WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Uppdrag granskning om IKEA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046141)

tartareandesire 2011-01-28 12:52

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20390097)
Vet inte riktigt om jag håller med dig. Vår företagsbeskattning i Sverige är väsentligt mycket högre än i många andra länder i Europa, ja, i världen. Vad jag vet är det dyrast att driva företag i Sverige av alla nordiska länder...

Nu är det ju som sagt inte frågan om att man smitit från skatter. Man har följt alla regler vad jag förstått, så att jämföra med att våldta utan att åka fast är ju... sjukt.

Dessutom har ju IKEA betalat miljarder och åter miljarder i skatt, det diskussionen gällde var ju några hundra miljoner totalt. Pengar som man helt lagligt sluppit betala skatt för.

Så bara jag betalar skatt för majoriteten av mina intäkter så är det okej att jag gömmer undan resten menar du? Eller gäller det bara de allra rikaste?

kalasboll 2011-01-28 13:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390098)
Så bara jag betalar skatt för majoriteten av mina intäkter så är det okej att jag gömmer undan resten menar du? Eller gäller det bara de allra rikaste?

De har väl betalat den skatt de är skyldiga att betala?

tartareandesire 2011-01-28 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20390099)
De har väl betalat den skatt de är skyldiga att betala?

Det får man väl anta, men det har inget med saken att göra. Talade inte om gällande lagar nu utan om rätt eller fel.

Wojt 2011-01-28 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390100)
Det får man väl anta, men det har inget med saken att göra. Talade inte om gällande lagar nu utan om rätt eller fel.

Det är väl rätt att betala in det som man skall och behålla resten?
.

tartareandesire 2011-01-28 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20390109)
Det är väl rätt att betala in det som man skall och behålla resten?
.

Mobbning och otrohet är normalt sett inte heller olagligt. Är det per automatik rätt då? Det mesta som sagts i den här tråden har ingenting med vad som är lagligt eller inte att göra.

SEAPelle 2011-01-28 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20390100)

Att följa lagar och regler är rätt, det är exakt vad IEKA gjort.
Att nämna mobbning och otrohet är ju något som har med moral att göra. finns mängder av beklanta som lever i sexuellt öppna förhållande där finns inte otrohet så som du anser det.
Nu är du inne och pratar om personliga åsikter.
Ikea har följt gällande lagar coh regler, alltså gjort rätt.

coredev 2011-01-28 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20390097)
Vet inte riktigt om jag håller med dig. Vår företagsbeskattning i Sverige är väsentligt mycket högre än i många andra länder i Europa, ja, i världen. Vad jag vet är det dyrast att driva företag i Sverige av alla nordiska länder....

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_of_Europe
Norge: 28%
Sverige: 26,3%
Finland: 26%
Danmark: 25%

Man skall inte lita på propaganda från Timbro och Svenskt Näringsliv.

Spindel 2011-01-28 14:59

Äsch, alla stora företag skatteplanerar ju. Google använder ju sig av Irland för att slippa svensk skatt och jag tror de flesta på WN är glada över att få lite "extra" tack vare detta.

Finns en enkel lösning om man vill lösa "problemet". Sänk skatterna i Sverige så att de motsvarar t.ex. Irland. Då hade vi uppenbarligen fått större skatteintäkter i Sverige trots lägre skattetryck. Lafferkurvan beskriver detta fenomen om någon vill veta mer. Googla på det så blir Irland glada.

razor 2011-01-28 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20390132)
Äsch, alla stora företag skatteplanerar ju. Google använder ju sig av Irland för att slippa svensk skatt och jag tror de flesta på WN är glada över att få lite "extra" tack vare detta.

Finns en enkel lösning om man vill lösa "problemet". Sänk skatterna i Sverige så att de motsvarar t.ex. Irland. Då hade vi uppenbarligen fått större skatteintäkter i Sverige trots lägre skattetryck. Lafferkurvan beskriver detta fenomen om någon vill veta mer. Googla på det så blir Irland glada.

Nu går det ju dåligt för Irlands ekonomi också så skatterna kanske borde höjas där också

Spindel 2011-01-28 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av razor (Inlägg 20390133)
Nu går det ju dåligt för Irlands ekonomi också så skatterna kanske borde höjas där också

Vad skulle höjda skatter hjälpa? Att Google mfl. flyttar sitt kapital någon annanstans? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som gick snett i Irland, men om jag inte minns fel var det samma visa som i t.ex. USA: Man lånade ut massa pengar till folk, som skaffade hus och sedan visade det sig att ingen hade råd att betala dessa lån. Så nu står man med tomma hus som är helt värdelösa för bankerna.

Hur höjd skatt skulle lösa detta problem får du gärna förklara.

coredev 2011-01-28 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20390116)

Man brukar prata om lagstiftarens andemening och lagstiftarnas syften. Jag har svårt att tro att lagstiftarna menade att det är helt ok för riktigt stora bolag att lura staten på pengar och på så sätt hindra småföretagare att konkurrera på lika villkor.

Spindel 2011-01-28 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20390140)
Man brukar prata om lagstiftarens andemening och lagstiftarnas syften. Jag har svårt att tro att lagstiftarna menade att det är helt ok för riktigt stora bolag att lura staten på pengar och på så sätt hindra småföretagare att konkurrera på lika villkor.

Uppenbarligen är det ju okej, annars hade ju åtgärder vidtagits. Om lagen är felaktigt utformad får man ju göra om den. Något sådant har ju inte heller skett.

razor 2011-01-28 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20390138)
Vad skulle höjda skatter hjälpa? Att Google mfl. flyttar sitt kapital någon annanstans? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som gick snett i Irland, men om jag inte minns fel var det samma visa som i t.ex. USA: Man lånade ut massa pengar till folk, som skaffade hus och sedan visade det sig att ingen hade råd att betala dessa lån. Så nu står man med tomma hus som är helt värdelösa för bankerna.

Nje har inte någon koll på det faktiskt. Men vissa länder har ju oförskämt låg skatt på vissa punkter känns det som så förhastade mig väl lite.

Men länder som nästan kraschar har jag erfarenhet av då jag höll till på Island när det dök. Det var inte någon höjdare att se hur ens pengar krympte för var dag som gick. Som tur var gick inte min bank omkull men det var en jäkla väntan på att få ut de få slantar som fanns kvar ur landet :eek: Inte för det har något med tråden att göra, kom bara att tänka påt :D

coredev 2011-01-28 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20390138)

Irland har flera problem. En bostadsbubbla är ett problem, ett massivt budgetunderskott är ett annat problem. På budgetunderskott finns bara två lösningar; antingen att antingen höja skatterna eller att sänka utgifterna. Så visst skulle det hjälpa Irland att höja skatterna, men det skulle för den sakens skull inte lösa deras problem med bostadsbubblan. Däremot är det inte omöjligt att bostadsbubblan faktiskt är orsakad av en överhettad ekonomi på grund av ständiga skattesänkningar.

Du är inne på att bolag skulle fly till ett annat lågskatteland om Irland skulle höja sin bolagsskatt. Det är bara delvis sant. De enda företag som skulle flytta är de riktigt stora bolagen och dessa skatteplanerar redan så mycket att det skulle troligtvis inte påverka landets skatteinkomster nämnvärt.

coredev 2011-01-28 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20390144)
Uppenbarligen är det ju okej, annars hade ju åtgärder vidtagits. Om lagen är felaktigt utformad får man ju göra om den. Något sådant har ju inte heller skett.

Vad jag ville leda i bevis var att det faktiskt kan vara etiskt förkastligt om en juridisk eller fysisk person inte följer lagens andemening och syfte. Syftet är att bolagens vinster skall beskattas, om det syftet inte uppfylls bör det ju vara just ett etiskt brott och inte ett reellt, right?

coredev 2011-01-28 15:36

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20390067)
Ja, du har rätt i sak, men skall vi räkna på omfattningen av det? Ikea har alltså betalat in 6 miljarder i skatt under de senaste 10 åren och nu undanhåller 100 miljoner i skatt per år. Dom borde alltså ha betalt in 7 miljarder under denna 10 årsperiod. Dom har undanhållt 1/7 vilket med enkel matematik motsvarar 14,28%.
En normallön i Sverige mellan åren 2005-2008 är 221 tkr (Källa SCB) vilket ger en månadslön på 18 400 kr, varav man då skall betala 4 353 kronor i skatt (Gick på tabell 33 från år 2009 som kan anses som någorlunda median under perioden)
Det ger en årlig skatt på 52 236 och tar vi då in IKEAS fördelning så skall en privatperson skattesmita 7 459 kronor per år. Notera att denna smitning skall göras på ett lagligt sätt, exempelvis genom att kanske "lyxrenovera" för 15 000 i hemmet och utnyttja ROT.

Intressant frågeställning. Vilken tillförlitlig källa kommer dessa siffror ifrån? Gissar lite att du blandar ihop äpplen och päron. Jag kan tänka mig att de 6 miljarderna är moms och att de 100 miljonerna per år är bolagsskatt. Hade Ikea kunnat slippa ifrån momsen hade de säkert gjort det också.

Jag förstår inte heller vart du vill komma med ditt resonemang... Borde jag tycka att 5000 i skattefusk per förvärvsarbetande svensk är lite? Naturligtvis är det inte bra om alla människor smiter ifrån skatten, Grekland är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå när skattemoralen är låg. Då är det ju bra mycket bättre att alla håller sig till reglerna och att man sänker skatten för alla.

SEAPelle 2011-01-28 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20390140)
Jag har svårt att tro att lagstiftarna menade att det är helt ok för riktigt stora bolag att lura staten på pengar

Är övertygad om att lagstiftarna inte anser bolagen lura staten på pengar, ganska allvarlig anklagelse du kommer med där.
Det du menar är att man har olika TOLKNING av lagen, det är däremot en helt annan sak och är anledningen till en stor affärsverksamhet, nämligen advokatbyråer.
Låt oss utelämna den diskussionen då jag inte är utbildad advokat eller ens jur kand.

SEAPelle 2011-01-28 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20390152)
Vilken tillförlitlig källa kommer dessa siffror ifrån? Gissar lite att du blandar ihop äpplen och päron. Jag kan tänka mig att de 6 miljarderna är moms och att de 100 miljonerna per år är bolagsskatt. Hade Ikea kunnat slippa ifrån momsen hade de säkert gjort det också.

Står i både IKEAS egna uttalande och i UG, så det får vi väl anse som trovärdiga källor om vi nu skall diskutera ämnet?

skatt som skatt oavsett om det är moms, arbetsgivaravgifter eller bolagskatt.
Att säga man undanhållit 100 miljoner i bolagsskatt stämmer ju inte då dom i annat fall haft andra kostnader för licensen och man får periodisera och avskriva så hela summan blir inte bolagsskatt.

Att vilja slippa momsen vill nog alla Svenskar, privatpersoner som företag, ignet konstigt i det...

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20390152)
Jag förstår inte heller vart du vill komma med ditt resonemang... Borde jag tycka att 5000 i skattefusk per förvärvsarbetande svensk är lite? Naturligtvis är det inte bra om alla människor smiter ifrån skatten, Grekland är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå när skattemoralen är låg. Då är det ju bra mycket bättre att alla håller sig till reglerna och att man sänker skatten för alla.

Men du missar ju hela poängen för att du bara ser din egen sida. Jag skrev att man kunde SLIPPA (inte SMITA) skatten genom exempelvis renovera hemma och utnyttja ROT, något merparten av Svenska inkomsttagare i egen villa gör idagsläget. För klart högre belopp än 5 000 per år.
Skall vi inkludera den extremsolidariska empatin med exakt lika för alla så äör ju ROT lika fel det, då inte alla har råd med egen villa eller ens renovera det för stora pengar.
Men likväl är det LAGLIGT precis som det IEKA gjort är lagligt.
Så för att fortsätta diskussionen, plocka gärna fram vilken lagtext och paragraf du menar Ikea brutit mot?
Kan du inte ta fram det så får du väl erkänna att dom följer de regler vi har???

SEAPelle 2011-01-28 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av coredev (Inlägg 20390120)
Man skall inte lita på propaganda från Timbro och Svenskt Näringsliv.

Du har HELT rätt i att man inte skall lita på propaganda, samtidigt skall man lika lite lita på Wikipedia som vem som helst kan ändra, även om det i just detta fallet var rätt uppgifter.

Man kan nog lita lika mycket på Wikipedia som på Svenskt Näringsliv om man summerar alla fel. men det är enbart en ren gissning, helt utan substans.

Bjorne 2011-01-28 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20390166)
Är övertygad om att lagstiftarna inte anser bolagen lura staten på pengar, ganska allvarlig anklagelse du kommer med där.
Det du menar är att man har olika TOLKNING av lagen, det är däremot en helt annan sak och är anledningen till en stor affärsverksamhet, nämligen advokatbyråer.
Låt oss utelämna den diskussionen då jag inte är utbildad advokat eller ens jur kand.

Jag är lagstiftare och jag tycker bolagen lurar staten på pengar. Så sluta göra dumma uttalanden då du inte har någon juridisk utbildning.

simals 2011-01-28 18:00

Jag tycker inte det värsta är att Ingvar Kamprad inte betalar skatt i Sverige utan att han i intervju på intervju målat upp sig själv som något jävla offer som blivit bestulen på hela sin förmögenhet och livsverk av den stora stygga styrelsen i Nederländerna som han absolut inte har någon som helst kontroll över. Nästan lite psykopatvarning på honom...

SEAPelle 2011-01-28 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20390171)
Så sluta göra dumma uttalanden då du inte har någon juridisk utbildning.

Oj, förlåt,. visste inte att man var tvungen att ha juridisk utbildning för att skriva här. Trodde det räckte att man jobbade inom IT med webben...

Xamda 2011-01-29 01:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20390171)
Jag är lagstiftare och jag tycker bolagen lurar staten på pengar. Så sluta göra dumma uttalanden då du inte har någon juridisk utbildning.

Fantastiskt, varför har du inte sett till att stifta lagar som stoppar detta då? Kanske för att så väldigt få juridiskt utbildade tycker att det är att luras...?

Vad du som enskild "lagstiftare" tycker spelar faktiskt inte så stor roll, lagarna är stiftade som de är just nu, baserade på myndigheters förberedande arbete och våra folkvaldas beslut. Dessa lagar förefaller ju dessutom IKEA följa.

Vad har du för utbildning, om vi nu skall snacka utbildning, som ger dig rätt att trycka ned någon för dennes åsikter?

DistansData 2011-01-30 21:15

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20390175)
Jag tycker inte det värsta är att Ingvar Kamprad inte betalar skatt i Sverige utan att han i intervju på intervju målat upp sig själv som något jävla offer som blivit bestulen på hela sin förmögenhet och livsverk av den stora stygga styrelsen i Nederländerna som han absolut inte har någon som helst kontroll över. Nästan lite psykopatvarning på honom...

Det där var väl ändå inte sant, Kamprad har väl aldrig påstått att han har blivit avlurad något utan han har ju alltid varit ärligt med att han har lagt in allt i en stiftelse.

Sen att några har fått för sig att han inte skulle ha kontrollen över stiftelsen får stå för dom, likaså att om det finns någpn som på fullt allvar har trott att han inte är väldigt rik så är det deras problem.

Gubben försvann från sverige för 30 år sen eller något men ändå finns det dom som tycker att han ska skatta i sverige, det tyder på avundsjuka bara.

IKEA betalar 600 miljoner i bolagsskatt per år i sverige som dom ska och jag förstår inte varför dom skulle betala mer än andra bolag.

tartareandesire 2011-01-30 21:24

Citat:

Ursprungligen postat av SEAPelle (Inlägg 20390116)
Att nämna mobbning och otrohet är ju något som har med moral att göra. finns mängder av beklanta som lever i sexuellt öppna förhållande där finns inte otrohet så som du anser det.
Nu är du inne och pratar om personliga åsikter.
Ikea har följt gällande lagar coh regler, alltså gjort rätt.

Nu är du inte riktigt med. Diskussionen gällde rätt eller fel (alltså moral / etik) och inte lagligt eller olagligt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson