WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone spammar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049754)

nosnaj 2011-09-05 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av SajtXL (Inlägg 20416663)
Men i bland lönar det sig att spamma.
Tyckte att deras 75% "Crystone Pro" verkade prisvärt då jag var på jakt efter en ny hosted exchange leverantör för bara några få konton.

Nu till frågan. Någon som har erfarenhet av vad det tar att får ett konto upplagt hos Crystone??

Betalade i morse, fick ett autovar med inloggning till en kontrollpanel, med inga tjänster knutna till kontrollpanelen.
Skickade en fråga till deras kundtjänst klockan 13 men fortfarande inget svar?

Normalt brukar ett skapande av ett webbkonto inte ta 12 timmar ??

Bra att någon uppmuntrar spam och nappar på skiten.

Ciffan 2011-09-05 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416129)
Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:

------------------------------------------------------------------------------
Hej

Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.

Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.

Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.
----------------------------------------------------------------------------------

Jag återkommer med svar från Mailcom.

Hur går det safehosted?
Ovan skrev i onsdags vid lunchtid. Nu är det måndag och arbetsdagen väl slut för de flesta. Har de inte svarat?

safehosted 2011-09-05 22:18

Citat:

Betalade i morse, fick ett autovar med inloggning till en kontrollpanel, med inga tjänster knutna till kontrollpanelen.

Hej,

Något måste ha gått snett, du ska få tillgång till ditt konto och tjänster så fort du har betalt. Jag hjälper dig gärna. Skicka ett PM till mig med nummer och mailadress så kontaktar jag dig under morgondagen och löser eventuella problem.

safehosted 2011-09-05 22:20

Mailcom svarar:

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20416666)
Hur går det safehosted?
Ovan skrev i onsdags vid lunchtid. Nu är det måndag och arbetsdagen väl slut för de flesta. Har de inte svarat?

För er som är intresserade av Mailcoms svar:

__________________________________________________ __________

MailCom Europe AB svarar;

MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar.

När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser.

Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.

Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga.

Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan.

Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper.

Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det.

Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation.

I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen.

Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata.

Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.

På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.

Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.

Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet.

Mvh, Ma** Lin****m.
MailCom Europe AB

__________________________________________________ ___________

robertsson 2011-09-05 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416677)
Vi ”säljer” inte adresser, utan tillhandahåller informationen vidare till våra kunder.

Och vad är skillnaden på ren svenska?

Citat:

På adressen [email protected] kan man ange sin adress om man vill bli struken i vårt centrala register. Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.

Varför inte skapa en [email protected] adress istället där man kan anmäla sig om man vill ha skit i e-posten?

Citat:

Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.

SPAM är för mig oönskad e-post. Att skicka iväg 10.000 eller 50.000 e-post meddelanden till folk som aldrig bett om det kan ALDRIG ALDRIG anses vara seriös e-postmarkandsföring. Hur man än vänder på det kan det inte klassas som annat än just SPAM!

Eftersom jag ej tillfrågats om jag vill vara med i registret så tänker jag inte heller gå ur era register. Istället har jag redan satt upp ett filter i min e-post att all e-post som innehåller ordet "mailcom" helt automagiskt klassas som spam av gmail. Hoppas fler gör det så slipper mailcom "tillhandahålla seriös e-postmarknadsföring" till sina kunder.

Ciffan 2011-09-05 23:08

Min kväll är räddad - detta var bland det roligaste jag läst på länge!

Safehosted: jag har en allvarlig fråga till dig. Är det säker att detta är ett svar från MailCom Europe AB till Crystone AB och avsett att lägga ut på Webmaster Network, ett offentligt forum?

Red
Läste robertssons kommentar
Vill bara säga att jag älskar "automagiskt" - dagens nyord! (puss!)

foks 2011-09-06 07:09

Citat:

...
...

Spamhaus har en tydlig definition av spam på http://www.spamhaus.org/definition.html och enligt den är det solklart att Mailcoms register används för att skicka spam.

safehosted 2011-09-06 08:46

Det svar vi lade in från Mailcom är deras officiella uttalande om vad som inträffade men en hälsning om att det gärna får läggas ut här.

SajtXL Vi går just nu igenom de ordrar som ej är klara för att så snart som möjligt kunna leverera ert webbhotellspaket. Dessa tar i regel ett par minuter att skapa.
Du kan som sagt skicka ett PM till mig med ert kundnummer så kommer jag att se till att ditt konto följs upp.

tartareandesire 2011-09-06 09:02

I det här fallet är det inte det minsta intressant ifall utskicken faller under den lagliga definitionen av spam eller inte (vilket det trots allt ändå gör då privata adresser funnits med). Det som är intressant är hur mottagaren upplever det och jag är tämligen övertygad om att en övervägande majoritet av mottagarna av de utskick som genereras med hjälp av Mailcom gärna slipper dessa. Ett seriöst företag skickar inte ut spam.

Om ni på Crystone verkligen trodde att denna marknadsföringskampanj skulle uppfattas positivt så är något väldigt fel. Vem som helst med lite webberfarenhet hade insett att det var en dålig idé. Det har säkert genererat en del kunder men det är nog också många som nu vägrar bli kunder hos er för en lång tid framöver på grund av detta.

safehosted 2011-09-06 09:51

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20416700)
I det här fallet är det inte det minsta intressant ifall utskicken faller under den lagliga definitionen av spam eller inte (vilket det trots allt ändå gör då privata adresser funnits med). Det som är intressant är hur mottagaren upplever det och jag är tämligen övertygad om att en övervägande majoritet av mottagarna av de utskick som genereras med hjälp av Mailcom gärna slipper dessa. Ett seriöst företag skickar inte ut spam.

Om ni på Crystone verkligen trodde att denna marknadsföringskampanj skulle uppfattas positivt så är något väldigt fel. Vem som helst med lite webberfarenhet hade insett att det var en dålig idé. Det har säkert genererat en del kunder men det är nog också många som nu vägrar bli kunder hos er för en lång tid framöver på grund av detta.

Vi beklagar verkligen att denna kampanj uppfattats som spam och givetvis att vi inte fått validerade listor som mailcom utlovade. Jag tror också att det finns två sidor med folk som är för och emot e-post marknadsföring. Godaddy t.ex. arbetar aktivt med e-postmarknadsföring och mig veterligen uppfattas dom inte som oseriösa. http://www.godaddy.com/business/emai....aspx?ci=42379

foks 2011-09-06 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416710)
Vi beklagar verkligen att denna kampanj uppfattats som spam och givetvis att vi inte fått validerade listor som mailcom utlovade. Jag tror också att det finns två sidor med folk som är för och emot e-post marknadsföring. Godaddy t.ex. arbetar aktivt med e-postmarknadsföring och mig veterligen uppfattas dom inte som oseriösa. http://www.godaddy.com/business/emai....aspx?ci=42379

Citat från How it works på sidan:
"Gather email addresses, efficiently and legally, by adding our sign-up form to your website."

Jag tror inte någon här har något emot e-postmarknadsföring riktad till personer som aktivt anmält sig till att få just den reklamen de får.

jonny 2011-09-06 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20416160)
E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett.

Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket:

Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om)

E-postmarknadsföring är SPAM enligt nettiquette även mellan företag. Det är synd att det inte är olagligt i Sverige.

Tackar för konsumentverkets bedömning om enskild firma. Det finns alltså anledning att anmäla. Använd gärna http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/

jonny 2011-09-06 12:27

Citat:

Men i bland lönar det sig att spamma.
Tyckte att deras 75% "Crystone Pro" verkade prisvärt då jag var på jakt efter en ny hosted exchange leverantör för bara några få konton.

Nu till frågan. Någon som har erfarenhet av vad det tar att får ett konto upplagt hos Crystone??

Men det är för tusan en oskriven regel att man inte nappar på erbjudanden som kommer som SPAM oavsett hur bra det nu må vara. Du förtjänar fortsatt SPAM...

jonny 2011-09-06 12:30

Citat:

MailCom bedriver idag 2 verksamheter, dels en plattform för distribution av nyhetsbrev, kampanjer, marknadsundersökningar mm, samt leverans av adresser till företag, myndigheter och förvaltningar.

När det gäller vår roll som adressleverantör, så är vår avsikt/syfte att leverera adresser med bra kvalitet. MailCom Europe AB är en av flera aktörer på den svenska marknaden som levererar företagsuppgifter, även med e-postadresser.

Som företag/myndighet/förvaltning är man i stor del publik i sin verksamhet avseende sina kontaktuppgifter vare det sig är telefon, fax, postal adress eller e-post. Vi ser e-postadress som vilken del av företagets kontaktkanal, som de övriga.

Att kontakta ett företag via e-post, precis som ett reklambrev, eller att ringa upp och komma med ett erbjudande är precis samma sak. Där har e-post en fördel, du kan med en enkelt förfarande avsäga dig vidare erbjudanden. Du kan också tacka ja till vis information, men avsäga dig annan.

Vi strävar också efter att kunden segmenterar noga sina målgrupper för mer relevanta budskap, men det är upp till kunden att avgöra sina målgrupper.

Vad gäller svensk lagstiftning, så är vår tolkning att det är tillåtet att skicka till företag (AB), myndigheter och förvaltningar utan tidigare medgivande. Vi förväntar oss att även våra kunder tar hänsyn till detta, även om det ligger utanför vårt ansvar hur vår kund hanterar detta. Precis som om jag skulle få information från Eniro för att missbruka ett telefonnummer, så kan Eniro i detta fallet inte lastas för det.

Att vi även har företag som inte är av AB, är att vi även levererar postala adresser, telefonnummer och annan företagsinformation.

I fallet Crystone AB, så har det från vår sida skett ett mycket olyckligt misstag, då även adresser av privat karaktär inte filtrerats bort och vi är den förste att beklaga detta då det orsakat mycket irritation hos mottagarna. Vi har nu fört en dialog med Crystone AB om detta och tillsammans vidtar vi åtgärder för att förhindra att sådana misstag sker igen.

Det finns också andra aspekter i detta, ex. så ser vi även att man anger sin privata adress i ett bolag, eller att man vidarebefodrar e-post till sin privata.

Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.

Avslutningsvis, så är det inte Crystone AB i detta fallet som skall hållas ansvarig för det som inträffat i detta fallet.

Mvh, Ma** Lin****m.
MailCom Europe AB

__________________________________________________ ___________

Och det har aldrig hänt förut. Jag fick spam idag från Vinstocken till precis samma adresser som Crystone spammat till.

jonny 2011-09-06 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av safehosted (Inlägg 20416710)

Jag har varit kund hos GoDaddy och trots det inte fått ett enda erbjudande per e-post. Det bör innebära att de, tillskillnad från Mailcom och Crystone, arbetar seriöst med e-postmarknadsföring.

Anders Larsson 2011-09-06 14:00

... och här damp det ner ett Jajja spam också.

jonny 2011-09-08 10:57

Det roliga är att Mailcom själva har spammat mig nu. Tacksamt eftersom jag kunde anmäla även dem till konsumentverket.

johan1234 2011-09-09 11:25

Fick även jag från Mailcom på personliga adresser...

Ciffan 2011-09-09 11:46

När det gäller mailcom kan man inte sjunga: Du är den ende

Synd att konsumentverkets anmälningsfunktion inte funkar, i vart fall inte för Safari och Firefox :( De vet inte heller när de får igång den igen. Hann dock med att göra en anmälan innan den fick spunk

safehosted 2011-09-09 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20416684)
Min kväll är räddad - detta var bland det roligaste jag läst på länge!

Safehosted: jag har en allvarlig fråga till dig. Är det säker att detta är ett svar från MailCom Europe AB till Crystone AB och avsett att lägga ut på Webmaster Network, ett offentligt forum?

Red
Läste robertssons kommentar
Vill bara säga att jag älskar "automagiskt" - dagens nyord! (puss!)

Självklart!

robertsson 2011-09-09 17:31

Haha, mitt automagiska spamfilter fungerar :)

Tittade i spamlådan och hittade lite "godis" från mailcom:

Beställ ditt exemplar av boken idag.
OBS. Vi har bara knappt 100 böcker kvar, sedan är hela upplagan slut och det dröjer tills nytrycket kommer.
Returnera bara det här mejlet till mig med dina
uppgifter ifyllda nedan så skickar jag boken snarast.

Vänliga hälsningar
Emma Larsson
Kontentan AB
031-3352230

Erbjudandet gäller så länge lagret räcker.
Adresskälla Mailcom.se

Ciffan 2011-09-09 18:07

Fast om det är en "inte allt för insatt" person som gått på mailcoms reklam/insälj är det lite tragiskt. För dem är det inte så lätt att förstå alla turer när munlädret går på helvarv.

Ja, så började jag mitt svar men så tog jag en titt på Kontentan AB. Nja, har man Marknadsföring & försäljning som en av sina specialiteter då får man nog ha lite bättre koll på vad man gör.

Norman 2011-09-15 05:36

Jisses. Kollade en hel del lådor på catch-all adresser.
Var en hel del ji2ohDjhowdj@domain och n2dHDhowf@domain .

Kul kul. Den där firman ni köpte adresserna av verkar vara rätt bluffig.

klein 2011-09-15 06:00

Om företaget är egen juridisk person. Är det en EF så gäller samma regler som för privatpersoner. Det är väl där det faila för många proffs spamar. Man surfa runt och leta E-post addresser häller in dem i en databas, men man har ingen koll på vem som äger adressen med ORG NR i db.

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20416160)
Eftersom denna fråga kommer upp lite då och då och idag har det även kommit in åsikter till .SE Registry kring detta, så tar jag tillfället i akt och förklarar följande:

E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett.

Att dessa mail av många betraktas och uppfattas som SPAM, är en annan sak, men stämmer alltså inte i juridisk mening.

Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/

Observera att e-mailadressen, även om den används för privat bruk, inte får ha använts att företräda företaget.
Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om)

Saxat från länken ovan:

.SE agerar mot .SE:s registrarer, utifrån antalet anmälningar som kommer in till Konsumentverket.

Timofey 2011-09-28 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20417606)
Om företaget är egen juridisk person. Är det en EF så gäller samma regler som för privatpersoner.

Var har du denna information från? Källa?
I så fall har MailCom skickat massvis med utskick olagligt till mig.

foks 2011-09-28 14:38

http://www.konsumentverket.se/sv/int.../Anmala-spam1/
"Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer."

Timofey 2011-09-28 14:48

Tycker vi borde starta en separat tråd om MailCom och deras metoder.
De svarar till mig att "Länk finns på alla våra utskick." (för att avsluta utskick) men det avslutar ju bara utskicket från ett företag, som de redan har sålt en lista till.
Jag har tagit emot massvis av olika mail från olika företag (MailCom som adresskälla) i egenskap av Enskild firma.

Mitt nästa mail nedan har MailCom inte besvarat.
"Jag har klickat på dessa länkar i alla utskick som jag har fått. Inga resultat.
Ni går ju själva ut med information på Webmaster Network, se http://www.wn.se/t1049754-15-6.html, om att man måste maila er på [email protected] för att bli borttagen. Eller, stämmer det inte?"

pelmered 2011-09-29 01:15

Pinsamt att ett av de stora webbhotellen i Sverige tror att det går att köpa hundratusentals B2B adresser till företag i Sverige som gett sitt samtycke.

Jag har lyckligtvis blivit skonad ifrån dessa spammail.

klein 2011-09-29 03:17

Riktigt illa. Då man bidra med att mailen mer och mer obrukbar. Jag spam markera bara skiten, sedan bry jag mig inte. Men det handlar om attityder, tillåter man tiggare och gatumusikanter, så blir staden lagslös, tilllåter man spam, så kommer e-post bli värdelöst på sikt.

Tyvärr finns inga straff, inte ens nätägarnas abuse avdelning bry sej om spam idag. Vore bättre om myndigheter kunde utdöma böter på sej 100 basbelopp för proffs spamare.

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20418976)
Pinsamt att ett av de stora webbhotellen i Sverige tror att det går att köpa hundratusentals B2B adresser till företag i Sverige som gett sitt samtycke.

Jag har lyckligtvis blivit skonad ifrån dessa spammail.

digiArt 2011-09-29 08:58

Ingen som reagerar på att Safehosted företräder ett företag som marknadskille, men inte framträder med namn?

Det skulle jag önska av mina anställda, att om de agerar i sin anställning på offentliga forum så ska de även ange namn.

Mitt nickname är detsamma som mitt företagsnamn, så mig kan ni hitta precis när ni vill.

safehosted 2011-09-29 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20418988)
Ingen som reagerar på att Safehosted företräder ett företag som marknadskille, men inte framträder med namn?

Det skulle jag önska av mina anställda, att om de agerar i sin anställning på offentliga forum så ska de även ange namn.

Mitt nickname är detsamma som mitt företagsnamn, så mig kan ni hitta precis när ni vill.

Mitt åt, Christian Olsson heter jag och jobbar med sälj och marknad på Crystone.

eNamn 2011-09-29 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20416139)
Crystone har en möjlighet att få upprättelse i mina ögon och det är genom att stämma Mailcom på ett par miljoner i ersättning för detta. De adresser jag har fått till är sådana som jag aldrig egentligen använt utan bara lagt upp på hemsidor. info@....

Det låter som att det skulle vara ett VÄLDIGT bra utfall för C. Dels få nya kunder mha spam och sedan även skadestånd från Mailcom.

För/Emot:
+Nya kunder
+Skadestånd
-Tappade kunder
-Hamnar i spamfilter

tartareandesire 2011-09-29 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av eNamn (Inlägg 20419000)
Det låter som att det skulle vara ett VÄLDIGT bra utfall för C. Dels få nya kunder mha spam och sedan även skadestånd från Mailcom.

För/Emot:
+Nya kunder
+Skadestånd
-Tappade kunder
-Hamnar i spamfilter

Det nya moderna sättet att bedriva verksamhet. Såväl politiker och myndigheter som företag kör på det här viset med jämna mellanrum för att slippa ta eget ansvar. Outsourcing är underbart.

lazat 2011-10-11 13:15

Hej

Jag ringde precis upp venamail.com / Mailcom och de har en unsubscribe lista som är global över alla deras kunder som ligger globalt på deras server. Denna kan man ej anmäla sig till genom att klicka på länkarna i deras utskick utan man behöver ringa dom för att de ska lägga in adressen där.

BjörnJ 2011-10-11 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20420152)
Jag ringde precis upp venamail.com / Mailcom och de har en unsubscribe lista som är global över alla deras kunder som ligger globalt på deras server.

Sedan sprider sig den listan och man får ännu mer spam...

Timofey 2011-10-11 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20420153)

Det hjälper inte, då de redan sålt listan till många andra företag och dessa spammar med adresskälla: Mailcom.
Spammar mig gör de helt olagligt, då jag har Enskild firma. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor enligt http://www.konsumentverket.se/sv/int.../Anmala-spam1/

lazat 2011-10-11 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20420153)

Jo Det var därför jag bara lämnade vilka domäner som jag inte vill ha spam till... Farligt att lämna ut vilka epost adresser som det gäller.

mans71 2011-10-13 07:25

Tråkigt när ett av Sveriges största webbhotell som borde hålla fanan högt gör så här... Jaja, jag har nu lagt in detta i blacklistor på mina mailservers, mina kunder betalar ju nämligen mig för att hålla inkorgen fri från den här typen av mail. Tyvärr är mitt blacklist filter lite trubbigt, så det blir drop all from @crystone.se...

iostream 2013-10-31 15:40

Nu har Crystone sålt/gett kontaktuppgifter till sitt systerbolag Getupdated Sverige AB för spamändamål.

KristianE 2013-10-31 15:58

Inte förvånande alls. Man får ju också dagligen spam om deras billiga domäner hos antingen Crystone eller Space2U.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson