WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webhotell för webbshop (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046659)

Danielos 2011-03-04 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20396036)
Binero är ändå ett av de bättre webhotellen i Sverige..

Kan vi inte göra en tråd där alla webbhotell får presentera en magento installation och som vi sedan testar farten på och jämför? Då blir det enklare och se var det fungerar bäst?

ZynX 2011-03-04 10:08

Om du vill investera i en egen server och är lite teknisk så kan du köpa en egen maskin med DRAC/ILO eller om du väljer någon supermicro med BMC och raid för 10.000 kr.

Sedan sätter du bara den på en Co-location för 500 kr exl moms / månad.

Då får du stabil hårdvara och en stabil shop.

Billigare en så kan de inte bli.

Dock åter till vps, Så köper man en full virtualisering så bör den funka utmärkt för Magento lösning.

Det knåpiga med magento är att den kräver 256 mb ram ifrån phpn. vilket jag förstår att många webbhotell säger nej till idag.

Danielos 2011-03-04 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20396062)
Om du vill investera i en egen server och är lite teknisk så kan du köpa en egen maskin med DRAC/ILO eller om du väljer någon supermicro med BMC och raid för 10.000 kr.

Hehe, lite teknisk, krävs lite mer än så och sätta upp en helt egen maskin. Känns som rent overkill att man måste skaffa en egen server för en stackars liten webbshop.

ZynX 2011-03-04 10:32

Beror väll på. Menar kan man linux/unix och hårdvara så är ju saken inte direkt svår.

Men skrev även om vps. Eller så bör han om han inte kan något köpa managehosting. Men då kostar de ju även ganska mycket mer.

Danielos 2011-03-04 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20396067)
Men skrev även om vps.

vps kräver i princip lika mycket kunskap som en server, samt det är svårt och pilligt att får prestanda på magento på en vps, men det går naturligtvis.

Alex 2011-03-04 10:51

Känns som att problemet snarare ligger i mjukvaran 'Magento' än hos de flesta webbhotellen.

Danielos 2011-03-04 11:04

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20396070)
Känns som att problemet snarare ligger i mjukvaran 'Magento' än hos de flesta webbhotellen.

Självklart är det så, men jag tror man har programmerat Magento så gott man kunnat, samt det är enklare att hitta ett bra webbhotell för Magento än att börja försöka programmera något liknande som Magento själv ;)

ZynX 2011-03-04 11:18

Danielos:

Får man det förinstallerat med Directadmin eller Cpanel så kan man oftast fixa det ganska lätt själv. Man behöver inte vara expert bara ha intresse.

Danielos 2011-03-04 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20396077)
Danielos:

Får man det förinstallerat med Directadmin eller Cpanel så kan man oftast fixa det ganska lätt själv. Man behöver inte vara expert bara ha intresse.

Jo, visst är det så, men nu är trådrubriken "Webbhotell för webbshop" och inte "hur installerar man vps/server för webbshop". Därför är det naturligare att titta på vilka webbhotell som finns där Magento fungerar utmärkt

ZynX 2011-03-04 12:11

ok, För att återgå till tråden.

Så tror jag att många webbhotell tillåter detta om man bara frågar lite snällt och skruvar upp dom krav du behöver. Men så är de givetvis inte med alla.

Har mina siter på olika webbhotell / vpser och det är helt olika på support och generositet i överlag. Men magento är som sagt något speceillt och bör köras på egen server/vps för att den har så pass höga krav på ram i phpn.

Danielos 2011-03-04 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20396087)
Så tror jag att många webbhotell tillåter detta om man bara frågar lite snällt och skruvar upp dom krav du behöver. Men så är de givetvis inte med alla.

Visst är det så, men generellt sätt verkar ingen orka ta reda på vilka webbhotell som lämpar sig och inte och göra en liten lista. Utan man spekulerar mest utan konkreta exempel på hotell. Hittills har vi endast ett enda förslag, Oderland.se (testsida: http://magentotest.hemsida.eu/ ), där det verkar fungera rätt bra.

ZynX 2011-03-04 12:25

Jag har varit i kontakt med ett av mina.

Och där bromsade de på att man behövde en nyare php version en vad den kräver.
Tror just magento är lite knepigt. Kanske borde någon erbjuda en chrootvps, men förinstallerad magento till folket?

Jag ska av nyfikenhet testa lägga upp magento på ett av mina hotell. Återkommer!

ZynX 2011-03-04 12:54

Så nu har jag testat att lägga upp magento.

Resultatet finner ni här : http://magento.wireline.se/index.php/

Jag använder mig av indell webbhotell.

ZynX 2011-03-04 13:37

Det där var inge vidare snabb sida du.
Ser typ död ut för mig.

ZynX 2011-03-04 14:30

Binero då eller ? :O

tartareandesire 2011-03-04 14:48

Ifall en mjukvara inte fungerar hos majoriteten av webbhotellen så är det knappast en bra idé att köra denna såvida det inte är nödvändigt. De allra flesta byter webbhotell någon gång och då är det onödigt att begränsa sig. För 99% av alla fungerar en annan webbshoplösning precis lika bra så varför krångla med något tungt åbäke som Magento?

Danielos 2011-03-04 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20396106)
Vi kan väl kanske utöka det här ämnet med förslag på optimeringar också? Alternativt flytta det till "Serversidans teknologier"

Låter som ett utmärkt förslag, där skulle de webbhotell som är intresserade kunna presentera sin demo shop så vi kan jämföra?

oderland 2011-03-04 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20396088)
Visst är det så, men generellt sätt verkar ingen orka ta reda på vilka webbhotell som lämpar sig och inte och göra en liten lista. Utan man spekulerar mest utan konkreta exempel på hotell. Hittills har vi endast ett enda förslag, Oderland.se (testsida: http://magentotest.hemsida.eu/ ), där det verkar fungera rätt bra.

Hör har du bättre test David hos oss satt upp med innehåll: http://magtest.hemsida.eu/

Danielos 2011-03-05 11:43

Har satt upp en demo på http://magento.egensajt.se/
Det är en lastbalanserad plattform med centralt memcachesystem och PHP version är 5.3.4 och PHP minnet är 256Mb, vilket är ett standardkonto. Kommer lägga in demo produkter inom kort.

KristianE 2011-03-05 17:24

Då vet vi!

JensS 2011-03-05 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20396282)
Har satt upp en demo på http://magento.egensajt.se/
Det är en lastbalanserad plattform med centralt memcachesystem och PHP version är 5.3.4 och PHP minnet är 256Mb, vilket är ett standardkonto. Kommer lägga in demo produkter inom kort.

Ingen vidare reklam det där.
17 sekunder att ladda.
Oderlands tog ca 4 sekunder.
Mätte med Firefox Yslow

tartareandesire 2011-03-05 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20396333)
17 sekunder att ladda.
Mätte med Firefox Yslow

Hehe. Precis som IDG:s webbhotelltester så är de här exemplen emellertid tämligen värdelösa. Det enda som skulle ge någon användbar information är att testa ett antal slumpvis utvalda kundkonton under en längre tid.

Danielos 2011-03-05 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av JensS (Inlägg 20396333)
17 sekunder att ladda.
Mätte med Firefox Yslow

Idag är ingen bra idé att mäta, vi har precis installerat infiniband och vissa saker fungerar inte som tänkt. Vad får du för värden om du mäter igen nu?

Danielos 2011-03-05 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20396332)
Då vet vi!

Har du satt upp någon magento demo själv?

Jine 2011-03-05 18:36

http://magento.example.com.web01.jine.se
Uppsatt default installation, helt tom osv (helt värdelös jämförelse)

Apache2+mod_php+apache-mpm-itk ;)
Imo är den lika seg (~4sek som minst) som danielos's värstinguppsättning :)

Och nej, jag kör inte infiniband heller, snabba 15k SAS diskar dock.

Då kan vi sammanfatta det såhär: Att testa en tom webshop utan produkter är värdelöst.
Och att testa en webshop med produkter men utan besökare är lika värdelöst (pga cacheing i magento)

EDIT: pekade om domänen nyss, *.web01.jine.se dvs. Bör speglas lite här o där inom kort. 8.8.8.8 cachade den nån halvtimma sen, men den lär komma igång snart.

EDIT2:
root@web01:/# php -v
PHP 5.3.3-7 with Suhosin-Patch (cli) (built: Jan 5 2011 10:36:05)

Danielos 2011-03-05 18:51

Jine, ligger den där magenton på ett vanligt shared konto?
Det intressanta vore att lägga in demo varor på alla magento som alla har lagt upp och sedan försöka hitta ett stresstest verktyg?

Jine 2011-03-05 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20396340)
Jine, ligger den där magenton på ett vanligt shared konto?
Det intressanta vore att lägga in demo varor på alla magento som alla har lagt upp och sedan försöka hitta ett stresstest verktyg?

Japp, helt vanligt webbhotellskonto i min miljö.
Kundnummer 1103. La till en testdomän som inte är publik i kontot bara, och använde preview-adressen för att sätta upp sajten.
Servern är långt ifrån tom med, hostar ett par egna välbesökta sajter på den. Vet inte req/s mot servern dock.

Magentocommuntityn har väl nåt demo-data paket man kan dra in.
Apaches stresstest fungerar väl, "ab".

Får bli ett senare projekt för min del.

KristianE 2011-03-05 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20396337)
Har du satt upp någon magento demo själv?

Då vår core-business inte ligger på webhotell utan VPS:er så tog jag mig friheten att sätta upp
en tom Magento på en VPS motsvarande den som finns i min signatur.

32-bit Debian 5 med Apache 2.2.9, PHP 5.2.6-1, MySQL 5.0.51a.

Enkel och standard webserver-installation enligt denna site.

http://magentodemo.securehosting.se/

Danielos 2011-03-05 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20396350)
32-bit Debian 5 med Apache 2.2.9, PHP 5.2.6-1, MySQL 5.0.51a.

Ser bra ut, dock en liten off-topic fråga, varför kör ni 32-bitars på vps?

KristianE 2011-03-05 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20396352)
Ser bra ut, dock en liten off-topic fråga, varför kör ni 32-bitars på vps?

I XenServer stöds tyvärr bara Debian 32-bit i XenServer 5.6 som vi kör. Den senaste (5.6 Feature
Pack 1) stödjer 64-bit men kallas tyvärr Bug Pack 1 och en anledning.. Den lägger vi inte gärna
på efter allt strul folk fått.. Vi avvaktar nästa release.

CentOS, RHEL, SUSE, OpenSUSE, Oracle Enterprise Linux och de som Citrix anser vara "enterprise"
stöds i 64-bit.

EDIT:
En testinstallation i vår delade webbmiljö.
http://magentoweb.securehosting.se/

crazzy 2011-03-06 00:34

Har lagt upp en testinstallation hos Loopia på http://magento.johantestar.eu/
Visserligen utan några produkter osv, orkar jag så lägger jag väl in paketet med testdata.

ZynX 2011-03-07 13:12

Fördel med 32 bits linux är att de drar betydligt mindre minne.

Jine 2011-03-07 13:12

Gör det? Det hade jag ingen aning om faktiskt.

Sludent 2011-03-07 13:26

Visst, 64-bitars os drar mer minne, men i sammanhanget högst marginellt.

ZynX 2011-03-07 13:33

instämmer, Men till vps så skulle jag inte se någon nackdel med att köra 32 respektive 64.

Varken win or lose. i kärnan är de enda som är fördel med 64 bits os är om du har mera en 4 gb ram.

Annars får man oftast gå in i kärnan och ändra värdet till ett högre om man fortfarande kör 32bit.

Sludent 2011-03-07 13:49

Ska man ner och snåla på 128 MB så kan 32-bit vara en fördel, men varför krångla med så små mängder ens idag, även om det funkar så får man ju ändå lägga ner tid för att det ska rulla på optimalt.

KristianE 2011-03-07 21:15

Ett förtydligande till min post är att det bara är Debian som är begränsat till 32-bit i XenServer.
CentOS, RHEL, SUSE och de andra fungerar i både 32-bit och 64-bit.

zenda 2011-06-10 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20393967)
kör du Magento där?

Vad jag kan se så erbjuder dem inte hosting för Magento.

Jodå, vi har stöd för Magento :)

klein 2011-06-10 05:27

Skall du köra delad hostning med Magento , så skall du köra på ett webhotell som har låg beläggning per server. Binero , loppia, Oderland och mfl proppar maskinerna smockfulla med kunder, därav få man prestanda problem när man kör lite mer krävande PHP saker.

Köp en server för ca 10k och hyr hostning för 500:- / per U . Har du en butik redan som rullar, så är dessa kostnader en piss i havet, men du slipper strulet med delad hostning.

Citat:

Ursprungligen postat av btng (Inlägg 20393904)
Jag ska snart smälla upp en webbshop och undrar då vart jag ska ha den. Den är helt oetablerad så jag räknar inte med mycket trafik direkt. Har nu webhotell hos Binero men är ej nöjd då mina sidor ofta är slöa.

Finns det någon som har några tips på webbhotell som är blixtsnabba, har bra upptid? ÄR Oderland bra för detta ändamål?

Ska förresten använda en Magento-plattform ifall det spelar någon roll.

Anders Karlsson 2011-06-10 08:50

Citat:

Ursprungligen postat av btng (Inlägg 20393904)
Finns det någon som har några tips på webbhotell som är blixtsnabba, har bra upptid? ÄR Oderland bra för detta ändamål?

Vi har kört test mot Oderland och de får mycket bra prestanda resultat jämfört med andra hotell.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson