WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Dagen då terrorismen kom till Sverige (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045322)

Spindel 2010-12-12 22:03

Al-Qaida i Irak som har utfört massa terrorattentat i Irak måste väl ändå anses som inhemsk terrorism? Även om Al-Qaida finns lite var som helst så innebär det inte att allt de gör klassas som internationell terrorism... Är trots allt olika divisioner som inte har så mycket med varandra att göra.

7AAA7 2010-12-12 22:11

Jag hoppas inte att ni eller folk går runt och är rädda nu, ser detta som en instabil människa.

Går inte runt med rädsla hela dagarna, denna rädsla gynnar vissa...

tartareandesire 2010-12-12 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20382761)
De jag hade i åtanke gällande min fundering är de som riktar sig mot den sk. västvärlden och de min vän drabbar inte muslimer i första hand.

Nope, men om västvärlden nu ska vara så civiliserad så lär något sådant aldrig ske. Förstår inte alls vad vi försöker komma fram till där :) Hur som helst, med ett sådant resonemang så kan lika gärna tredje världskriget braka loss när som helst utav helt andra anledningar. Tror personligen att Kina är ett betydligt större hot mot världsfreden än vad internationella terrorister är även om de givetvis också kan få för sig att försöka spela ut stormakter mot varandra om det skulle gynna deras syften.

tartareandesire 2010-12-12 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20382765)
Al-Qaida i Irak som har utfört massa terrorattentat i Irak måste väl ändå anses som inhemsk terrorism? Även om Al-Qaida finns lite var som helst så innebär det inte att allt de gör klassas som internationell terrorism... Är trots allt olika divisioner som inte har så mycket med varandra att göra.

Som jag sa så är det oftast utländska självmordsbombare som har stått för dåden i Irak. Kriminella brukar undvika att gå på sina egna och det är givetvis alltid lättare att få självmordsbombare att angripa ett annat land än sitt eget.

Citat:

Ursprungligen postat av 7AAA7 (Inlägg 20382769)
Jag hoppas inte att ni eller folk går runt och är rädda nu, ser detta som en instabil människa.

Går inte runt med rädsla hela dagarna, denna rädsla gynnar vissa...

Håller med dig till 100%. Försiktig och uppmärksam skadar ju kanske inte att vara men att gå runt och vara rädd har man ingen större nytta av. Det är ju dessutom fullt möjligt att denna person agerat helt på egen hand precis som personer som stått för skolskjutningar här och där. Det kan mycket väl bottna i liknande mentala åkommor oavsett om man senare i livet hittar någon form av förevändning för att ha ihjäl människor. Jag ser det som en ganska primitiv operation även om Magnus Ranstorp inte verkar vara av samma uppfattning av någon anledning. Risken finns ändå att han inspirerar några andra till att göra samma sak vilket är betydligt värre.

pelmered 2010-12-12 22:25

Väldigt tråkigt att sånt här händer.
Det blir det verkligen ny bränsle på elden för främlingsfientligheten i Sverige.
Jag tycker framförallt synd om alla muslimer och invandrare som sköter sig bra här i Sverige nu när de får ännu sämre rykte.

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20382706)
Påstår du att Sverige skulle vara i Afghanistan och 'mörda'? Då har du nog missuppfattat hela Sveriges fredsoperation där nere.

En fredsoperation gör man inte göra med vapen i händerna.
Sverige har ett stridande förband i Afghanistan, inget annat.

Spindel 2010-12-12 22:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382771)
Som jag sa så är det oftast utländska självmordsbombare som har stått för dåden i Irak. Kriminella brukar undvika att gå på sina egna och det är givetvis alltid lättare att få självmordsbombare att angripa ett annat land än sitt eget.

Okej, du går rent efter nationalitet och inte att terrorismen är inhemsk inom Irak (dvs Al-Qaida Iraq verkar i Irak).

Kollade ändå upp ditt påstående och du hade rätt för något år sedan men nu är det mer och mer irakier som står för självmordsbombningarna:
http://www.reuters.com/article/idUSLI176502

tartareandesire 2010-12-12 22:35

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20382774)
Okej, du går rent efter nationalitet och inte att terrorismen är inhemsk inom Irak (dvs Al-Qaida Iraq verkar i Irak).

Kollade ändå upp ditt påstående och du hade rätt för något år sedan men nu är det mer och mer irakier som står för självmordsbombningarna:
http://www.reuters.com/article/idUSLI176502

Nja, går väl lika mycket efter vilken organisation som står bakom. Även om det är någon gruppering i Irak som tar på sig ett dåd så kan de vara finansierade utifrån, rekrytera från andra länder osv. Eftersom de ser sig som en del av en större skara heliga krigare så tycker jag nog man får kalla det för internationell terrorism ändå.

Okej, visste inte att vi bara räknade det senaste året :) Det varierar nog en hel del med tiden beroende på vilka som finansierar och planerar samt var det för tillfället är lättast att rekrytera. Tidigare har man ofta valt sårbara och frustrerade människor i flyktinglägren och då varierar nationaliteterna en hel del. Det hör ju liksom till sakens natur att man får slut på folk.

Eftersom inga uppgifter om terrordådet framkommit på förhand så får man väl ändå utgå från att denna självmordsbombare agerat på egen hand. Annars har väl inte övervakningen fungerat på önskvärt sätt. Det är väldigt viktigt att vi behåller möjligheten att övervaka telefoni och digital kommunikation även i framtiden.

hubbert 2010-12-12 22:51

Enligt Amerikanska myndigheter så dödades ungefär 16.000 personer i terrorattacker under 2008. Av dessa var 19 amerikaner. Och så värst mycket mer västerlänningar drabbas inte heller under det året.
http://www.america.gov/st/.../2009/....0.6059229.html
Attentat för övrigt som drabbar västlänningar är mycket fåtaliga totalt sätt. Efter den 11 september, London 2005, 56 döda och Madrid 2004, 191 döda, är det inte mycket som drabbat västerlänningar.

Men naturligtvis finns det en agenda hos en del att försöka utpeka muslimer som terrorister och ett stort hot mot oss i väst. Det gör det lättare att visa handlingskraft genom nya övervakningslagar eller för den delen driva en politisk linje om invandrare i största allmänhet. Motiven att hetsa mot islam är lite olika.

7AAA7 2010-12-12 23:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382771)

Håller med dig till 100%. Försiktig och uppmärksam skadar ju kanske inte att vara men att gå runt och vara rädd har man ingen större nytta av. Det är ju dessutom fullt möjligt att denna person agerat helt på egen hand precis som personer som stått för skolskjutningar här och där. Det kan mycket väl bottna i liknande mentala åkommor oavsett om man senare i livet hittar någon form av förevändning för att ha ihjäl människor. Jag ser det som en ganska primitiv operation även om Magnus Ranstorp inte verkar vara av samma uppfattning av någon anledning. Risken finns ändå att han inspirerar några andra till att göra samma sak vilket är betydligt värre.

Precis!, orkade inte skriva så mycket(lat idag), men håller med dig!
:)

tartareandesire 2010-12-12 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20382787)
Enligt Amerikanska myndigheter så dödades ungefär 16.000 personer i terrorattacker under 2008. Av dessa var 19 amerikaner. Och så värst mycket mer västerlänningar drabbas inte heller under det året.
http://www.america.gov/st/.../2009/....0.6059229.html
Attentat för övrigt som drabbar västlänningar är mycket fåtaliga totalt sätt. Efter den 11 september, London 2005, 56 döda och Madrid 2004, 191 döda, är det inte mycket som drabbat västerlänningar.

Men naturligtvis finns det en agenda hos en del att försöka utpeka muslimer som terrorister och ett stort hot mot oss i väst. Det gör det lättare att visa handlingskraft genom nya övervakningslagar eller för den delen driva en politisk linje om invandrare i största allmänhet. Motiven att hetsa mot islam är lite olika.

Nu tycker jag iofs att ökad övervakning är vårt bästa vapen mot denna typ av brott så där håller jag absolut inte med dig men i övrigt håller jag med dig. Däremot ser man med all önskvärd tydlighet nu att Sverigedemokraterna verkligen är ett anti-muslimskt parti. Så här skrev riksdagsmannen Kent Ekeroth:

Citat:

I vanlig ordning kommer Dilsa Demirbag Sten och babblar om att ”vi ska inte skuldbelägga en hel grupp” bla bla bla. Varför inte? Islam som ideologi ger upphov till denna sorts beteende och dessa åsikter är utspridda i den muslimska världen
Är det något som inte gynnar Sverige nu så är det ökade motsättningar mellan muslimer och icke-muslimer men SD vill uppenbarligen ha ett fullskaligt krig på alla fronter om de får bestämma, åtminstone är det i den riktningen de verkar och de passar givetvis också på att hoppa på Reinfeldt för att han är försiktig och baserar sina uttalanden på fakta, något som är dem helt främmande.

hubbert 2010-12-12 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382794)
Nu tycker jag iofs att ökad övervakning är vårt bästa vapen mot denna typ av brott så där håller jag absolut inte med dig men i övrigt håller jag med dig.

Så med andra ord är du förespråkare för: FRA-lagen, Datalagringsdirektivet och SWIFT-systemet samt då en hel del andra övervakningslagar?

Och det då för en marginell företeelse som med stor sannolikhet inte hade varit något reellt hot för oss om vi inte suttit som knähundar till USA.
Tack vare Wikileaks så ser vi nu hur företrädare för dels Alliansen och dels Socialdemokraterna verkar ha stått på kö för att bedyra sin lojalitet till USA och dess krigföring.

tartareandesire 2010-12-13 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20382798)
Så med andra ord är du förespråkare för: FRA-lagen, Datalagringsdirektivet och SWIFT-systemet samt då en hel del andra övervakningslagar?

Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för de vänsteranhängare som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.

pelmered 2010-12-13 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382794)
Nu tycker jag iofs att ökad övervakning är vårt bästa vapen mot denna typ av brott så där håller jag absolut inte med dig men i övrigt håller jag med dig.

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Det är aldrig värt att montera ner alla de demokratiska värdena bara för att få tag på brottslingar. Jag vill inte leva i ett land där jag övervakas utan att det finns någon brottsmisstanke.
Det finns ju heller inga bevis på att övervakning skulle hjälpa till att lösa speciellt många brott. Det är ytterst få fall som godtycklig övervakning har resulterat i att brott löses upp. I affärer, banker och andra utsatta miljöer kan såklart få ha det för att öka säkerheten för det som jobbar där, men det är inte okej när det sker godtyckligt på allmänna platser i hela landet och varje gång du använder någon teknik för att kommunicera.

tartareandesire 2010-12-13 00:09

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20382806)
Det är aldrig värt att montera ner alla de demokratiska värdena bara för att få tag på brottslingar. Jag vill inte leva i ett land där jag övervakas utan att det finns någon brottsmisstanke.

Där har vi helt olika uppfattningar. Mig spelar det ingen som helst roll att jag övervakas. Fartkameror på vägarna är ju ett absolut måste eftersom människor inte sköter sig annars. Polisen har bara möjlighet att övervaka en mycket liten del av det mycket omfattande vägnätet i vårt glesbefolkade land och det är åtskilliga som regelmässigt kör för fort vilket kostar liv. För att kunna spåra brottslingar på nätet (bedrägerier, trafficking, trafikattacker, spridning av upphovsrättsskyddat material etc.) krävs det också utökade övervakningsmöjligheter, bättre lagstiftning och teknisk kompetens hos rättsväsendet och inte minst internationella samarbeten.

hubbert 2010-12-13 00:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382805)
Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för vänstermänniskor som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.

Fartkamerorna, de ja. Det finns ett förslag att de skall registrera alla bilar som passar oavsett hastighet och sedan mäter man vid nästa fartkamera några mil bort och skickar ut böter om tiden mellan registreringarna visar att det har körts för fort.

Då verkar vänstermänniskor enligt din beskrivning ha vissa likheter med piratpartister, en del liberaler, några miljöpartister, en skopa socialdemokrater, några moderater utanför riksdagen (de som fanns inne tystades) och andra som motsatte sig ett övervakningssamhälle.
Med andra ord en rätt så bred blandning av folk med olika grundpolitiska åsikter.

Edit:
Skulle du kunna ha vänligheten tartareandesire att inte gå in efteråt och ändra dina inlägg efter du har publicerat dem. Blir lite märkligt att svara på något när du ändrar dig hela tiden.

tartareandesire 2010-12-13 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20382810)
Fartkamerorna, de ja. Det finns ett förslag att de skall registrera alla bilar som passar oavsett hastighet och sedan mäter man vid nästa fartkamera några mil bort och skickar ut böter om tiden mellan registreringarna visar att det har körts för fort.

Då verkar vänstermänniskor enligt din beskrivning ha vissa likheter med piratpartister, en del liberaler, några miljöpartister, en skopa socialdemokrater, några moderater utanför riksdagen (de som fanns inne tystades) och andra som motsatte sig ett övervakningssamhälle.
Med andra ord en rätt så bred blandning av folk med olika grundpolitiska åsikter.

Edit:
Skulle du kunna ha vänligheten tartareandesire att inte gå in efteråt och ändra dina inlägg efter du har publicerat dem. Blir lite märkligt att svara på något när du ändrar dig hela tiden.

Javisst, men det finns överlag ett betydligt starkare motstånd på vänstersidan. Jag ser ingen som helst anledning till varför man inte ska skydda medborgarna så gott det går när tekniken finns. Övervakning kan inte bara förebygga brott och peka ut en skyldig utan kan likväl användas för att avföra individer från listan på misstänkta. Jag tycker inte det skulle skada om svenskar blev lite mer öppna, då är inte övervakning lika skrämmande längre, åtminstone inte så länge man håller sig inom lagens ramar.

Ang. redigering: Jag skriver oftast snabbt eftersom jag gör andra saker samtidigt och ibland blir det lite för aggressiva formuleringar, syftningsfel etc. som behöver rättas till. Det är extremt sällan jag ändrar något som förändrar innebörden.

pelmered 2010-12-13 00:56

Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.

tartareandesire 2010-12-13 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20382818)
Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.

Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.

kalasboll 2010-12-13 17:33

Varför skulle den oroväckande utvecklingen hindras bara för att staten har samma möjligheter? Eller menar du att staten skulle vara de enda med möjligheten till denna typ av datainsamling?

pelmered 2010-12-13 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382843)
Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.

Fast när det gäller privata företag har du alltid valet att välja ett annat företag som kan ge dig en likande tjänst. Om företagen skiter i det så kommer det komma ett nytt företag som ger en likande tjänst fast utan att samla in massa information. Så länge det finns en hälsosam konkurrens på marknaden så kommer det troligen finnas företag som tar hänsyn till detta och därmed har du möjligheten att välja.
Om staten gör detta har du inte samma möjlighet att välja bort det.

Alto 2010-12-13 18:50

Problemet är att de finns väldigt många andra... som kan komma att bli "radikala islamister"..

Kan de få en snubbe agera så har vi dessvärre mängder till som väntar på sin tur att komma till paradiset..Nu menar jag inte alla kan tänkas agera så men att det definitivt finns personer i samma anda som honom..

Anders Larsson 2010-12-13 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av Alto (Inlägg 20382960)
Problemet är att de finns väldigt många andra... som kan komma att bli "radikala islamister"..

Kan de få en snubbe agera så har vi dessvärre mängder till som väntar på sin tur att komma till paradiset..Nu menar jag inte alla kan tänkas agera så men att det definitivt finns personer i samma anda som honom..

Trots att det potentiellt är så många som står i kö, har det bara inträffat 3 terrorattacker med Islamistisk koppling inom EU 2007-2009.

Enligt statistiken bör du vara räddare för separatistgrupper, därefter vänstergrupper, odefinierade (som möjligen kan innehålla nån med islamistik koppling) och högergrupper. Minst sannolikt är just Islamistisk koppling med 0.2% av terrorattentat.

http://www.makthavare.se/2010/12/13/...-eu-terrorism/

Med reservation för att man kan tolka statistik för att uppnå vissa resultat, men alla här är ju vettiga människor som tänker källkritiskt, och hela rapporten finns länkad från Makthavare.

kw_wasabi 2010-12-17 04:10

Citat:

Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för de vänsteranhängare som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.

Usch, fartkameror! :)

Jag måste införskaffa den där rånarluvan till kamerabevakade vägar snart. För varje problem finns en lösning.

klein 2010-12-22 07:58

Terrordådet som inträffade i Sthlm var hemskt. Men skall nog försiktigt att tända fackla redan nu och börja lyncha landets muslimer. Alla former av extremsinister är farliga ovasätt om det är Islamister, kristna fanatiker eller SD:are. En del kanske minns hur högerextreminister sprängde en bomb på T centralen på 90 talet, det var VAM som låg bakom. VAM och SD hade ett väldigt intimt samarbete med varandra.

Går på ännu lägre tillbaka , så fanns extrema vänstergrupper , som bl a tog gisslan på BRD ambassad.

Lösningen är inte fler kameror , utan att ha bättre koll på människor som söker upphålls tillstånd inom EU och Sverige. Kommer man från ett riskområde , så kanske man skall plocka av personen DNA. Sverige har vi en ganska slapp hantering i den här frågan.

Vi följer inte Dublin konventionen som säger att söker man asyl i Grekland , så skall man stanna i grekland. Utan vi låter asylsökande får stanna i Sverige, när man har sökt asyl Grekland, då får man problem med grov brottslighet och terror.

klein 2010-12-22 08:06

Jag mer rädda bli nerslagen och rånad av illegal gatumusikant i tunnelbanna , än en terrorist. SL Vägra avhysa dessa muskanter som på illegala grunder spela musik på tunnelbanevagnar, där av utsätter allmänheten för stor livsfara.

Dessa gatumusikanter är oftast grovt kriminella gäng från forna Sovjet. Medan en uppehåller allmänhetens intresse med musik, så har man medhjälpare som utse lämpliga rånoffer. Plus att man hör eventuella säkerhets meddelande från SL. Dessa kriminella element har inte heller pengar för sin försörjning vilket är en förutsättning att uppehålla sej i landet, utan det driver runt och försörjer sej på personrån och illegalt musikspelande i tunnelbanan.

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20383012)
Trots att det potentiellt är så många som står i kö, har det bara inträffat 3 terrorattacker med Islamistisk koppling inom EU 2007-2009.

Enligt statistiken bör du vara räddare för separatistgrupper, därefter vänstergrupper, odefinierade (som möjligen kan innehålla nån med islamistik koppling) och högergrupper. Minst sannolikt är just Islamistisk koppling med 0.2% av terrorattentat.

http://www.makthavare.se/2010/12/13/...-eu-terrorism/

Med reservation för att man kan tolka statistik för att uppnå vissa resultat, men alla här är ju vettiga människor som tänker källkritiskt, och hela rapporten finns länkad från Makthavare.

Westman 2010-12-22 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20383691)
Usch, fartkameror! :)

Jag måste införskaffa den där rånarluvan till kamerabevakade vägar snart. För varje problem finns en lösning.

Rånarluva kan missuppfattas men köp en niqab! ;)

Conny Westh 2010-12-22 10:49

Rånarligorna börjar använda Niqab? :-(

Xamda 2010-12-22 13:49

Klein, du får gärna hänvisa till en källa för dina iakttagelser kring ryska rånarligor beväpnade med dragspel...

När det gäller inresande från just Ryssland tror jag nog vi kan sluta oss till att det är hyfsat god kontroll på vad som kommer in och att de uppfyller de formella kraven för att få vara här.

Av vilken anledning skall bara vissa lämna DNA när de reser till Sverige menar du? Varför inte alla, även alla som redan bor här, svensk som utländsk? Varför inte kalla invånare till registrering där man lämnar DNA och fingeravtryck, fotograferas ur alla upptänkliga vinklar och skriver på ett medborgarkontrakt där man lovar att förnya alla uppgifter man lämnat om man skulle råka ändra på något i sina förhållanden etc.

Jag menar att man inte skall dra igång stora terroristnojan i vårt land som man gjort ppå så många andra håll i världen. Som du så riktigt påpeade finns det större faror, men då tänker jag på till exempel antal dödade i trafiken, av alkoholrelaterade brott m.m. Där kan vi spara liv i tusentals, eller miljoner om vi ser till EU som helhet... Varje år.

Därmed inte sagt att terrorismen inte är ett hot som måste åtgärdas, för det är det så klart. Anders Larsson hänvisar till statistik som visar att den islamistiska terrorismen är i det närmaste obefintlig jämfört med annan i EU, men då missar man detaljer som att alla länder inte rapporterar avbrutna försök (där myndigheter ingripit framgångsrikt), vilket är ganska många runt om i Europa. För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Fast ställt i proportion till andra faror i samhället är terrorism trots detta en väldigt marginell företeelse. Jag är mer oroad över de följder terroristrädslan orsakar för vårt fria och öppna samhälle...

WeaZear 2010-12-22 14:54

Är det bara jag som tycker det är lite roligt att detta händer precis efter att SÄPO precis höjt "terror-hot-nivån" till den högsta nivån i Sverige någonsin? Känns lite som USA har gjort ex. antal gånger.

Anders Larsson 2010-12-22 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear (Inlägg 20384668)
Är det bara jag som tycker det är lite roligt att detta händer precis efter att SÄPO precis höjt "terror-hot-nivån" till den högsta nivån i Sverige någonsin? Känns lite som USA har gjort ex. antal gånger.

Det är väl bara ett bevis för att de faktiskt har mer koll än du tror.

Clarence 2010-12-22 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20384657)
För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Jag tyckte det såg ut som om du påstod att det rörde sig om ett par tusen döda - men nu när jag läser det igen ser jag att du kanske inte alls menar det. Men i vilket fall rör det sig om under 200 döda under senaste 10 åren.

Läste en rapport-sammanfattning från europol för några månader sen eller så och där var det ca en tredjedel av domstolsfallen för terrorism som rörde islamistisk terrorism och inte långt ifrån två tredjedelar som rörde separatistisk terrorism. Däremot var det 50% fler av de islamist-misstänkta som friades från sina åtal. Själv tror jag förvisso att de är betydligt mer överrepresenterade än så sedan kriget i terrorism vidgat både svartlistningen av organisationer och jakten på islamister.

Xamda 2010-12-22 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20384709)
Jag tyckte det såg ut som om du påstod att det rörde sig om ett par tusen döda - men nu när jag läser det igen ser jag att du kanske inte alls menar det. Men i vilket fall rör det sig om under 200 döda under senaste 10 åren.

Läste en rapport-sammanfattning från europol för några månader sen eller så och där var det ca en tredjedel av domstolsfallen för terrorism som rörde islamistisk terrorism och inte långt ifrån två tredjedelar som rörde separatistisk terrorism. Däremot var det 50% fler av de islamist-misstänkta som friades från sina åtal. Själv tror jag förvisso att de är betydligt mer överrepresenterade än så sedan kriget i terrorism vidgat både svartlistningen av organisationer och jakten på islamister.

Nej, jag menade skadade och dödade tillsammans, men det är INTE under 200 döda, utan bara i de två exempel jag nämnde var "utfallet" som följer:

Madrid 11 mars, 2004, 191 dödade och 1800 skadade i självmordsattacker

London 7 juli, 2005, 56 dödade och 700 skadade i självmordsattacker

Även om det inte är inom EU så hittar vi massor med attacker till exempel i Ryssland och Turkiet, länder som har direkt gräns till vårt EU och gott om fall som åtminstone myndigheterna i respektive länder runtom inom EU påstår skulle kunnat sluta i katastrof.

Att många frikänns visar väl att man inte "hänger" oskyldiga (eller att man har problem med bevisningen)...

DistansData 2010-12-23 01:43

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20382731)
Hand upp den som inte tänkte tanken "utrota islam" - om än så i bara en nanosekund. Att det är en korkad tanke och helt orimligt är inte relevant. Det var den flyktiga tanken som räknades. Jag räcker inte upp handen. Så är det att vara ett primitivt djur trots alla år av utveckling.

En av mina lite äldre funderingar är hur länge dessa terrordåd kommer att tolereras innan det blir ett fullskaligt religionskrig. Alla har en gräns, frågan är var den går.

Jag lägger upp en hand, jag tänker inte "utrota islam".

Känns rätt löjligt att dra alla muslimer över en kam, jag är själv ateist men accepterar att folk är kristna och muslimer o.s.v.

Sen att det finns idioter som krigar och självmordsbombar i sin religions namn är för mig bara förvirrade idioter som tolkar sin religion på fel sätt.

DistansData 2010-12-23 02:22

Citat:

Jag tillhör dom som är för mer kameraövervakning för att stoppa kriminalitet o.s.v

Se bara i england hur många real time crime som stoppas tack vare kameraövervakning, dom får även tag i knivmarodöder och våldsmän inne i centrum i dom större städerna tack vare det eftersom dom kan följa dom när dom springer iväg via alla kamerorna och kan skicka iväg poliserna till dom gatorna som dom gömmer sig i.

Har man inget att dölja så har man inget att frukta heller, en klyscha kanske man är rätt sann.

DistansData 2010-12-23 02:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382809)
Där har vi helt olika uppfattningar. Mig spelar det ingen som helst roll att jag övervakas. Fartkameror på vägarna är ju ett absolut måste eftersom människor inte sköter sig annars. Polisen har bara möjlighet att övervaka en mycket liten del av det mycket omfattande vägnätet i vårt glesbefolkade land och det är åtskilliga som regelmässigt kör för fort vilket kostar liv. För att kunna spåra brottslingar på nätet (bedrägerier, trafficking, trafikattacker, spridning av upphovsrättsskyddat material etc.) krävs det också utökade övervakningsmöjligheter, bättre lagstiftning och teknisk kompetens hos rättsväsendet och inte minst internationella samarbeten.

Jag tillhör dom notoriska fortkörarna, vill kanske inte berätta hastighetsrekord på allmän väg men ingen svenne 200 bara inte när jag var ung och dum och hade tillgång till bilar som gick rätt fort :D

Jag anser att det är bra med fartkamerorna numera.

tartareandesire 2010-12-23 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20384740)
Nej, jag menade skadade och dödade tillsammans, men det är INTE under 200 döda, utan bara i de två exempel jag nämnde var "utfallet" som följer:

Madrid 11 mars, 2004, 191 dödade och 1800 skadade i självmordsattacker

London 7 juli, 2005, 56 dödade och 700 skadade i självmordsattacker

Även om det inte är inom EU så hittar vi massor med attacker till exempel i Ryssland och Turkiet, länder som har direkt gräns till vårt EU och gott om fall som åtminstone myndigheterna i respektive länder runtom inom EU påstår skulle kunnat sluta i katastrof.

Att många frikänns visar väl att man inte "hänger" oskyldiga (eller att man har problem med bevisningen)...

Jo, men utöver de två stora händelserna så är det inte särskilt mycket mer att räkna in. Då har ETA. IRA och de italienska maffia-organisationerna stått för betydligt fler dödliga attentat i Europa. Det känns lite märkligt att diskutera religionen som en del gör då det inte sällan är politik och personlig vinning det handlar om bakom kulisserna. Religionen utnyttjas som ett verktyg precis på samma vis som skett i den kristna delen av världen (och som fortfarande sker på sina håll, framför allt i katolska länder).

pelmered 2010-12-24 01:02

Citat:

Ursprungligen postat av DistansData (Inlägg 20384774)
Har man inget att dölja så har man inget att frukta heller, en klyscha kanske man är rätt sann.

Det är enligt mig en sanning med modifikation.
För det första är det inte du som kommer avgöra om det du anser vara rent mjöl är det eller inte.
I dagens samhälle kan man göra väldigt mycket bara man har rätt information. Det innebär väldigt stora risker om det sparas för mycket information om vad alla medborgare gör. Vem vet vad informationen kommer att användas till? Så fort det är människor(eller datorer med internetanslutning för den delen) inblandade så får man räkna med att informationen kommer att komma ut någon gång, speciellt information som denna som faktiskt har ett stort värde för vissa.
Kommer informationen i fel händer kan väldigt otrevliga saker hända.

klein 2010-12-29 08:20

Alla som kommer från riskområden utanför EU skall plockas av DNA. Har man lyckas simmat över sundet från Afrika till Europa , så skall det stå ett gränsvakt där och topsa DNS på dem...( Tolka de inte bokstavligen)

Det är väl dokumenterat att utländska musikanter som driver runt i tunnelbanan, gör det för att begå brott. Det kan inte ens spela musik. Skall vi lämplig tillfälle dokumentera hur de ser ut och låter. Det är något som alla infödda Stockholmare vet, att dessa "ligor" råna folk.

Det behöver inte ens vara ryssar, utan folk från forna Sovjet är bättre benämning på dem. Om polisen gjorde sitt jobb, så skulle man kolla dem dagligen emot utlänningslagen och att de har tillräckligt med pengar för sin försörjning.

Att plocka av folk som reser in i EU och DNA är helt ok, särskilt om man kommer från risk områden på klotet. Behöver inte vara terrorism, utan att man söker asyl under fler olika namn.

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20384657)
Klein, du får gärna hänvisa till en källa för dina iakttagelser kring ryska rånarligor beväpnade med dragspel...

När det gäller inresande från just Ryssland tror jag nog vi kan sluta oss till att det är hyfsat god kontroll på vad som kommer in och att de uppfyller de formella kraven för att få vara här.

Av vilken anledning skall bara vissa lämna DNA när de reser till Sverige menar du? Varför inte alla, även alla som redan bor här, svensk som utländsk? Varför inte kalla invånare till registrering där man lämnar DNA och fingeravtryck, fotograferas ur alla upptänkliga vinklar och skriver på ett medborgarkontrakt där man lovar att förnya alla uppgifter man lämnat om man skulle råka ändra på något i sina förhållanden etc.

Jag menar att man inte skall dra igång stora terroristnojan i vårt land som man gjort ppå så många andra håll i världen. Som du så riktigt påpeade finns det större faror, men då tänker jag på till exempel antal dödade i trafiken, av alkoholrelaterade brott m.m. Där kan vi spara liv i tusentals, eller miljoner om vi ser till EU som helhet... Varje år.

Därmed inte sagt att terrorismen inte är ett hot som måste åtgärdas, för det är det så klart. Anders Larsson hänvisar till statistik som visar att den islamistiska terrorismen är i det närmaste obefintlig jämfört med annan i EU, men då missar man detaljer som att alla länder inte rapporterar avbrutna försök (där myndigheter ingripit framgångsrikt), vilket är ganska många runt om i Europa. För övrigt - om man inte stirrar sig blind på perioden 20007-2009 så har vi några tuse döda och skadade i islamistiska terrordåd inom Europa 2000-2006, t.ex. bombdåden i Madrid och London 2003/2004 (om jag minns åren rätt).

Fast ställt i proportion till andra faror i samhället är terrorism trots detta en väldigt marginell företeelse. Jag är mer oroad över de följder terroristrädslan orsakar för vårt fria och öppna samhälle...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson