![]() |
Citat:
|
tartareandesire,
Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar). Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över. Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha). |
ITisGood.se,
Där kan jag hålla med ;-) SonyEricsson har ryckt upp sig rejält beträffande form och design. Ps. Vem (som är över 25) minns inte deras (Ericssons) hemska design för 10-15 år sedan. |
Jag tyckte T10 var helt ok :D
|
Citat:
|
Citat:
Att ha knappar under skärmen? Rektangel med rundade hörn? Att ha högtalare och sensorer ovan skärmen? Då skulle ju varenda smartphone på marknaden få dras in. Det är inga detaljer som är ens i närheten av identiska. Det enda som gör att den liknar iPhone en aning mer än många andra smartphones är egentligen att man inte har fyra knappar, utan en fysisk knapp med två touchknappar istället. Form och utseende på den fysiska knappen är dock annorlunda, så jag har svårt att se hur man kan tycka det är ett plagiat. Hade man gjort en telefon med glas på båda sidor, en rund knapp som har en vit fyrkant med rundade hörn i sig, och med en metallram på sidorna hade jag förstått ditt argument. Men faktum är att Galaxy S knappast liknar iPhone 4 mer än Samsung F700 eller LG Prada, och att Apple stämmer dem först nu är uppenbarligen för att de erbjuder tuff konkurrens. Nu vet jag inte exakt vad stämningen beträffande Galaxy S gäller, men om det är layout på detaljer tycker jag att det är löjeväckande. |
Citat:
Apple gör förbannat snygga saker, men Samsung Tab 10.1 är en produkt jag ÄLSKAR även om den är lite begränsad (framför allt inget SD-kort). Jag kan dock inte säga att den liknar iPad2 mer än en Dellburk i 15-tum liknar en HP-burk i 15-tum. |
Citat:
|
Johan_W
Och så generaliserade du också över X-antal miljoner människor ;-) De flesta jag känner som har mac använder dessa i arbetet (inte minst MacBook, av olika slag). Det är allt från webbutvecklare, via börsfolk till DJ:s. De använder således dessa som arbetsredskap. Och inte tusan köper de Mac för att de är okunniga, utan för att de vill ha en stabil produkt i sitt jobb med schysst och snabb prestanda, bra ljud, bra format och flyttbarhet, hållbarhet, bra grafikkort, överlägset tangentbord (ok då, personlig reflektion), bra färgåtergivning och ljusåtergivning och att de (fram tills nyligen) sluppit de flesta virus. Är exempelvis det här en "dålig" produkt: http://www.apple.com/se/macbookair/ ? Sedan är det inget snack om att det är krångligare att byta prylar i en Mac själv nuförtiden. ;-) Ps. Jag kan ju nämna att jag oftast använder BlackBerry som mobil så ingen tror att jag får betalt, hehe |
tartareandesire,
Var det inte snarare din än Apples psykologi jag åsyftade ;-) Att Apple annamar en smart och ytterst framgångsrik marknadsföring har nog inte undgått någon vaken människa. Jag ser ju knappast dem som världsförbättrare på andra plan än att de släpper en hel del bra produkter (i mina och många andras ögon). I övrigt är de lika marknadsinriktade som vilken multijätte som helst. De packar och presenterar produkterna snyggt och visst lägger de på en del på priset för det. Jag påstår inte att det inte finns en hype kring varumärket. Även det vet vi ju alla. Jaja, vi kommer nog inte längre. Ibland tycker man olika helt enkelt. |
Citat:
Något som gör att "macmänniskorna" sticker ut är att om en pc-användare ber om hjälp så börjar ofta samtalet med: Jag har försökt det här och det här men får inte till det, kan du hjälpa mig? Men med macanvändaren börjar samtalet 8 ggr av 10 med: Det här funkar inte, fixa! När man då ställer motfrågan med vad dom har försökt själv så att man kan utesluta det dom redan försökt får man till svar: Öhh, vad då försökt? Ska det inte bara fungera? |
Ok, vi har delvis motsatt erfarenhet. Bra med "mångfald" ;-)
Men jag håller med om att det säkert är mångdubbelt fler Apple-användare som lämnar in sina trasiga produkter direkt. Dels för att de är mer "svårlagade" generellt, dels för att många anser sig har råd (gissar jag). Här i Thailand lämnar jag betydligt hellre in min mac till ett ett genuint Apple Service Center, än min PC till varuhuset där jag köpte den, men det är en HELT ANNAN diskussion. |
Vad är nyheten att stora företag stämmer varandra hela tiden?
Kör själv Iphone och har IMac, just för det är stilrena produkter som är stabila och funkar. Funktioner/stabilitet är ju alltid viktigaste men kan man även få en stilren och snygg produkt så är det ju en fördel. Sedan om man behöver windows för något så kan du ju även köra det på dom. Det känns nästan alla som är negativa till Apple är personer som inte har råd att köpa deras produkter och folk som aldrig använt dom på riktigt. Och man ser nästan aldrig någon som säger vad som är fel på deras produkter utan dom säger att dom är dåliga utan nämna vad som är dåligt. |
till patrikweb och andra:
Jag har aldrig klagat på deras produkter och gör heller inte i denna tråden. Men klagar på hur de förhindrar konkurrenser från att sälja. Enligt mitt tycke är väl galaxy s2 en inspiration av iphone 4. Men inte så pass att Apple stämmer samsung för det. Jag tycker bara det är ren bullshit, apple är rädda. Thats why! Som vissa nämnt är det idag svårt att designa en smartphone utan att behöva likna iPhone eller andra märken. Alla har en stor skärm (förutom xperia mini modellerna) oftast en eller flera knappar just under och avrundade hörn. kamera på baksidan. osv. |
Jag har en Macbook pro och jämfört med Windows kommer det uppdateringar lite då och då, för Windows samlas det på patch-tisdagen.
Findern tycker jag är mindre tydlig än mostvarande för Windows. Tråkigt (stilrent enligt många) när allt i GUI:et går i grått. Gillar inte att Apple börjat stämma deras konkurrenter som säkert beror på att de tappar marknadsandelar gentemot Android. iOS är för inlåst, saknar flera events som utvecklare som finns i Android. För att vända på det tror jag många har en iPhone som egentligen inte har råd, de skiter fullständigt i vilket OS som körs utan de vill ha en iPhone för den är hypadoch andra har den. |
Citat:
Själv gick jag från ios till android pga inlåsningen. Ville aldrig jailbreaka den då garantin försvinner. Men iPhone var såååå mycket snabbare, bättre batteri och mycket med smooth vid användning (när man kunde använda den). |
Citat:
|
Citat:
|
Mac-människorna funderar på att stämma space2u för förolämpning, hahaha
|
Citat:
|
Ps. Angående mitt föregående inlägg. Det var inte allvarligt menat och jag vet att space2u inte har med saken att göra. Bäst att klargöra. ;-)
Nu ska mac-människan gå och sova. Klockan är snart 01:00 här. Någon som vet hur man stänger av en mac? Kanske lika bra att slänga den och köpa en ny. En med briljanter på ;-) |
Citat:
Håller verkligen inte heller med dig - när hände det senast tro? :) - i ditt resonemang kring vilka som har råd. Min uppfattning är snarare sådan att det är de som har minst pengar - och skulle behöva använda dem till andra saker - som gör allt för att få tag på en iPhone. De jag träffat på som har riktigt bra med pengar struntar tvärtom i vad de har för märke på mobilen. De som har pengar har inte lika stort behov av att visa upp det (behovet tycks öka ju yngre individen är dock). Hankönet är nog även överrepresenterat. |
Det är svinigt av apple, men å andra sidan. Dock är det svårt att döma i såna här konflikter.. Grund problemet är att man kan ha pantent på såna alldagliga saker, och kraven verka vara för lågt ställda för att få genom ett mjukvarupantent. Därav uppstår pantent trollen.
Citat:
|
Det där en väldigt grov generalisering. Problemet med folk , är att det har allders för låg grundkunskap vad det gör. Den där skämtet datakörkortet man hade för några år sedan, bör införas ingen, men den här gången med vettiga frågor. Då inte i form kunskap att använda hur mycket man kan om windows, utan mer grundläggande kunskap.
Sedan tro jag kulturen är olika mellan mac och Windows. Windows användare är kanske mer vana med att tuktas med problemen, medan mac:en användare är vana att de fungera bara. Har stött på så kallade "Dataproffs" som tycker att man kan bygga backup program genom att länka ihop html och linux. Citat:
|
Men så är det med allting.. Man behöver inte mjölk ersättning i 3:e världen heller, men mammorna där föredra det, för de slipper att amma och kan tugga khat istället. :-) ( Jag är väldig ironisk och cynisk )
Hur många produkter behöver du i ditt hem för att överleva? Givetvis kan man klara sej med en LM Ericsson m/37 och några stolpskor , men det bli väldigt opraktiskt och ganska omöjligt framöver också. iPhone är kanske en onödigt produkt, men den är också väldigt bra. Apple har tänkt på det mesta. Man få verkligen intryck att man har köpt en exkelsiv produkt, när man packar upp sin iPhone. Då har haft smartphone såsom qtek 9100 , nokia n95, nokia 5800 och har förnärvande en Samsung Galaxy 9000. Men min åsikt är fortfarande att iPhone är den bästa telefonen, dock onödig dyr. Jag föredra hellre att surfa på min iPad istället för på telefonen. Men jag förstår att iPhone är populär bland, folk helt plötsligt så kommer åt saker och ting, utan att behöver krångla. Levet med appar , har gjort det enklare för många . Vet själv hur mitt beteende är. Skulle flyga till Grekland, vill ha något att läsa på flyget. Så 2 min innan man bordar planet, så jag lånar boken "Livet deluxe" från Stockholm stadsbibliotek. Nere väl i Grekland kunde man låna nya böcker. Så jag menar att iPad inte alls är någon onödig produkt ,när jag skulle ringa hem. Då loggar in med min samsung telefon på hotellets internet, och ringer lokalsamtal i Stockholm med mitt 08:a nummer och självklart satt jag vid polen tittade på Nile City via SVT Play. Så personligen så tycker jag att iPad är en ganska bra pryl. Då är nog bakmaskinen en större flopp. Och upptäckte att de smartaste om man vill lyssna på musik, är att köpa billiga skräp android med kontantkort. Annars har man inget batteri kvar på huvudtelefonen när dagen är slut. Framför blir det billigare att dra en sunk kina telefon i backen än en 5000:- lur när man skall ut skog och mark röra på fläsket. Citat:
|
Citat:
Nu är ändå en Iphone en produkt som inte är så dyr ändå, när jag tog upp vilka som har råd eller inte så tänkte jag mer på deras övriga produkter som blir rätt stor summa om man ska köpa med lite extra tillbehör. För största delen för folk som har åsikter av IMac, Macbook och liknande är oftast personer som inte har råd med dom och faktiskt aldrig ens testat och använt dom på riktigt. Sedan om man har mycket pengar så visst att man kan skita i märket men man går inte köper billigaste skiten man hittar för att spara lite pengar eller går runt som en idiot med alla möjliga rabattkuponger för spara 5:- på någon livsmedelprodukt. Jag hade ju aldrig köpt en rolex och gått runt med diamanter även om jag hade haft 1 miljard på kontot. Men hade aldrig köpt billig skit för spara pengar. |
Citat:
Annars håller jag som vanligt med dig i det mesta du skriver :) |
Citat:
Det kanske inte riktigt har framgått men jag gillar faktiskt Apples produkter. De är både snygga och funktionella (men fördenskull inte bättre än konkurrenternas). Däremot tycker jag det är väldigt fånigt med såväl de som hatar Apple över allt annat och tycker allt de gör suger som de som ser Apple som en religion. Bägge existerar tyvärr i överflöd :) Underhållande är det dock. Den ene blir skitsur så fort man säger något positivt om iPhone medan den andre blir minst lika förbannad så snart någon yttrar något negativt om Apple. Antingen är man avundsjuk, fattig, inkompetent, hjärntvättad, teknikblind etc. :) |
Citat:
|
Citat:
Så visst tycker jag det är överpris på extra minne och lagring. |
Hej,
Jag använder mig mest av iMac och MacBook, men är det något jag är imponerad av så är det kvalitén. På firman har den iMac som använts längst varit med i fyra år nu och den (och de andra) har vi haft noll problem med. Med noll menar jag NOLL. 4 år x 330 arbetsdagar x 10 timmar = 13200 timmar som datorn använts i princip oavbrutet. Still going strong as new. Givetvis kan man även ha samma "flyt" med en PC. Själv bedömer jag kvaliten på Apples datorer och bärbara som mycket god och därmed är de prisvärda FÖR MIG som använder dem mestadels "professionellt" (i jobbet). Hurvida de är prisvärda för "hobbysurfaren" är det väl upp till den enskilde individen att bedöma. Dock har jag många vänner som klagar på deras iPhone. De stänger av sig själva, de är lätta att repa, jobbigt att använda iTunes osv. |
Citat:
Jag anser att Apple gör väldigt bra produkter, men de tar överpriser för dem. På grund av deras smarta marknadsföring har de fått väldigt många fanatiker som köper allt bara det kommer ifrån Apple. iPhonen och MacBooks har länge varit statussymboler även om iPhonen har tappat mycket där nu när Android har slagit igenom ordentligt. |
Citat:
Har kompisar som lämnar in sina datorer gång efter gång där de är i över en månad på verkstaden per gång. En kompis har precis lämnat in sin laptop från Asus för tredje gången nu i rad. Han har inte ens kunnat starta och använda datorn mellan "lagningarna". |
Ta verkligen Apple överpriser? En MacBook Air börja på 9000:- och gå uppåt. Samsung motsvarande hamnar runt 15k. Ta HP motsvarade emot Apple bro ligger den också runt samma peng som en Apple, dock har oftast Apple bättre bygg kvalité.
HP Pavillion DV6 och DV9 är en modell som går sönder inom 2 år. Nu skall jag inte sitta här och försvara Apple kvalite , då min vita Macbook har tgb sluta fungera på.. ( Datorn är yngre än 1 år ) Citat:
|
Citat:
Men sen är det ju inte hårdvaran man är ute efter om man köper Apples datorer, det är helheten. En välbyggd dator, som inte bara fungerar bra utan ser bra ut. Min Macbook Pro har som sagt flygit i golvet några gånger, en havererad hårddisk som nu är utbytt till ssd, knappt en skråma. Har även spillt ut två glas med coca cola (två olika tillfällen) och datorn fungerar fortfarande under buggar (än så länge dock). |
oskarh,
Enig i resonemanget. De nya modellerna är ofta top notch, men det dalar kraftigt året (eller så) innan nya modellen av motsvarande produkt släpps. |
Min några månader gamla MPB hänger sig lika ofta som min Win7 Dell maskin gjorde. Ungefär 1 gång i månaden alltså.
|
Citat:
|
Citat:
Höga marginaler innebär ju att man tar mer betalt än man behöver, dvs överpriser. Vad som är prisvärt är ju något annat då det är en helt subjektiv bedömning som den enskilda konsumenten gör. Man kan med marknadsföring få konsumenter att vara nöjda med produkten och priset trotts att det är överpriser. Det är ju så det fungerar med branding inom alla industrier. En Rollex kostar t.ex. inte så mycket mer att tillverka än vad andra klockor billigare gör precis som att en Appledator inte kostar så mycket mer att tillverka för att motivera det högre priset. |
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?
Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då. Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte. Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer. Diskuterade det på kontoret idag om priser, då just om kö och pris. Jag tyckte McD skulle höja sina priser med 100% för då skulle dom få mindre besökare och jag hade sluppit så i en kö. Det skulle varit en mervärde för mig, stora frågan var mer hur mycket dom skulle kunnat höja priset och få minskat antal besökare men ändå klarat ligga på samma vinstmarginal/omsättning. Det var ju i grunden en omöjlig sak att svara på men slutsatsen blev att både McD och besökarna som kunnat tänka sig betala det dubbla hade blivit mer nöjda. McD = Mindre stress och jobb för personalen Besökaren = Snabbare service och slippa långa köer. Sedan blev ju frågan hur mycket skulle alla som inte haft råd börjar gnälla och hur mycket negativ publicitet hade det blivit för dom. Slutsatsen blev ju att det är bara dom som inte haft råd som hade gnällt för övriga hade det bara blivit en bättre upplevelse för. Både för McD och besökarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson