WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ge ni pengar till tiggare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046844)

Alpha 2011-03-01 15:01

Jonny: haha, lite kul att du skriver
"Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare."

Ge mig en rikskupong också, så köper nog även jag en hamburgare. Inte så att jag går och köper ett par nya jeans för det kan man väl inte göra med rikskuponger :D

EDIT: Sen detta angående uteliggare, som någon annan skrev i tråden så har vi mycket värre problem än uteliggare.
Vården och Skolan fungerar inte som den ska, sedan går vi och kallar oss ett i-land.

Fattar inte vad vi har för skit politiker i det här landet.

mvh

studiox 2011-03-01 15:06

Förr när jag hade vanligt jobb hände det att jag gav bort rikskuponer istället. Det finns såklart en chans att dessa säljs/byts bort etc. men dom tiggarna som bara vill ha pengar till "mat" men som blir sura om man försöker ge rikskuponer är inte alls i behov av "mat".

Naturligtvis blir det ju värre när man ger organiserad brottslighet pengar - det kommer ju bara mer (liknelsen med råttor var bra :)

En gång var jag påväg i tunnelbanan och skulle växla in småslantar (Skulle flytta och hade lovat mig själv att göra mig av med alla jävla mynt). I min ryggsäck hade jag mynt för närmare 5.000 kr (huga). Det kom en tiggare i tunnelbanan och jävlar vad jag hade svårt att hålla mig - tänkte öppna min ryggsäck och skramla med alla mynt - påväg att ge honom några, men sen ångra mig, *hehe*

MikaelB 2011-03-01 15:16

Jag "brukar" köpa Faktum ibland då jag känner mig på bra humör och stöter på någon men annars inte så mycket. Dock bor jag inte i någon storstad och ser problemet varje dag heller.

Sambon köpte i julas faktum av en stackare som stod i -20 och frös, sedan gick hon in på köpcentrumet och köpte en mössa och ett par handskar och slog in i ett paket och gav honom och önskade hon en god jul. Tyckte jag var fint gjort och kanske ett bra exempel på hur man hjälper människor som har det svårt, dvs att visa att man bryr sig. Det tror jag hjälper mer än sporadisk ekonomisk hjälp eller att försöka tvinga in någon i den situationen i ett arbete.

Om jag själv har problem om än inte alls i samma omfattning hjälper det allra bäst att ha personer i sin närhet som man kan lita på och som ställer upp för en. Om en främling hjälper mig ur situtiationen hjälper det möjligen för stunden men nästa gång problemet uppstår står jag lika hjälplös.

tartareandesire 2011-03-01 15:25

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20395374)
Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...

Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar.

Det är en tämligen orealistisk ambition även om det givetvis vore bättre.

razor 2011-03-01 15:32

Citat:

Var det inte en ny lag på G som skulle förbjuda tiggeri i Sverige?? Tyckte jag läste det någonstans för ett bra tag sen...

Men håller med ConnyWesth om att man borde ge alla ett jobb istället för pengar.

Jo, det var nog tal om det ja. Har för mig att det skulle göra det möjligt att skicka hem tiggare från andra länder. Alltså även folk från EU. Detta för att få bukt med organiserat tiggeri och inte för att sätta dit "hederliga tiggare". Undrar vad det blev av det?

Erik Stenman 2011-03-01 16:30

Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag har inte sett tiggare i Sverige som jag inte kan utesluta att det är någon annan som tar pengarna om jag ger, eller att personen använder pengarna till droger/sprit.

Däremot kommer jag ihåg härvan här i Uppsala för något år sedan med romska barn som hölls som tiggare/gatumusikanter av deras föräldrar och sedan visade det sig att dom verkligen dragit in stora belopp. Tyvärr hittar jag ingen källa. Det är svårt att veta om man verkligen hjälper någon när man ger pengar. Det samma gäller "utvecklingsbistånd" som jag i princip är emot. Däremot tycker jag flyktningbistånd och bistånd vid kriser är mycket mer effektivt.

MRDJ 2011-03-01 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20395390)
Jo, det var nog tal om det ja. Har för mig att det skulle göra det möjligt att skicka hem tiggare från andra länder. Alltså även folk från EU. Detta för att få bukt med organiserat tiggeri och inte för att sätta dit "hederliga tiggare". Undrar vad det blev av det?

Dem har redan skickat hem en hel del av dem, Det är tillåtet att åka till ett annat EU-land och jobba, Däremot är det inte tillåtet att skaffa pengar på ett oskäligt sätt. och det var grunden till att dem skickades hem.

Problemet är väll att när dem skickar ut 40 st så kommer det 40 nya.

tartareandesire 2011-03-01 17:15

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20395403)
Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag har inte sett tiggare i Sverige som jag inte kan utesluta att det är någon annan som tar pengarna om jag ger, eller att personen använder pengarna till droger/sprit.

Däremot kommer jag ihåg härvan här i Uppsala för något år sedan med romska barn som hölls som tiggare/gatumusikanter av deras föräldrar och sedan visade det sig att dom verkligen dragit in stora belopp. Tyvärr hittar jag ingen källa. Det är svårt att veta om man verkligen hjälper någon när man ger pengar. Det samma gäller "utvecklingsbistånd" som jag i princip är emot. Däremot tycker jag flyktningbistånd och bistånd vid kriser är mycket mer effektivt.

Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".

William 2011-03-01 17:15

Det kan väl hända ibland att man ger bort lite pengar, till en uteliggare. Jag ger inte bort till tiggare. Men, att ge bort pengar det löser absolut inga problem, för då går de eventuellt och köper sprit istället. Så enligt mig, så ska man erbjuda dem att köpa en måltid till dem istället. Eftersom det är ju relativt bättre.

Men ibland så kan det vara svårt att gå förbi någon uteliggare som faktiskt ser ut att må ganska dåligt ute i kylan utan att ger någonting. Det är oftast under vintern som jag brukar ge någonting.

En bit därifrån där jag bor, där finns det ganska många uteliggare och tiggare. Och även en hel del musiker som spelar för pengar. Om jag tycker att de som spelar musik, är ganska duktiga då brukar jag även ge lite pengar. Men det händer inte direkt ofta.

kw_wasabi 2011-03-01 17:25

Citat:

Om de är läs- och skrivkunniga skulle ju kunna anställa dem som skribenter av SEO-anpassade texter. 30 öre per ord med chans till bonus om texten går igenom Horace Engdahl-filtret. De skulle kunna sitta på biblioteket och skriva hela dagarna och överlämna ett USB-minne en gång i veckan.

Kanske inte så realistiskt förslag men jag är för arbete framför "konstgjord andning" som pengadonationer faktiskt är. Tycker att Situation Stockholm verkar vara ett riktigt bra projekt där de får jobba mot ersättning.

Vill man ge akuthjälp är det bättre att be tiggaren/uteliggaren hänga med till Mc Donalds och bjuda h*n på en stor meny.

Bjorne 2011-03-01 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395421)
Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. [b]Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".[b]

Har du någon källa på det?

emilv 2011-03-01 17:39

Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.

Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd.

Gustav 2011-03-01 17:46

Det är många i tråden som förespråkar mat framför pengar som gåva. Men är svält verkligen vanligt förekommande bland uteliggare i Sverige? Brukar det inte vara annat som fattas dem?

Jag gör inget påstående här och frågan är inte retorisk. Är svält ett problem bland uteliggare? Jag har av någon anledning fått för mig att det finns soppkök och liknande där de kan få mat. Men det kanske inte stämmer?

Jag har läst att i New York så tar uteliggare inte emot mat från främlingar. Det är för många av dem som har blivit förgiftade. Det skulle dock förvåna mig om det är vanligt i Sverige.

Erik Stenman 2011-03-01 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395421)
Bistånd ska alltid följas upp, det är en gällande princip. Att utgå från att inga pengar gör nytta känns som en ganska märklig inställning. "Bara bistånd" existerar dessutom knappt, oftast handlar det om byteshandel / mutor för att det egna landets företag ska kunna etablera sig. Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet".

Jag har inte skrivit något om att att inga pengar gör nytta, dessutom inget om kristna organisationer så jag förstår inte varför du citerar mig?

Det flesta rapporter jag läst om bistånd tyder på att mycket bistånd verkar negativt för ett lands utveckling. Om det är det du tycker är märkligt så får du gärna förklara hur du menar. Givetvis finns det områden som är postiva att ge bistånd inom, men långt i från alla.

kw_wasabi 2011-03-01 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395429)
Det är många i tråden som förespråkar mat framför pengar som gåva. Men är svält verkligen vanligt förekommande bland uteliggare i Sverige? Brukar det inte vara annat som fattas dem?

Jag gör inget påstående här och frågan är inte retorisk. Är svält ett problem bland uteliggare? Jag har av någon anledning fått för mig att det finns soppkök och liknande där de kan få mat. Men det kanske inte stämmer?

Jag har läst att i New York så tar uteliggare inte emot mat från främlingar. Det är för många av dem som har blivit förgiftade. Det skulle dock förvåna mig om det är vanligt i Sverige.

Poängen med mat är att det är något folk förväntar sig att uteliggare behöver. Det hade lika gärna kunnat var något annat som underlättar personens liv. Att folk inte vill ge pengar beror nog på en tro om att uteliggaren går raka vägen till bolaget med slantarna. Fördomsfullt? Bara för att personen hamnat på gatan betyder inte att denne är helt oförmögen att hantera kontanter.

klein 2011-03-01 19:10

Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.

Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan

En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem.

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20395427)
Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.

Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd.

klein 2011-03-01 19:15

Tiggeri på tunnelbana vagnar bör betraktas grovt ofredade ,därav bör vakterna få avhysa fanskapet, gärna några dagar i skyddshäkte för varje gång det åker fast och för illegala människor, så skall man kunna kicka ut dem från landet.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395386)
Det är en tämligen orealistisk ambition även om det givetvis vore bättre.

klein 2011-03-01 19:18

Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20395403)

Gustav 2011-03-01 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20395435)
Att folk inte vill ge pengar beror nog på en tro om att uteliggaren går raka vägen till bolaget med slantarna. Fördomsfullt? Bara för att personen hamnat på gatan betyder inte att denne är helt oförmögen att hantera kontanter.

Jag är visserligen en cyniker, men jag utgår ifrån att den som ligger på gatan antingen har missbruksproblem eller lider av psykisk sjukdom. Inte på något vis tror jag att mitt bidrag ska hjälpa till att lösa uteliggarens problem. Jag tänker snarare att en full alkoholist bör vara lyckligare än en nykter dito och att mitt lilla bidrag kanske gör att han slipper köpa ut åt minderåriga för att få ihop till spriten.

Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger.

Henkutt 2011-03-01 20:07

Jag brukade ge rikskuponger till tiggare tidigare. Numera har jag dock inga rikskuponger, och ger därför aldrig något till tiggare.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. jag har ett fadderbarn privat och genom företaget skänker vi ganska mycket till en biståndsorganisation. Jag är nöjd så, då jag förmodligen gör mer än medianen.

Det finns nog smartare sätt att bedriva välgörenhet än att ge någon på gatan. Risken att det går till rätt ändamål är förmodligen mindre än om du gör det genom en biståndsorganisation.

tartareandesire 2011-03-01 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20395425)
Har du någon källa på det?

Du kan läsa massor om ämnet i tryck och på nätet. Det har varit ett uttalat mål på senare tid att näringslivet ska vara mer involverat i svenskt bistånd. Inte minst USA har också varit väldigt duktiga på att utnyttja sitt bistånd till ren utpressning, exempelvis nu senast när det gällde emottagande av uigurer som släppts från Guantanamo.

tartareandesire 2011-03-01 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395447)
Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.

En ganska korkad inställning. Du tycker inte man bör göra något åt denna situation istället? Sverige är en del av FN men det betyder inte att man på grund av detta ska strunta i andra internationella samarbeten (FN är tämligen ineffektivt i många fall just på grund av det höga medlemsantalet och en del som sätter sig på tvären - USA har varit ganska bra på det också). En stor del av det svenska biståndet går dessutom redan genom multilaterala organisationer såsom FN.

Genom handel med diktaturer kan man även åstadkomma förändring. Det som sker i arabvärlden just nu hade inte varit möjligt utan importerad teknologi. Kinas ledning är nog tämligen orolig för framtiden.

Axelsson 2011-03-01 22:06

Jag brukar inte ge pengar men förra månaden så fick en uteliggare i trappuppgången bröd, juice och lite annat smått och gått som jag inte ville ha.

MRDJ 2011-03-01 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395444)
Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.

Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan

En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem.

Det ÄR olagligt att åka till sverige bara för att tigga.
läs här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rom...-trots-eu-lag-

jonny 2011-03-01 23:49

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20395375)
Jonny: haha, lite kul att du skriver
"Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare."

Ge mig en rikskupong också, så köper nog även jag en hamburgare. Inte så att jag går och köper ett par nya jeans för det kan man väl inte göra med rikskuponger :D

Själva poängen var att det var en rikskupong just för att det skulle gå till mat. ;)

klein 2011-03-02 03:55

Låt FN och USA få ta överhuvudansvaret, men att Sverige skall ha egen myndighet för bistånd är onödigt och kostar massa skattepengar. Att Sverige sedan sänker pengar till FN är en annan sak.

Man klara inte av kvalité säkra att biståndet gå till behövande, då bör man inte heller sänka pengar. Katastrof bistånd är en sak, men hälla in pengar i diktaturer i Afrika och Latinamerika är värdelös form av bistånd, som inte fungera.

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395459)
En ganska korkad inställning. Du tycker inte man bör göra något åt denna situation istället? Sverige är en del av FN men det betyder inte att man på grund av detta ska strunta i andra internationella samarbeten (FN är tämligen ineffektivt i många fall just på grund av det höga medlemsantalet och en del som sätter sig på tvären - USA har varit ganska bra på det också). En stor del av det svenska biståndet går dessutom redan genom multilaterala organisationer såsom FN.

Genom handel med diktaturer kan man även åstadkomma förändring. Det som sker i arabvärlden just nu hade inte varit möjligt utan importerad teknologi. Kinas ledning är nog tämligen orolig för framtiden.

klein 2011-03-02 03:59

Det står inte att de är olagligt att tigga. Olika Myndigheterna gör olika bedömningar. Artikel berätta även om kritik emot polisen, för att de utvisade romerna godtyckligt och strider emot EU Rörelse frihet direktiv.

Det är inte olagligt att tigga, däremot får man enligt utlänningslagen utvisa folk som inte har uppehället klart, vilket knappast Romer har, deras syfte med att uppehålla sej i Sverige är att stjäla och tigga.

Den där tanten Maria Leissne har en del trasiga sinnen, därav blir det knas.

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20395486)
Det ÄR olagligt att åka till sverige bara för att tigga.
läs här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rom...-trots-eu-lag-

klein 2011-03-02 04:06

Jag gav bort en flaska 80% Vodka till en "tiggare / missbrukare", när jag hade köpt lite billig sprit i Estland, han blev glad. Vill man kröka låt folk får göra, lever man på gatan så måste ändå glömma de helvete på jorden man har som öde, då kan lite sprit vara bra, sedan får godtemplare maffian säga vad man vill.

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395450)
Jag är visserligen en cyniker, men jag utgår ifrån att den som ligger på gatan antingen har missbruksproblem eller lider av psykisk sjukdom. Inte på något vis tror jag att mitt bidrag ska hjälpa till att lösa uteliggarens problem. Jag tänker snarare att en full alkoholist bör vara lyckligare än en nykter dito och att mitt lilla bidrag kanske gör att han slipper köpa ut åt minderåriga för att få ihop till spriten.

Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger.

knullis 2011-03-02 06:14

jag tycker detta va den intressantaste off-topic diskussionen på länge.
Trots allt verkar det som de allra flesta på något sätt känner medlidande och vill hjälpa de som är i behov av det, och många här verkar på ett eller annat sätt ha hjälpt /hjälper de hemlösa stackarna.

Bjorne 2011-03-02 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20395458)
Du kan läsa massor om ämnet i tryck och på nätet. Det har varit ett uttalat mål på senare tid att näringslivet ska vara mer involverat i svenskt bistånd. Inte minst USA har också varit väldigt duktiga på att utnyttja sitt bistånd till ren utpressning, exempelvis nu senast när det gällde emottagande av uigurer som släppts från Guantanamo.

Ah, du massuppfitttade mig. Det jag försökte syfta på men misslyckades med var påståendet "Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet"." Det stämmer inte med min erfarenhet av kristna organisationer. Jag tycker att svepande generaliseringar kräver att man har kött på benen annars bör man låta bli.

dAEk 2011-03-04 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20395292)
Jag brukar ofta ge pengar till uteliggare, men aldrig till tiggare.

Samma här om man stryker ordet ofta. Nu var det så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg när det var senast.

klein 2011-03-04 08:03

Problemet är att man aldrig har kontanter på sej.

Loddisarna får starta en SMS tjänst och gå runt med skylt, SMS 74644 tiggare01 för att jag skall få mat och husrum i natt. :-)

Sedan tycker jag personligen det är bättre att ge pengar till stadsmissionen och förut även Röda Korset.

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20396008)
Samma här om man stryker ordet ofta. Nu var det så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg när det var senast.

Conny Westh 2011-03-04 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20395384)
Det tror jag hjälper mer än sporadisk ekonomisk hjälp eller att försöka tvinga in någon i den situationen i ett arbete.

Om jag själv har problem om än inte alls i samma omfattning hjälper det allra bäst att ha personer i sin närhet som man kan lita på och som ställer upp för en. Om en främling hjälper mig ur situtiationen hjälper det möjligen för stunden men nästa gång problemet uppstår står jag lika hjälplös.

Att hjälpa någon att få ett permanent jobb är en stor hjälp för många hemlösa då de oftast hamnat i sin situation just pga arbetslöshet eller missbruksproblem.

Men ett jobb ser inte jag som ett tvång utan som en frivillig möjlighet för dem att få rätsida på sitt liv, de ska erbjudas jobb utifrån individuella förutsättningar, inte tvingas till ett ointressant jobb. Att få ett jobb uppskattas oftast. Det finns förvisso en stor del som inte klarar att ha ett jobb men många vill ha ett jobb även om det är av enklare natur så de klarar av det.

Ett jobb är inte allt men ett första steg i rätt riktning så den hemlöse kan få en långsiktig lösning på sitt liv, att få 20 kr till en kaffe eller en mössa och vantar är ingen långiktig lösning, men väl en god gärning på kort sikt.

Många av de hemlösa är väldigt ensamma eller socialt hårt pressade och det är givetvis en försvårande omständighet. De saknar ofta ett socialt nätverk av "normala" människor som kan hjälpa dem framåt i livet. Det är oftast genom sitt sociala nätverk som människor får sin framgång.

Conny Westh 2011-03-04 10:19

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395520)
Jag gav bort en flaska 80% Vodka till en "tiggare / missbrukare", när jag hade köpt lite billig sprit i Estland, han blev glad. Vill man kröka låt folk får göra, lever man på gatan så måste ändå glömma de helvete på jorden man har som öde, då kan lite sprit vara bra, sedan får godtemplare maffian säga vad man vill.

He, He, det var ungeför som att släcka en eld med bensin..... :p

tartareandesire 2011-03-04 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20395551)
Ah, du massuppfitttade mig. Det jag försökte syfta på men misslyckades med var påståendet "Ingen större skillnad mot kristna organisationers "generositet"." Det stämmer inte med min erfarenhet av kristna organisationer. Jag tycker att svepande generaliseringar kräver att man har kött på benen annars bör man låta bli.

Fotfolket som arbetar ideellt åt dessa organisationer vill säkert väl men deras syfte är i grunden att sprida det kristna budskapet = i praktiken religiösa mutor. Det är precis lika lågt som ekonomiska mutor i min bok. Skänk pengar till politiskt och religiöst obundna organisationer istället så gör man världen gott på riktigt.

klein 2011-03-04 11:42

Om det vill dricka, låt dem dricka..... Folk få ta ansvar själva. 80% vodka kostade i Estland ett tag runt 75 sek.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20396066)
He, He, det var ungeför som att släcka en eld med bensin..... :p

klein 2011-03-04 11:44

Jobb ligger ganska långt fram , många hemlösa har andra problem också, så det klara inte av jobba. Förut fanns en arbetsförmedling för 1 dags jobb.

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20396063)
Att hjälpa någon att få ett permanent jobb är en stor hjälp för många hemlösa då de oftast hamnat i sin situation just pga arbetslöshet eller missbruksproblem.

Men ett jobb ser inte jag som ett tvång utan som en frivillig möjlighet för dem att få rätsida på sitt liv, de ska erbjudas jobb utifrån individuella förutsättningar, inte tvingas till ett ointressant jobb. Att få ett jobb uppskattas oftast. Det finns förvisso en stor del som inte klarar att ha ett jobb men många vill ha ett jobb även om det är av enklare natur så de klarar av det.

Ett jobb är inte allt men ett första steg i rätt riktning så den hemlöse kan få en långsiktig lösning på sitt liv, att få 20 kr till en kaffe eller en mössa och vantar är ingen långiktig lösning, men väl en god gärning på kort sikt.

Många av de hemlösa är väldigt ensamma eller socialt hårt pressade och det är givetvis en försvårande omständighet. De saknar ofta ett socialt nätverk av "normala" människor som kan hjälpa dem framåt i livet. Det är oftast genom sitt sociala nätverk som människor får sin framgång.

tartareandesire 2011-03-04 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395518)
Låt FN och USA få ta överhuvudansvaret, men att Sverige skall ha egen myndighet för bistånd är onödigt och kostar massa skattepengar. Att Sverige sedan sänker pengar till FN är en annan sak.

Man klara inte av kvalité säkra att biståndet gå till behövande, då bör man inte heller sänka pengar. Katastrof bistånd är en sak, men hälla in pengar i diktaturer i Afrika och Latinamerika är värdelös form av bistånd, som inte fungera.

Tror knappast du har särskilt bra koll på hur svenskt bistånd fungerar idag. Man finansierar först och främst konkreta projekt där man vet vad pengarna går till. Vi främjar demokratisk utveckling genom att exempelvis skicka oberoende valobservatörer till Uganda och Kazakstan. Vi främjar en hållbar utveckling genom att investera i en vindkraftpark på Mauritius och en solenergianläggning i Benin.

Att kategoriskt avfärda svenskt bistånd som onödigt tyder snarare på okunskap än någonting annat. Det gör bevisligen stor nytta även om det självklart har funnits ett fåtal enskilda projekt som misslyckats. Det är ett väldigt märkligt resonemang du för. Borde du aldrig få bedriva företagsverksamhet bara för att du misslyckats en gång? Att låta USA ta hand om internationell biståndsverksamhet vore om något en total katastrof.

nabil_akhlaque 2011-03-04 13:21

kolla på filmen... "Slumdog Millionaire", detta har jag faktiskt sett på riktigt!

klein 2011-03-04 14:22

SIDA är inte den effektivaste myndigheten precis. Bistånd kanske ens skall vara pengar, utan skicka trupp till länder som bistånd. Tro det gör mer nytta på sikt än hälla in pengar in i korrupta U länder

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20396084)
Tror knappast du har särskilt bra koll på hur svenskt bistånd fungerar idag. Man finansierar först och främst konkreta projekt där man vet vad pengarna går till. Vi främjar demokratisk utveckling genom att exempelvis skicka oberoende valobservatörer till Uganda och Kazakstan. Vi främjar en hållbar utveckling genom att investera i en vindkraftpark på Mauritius och en solenergianläggning i Benin.

Att kategoriskt avfärda svenskt bistånd som onödigt tyder snarare på okunskap än någonting annat. Det gör bevisligen stor nytta även om det självklart har funnits ett fåtal enskilda projekt som misslyckats. Det är ett väldigt märkligt resonemang du för. Borde du aldrig få bedriva företagsverksamhet bara för att du misslyckats en gång? Att låta USA ta hand om internationell biståndsverksamhet vore om något en total katastrof.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson