med stor näsa och skägg ska föreställa en jude.
Ser inte tomten ut som en nidbild av en fet vit alkoholiserad man? |
Citat:
Disney kan inte ta hänsyn till att det finns de här i Sverige som tycker att Kalles Jul är det absolut viktigaste med julen och att det skulle bli ramaskri när dessa 2sek klipptes bort. Lägg er arga energi på något bättre och något mer relevant. Vi har bra mycket större problem i Sverige än att ett stort mediabolag väljer att klippa i sina egna verk. |
Citat:
TS och de som blir arga över det här behöver ta itu med riktiga problem istället. Inte att disney klipper bort 2 sekunder haha! |
Hej,
I ena ringhörnan står avpixlat-typerna som mår dåligt för att negerbollarna numer kallas chokladbollar (med omtanke för svarta). I andra ringhörnan står PK-typerna som hittar dolda budskap i glassar (Nogger och 88:an) och pepparkaksgubbar. Personligen fattar jag inte hur de orkar... |
Citat:
|
För övrigt tyckte jag faktiskt att den svarta dockan var en av höjdpunkterna och riktigt rolig för sitt uppträdande (direkt rak på sak och lite full i fan till skillnad mot den dumma vita dockan).
|
Citat:
Jag har aldrig sett svarta som slavar, det har inte funnits under min tid. Däremot blir jag väldigt medveten om att svarta har varit slavar eftersom jag blir påmind om det hela tiden. Ett stort mediebolag har gjort mig väldigt medveten om att en brun flicka i kjol är slav? Att en man med lång näsa är jude? Jag har aldrig sett de människorna som så och absolut inte i en tecknad film som visars en gång om året. Jag vill påstå att det i längden blir negativ riktning av det hela. Jag har INTE dömt en endaste människa i denna tråden. Men ni andra har dömt mig till ungefär "Skaffa dig ett liv" - Du är en medelsvensson - Lev med det. Jag tänker inte acceptera att det görs sådan här ändringar. Jag tycker det är synd att en tradition ska behöva redigeras. Ni kanske är av den yngre åldern och anser att det är skit samma. Jag är 36 och ser fortfarande julen som väldigt speciell och allt som ingår där. Julafton för vår familj är ungefär som att Kalle är knutpunkten till det hela. Man sätter upp tider för mat och dylikt efter när Kalle sänds. Men jag skiter i att kommentera mer. Tycker det är synd att många är så nedlåtande och bara tar det som "skit samma, 2 sekunder hit eller dit". Att sätta på en DVD är dessutom uteslutet. De hör till att man lyssnar på julvärden och allt som hör till. /Fridens.. God jul på er iaf... |
Citat:
Däremot kommer i stort sett allt hat ifrån rädslan för förändring och det hindrar människan ifrån att utvecklas. Att du inte har förstått att svarta har varit slavar, bara för att du inte har sett det i "din tid" betyder att du är alldeles för opåläst och bör studera din omgivning lite mer. Jag tar som sagt inte illa upp, då det berör mig lika mycket som det berör dig. Däremot finns det människor som tar illa upp och det är det här som Disney har tagit i åtanke. De är ansvariga för vad våra barn lär sig under sin uppväxt, och de vill helt enkelt inte sprida det budskapet! Det är endast 2 sekunder, din jul kan vara precis lika trevlig som alltid. Gäller bara att ha rätt julstämning och attityd. :) |
Tycker inte det är mycket att bli upprörd över, scenerna har ju varit bortklippta förr dessutom, så att hävda att det alltid varit så stämmer ju inte :)
|
Intressant att ingen tar upp den tredje dockan som klipps bort...
|
Citat:
Men den dockan har väl inget med ursvenska traditioner att göra :D |
Citat:
Snurrigt värre, men det är i alla fall min gissning. Man måste tassa försiktigt i en värld där alla kan bli kränkta för allt. Apropå att vara kränkt så får väl även SF plocka fram saxen snart: http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15947462.ab I ärlighetens namn så förstår jag inte att Aftonbladet orkar. Jag börjar misstänka att de lyfter sådana här "nyheter" endast i syfte att irritera mig. Jag börjar känna mig kränkt. |
Citat:
|
Citat:
|
hmm
1 bifogad(e) fil(er)
hmm en tanke..
|
Citat:
Man blir så trött! http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15947462.ab =) |
Citat:
|
Citat:
Som damen som kände sig kränkt av ostreklamen där de sade "smaken sitter i hålen". Det är ju bara hon som tänkte fel känner jag. |
Det verkar som om dansk tv sänder ocensurerad Kalle på julafton. Så mycket var snacket om att det var Disney som bestämde värt. Eller snarare så mycket stake är det i SVT... Källa
|
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vissa svenskar (givetvis inte alla) gör att vi snart börjar kandidera till titeln "världens löjligaste befolkning". Vi får akta oss innan andra börjar göra narr av oss på riktigt. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Istället för att diskutera och att åtgärda samhällsproblem, verkar vanligt folk och politiker mest vara upptagna med att undvika chokladbollar (aka negerbollar) i kafeterian... |
Vem vet om hon över huvudtaget bryr sig. Men tidningar älskar att skrivare om personer som säger sig bli kränkta så hon lyckas iaf på mycket publicitet och göra sig ett namn.
|
Citat:
Visst ska man ta diskriminering, rasism osv. på största allvar men man måste som alltid dra gränsen någonstans. Idag hanteras de flesta sådana fall inte i domstol utan i media vilket är högst olyckligt. Media har precis som Gustav säger ett ansvar att göra något åt detta men kvällspressen är knappast intresserade av att ta ansvar. De vill sälja lösnummer, oavsett om de sedan utnyttjar mord och allehanda privata tragedier för egen vinning. Tyvärr hänger övriga tidningar numera på till viss del. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson