WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Facebook på jobbet ?! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044872)

Westman 2010-11-22 06:13

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379077)
Jag vet inte vilken generation du tillhör och vet således inte om det är en generationsfråga eller inte. Jag förstår inte varför det skulle ses som ett beroende när det snarare hjälper människan att upprätta hålla sociala kontakter som är livsviktiga för att vi ska fungera. Jag menar inte att man ska sitta uppkopplad på FB hela arbetstiden men om folk väljer att ögna igenom sidan en minut varannan timme ser jag inga som helst problem med det.

Att du sen väljer att dra det till extremer är barnsligt.

Vad för extremer? Är det extremt att begära att någon ska kunna vara utan FB i 8-9 timmar? Det är vad du därmed påstår vad jag kan se.

kalasboll 2010-11-22 07:07

Att du påstår att det skulle så pass beroende att man behöver läggas in anser jag vara extremt, ja.

Captain Thailand 2010-11-22 07:31

Hej,

De anställda jag haft har alltid fått ägna 15-30 min (eller så) åt privat surfande (Facebook, privat e-post, dagstidningar osv) per dag. Jag tror tom att det kan vara positivt då trivseln ökar. Utöver det förväntar jag mig förstås "resultat" ;-)

Den anställde borde själv ha mognaden att kunna avgöra när det blir för mycket. Kan denne inte det är det ju frågan om den är mogen för arbetslivet överhuvudtaget. Vi är vuxna människor och bör agera därefter.

Westman 2010-11-22 08:04

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379120)
Att du påstår att det skulle så pass beroende att man behöver läggas in anser jag vara extremt, ja.

Skrev jag läggas in? Nej det gjorde jag INTE. Att söka hjälp och läggas in är inte samma sak, nu får du sluta tolka in påståenden som inte ens är i närheten av vad jag skriver.

kalasboll 2010-11-22 08:08

Jag hade lika gärna kunnat skriva söka hjälp och min poäng hade varit den samma så att enbart anmärka på det känns lamt.

tartareandesire 2010-11-22 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20379122)
Skrev jag läggas in? Nej det gjorde jag INTE. Att söka hjälp och läggas in är inte samma sak, nu får du sluta tolka in påståenden som inte ens är i närheten av vad jag skriver.

Nu tycker tom jag att du är ganska barnslig :)

Westman 2010-11-22 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20379131)
Nu tycker tom jag att du är ganska barnslig :)

För att jag blir sur över att bli tillskriven saker jag inte har sagt?

Westman 2010-11-22 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379124)
Jag hade lika gärna kunnat skriva söka hjälp och min poäng hade varit den samma så att enbart anmärka på det känns lamt.

Det är väl en jävla skillnad på att läggas in och söka hjälp.

Ska jag tolka din åsikt i övrigt som att du vidhåller att man inte är beroende om man inte kan vara utan FB under en arbetsdag?

Captain Thailand 2010-11-22 09:10

Hej,

Varför "tjafsa" om något som är uppenbart.

Om man är tvungen att titta på Facebook så ofta att det orsakar smärre problem på jobbet och i privatlivet är det väl just detta att betrakta som något negativt.

Om man använder FB ett par gånger per dag för att knyta och hålla kontakt med existerande och nya sociala kontakter är det väl positivt.

Sedan är det förstås upp till respektive arbetsgivare att ha lite koll på personalen och upp till personalen att privatsurfa med förnuft och ansvar, om det överhuvudtaget är tillåtet/lämpligt på den specifika arbetsplatsen.

kalasboll 2010-11-22 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20379133)
Det är väl en jävla skillnad på att läggas in och söka hjälp.

Ska jag tolka din åsikt i övrigt som att du vidhåller att man inte är beroende om man inte kan vara utan FB under en arbetsdag?

Kan vi försöka hålla en mognare ton?

Jag sa att jag är av den uppfattningen att ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt. Sen är det självklart som så att det är ett beroende om arbete och privatliv blir lidande.

Westman 2010-11-22 10:12

Du menar att hålla med dig skulle vara moget medans mitt inlägg om beroende skulle vara omoget? Ja du...
Citat:

Ens privatliv får man allt sköta utanför arbetstiden och kan man som sagt inte vara utan FB i 8-9 timmar så är ett beroende och vård bör sökas.
Sen kommer du med ett helt annat argument som egentligen inte har med mitt påstående att göra - vad är det du försvarar egentligen? Du hoppar på mitt inlägg om beroende med argumentet "jag är av den uppfattningen att ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt" som inte har med mitt inlägg att göra öht.

allstars 2010-11-22 10:33

Där jag sitter har fb precis blockats, från att ha varit ett undantag i brandväggen, vilket jag kunde ta mig förbi.

Jag jobbar mer effektivt nu, känner jag trots att jag tidigare ansåg att jag kunde hantera det. Jag kollar endast fb under lunchen/raster på mobilen.

kalasboll 2010-11-22 10:36

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20379148)
Du menar att hålla med dig skulle vara moget medans mitt inlägg om beroende skulle vara omoget? Ja du...

Sen kommer du med ett helt annat argument som egentligen inte har med mitt påstående att göra - vad är det du försvarar egentligen? Du hoppar på mitt inlägg om beroende med argumentet "jag är av den uppfattningen att ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt" som inte har med mitt inlägg att göra öht.

Nej jag menar att man inte behöver använda svordomar i var och varannat inlägg.

Du får det att låta som att man är beroende bara för att man äntligen har möjligheten att ha ett socialt liv mer än under de fyra timmar man är hemma om kvällen före man ska sova. Där av det du citerade och det har visst det med ditt inlägg att göra.

tartareandesire 2010-11-22 10:45

Jag tycker ni ser det lite väl svart och vitt. Att förbjuda Facebook behöver inte vara negativt men det behöver heller inte vara negativt att tillåta det. Det varierar från en arbetsplats till en annan. Sura och griniga anställda arbetar också garanterat sämre än de som är glada och nöjda. Gäller mest att hitta rätt balans som med det mesta.

Westman, ett beroende behöver inte vara dåligt. Alla människor är (förutom mat, vatten och luft) beroende av sociala kontakter.

Westman 2010-11-22 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379154)
Nej jag menar att man inte behöver använda svordomar i var och varannat inlägg.

Ja jag använder ju såna jätteofta. (ironi)

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379154)
Du får det att låta som att man är beroende bara för att man äntligen har möjligheten att ha ett socialt liv mer än under de fyra timmar man är hemma om kvällen före man ska sova. Där av det du citerade och det har visst det med ditt inlägg att göra.

Nej då har du tolkat texten till en helt egen variant. Och jag ser fortfarande inte hur "ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt" har med "kan man inte vara utan FB i 8-9 timmar så är det ett beroende" att göra som ett motargument. Ditt argument har ju inget med beroende eller inte att göra. Sen så skriver du "självklart som så att det är ett beroende om arbete och privatliv blir lidande" vilket visar att du inte förstår definitionen av beroende. Man kan per definition vara beroende oavsett påverkan (negativt, positivt eller neutralt), det anser inte du - det är min slutsats av vad du skrivit hittills.

kalasboll 2010-11-22 10:54

Håller med dig tart.

Westman 2010-11-22 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20379156)
Westman, ett beroende behöver inte vara dåligt.

Som sagt...

kalasboll 2010-11-22 11:40

Vad var problemet nu?

WebboT 2010-11-22 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20379048)
Jag tycker inte det faktiskt. Att man tillbringar mer tid på jobbet än hemma gör att Facebook är ett bra alternativ för att kunna ha något ökad social kontakt.

Folk som dagligen sprang i bingohallar körde med samma argument.
Beroenden måste alltid maskeras med dåliga argument.

kalasboll 2010-11-22 14:43

Ja men skyll på beroende bäst du vill. Så länge man inte lägger all tid på jobbet på Facebook så ser jag verkligen bara fördelar med att man kan hålla kontakten med folk över en större del av sitt liv än mellan kl 18:00-21:00 om kvällarna och på lördagar och söndagar.

Vill du kalla det beroende är det upp till dig jag tycker dock att du är helt fel ute.

Vebut 2010-11-22 16:06

Facebook Addiction Disorder, heter det. Faktiskt en riktig term/sjukdom.

Själv har jag aldrig förstått mig på Facebook mer än att det kan vara en riktigt bra plats för marknadsföring ^^

kalasboll 2010-11-22 16:33

Citat:

Ursprungligen postat av Vebut (Inlägg 20379216)
Facebook Addiction Disorder, heter det. Faktiskt en riktig term/sjukdom.

Källa? Lät kul :)

Vebut 2010-11-22 17:40

Letar efter källa, hittar dock inget direkt. Däremot vet jag att jag först hörde det i en dokumentär på Discovery Channel.

Captain Thailand 2010-11-23 07:01

Haha,

I så fall kan ju allt klassificeras som "sjukdom".

Snacka om I-landsproblem. Vuxna människor som inte kan kontrollera detta är patetiska. Det verkar som man kan skylla på allt nuförtiden.

tartareandesire 2010-11-23 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20379285)
Haha,

I så fall kan ju allt klassificeras som "sjukdom".

Snacka om I-landsproblem. Vuxna människor som inte kan kontrollera detta är patetiska. Det verkar som man kan skylla på allt nuförtiden.

Tycker snarare att människor som inte accepterar mentala och psykiska sjukdomar är patetiska. De är i grunden fysiska de med om än på en betydligt lägre nivå. Det är heller inte alltid relevant att tala om sjukdomar men människor är väldigt snabba att sätta namn på saker och ting utan att bry sig om orsaker eller vad som händer i kroppen.

Hur många svenskar är inte kaffe- eller godisberoende?

Captain Thailand 2010-11-23 11:12

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20379305)
Tycker snarare att människor som inte accepterar mentala och psykiska sjukdomar är patetiska

"Facebook-beroende" är väl ingen mental sjukdom (som schizofreni eller manodepressivitet etc). Förstår överhuvudtaget inte kopplingen du gör här.

tartareandesire 2010-11-23 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20379330)
Hej,

"Facebook-beroende" är väl ingen mental sjukdom (som schizofreni eller manodepressivitet etc). Förstår överhuvudtaget inte kopplingen du gör här.

Det du kallar för mentala sjukdomar är långt ifrån så lättdefinierat som du förmodligen tror. Så du ser inte ett beroende som en mental åkomma? Vad är det för dig och var ligger skillnaden menar du? Måste kroppsliga processer som påverkar psyket vara helt medfödda / genetiska för att gillas av dig?

Captain Thailand 2010-11-23 12:27

Äh,

Du har väl ingen aning vad jag tror eller vad jag vet om psykiska sjukdomar ;-)

Strunt samma förresten. Vi har rätt att tycka och tänka olika. Jag vidhåller att JAG tycker att vissa "problem i västvärlden" är skitsaker som kan lösas genom lite karaktär och ansvarskänsla. Facebook-beroende är ett sådant.

Om jag tycker så om psykiska sjukdomar? Nä, inte på långa vägar!

Ps. Jag kikar nog in på Facebook 7-8 ggr per dag. Får skärpa mig, hehe

dAEk 2010-11-27 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av inpbox (Inlägg 20378856)
Är det så strängt där ute på andra arbetsplatser asså ?

På en del företag kan det vara så men det är inte så vanligt som man kanske får bilden av när man läser den här tråden.

tartareandesire 2010-11-27 06:54

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20380035)
På en del företag kan det vara så men det är inte så vanligt som man kanske får bilden av när man läser den här tråden.

Det kan ju vara en säkerhetsfråga också. Åtskilliga företag använder sig ju av Facebook så där fungerar det kanske inte så bra att förbjuda det :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson