Conny Westh |
2012-04-15 01:01 |
Citat:
Ursprungligen postat av knullis
(Inlägg 20437297)
ja finns det någon med erfarenhet av föreningar som dessa ? bäst vore väl att dem som har vanan sitter i styrelsen. jag är beredd att lägga ner arbete i detta och beredd att skicka mycket trafik o bygga länkar men erfarenhet av föreningar har jag inte. håller med även jag att det blir bäst med en förening som bildas. och att allt går oavkortat till där det behövs. kanske kan man på sidan ha en lista över alla sponsorer och alla som stöttar projectet och på de sättet ge alla som bidrar creds.
Har även en del ideer och kontakter för att få ut ett sånt här project i press m.m.
|
JAg har jobbat idéellt i föreningar och varit aktiv i styrelser sedan jag var 14 år (nu är jag 47) så det blir väl ... ca 33 år.
Vidare har jag mycket erfarenhet av vilka problem som kan uppstå.
Min rekommendation är att TS får bestämma inriktning och sedan gör en lite Pilot-arbets-grupp på 3- max 5 personer upp en verksamhetsplan, stadgar m.m. och sedan kallar till ett konstituerande årsmöte där föreningen bildas.
Pilotarbetsgruppen bör ha ett kommunikationsforum eller maillista att kommunicera genom där man kan bifoga obegränsat med filer som stadgedokument m.m.
Det är kollosalt viktigt att pilotgruppen enas om en tydlig verksamhetsplan. Jag har sett hur organisationer slits i atomer om man inte har en tydlig målbild och samsyn för verksamheten. Dörför är det viktigt att TS (ideägaren) är drivande i idéfrågorna men behöver inte kunna alla detaljer hur man skapar dokumntationen, det kan andra göra. FOKUSERA på det vesentliga och var noga med att identifiera vad som är viktigt (strategiskt) och vad som är av sekunda prioritering (taktiska val).
Vidare är det ju så att deltagarna i Pilotgruppen inte alls behöver bli styrelseledamöter, Pilotgruppen ska skapa grunden för organisationen. Sen tar man fram en valberedning som gör engrundlig analys av behovet av kompetenser i strelsen, sen letar man ledamöter. Man ska INTE lova någon en plats i styrelsen om denne inte oreserverat stöder stadgar och verksamhetsplan samt förstår vad man har för ansvar (alltså att man MÅSTE följa stadgarna för det är ett avtal mellan alla medlemmar att så här ska verksamheten bedrivas, brott mot stadgarna är avtalsbrott rent juridiskt) som styrelseledamot gentemot medlemmar och stadgar.
Jag kan hjälpa till med alla formella papper för jag har mallar sen jag bildat flera olika idéella föreningar. Vidare har jag mycket erfarenhet av problemställningar som man brukar råka ut för i den här typen av samarbeten mellan människor. Det är ingen garanti för framgång men det kommer några steg närmare en framgång.
|