![]() |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
. |
Citat:
|
Citat:
Att nämna mobbning och otrohet är ju något som har med moral att göra. finns mängder av beklanta som lever i sexuellt öppna förhållande där finns inte otrohet så som du anser det. Nu är du inne och pratar om personliga åsikter. Ikea har följt gällande lagar coh regler, alltså gjort rätt. |
Citat:
Norge: 28% Sverige: 26,3% Finland: 26% Danmark: 25% Man skall inte lita på propaganda från Timbro och Svenskt Näringsliv. |
Äsch, alla stora företag skatteplanerar ju. Google använder ju sig av Irland för att slippa svensk skatt och jag tror de flesta på WN är glada över att få lite "extra" tack vare detta.
Finns en enkel lösning om man vill lösa "problemet". Sänk skatterna i Sverige så att de motsvarar t.ex. Irland. Då hade vi uppenbarligen fått större skatteintäkter i Sverige trots lägre skattetryck. Lafferkurvan beskriver detta fenomen om någon vill veta mer. Googla på det så blir Irland glada. |
Citat:
|
Citat:
Hur höjd skatt skulle lösa detta problem får du gärna förklara. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men länder som nästan kraschar har jag erfarenhet av då jag höll till på Island när det dök. Det var inte någon höjdare att se hur ens pengar krympte för var dag som gick. Som tur var gick inte min bank omkull men det var en jäkla väntan på att få ut de få slantar som fanns kvar ur landet :eek: Inte för det har något med tråden att göra, kom bara att tänka påt :D |
Citat:
Du är inne på att bolag skulle fly till ett annat lågskatteland om Irland skulle höja sin bolagsskatt. Det är bara delvis sant. De enda företag som skulle flytta är de riktigt stora bolagen och dessa skatteplanerar redan så mycket att det skulle troligtvis inte påverka landets skatteinkomster nämnvärt. |
Citat:
|
Citat:
Jag förstår inte heller vart du vill komma med ditt resonemang... Borde jag tycka att 5000 i skattefusk per förvärvsarbetande svensk är lite? Naturligtvis är det inte bra om alla människor smiter ifrån skatten, Grekland är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå när skattemoralen är låg. Då är det ju bra mycket bättre att alla håller sig till reglerna och att man sänker skatten för alla. |
Citat:
Det du menar är att man har olika TOLKNING av lagen, det är däremot en helt annan sak och är anledningen till en stor affärsverksamhet, nämligen advokatbyråer. Låt oss utelämna den diskussionen då jag inte är utbildad advokat eller ens jur kand. |
Citat:
skatt som skatt oavsett om det är moms, arbetsgivaravgifter eller bolagskatt. Att säga man undanhållit 100 miljoner i bolagsskatt stämmer ju inte då dom i annat fall haft andra kostnader för licensen och man får periodisera och avskriva så hela summan blir inte bolagsskatt. Att vilja slippa momsen vill nog alla Svenskar, privatpersoner som företag, ignet konstigt i det... Citat:
Skall vi inkludera den extremsolidariska empatin med exakt lika för alla så äör ju ROT lika fel det, då inte alla har råd med egen villa eller ens renovera det för stora pengar. Men likväl är det LAGLIGT precis som det IEKA gjort är lagligt. Så för att fortsätta diskussionen, plocka gärna fram vilken lagtext och paragraf du menar Ikea brutit mot? Kan du inte ta fram det så får du väl erkänna att dom följer de regler vi har??? |
Citat:
Man kan nog lita lika mycket på Wikipedia som på Svenskt Näringsliv om man summerar alla fel. men det är enbart en ren gissning, helt utan substans. |
Citat:
|
Jag tycker inte det värsta är att Ingvar Kamprad inte betalar skatt i Sverige utan att han i intervju på intervju målat upp sig själv som något jävla offer som blivit bestulen på hela sin förmögenhet och livsverk av den stora stygga styrelsen i Nederländerna som han absolut inte har någon som helst kontroll över. Nästan lite psykopatvarning på honom...
|
Citat:
|
Citat:
Vad du som enskild "lagstiftare" tycker spelar faktiskt inte så stor roll, lagarna är stiftade som de är just nu, baserade på myndigheters förberedande arbete och våra folkvaldas beslut. Dessa lagar förefaller ju dessutom IKEA följa. Vad har du för utbildning, om vi nu skall snacka utbildning, som ger dig rätt att trycka ned någon för dennes åsikter? |
Citat:
Sen att några har fått för sig att han inte skulle ha kontrollen över stiftelsen får stå för dom, likaså att om det finns någpn som på fullt allvar har trott att han inte är väldigt rik så är det deras problem. Gubben försvann från sverige för 30 år sen eller något men ändå finns det dom som tycker att han ska skatta i sverige, det tyder på avundsjuka bara. IKEA betalar 600 miljoner i bolagsskatt per år i sverige som dom ska och jag förstår inte varför dom skulle betala mer än andra bolag. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson