WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nu får ju Apple ge sig... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049461)

pelmered 2011-08-11 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414186)
Alla produkter som bygger på Android är ju betydligt mer flexibla t.ex.. Allt Apple gör är däremot snyggare.

Där håller jag inte med. Jag tycker SonyEricsson har de klart snyggaste telefonerna på marknaden just nu.

Captain Thailand 2011-08-11 14:14

tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar).

Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över.

Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha).

Captain Thailand 2011-08-11 14:19

ITisGood.se,

Där kan jag hålla med ;-) SonyEricsson har ryckt upp sig rejält beträffande form och design.

Ps. Vem (som är över 25) minns inte deras (Ericssons) hemska design för 10-15 år sedan.

gotserved 2011-08-11 14:44

Jag tyckte T10 var helt ok :D

Johan_W 2011-08-11 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414203)
tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen.

Tvärtom så är det väl högst relevant? Eftersom att Apple marknadsför sina produkter som något som vilken n00b som helst kan använda så tror jag säkert att den grupp människor som inte har speciellt mycket kunnande lockas av att köpa en Apppleprodukt. Och eftersom att den gruppen människor inte har speciellt mycket kunskap redan från start så förutsätter dom att dom aldrig kommer att förstå något om dom skulle googla efter en lösning så dom försöker inte ens, dom dumpar hellre över problemet på någon annan.

blixtsystems 2011-08-11 16:25

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414200)
Formen behöver inte vara ovalformad eller oval för att den ska skilja sig tillräckligt.

Så du tycker att man ska ta bort allt vad möster-/designskydd heter så att man få utforma sina produkter precis som den konkurrenten som gör det bästa?
Apple säljer väldigt mycket just för att de flesta tycker att deras design är mycket snyggare än alla andra. Ska det då vara fritt fram för alla andra att kopiera en av deras största säljargument?
Kollar du på alla andra telefoner så ser du inte samma likheter som med dessa två.Det där är utan tvekan över gränsen enligt mig.

Jag har aldrig ägt en enda Apple produkt i hela mitt liv så jag är absolut ingen fanboy som försvarar de vad de än gör.

Vad exakt tycker du Samsung kopierar som skulle vara värdigt mönsterskydd?
Att ha knappar under skärmen?
Rektangel med rundade hörn?
Att ha högtalare och sensorer ovan skärmen?
Då skulle ju varenda smartphone på marknaden få dras in.

Det är inga detaljer som är ens i närheten av identiska. Det enda som gör att den liknar iPhone en aning mer än många andra smartphones är egentligen att man inte har fyra knappar, utan en fysisk knapp med två touchknappar istället. Form och utseende på den fysiska knappen är dock annorlunda, så jag har svårt att se hur man kan tycka det är ett plagiat.

Hade man gjort en telefon med glas på båda sidor, en rund knapp som har en vit fyrkant med rundade hörn i sig, och med en metallram på sidorna hade jag förstått ditt argument.
Men faktum är att Galaxy S knappast liknar iPhone 4 mer än Samsung F700 eller LG Prada, och att Apple stämmer dem först nu är uppenbarligen för att de erbjuder tuff konkurrens.

Nu vet jag inte exakt vad stämningen beträffande Galaxy S gäller, men om det är layout på detaljer tycker jag att det är löjeväckande.

Xamda 2011-08-11 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av blixtsystems (Inlägg 20414227)
Vad exakt tycker du Samsung kopierar som skulle vara värdigt mönsterskydd?
Att ha knappar under skärmen?
Rektangel med rundade hörn?
Att ha högtalare och sensorer ovan skärmen?
Då skulle ju varenda smartphone på marknaden få dras in.

Det är inga detaljer som är ens i närheten av identiska. Det enda som gör att den liknar iPhone en aning mer än många andra smartphones är egentligen att man inte har fyra knappar, utan en fysisk knapp med två touchknappar istället. Form och utseende på den fysiska knappen är dock annorlunda, så jag har svårt att se hur man kan tycka det är ett plagiat.

Hade man gjort en telefon med glas på båda sidor, en rund knapp som har en vit fyrkant med rundade hörn i sig, och med en metallram på sidorna hade jag förstått ditt argument.
Men faktum är att Galaxy S knappast liknar iPhone 4 mer än Samsung F700 eller LG Prada, och att Apple stämmer dem först nu är uppenbarligen för att de erbjuder tuff konkurrens.

Nu vet jag inte exakt vad stämningen beträffande Galaxy S gäller, men om det är layout på detaljer tycker jag att det är löjeväckande.

Är det någon som har detaljer från beslutet från domstolen, länk eller så? Först då kan amn ju bilda sig en vettig uppfattning om dels vad det gäller och om domstolen är ute och seglar eller inte...

Apple gör förbannat snygga saker, men Samsung Tab 10.1 är en produkt jag ÄLSKAR även om den är lite begränsad (framför allt inget SD-kort). Jag kan dock inte säga att den liknar iPad2 mer än en Dellburk i 15-tum liknar en HP-burk i 15-tum.

tartareandesire 2011-08-11 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414203)
tartareandesire,

Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar).

Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över.

Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha).

Tvärtom. Apples marknadsföring är i allra högsta grad psykologisk. Det finns ingen som har behov av just en iPhone eller en iPad. Det finns dessutom inte EN enda personlighet som passar in på en produkt. Det finns för det mesta flera anledningar till att köpa något. Jag menar dock inget negativt med det jag skrev, jag menar bara att deras produkter är långt ifrån överlägsna men det är inte heller konkurrenternas. Minst 99% av alla som köper en iPhone hade klarat sig precis lika bra med en HTC, Sony Ericsson eller vad som.

Captain Thailand 2011-08-11 16:41

Johan_W

Och så generaliserade du också över X-antal miljoner människor ;-) De flesta jag känner som har mac använder dessa i arbetet (inte minst MacBook, av olika slag). Det är allt från webbutvecklare, via börsfolk till DJ:s. De använder således dessa som arbetsredskap.

Och inte tusan köper de Mac för att de är okunniga, utan för att de vill ha en stabil produkt i sitt jobb med schysst och snabb prestanda, bra ljud, bra format och flyttbarhet, hållbarhet, bra grafikkort, överlägset tangentbord (ok då, personlig reflektion), bra färgåtergivning och ljusåtergivning och att de (fram tills nyligen) sluppit de flesta virus.

Är exempelvis det här en "dålig" produkt: http://www.apple.com/se/macbookair/ ?

Sedan är det inget snack om att det är krångligare att byta prylar i en Mac själv nuförtiden. ;-)

Ps. Jag kan ju nämna att jag oftast använder BlackBerry som mobil så ingen tror att jag får betalt, hehe

Captain Thailand 2011-08-11 16:52

tartareandesire,

Var det inte snarare din än Apples psykologi jag åsyftade ;-) Att Apple annamar en smart och ytterst framgångsrik marknadsföring har nog inte undgått någon vaken människa. Jag ser ju knappast dem som världsförbättrare på andra plan än att de släpper en hel del bra produkter (i mina och många andras ögon).

I övrigt är de lika marknadsinriktade som vilken multijätte som helst. De packar och presenterar produkterna snyggt och visst lägger de på en del på priset för det. Jag påstår inte att det inte finns en hype kring varumärket. Även det vet vi ju alla.

Jaja, vi kommer nog inte längre. Ibland tycker man olika helt enkelt.

Johan_W 2011-08-11 16:56

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414231)
Johan_W

Och så generaliserade du också över X-antal miljoner människor ;-) De flesta jag känner som har mac använder dessa i arbetet (inte minst MacBook, av olika slag). Det är allt från webbutvecklare, via börsfolk till DJ:s. De använder således dessa som arbetsredskap.

Och inte tusan köper de Mac för att de är okunniga, utan för att de vill ha en stabil produkt i sitt jobb med schysst och snabb prestanda, bra ljud, bra format och flyttbarhet, hållbarhet, bra grafikkort, överlägset tangentbord (ok då, personlig reflektion), bra färgåtergivning och ljusåtergivning och att de (fram tills nyligen) sluppit de flesta virus.

Är exempelvis det här en "dålig" produkt: http://www.apple.com/se/macbookair/ ?

Sedan är det inget snack om att det är krångligare att byta prylar i en Mac själv nuförtiden. ;-)

Ps. Jag kan ju nämna att jag oftast använder BlackBerry som mobil så ingen tror att jag får betalt, hehe

Ja det stämmer att jag generaliserade, vilket jag gjorde av egen erfarenhet. Eftersom att jag dagligen har kontakt med macanvändare alltifrån Bert 16 som köpt en mac för att den är snygg till Stina 30 som jobbar på reklambyrå och har "hört" att man "måste" ha mac inom reklambranschen.

Något som gör att "macmänniskorna" sticker ut är att om en pc-användare ber om hjälp så börjar ofta samtalet med: Jag har försökt det här och det här men får inte till det, kan du hjälpa mig?

Men med macanvändaren börjar samtalet 8 ggr av 10 med: Det här funkar inte, fixa! När man då ställer motfrågan med vad dom har försökt själv så att man kan utesluta det dom redan försökt får man till svar: Öhh, vad då försökt? Ska det inte bara fungera?

Captain Thailand 2011-08-11 17:02

Ok, vi har delvis motsatt erfarenhet. Bra med "mångfald" ;-)

Men jag håller med om att det säkert är mångdubbelt fler Apple-användare som lämnar in sina trasiga produkter direkt. Dels för att de är mer "svårlagade" generellt, dels för att många anser sig har råd (gissar jag).

Här i Thailand lämnar jag betydligt hellre in min mac till ett ett genuint Apple Service Center, än min PC till varuhuset där jag köpte den, men det är en HELT ANNAN diskussion.

patrikweb 2011-08-11 17:54

Vad är nyheten att stora företag stämmer varandra hela tiden?

Kör själv Iphone och har IMac, just för det är stilrena produkter som är stabila och funkar.

Funktioner/stabilitet är ju alltid viktigaste men kan man även få en stilren och snygg produkt så är det ju en fördel.

Sedan om man behöver windows för något så kan du ju även köra det på dom.

Det känns nästan alla som är negativa till Apple är personer som inte har råd att köpa deras produkter och folk som aldrig använt dom på riktigt.

Och man ser nästan aldrig någon som säger vad som är fel på deras produkter utan dom säger att dom är dåliga utan nämna vad som är dåligt.

youheardit 2011-08-11 18:12

till patrikweb och andra:

Jag har aldrig klagat på deras produkter och gör heller inte i denna tråden. Men klagar på hur de förhindrar konkurrenser från att sälja. Enligt mitt tycke är väl galaxy s2 en inspiration av iphone 4. Men inte så pass att Apple stämmer samsung för det. Jag tycker bara det är ren bullshit, apple är rädda. Thats why!
Som vissa nämnt är det idag svårt att designa en smartphone utan att behöva likna iPhone eller andra märken. Alla har en stor skärm (förutom xperia mini modellerna) oftast en eller flera knappar just under och avrundade hörn. kamera på baksidan. osv.

nosnaj 2011-08-11 18:16

Jag har en Macbook pro och jämfört med Windows kommer det uppdateringar lite då och då, för Windows samlas det på patch-tisdagen.
Findern tycker jag är mindre tydlig än mostvarande för Windows. Tråkigt (stilrent enligt många) när allt i GUI:et går i grått. Gillar inte att Apple börjat stämma deras konkurrenter som säkert beror på att de tappar marknadsandelar gentemot Android.
iOS är för inlåst, saknar flera events som utvecklare som finns i Android.

För att vända på det tror jag många har en iPhone som egentligen inte har råd, de skiter fullständigt i vilket OS som körs utan de vill ha en iPhone för den är hypadoch andra har den.

youheardit 2011-08-11 18:33

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20414243)
För att vända på det tror jag många har en iPhone som egentligen inte har råd, de skiter fullständigt i vilket OS som körs utan de vill ha en iPhone för den är hypadoch andra har den.

Här hemma är det precis så. Den som inte har en iPhone har inte mycket pengar, den som inte har mycket pengar är heller inte populär hos de andra som har pengar. Men de som inte har dessa pengarna springer runt med x10 mini eller wildfire.

Själv gick jag från ios till android pga inlåsningen. Ville aldrig jailbreaka den då garantin försvinner. Men iPhone var såååå mycket snabbare, bättre batteri och mycket med smooth vid användning (när man kunde använda den).

tartareandesire 2011-08-11 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20414233)
Ja det stämmer att jag generaliserade, vilket jag gjorde av egen erfarenhet. Eftersom att jag dagligen har kontakt med macanvändare alltifrån Bert 16 som köpt en mac för att den är snygg till Stina 30 som jobbar på reklambyrå och har "hört" att man "måste" ha mac inom reklambranschen.

Något som gör att "macmänniskorna" sticker ut är att om en pc-användare ber om hjälp så börjar ofta samtalet med: Jag har försökt det här och det här men får inte till det, kan du hjälpa mig?

Men med macanvändaren börjar samtalet 8 ggr av 10 med: Det här funkar inte, fixa! När man då ställer motfrågan med vad dom har försökt själv så att man kan utesluta det dom redan försökt får man till svar: Öhh, vad då försökt? Ska det inte bara fungera?

Fast om Mac-människorna förväntar sig att allt fungerar medan PC-användarna förväntar sig att saker ska krångla, säger det då inte tvärtom något positivt om Apples produkter? :) Det är dock inte min egen personliga erfarenhet. Har kört både PC och Mac och det har fungerat i stort sett felfritt både och. Har haft väldigt få datorer som fungerat fint hela vägen till ålderns höst.

Johan_W 2011-08-11 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414247)
Fast om Mac-människorna förväntar sig att allt fungerar medan PC-användarna förväntar sig att saker ska krångla, säger det då inte tvärtom något positivt om Apples produkter? :) Det är dock inte min egen personliga erfarenhet. Har kört både PC och Mac och det har fungerat i stort sett felfritt både och. Har haft väldigt få datorer som fungerat fint hela vägen till ålderns höst.

Haha, ja det skulle man ju kunna tycka. Det jag menade nu var ju dock en sån enkel sak som att lägga upp ett mailkonto i Apple Mail eller Outlook tex. Applemänniskan kanske inte ens försöker själv innan dom ber om hjälp för att dom inte har lust medans pc-användare åtminstone brukar ha gjort ett försök själv innan dom begär support.

Captain Thailand 2011-08-11 19:49

Mac-människorna funderar på att stämma space2u för förolämpning, hahaha

patrikweb 2011-08-11 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20414244)
Här hemma är det precis så. Den som inte har en iPhone har inte mycket pengar, den som inte har mycket pengar är heller inte populär hos de andra som har pengar. Men de som inte har dessa pengarna springer runt med x10 mini eller wildfire.

Själv gick jag från ios till android pga inlåsningen. Ville aldrig jailbreaka den då garantin försvinner. Men iPhone var såååå mycket snabbare, bättre batteri och mycket med smooth vid användning (när man kunde använda den).

Fast jag tycker inte en Iphone är en närheten av en status sak, samt tycker inte det är så dyr produkt. Dock om man vill ha en IMac med extra skärm och tillbehör plockar det på.

Captain Thailand 2011-08-11 19:57

Ps. Angående mitt föregående inlägg. Det var inte allvarligt menat och jag vet att space2u inte har med saken att göra. Bäst att klargöra. ;-)

Nu ska mac-människan gå och sova. Klockan är snart 01:00 här. Någon som vet hur man stänger av en mac? Kanske lika bra att slänga den och köpa en ny. En med briljanter på ;-)

tartareandesire 2011-08-11 20:08

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20414251)
Fast jag tycker inte en Iphone är en närheten av en status sak, samt tycker inte det är så dyr produkt. Dock om man vill ha en IMac med extra skärm och tillbehör plockar det på.

Det behöver inte vara så dyrt för att vara en statuspryl, det handlar mer om att det ska vara trendigt och snyggt. Priset är inte alltid relevant. Hur mycket status är det att äga en dyr tävlingscykel? :) Helt gratis får det ju dock sällan vara.

Håller verkligen inte heller med dig - när hände det senast tro? :) - i ditt resonemang kring vilka som har råd. Min uppfattning är snarare sådan att det är de som har minst pengar - och skulle behöva använda dem till andra saker - som gör allt för att få tag på en iPhone. De jag träffat på som har riktigt bra med pengar struntar tvärtom i vad de har för märke på mobilen. De som har pengar har inte lika stort behov av att visa upp det (behovet tycks öka ju yngre individen är dock). Hankönet är nog även överrepresenterat.

klein 2011-08-12 06:24

Det är svinigt av apple, men å andra sidan. Dock är det svårt att döma i såna här konflikter.. Grund problemet är att man kan ha pantent på såna alldagliga saker, och kraven verka vara för lågt ställda för att få genom ett mjukvarupantent. Därav uppstår pantent trollen.

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20414058)
Hejsan WN.

Först och främst startar jag detta ämnet för att jag är lite sur över att jag inte kan köpa min Galaxy Tab ännu pga. Apple. Men långt ifrån därför jag "attackerar" apple med detta inlägget.
Detta kan bli ett intressant ämne mellan Applefanboys och Androidfanboys eller så kan det bli en intressant disskution.

Tycker Apple är så j-v fega som inte vågar ta konkurrens. Vi kan ta fallet med Samsung tex. Där Apple vill släcka ner Samsungs Galaxy serie pga. att enligt apple är produkterna lika apples egna produkter i mönster. Eller? För mig låter det bara som ren bullshit och mer som att Apple verkligen är rädda för Galaxy serien då vissa kritiker givit högre betyg på Galaxy än Apples produkter.

Just angående anklagelserna på Galaxys likhet till iPhone och iPad så citerar jag en rätt rolig kommentar på IDG:

Tyckte den var rätt klockren! :)

Men förövrigt så kan jag nämna att jag haft iPhone 4 samt macdatorer och inget emot produkterna, de är grymma och produkter med kvalite vad gäller allt förutom iPhone's glas (ingen kan säga emot).
Men sättet Apple vinner på marknaden är något som stör mig. Visst, tycker de har rätt att peka mot domstolen om en leverantör går ut med "Äppelträdet 4" och är ren liknelse till iPhone 4. Jag pekar till kommentaren ovan.

Sen när Steve Jobs (en av världens bästa VD'er, enligt mig) går ut på en Applemässa och ska gå igenom något om iPad så står han och förklarar hur iPad totalt kör över sina konkurrenter och alla andra plattor är bara ett gäng copycats.
Något halvår senare när han presenterar iOS 5 stängde jag ner direkt när han presenterade (MAGIC)"Notification Center", så fint som det heter. Denna baren är ju bara sååååå j-v Android sedan Androids start och det är ju ett av Androids guldklimpar som verkligen representerar Android i min mening.
Eller har jag fel?

Hade varit roligt och höra andras åsikter om detta. :)

klein 2011-08-12 06:31

Det där en väldigt grov generalisering. Problemet med folk , är att det har allders för låg grundkunskap vad det gör. Den där skämtet datakörkortet man hade för några år sedan, bör införas ingen, men den här gången med vettiga frågor. Då inte i form kunskap att använda hur mycket man kan om windows, utan mer grundläggande kunskap.

Sedan tro jag kulturen är olika mellan mac och Windows. Windows användare är kanske mer vana med att tuktas med problemen, medan mac:en användare är vana att de fungera bara.

Har stött på så kallade "Dataproffs" som tycker att man kan bygga backup program genom att länka ihop html och linux.

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20414248)
Haha, ja det skulle man ju kunna tycka. Det jag menade nu var ju dock en sån enkel sak som att lägga upp ett mailkonto i Apple Mail eller Outlook tex. Applemänniskan kanske inte ens försöker själv innan dom ber om hjälp för att dom inte har lust medans pc-användare åtminstone brukar ha gjort ett försök själv innan dom begär support.

klein 2011-08-12 06:50

Men så är det med allting.. Man behöver inte mjölk ersättning i 3:e världen heller, men mammorna där föredra det, för de slipper att amma och kan tugga khat istället. :-) ( Jag är väldig ironisk och cynisk )

Hur många produkter behöver du i ditt hem för att överleva? Givetvis kan man klara sej med en LM Ericsson m/37 och några stolpskor , men det bli väldigt opraktiskt och ganska omöjligt framöver också.

iPhone är kanske en onödigt produkt, men den är också väldigt bra. Apple har tänkt på det mesta. Man få verkligen intryck att man har köpt en exkelsiv produkt, när man packar upp sin iPhone.

Då har haft smartphone såsom qtek 9100 , nokia n95, nokia 5800 och har förnärvande en Samsung Galaxy 9000.

Men min åsikt är fortfarande att iPhone är den bästa telefonen, dock onödig dyr. Jag föredra hellre att surfa på min iPad istället för på telefonen. Men jag förstår att iPhone är populär bland, folk helt plötsligt så kommer åt saker och ting, utan att behöver krångla. Levet med appar , har gjort det enklare för många .

Vet själv hur mitt beteende är. Skulle flyga till Grekland, vill ha något att läsa på flyget. Så 2 min innan man bordar planet, så jag lånar boken "Livet deluxe" från Stockholm stadsbibliotek. Nere väl i Grekland kunde man låna nya böcker. Så jag menar att iPad inte alls är någon onödig produkt ,när jag skulle ringa hem. Då loggar in med min samsung telefon på hotellets internet, och ringer lokalsamtal i Stockholm med mitt 08:a nummer och självklart satt jag vid polen tittade på Nile City via SVT Play. Så personligen så tycker jag att iPad är en ganska bra pryl. Då är nog bakmaskinen en större flopp.

Och upptäckte att de smartaste om man vill lyssna på musik, är att köpa billiga skräp android med kontantkort. Annars har man inget batteri kvar på huvudtelefonen när dagen är slut. Framför blir det billigare att dra en sunk kina telefon i backen än en 5000:- lur när man skall ut skog och mark röra på fläsket.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414230)
Tvärtom. Apples marknadsföring är i allra högsta grad psykologisk. Det finns ingen som har behov av just en iPhone eller en iPad. Det finns dessutom inte EN enda personlighet som passar in på en produkt. Det finns för det mesta flera anledningar till att köpa något. Jag menar dock inget negativt med det jag skrev, jag menar bara att deras produkter är långt ifrån överlägsna men det är inte heller konkurrenternas. Minst 99% av alla som köper en iPhone hade klarat sig precis lika bra med en HTC, Sony Ericsson eller vad som.

patrikweb 2011-08-12 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414253)
Det behöver inte vara så dyrt för att vara en statuspryl, det handlar mer om att det ska vara trendigt och snyggt. Priset är inte alltid relevant. Hur mycket status är det att äga en dyr tävlingscykel? :) Helt gratis får det ju dock sällan vara.

Håller verkligen inte heller med dig - när hände det senast tro? :) - i ditt resonemang kring vilka som har råd. Min uppfattning är snarare sådan att det är de som har minst pengar - och skulle behöva använda dem till andra saker - som gör allt för att få tag på en iPhone. De jag träffat på som har riktigt bra med pengar struntar tvärtom i vad de har för märke på mobilen. De som har pengar har inte lika stort behov av att visa upp det (behovet tycks öka ju yngre individen är dock). Hankönet är nog även överrepresenterat.

Kanske var så en gång i tiden, just nu känns Iphone så vanligt att det skulle kännas dumt att det statuspryl när det är så stor andel av folk som har den. Tror att det är väldigt få som skulle kalla det för statuspryl som är över 18 år.

Nu är ändå en Iphone en produkt som inte är så dyr ändå, när jag tog upp vilka som har råd eller inte så tänkte jag mer på deras övriga produkter som blir rätt stor summa om man ska köpa med lite extra tillbehör.

För största delen för folk som har åsikter av IMac, Macbook och liknande är oftast personer som inte har råd med dom och faktiskt aldrig ens testat och använt dom på riktigt.

Sedan om man har mycket pengar så visst att man kan skita i märket men man går inte köper billigaste skiten man hittar för att spara lite pengar eller går runt som en idiot med alla möjliga rabattkuponger för spara 5:- på någon livsmedelprodukt.

Jag hade ju aldrig köpt en rolex och gått runt med diamanter även om jag hade haft 1 miljard på kontot. Men hade aldrig köpt billig skit för spara pengar.

pelmered 2011-08-12 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20414253)

Jag håller med dig på allt utom det med priset. Statusprylar får gärna vara gratis så länge tillgången är kraftigt begränsad. Man ska antingen behöva kämpa lite för att få den eller ha tur. På så sätt får man en väldigt hype-effekt. "Åh, har du en sån! Vart fick du tag i den?!"

Annars håller jag som vanligt med dig i det mesta du skriver :)

tartareandesire 2011-08-12 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414317)
Jag håller med dig på allt utom det med priset. Statusprylar får gärna vara gratis så länge tillgången är kraftigt begränsad. Man ska antingen behöva kämpa lite för att få den eller ha tur. På så sätt får man en väldigt hype-effekt. "Åh, har du en sån! Vart fick du tag i den?!"

Annars håller jag som vanligt med dig i det mesta du skriver :)

Okej, vi kan enas om ett mellanting då. Att äga en snöboll i juli är kanske inte status heller :) Visserligen tyder det på att man har råd med en frys men det följer ju med i svenska hyreslägenheter.

Det kanske inte riktigt har framgått men jag gillar faktiskt Apples produkter. De är både snygga och funktionella (men fördenskull inte bättre än konkurrenternas). Däremot tycker jag det är väldigt fånigt med såväl de som hatar Apple över allt annat och tycker allt de gör suger som de som ser Apple som en religion. Bägge existerar tyvärr i överflöd :) Underhållande är det dock. Den ene blir skitsur så fort man säger något positivt om iPhone medan den andre blir minst lika förbannad så snart någon yttrar något negativt om Apple. Antingen är man avundsjuk, fattig, inkompetent, hjärntvättad, teknikblind etc. :)

nosnaj 2011-08-12 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20414294)
För största delen för folk som har åsikter av IMac, Macbook och liknande är oftast personer som inte har råd med dom och faktiskt aldrig ens testat och använt dom på riktigt.

Eftersom du ofta nämner pengar måste det betyda att du anser Apple:s produkter egentligen är dyrare än du anser dom är värda? :)

patrikweb 2011-08-12 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20414332)
Eftersom du ofta nämner pengar måste det betyda att du anser Apple:s produkter egentligen är dyrare än du anser dom är värda? :)

Ska man bara köpa en av deras produkter så är det väl inte så mycket, men jag anser väl inte riktigt att det kan vara värt köpa en IMac för 50k med 2 extra skärmar och tillbehör.

Så visst tycker jag det är överpris på extra minne och lagring.

Captain Thailand 2011-08-12 13:39

Hej,

Jag använder mig mest av iMac och MacBook, men är det något jag är imponerad av så är det kvalitén. På firman har den iMac som använts längst varit med i fyra år nu och den (och de andra) har vi haft noll problem med. Med noll menar jag NOLL.

4 år x 330 arbetsdagar x 10 timmar = 13200 timmar som datorn använts i princip oavbrutet. Still going strong as new.

Givetvis kan man även ha samma "flyt" med en PC. Själv bedömer jag kvaliten på Apples datorer och bärbara som mycket god och därmed är de prisvärda FÖR MIG som använder dem mestadels "professionellt" (i jobbet). Hurvida de är prisvärda för "hobbysurfaren" är det väl upp till den enskilde individen att bedöma.

Dock har jag många vänner som klagar på deras iPhone. De stänger av sig själva, de är lätta att repa, jobbigt att använda iTunes osv.

pelmered 2011-08-12 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414335)
Hej,

Jag använder mig mest av iMac och MacBook, men är det något jag är imponerad av så är det kvalitén. På firman har den iMac som använts längst varit med i fyra år nu och den (och de andra) har vi haft noll problem med. Med noll menar jag NOLL.

4 år x 330 arbetsdagar x 10 timmar = 13200 timmar som datorn använts i princip oavbrutet. Still going strong as new.

Givetvis kan man även ha samma "flyt" med en PC. Själv bedömer jag kvaliten på Apples datorer och bärbara som mycket god och därmed är de prisvärda FÖR MIG som använder dem mestadels "professionellt" (i jobbet). Hurvida de är prisvärda för "hobbysurfaren" är det väl upp till den enskilde individen att bedöma.

Dock har jag många vänner som klagar på deras iPhone. De stänger av sig själva, de är lätta att repa, jobbigt att använda iTunes osv.

Problemet när de flesta påstår att Apple-datorer är så överlägsna när det gäller kvalitet är att de då nästan alltid jämför med andra tillverkares budgetdatorer. Det går ju inte riktigt att göra en rättvis jämförelse mellan exempelvis en Acer för 4000 kr och en MacBook för 15 - 20.000 kr(jag påstår dock inte att att det nödvändigtvis är så för dig Captain Thailand). Kollar man istället på de andra tillverkarnas premium-/eller businessmodeller så är det ungefär samma kvalitet(både bättre och sämre såklart) och man sparar flera tusenlappar om man köper en dator med samma hårdvara.

Jag anser att Apple gör väldigt bra produkter, men de tar överpriser för dem. På grund av deras smarta marknadsföring har de fått väldigt många fanatiker som köper allt bara det kommer ifrån Apple. iPhonen och MacBooks har länge varit statussymboler även om iPhonen har tappat mycket där nu när Android har slagit igenom ordentligt.

oskarh 2011-08-12 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20414335)
Hej,

Och min Macbook Pro har varit igång bra mycket längre, jag har haft den i två år (late 2009) och stänger aldrig av den eller stänger igen locket, sänker bara skärmstyrkan. Inge problem med hårdvaran, förutom att disken gick sönder när en kompis tappade den, men nu har jag ssd istället, och att fläkten lät lite illa men det bytte Apple ut direkt inte ens en vecka på verkstaden.

Har kompisar som lämnar in sina datorer gång efter gång där de är i över en månad på verkstaden per gång. En kompis har precis lämnat in sin laptop från Asus för tredje gången nu i rad. Han har inte ens kunnat starta och använda datorn mellan "lagningarna".

klein 2011-08-12 17:08

Ta verkligen Apple överpriser? En MacBook Air börja på 9000:- och gå uppåt. Samsung motsvarande hamnar runt 15k. Ta HP motsvarade emot Apple bro ligger den också runt samma peng som en Apple, dock har oftast Apple bättre bygg kvalité.

HP Pavillion DV6 och DV9 är en modell som går sönder inom 2 år. Nu skall jag inte sitta här och försvara Apple kvalite , då min vita Macbook har tgb sluta fungera på.. ( Datorn är yngre än 1 år )

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20414338)
Problemet när de flesta påstår att Apple-datorer är så överlägsna när det gäller kvalitet är att de då nästan alltid jämför med andra tillverkares budgetdatorer. Det går ju inte riktigt att göra en rättvis jämförelse mellan exempelvis en Acer för 4000 kr och en MacBook för 15 - 20.000 kr(jag påstår dock inte att att det nödvändigtvis är så för dig Captain Thailand). Kollar man istället på de andra tillverkarnas premium-/eller businessmodeller så är det ungefär samma kvalitet(både bättre och sämre såklart) och man sparar flera tusenlappar om man köper en dator med samma hårdvara.

Jag anser att Apple gör väldigt bra produkter, men de tar överpriser för dem. På grund av deras smarta marknadsföring har de fått väldigt många fanatiker som köper allt bara det kommer ifrån Apple. iPhonen och MacBooks har länge varit statussymboler även om iPhonen har tappat mycket där nu när Android har slagit igenom ordentligt.

oskarh 2011-08-12 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20414350)
Ta verkligen Apple överpriser? En MacBook Air börja på 9000:- och gå uppåt. Samsung motsvarande hamnar runt 15k. Ta HP motsvarade emot Apple bro ligger den också runt samma peng som en Apple, dock har oftast Apple bättre bygg kvalité.

HP Pavillion DV6 och DV9 är en modell som går sönder inom 2 år. Nu skall jag inte sitta här och försvara Apple kvalite , då min vita Macbook har tgb sluta fungera på.. ( Datorn är yngre än 1 år )

I början av en produktcykel är Apples datorer prisvärda. Men Apple gör bara mindre uppdateringar, såsom mer RAM eller lite högre klockfrekvens på CPU. Så när en viss modell har funnits ett tag har den rätt föråldrar hårdvara, se bara på hur länge Apple körde med Core 2 Duo, det var först i och med Sandy Brigde deras bärbara fick core i. Medans i-serien har funnit ett bra tag.

Men sen är det ju inte hårdvaran man är ute efter om man köper Apples datorer, det är helheten. En välbyggd dator, som inte bara fungerar bra utan ser bra ut. Min Macbook Pro har som sagt flygit i golvet några gånger, en havererad hårddisk som nu är utbytt till ssd, knappt en skråma. Har även spillt ut två glas med coca cola (två olika tillfällen) och datorn fungerar fortfarande under buggar (än så länge dock).

Captain Thailand 2011-08-12 17:48

oskarh,

Enig i resonemanget. De nya modellerna är ofta top notch, men det dalar kraftigt året (eller så) innan nya modellen av motsvarande produkt släpps.

Anders Larsson 2011-08-12 19:41

Min några månader gamla MPB hänger sig lika ofta som min Win7 Dell maskin gjorde. Ungefär 1 gång i månaden alltså.

oskarh 2011-08-12 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20414372)
Min några månader gamla MPB hänger sig lika ofta som min Win7 Dell maskin gjorde. Ungefär 1 gång i månaden alltså.

Kör du lion? sedan jag installerade lion har datorn inte gått att ha igång mer än en några dagar i taget innan en omstart är ett måste. Och Windows 7 bör ju vara riktigt stabilt, med rätt drivrutiner då vilket kanske dell inte lyckats med.

pelmered 2011-08-12 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20414350)

Det är ju inte utan anledning Apple har överlägset högst marginaler av alla tillverkare av datorer och mobiltelefoner. Vet inte några exakta siffror men jag har hört att Apple har mer än dubbelt så höga marginaler som nummer två.

Höga marginaler innebär ju att man tar mer betalt än man behöver, dvs överpriser.

Vad som är prisvärt är ju något annat då det är en helt subjektiv bedömning som den enskilda konsumenten gör. Man kan med marknadsföring få konsumenter att vara nöjda med produkten och priset trotts att det är överpriser. Det är ju så det fungerar med branding inom alla industrier. En Rollex kostar t.ex. inte så mycket mer att tillverka än vad andra klockor billigare gör precis som att en Appledator inte kostar så mycket mer att tillverka för att motivera det högre priset.

patrikweb 2011-08-12 22:02

Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?

Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då.

Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte.

Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer.

Diskuterade det på kontoret idag om priser, då just om kö och pris. Jag tyckte McD skulle höja sina priser med 100% för då skulle dom få mindre besökare och jag hade sluppit så i en kö.

Det skulle varit en mervärde för mig, stora frågan var mer hur mycket dom skulle kunnat höja priset och få minskat antal besökare men ändå klarat ligga på samma vinstmarginal/omsättning.

Det var ju i grunden en omöjlig sak att svara på men slutsatsen blev att både McD och besökarna som kunnat tänka sig betala det dubbla hade blivit mer nöjda.

McD = Mindre stress och jobb för personalen
Besökaren = Snabbare service och slippa långa köer.

Sedan blev ju frågan hur mycket skulle alla som inte haft råd börjar gnälla och hur mycket negativ publicitet hade det blivit för dom. Slutsatsen blev ju att det är bara dom som inte haft råd som hade gnällt för övriga hade det bara blivit en bättre upplevelse för. Både för McD och besökarna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson