WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad har ni för laptop? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046778)

Advocacy 2011-02-28 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20395130)
Kör MPB :D

men vafan :) min rationella ängel på högeraxeln säger också det, men den lilla rödklädda sweelyn på vänster vill ha coolhetsfaktorn från airen :p

sedan har jag läst att den senaste uppdateringen på mbp 13' inte var så fet, men lär blir den iaf

Sweely 2011-02-28 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20395133)
men vafan :) min rationella ängel på högeraxeln säger också det, men den lilla rödklädda sweelyn på vänster vill ha coolhetsfaktorn från airen :p

sedan har jag läst att den senaste uppdateringen på mbp 13' inte var så fet, men lär blir den iaf

Köper en MPB 15" i veckan, och den har fått sig några mysiga uppdateringar! Missade att det var en 13" du skulle köra på :)

Kör på air'en! Lite för tunn för min smak, men det funkar :)

JonathanS 2011-02-28 13:07

MBA 13" 3,2. Det är min 5:e MacBook. Den klart bästa likaså.

klein 2011-02-28 13:08

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20395120)
sitter och sliter mitt hår, försöker bestämma mig för mb-air 13 eller mbp 13. tror det blir air'en

Reser du mycket, så är AIR:en att föredra. Jag har 11", den är hyfsad snabb.

FredrikNas 2011-02-28 13:21

Macbook Air 13" late 2010 med 4gb ram och större prolle,
Lenovo x200 12.1"
och någon gammal Hp 8510p

Dennis Holm 2011-02-28 13:44

Jag kör med en Dell Latitude E4200.
http://www1.euro.dell.com/content/pr...bsd&cs=sebsdt1
12.1 tums i aluminium och väldigt snabb (SSD disk m.m)
Väldigt kraftfull bärbar, bättre än de större modellerna.
Så det enda som är mini är storleken vilket är ganska skönt med sitt 1 kilo vikt endast :).
Funderar på att sälja av den för 10 papp och köpa något annat bara för jag blir trött fort :P.
Vill ju ha ny leksak.. fast inte någon mac för mig...

Advocacy 2011-02-28 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20395139)
Macbook Air 13" late 2010 med 4gb ram och större prolle,
Lenovo x200 12.1"
och någon gammal Hp 8510p

vad känner du för air'en? jobbar du mkt på den, isf vad jobbar du mest med? duger den till det? några minustecken du tänker på?

ingen backlight på tangenterna verkar ju vara en sådan grej.. varför i helv*ete slopade man det?

Linuus 2011-02-28 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20395130)
Kör MPB :D

MacPook Bro'?

Dennis Holm 2011-02-28 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Linuus (Inlägg 20395157)
MacPook Bro'?

yoo broo du har inte hört om den jaow?
suckaaaz.

klein 2011-02-28 15:12

Den ser läcker ut, men den verka vara ganska tjock jämförelse med Air:en

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20395144)
Jag kör med en Dell Latitude E4200.
http://www1.euro.dell.com/content/pr...bsd&cs=sebsdt1
12.1 tums i aluminium och väldigt snabb (SSD disk m.m)
Väldigt kraftfull bärbar, bättre än de större modellerna.
Så det enda som är mini är storleken vilket är ganska skönt med sitt 1 kilo vikt endast :).
Funderar på att sälja av den för 10 papp och köpa något annat bara för jag blir trött fort :P.
Vill ju ha ny leksak.. fast inte någon mac för mig...

Xamda 2011-02-28 15:30

Dell XPS Studio 16 med Core i7 QuadCore, 8 Gb RAM, 256 SSD, Win 7 - lätt den snabbast datorn jag haft (kör ju bara bärbara). Problemfri.

Sitter med en Air 11-tums ibland också, men den är ju för hopplös... Kanske jag som är för inbiten i Windows, men den verkar slö jämfört med min XPS och dessutom klen disk, klen RAM och framför allt ingen bakgrundsbelysning på tangentbordet.

Linuus 2011-02-28 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20395158)
yoo broo du har inte hört om den jaow?
suckaaaz.

:D :D

Apple goes Gangzta!

Dennis Holm 2011-02-28 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20395159)
Den ser läcker ut, men den verka vara ganska tjock jämförelse med Air:en

när det gäller tjocklek så har ju en klar fördel och det är att de ansvarar för formen från grundstenarna (hårddisken tex).
Men macbook air är 1.7cm tjock förutom emot toppen av skärm o så.
Denna är 1.9cm tjock.
Dock har denna fler expansions lalla saker osv.
Det är lite ge och ta. smaksak och behov spelar ju stor roll.
Denna och macbook air är egentligen skilda saker i just funktion.
Mer kraft osv.
Men airen har ju mac designen.. och ärligt så är det något jag gillar tyvärr..
Jag kan ju säga igen att jag inte är ett stort mac fan :P haha.

samma vikt iallafall? :)

Clarence 2011-02-28 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20395163)
Dell XPS Studio 16 med Core i7 QuadCore, 8 Gb RAM, 256 SSD, Win 7 - lätt den snabbast datorn jag haft (kör ju bara bärbara). Problemfri.

Sitter med en Air 11-tums ibland också, men den är ju för hopplös... Kanske jag som är för inbiten i Windows, men den verkar slö jämfört med min XPS och dessutom klen disk, klen RAM och framför allt ingen bakgrundsbelysning på tangentbordet.

Jämförelsen är väl inte bättre än att jämföra en EEE laptop med din XPS, annars hade inte macbook pro eller macbook funnits. Jämför man olika segment blir det konstigt att jämföra samma egenskaper. Sen är förvisso macbook air, som mac i allmänhet, dyrare för samma prestanda.

Annars är min betygsättning av min nya MBP ungefär likadan som din om Dell xps studio. Känns väldigt kvick och allt bara funkar jämfört med bluescreens, ominstallation av externa enheter, krånglande skärmar osv som jag haft på alla windows-laptops jag använt. Skulle inte hela kontoret använt MBPs skulle jag nog ändå valt en Windows-dator och som vanligt plågats av att jag faktiskt vill använda Linux men det alltid är några smådetaljer som krånglar så mycket - men det skulle vara mest för att jag inte gillar Apples affärsmodell ("Be evil. But don't make people thing about it.").

klein 2011-03-01 05:13

Mac designen kan man vara utan.. Det viktigast är att datorn liten och har bra batteri tid.

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20395170)
när det gäller tjocklek så har ju en klar fördel och det är att de ansvarar för formen från grundstenarna (hårddisken tex).
Men macbook air är 1.7cm tjock förutom emot toppen av skärm o så.
Denna är 1.9cm tjock.
Dock har denna fler expansions lalla saker osv.
Det är lite ge och ta. smaksak och behov spelar ju stor roll.
Denna och macbook air är egentligen skilda saker i just funktion.
Mer kraft osv.
Men airen har ju mac designen.. och ärligt så är det något jag gillar tyvärr..
Jag kan ju säga igen att jag inte är ett stort mac fan :P haha.

samma vikt iallafall? :)

Doctor.Data 2011-03-16 23:13

Funderar på att köpa http://www.apple.com/se/macbookpro/. Är det en bra investering eller?

Sweely 2011-03-16 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20398134)
Funderar på att köpa http://www.apple.com/se/macbookpro/. Är det en bra investering eller?

Köpte mig en macbook pro 13" förra veckan. Den kom hem igår.

Är skitnöjd hittills. Hur smidig som helst i jämförelse med min plastiga acer.

nosnaj 2011-03-16 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20398134)

Den lär inte öka i värde, den saken är säker ;)

Jag har osx för laptop och win 7 för stationär.
Anser båda är relativt likvärdiga och har samma funktioner/säkerhet.

Doctor.Data 2011-03-16 23:53

Jag har alltid kört PC och Windows. Aldrig Linux eller mac. Därför blir det här något alldeles nytt för mig. Kommer nog ta sin lilla tid innan man lär sig det nya operativsystemet. Å andra sidan gör jag inte så mycket. Lyssnar på musik, betalar räkningar, tar emot beställningar i min webshop, svarar på mail och slösurfar.

razor 2011-03-18 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20398142)
Jag har alltid kört PC och Windows. Aldrig Linux eller mac. Därför blir det här något alldeles nytt för mig. Kommer nog ta sin lilla tid innan man lär sig det nya operativsystemet. Å andra sidan gör jag inte så mycket. Lyssnar på musik, betalar räkningar, tar emot beställningar i min webshop, svarar på mail och slösurfar.

När jag började med OS X tog det inte lång tid innan jag kände mig mer hemma där än i Windows. Det sköna är att alla frågor du kan tänkas ha (typ motsvarigheten på blablabla i OS X) är redan ställda och svaret är endast en googling bort. Något som förvånade mig är att Apple har bra svar på det mesta själva så det är inte så mycket konstiga forum man hamnar på även om det också händer :D

edens 2011-03-18 12:37

sitter på en HP ProBook!

inte på men vid.. hos?
aja.. Jag äger en iallfall..

se7en 2011-03-18 16:04

MB air, HP av någon sort. Tyvärr läskigt att se hur många som går över till mac just för att det är häftigt och kostar mycket. Träffar flera som inte äns har en aning om hur dom installerar ett program i mac, men haft den bara för att surfa. Go Apple!

aDonis 2011-03-21 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20398397)
MB air, HP av någon sort. Tyvärr läskigt att se hur många som går över till mac just för att det är häftigt och kostar mycket. Träffar flera som inte äns har en aning om hur dom installerar ett program i mac, men haft den bara för att surfa. Go Apple!

Jag vet fortfarande inte hur man avinstallerar ett program i Mac efter ca 1,5 års användning...

razor 2011-03-21 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20398745)
Jag vet fortfarande inte hur man avinstallerar ett program i Mac efter ca 1,5 års användning...

Drar det till papperskorgen

aDonis 2011-03-21 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20398767)
Drar det till papperskorgen

Men då ligger det ju massa bloat kvar i diverse mappar? :confused:

empty 2011-03-21 16:02

appcleaner

razor 2011-03-21 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20398769)
Men då ligger det ju massa bloat kvar i diverse mappar? :confused:

:eek:

AppZapper AppCleaner och en mängd andra appar finns för att ta bort allt. Det är ett evigt tjat om såna program så det är ett under att du missat det :D

Har dock lagt märke till att viss skit blir kvar ändå men jag tror det är det effektivaste man kan göra. Det är ju samma visa på alla OS :confused:

hundserver 2011-03-22 00:33

Använder en Levono s10e liten smidig och rapp,

Nerix 2011-03-22 12:40

Citat:

Ursprungligen postat av Luncode (Inlägg 20394891)
Ja, det allra vanligaste finns förstås till alla möjliga olika miljöer, men så fort man ska göra något mindre konventionellt får man problem. Jag förstår inte ens hur folk pallar med att utveckla i Windows- och OS X-miljöer, eller hur jag ens själv gjorde det en gång i tiden.

Vilka problem är det du pratar om?

Själv har jag jobbar med drygt 20 olika språk under OS X och Linux och kan inte direkt säga att jag har upplevt problematiken som du beskriver.

Guiderna som finns där ute för språk som exempelvis JR och Erlang kan utan problem portas över till OS X, just eftersom bash med tillbehör finns på båda systemen. Fattas något så kan man, precis som till Linux, installera paketet med valfri pakethanterare.

Lime 2011-03-22 18:34

Är sugen på en liten MacBook Pro, den är ju så snygg. Men det verkar vara problem med värme, fläktljud och skärmflimmer? Trist. Kan detta åtgärdas med mjukvarufixar eller är det värre än så?

Tänkte i så fall köra Windows helt eller delvis. Är det någon fördel/nackdel att köra Windows med bootcamp jämfört med att köra ren Windows? Svårare att uppdatera drivrutiner i efterhand till hårdvaran osv?

Linuus 2011-03-22 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Lime (Inlägg 20398943)
Är sugen på en liten MacBook Pro, den är ju så snygg. Men det verkar vara problem med värme, fläktljud och skärmflimmer? Trist. Kan detta åtgärdas med mjukvarufixar eller är det värre än så?

Tänkte i så fall köra Windows helt eller delvis. Är det någon fördel/nackdel att köra Windows med bootcamp jämfört med att köra ren Windows? Svårare att uppdatera drivrutiner i efterhand till hårdvaran osv?

Skit i att köpa en Macbook om du ändå ska köra (läs: besudla den med) Windows. :)

marcuslind 2011-03-22 20:44

Macbook Pro 13" 2011 Generationen.

Enda problemet jag har haft har varit med wifi. Annars har det varit plug and play som en Mac ska vara.

Köpte den framförallt för kundmöten men tycker inte alls att den känns för liten att arbeta på, som jag hade trott från början.

Sweely 2011-03-22 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av marcuslind (Inlägg 20398969)
Macbook Pro 13" 2011 Generationen.

Enda problemet jag har haft har varit med wifi. Annars har det varit plug and play som en Mac ska vara.

Köpte den framförallt för kundmöten men tycker inte alls att den känns för liten att arbeta på, som jag hade trott från början.

Också haft problem med min MBP, modell 2011 när det kommer till Wi-fi.

Byt kanal från "auto" till 2 eller något i den stilen i din routers inställningar.

Lime 2011-03-23 11:28

Ok Linuus, har du något annat bra tips på hårdvara som är lika bra? En snygg, tyst, liten bärbar med bra batteritid (en arbetsdag).

Fast om nya MacBook Pro har problem med värme och fläktljud så försvinner den tyvärr som ett alternativ.
: (

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson