![]() |
Citat:
|
Att du påstår att det skulle så pass beroende att man behöver läggas in anser jag vara extremt, ja.
|
Hej,
De anställda jag haft har alltid fått ägna 15-30 min (eller så) åt privat surfande (Facebook, privat e-post, dagstidningar osv) per dag. Jag tror tom att det kan vara positivt då trivseln ökar. Utöver det förväntar jag mig förstås "resultat" ;-) Den anställde borde själv ha mognaden att kunna avgöra när det blir för mycket. Kan denne inte det är det ju frågan om den är mogen för arbetslivet överhuvudtaget. Vi är vuxna människor och bör agera därefter. |
Citat:
|
Jag hade lika gärna kunnat skriva söka hjälp och min poäng hade varit den samma så att enbart anmärka på det känns lamt.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ska jag tolka din åsikt i övrigt som att du vidhåller att man inte är beroende om man inte kan vara utan FB under en arbetsdag? |
Hej,
Varför "tjafsa" om något som är uppenbart. Om man är tvungen att titta på Facebook så ofta att det orsakar smärre problem på jobbet och i privatlivet är det väl just detta att betrakta som något negativt. Om man använder FB ett par gånger per dag för att knyta och hålla kontakt med existerande och nya sociala kontakter är det väl positivt. Sedan är det förstås upp till respektive arbetsgivare att ha lite koll på personalen och upp till personalen att privatsurfa med förnuft och ansvar, om det överhuvudtaget är tillåtet/lämpligt på den specifika arbetsplatsen. |
Citat:
Jag sa att jag är av den uppfattningen att ett par minuter av nätverkande snarare är positivt än negativt. Sen är det självklart som så att det är ett beroende om arbete och privatliv blir lidande. |
Du menar att hålla med dig skulle vara moget medans mitt inlägg om beroende skulle vara omoget? Ja du...
Citat:
|
Där jag sitter har fb precis blockats, från att ha varit ett undantag i brandväggen, vilket jag kunde ta mig förbi.
Jag jobbar mer effektivt nu, känner jag trots att jag tidigare ansåg att jag kunde hantera det. Jag kollar endast fb under lunchen/raster på mobilen. |
Citat:
Du får det att låta som att man är beroende bara för att man äntligen har möjligheten att ha ett socialt liv mer än under de fyra timmar man är hemma om kvällen före man ska sova. Där av det du citerade och det har visst det med ditt inlägg att göra. |
Jag tycker ni ser det lite väl svart och vitt. Att förbjuda Facebook behöver inte vara negativt men det behöver heller inte vara negativt att tillåta det. Det varierar från en arbetsplats till en annan. Sura och griniga anställda arbetar också garanterat sämre än de som är glada och nöjda. Gäller mest att hitta rätt balans som med det mesta.
Westman, ett beroende behöver inte vara dåligt. Alla människor är (förutom mat, vatten och luft) beroende av sociala kontakter. |
Citat:
Citat:
|
Håller med dig tart.
|
Citat:
|
Vad var problemet nu?
|
Citat:
Beroenden måste alltid maskeras med dåliga argument. |
Ja men skyll på beroende bäst du vill. Så länge man inte lägger all tid på jobbet på Facebook så ser jag verkligen bara fördelar med att man kan hålla kontakten med folk över en större del av sitt liv än mellan kl 18:00-21:00 om kvällarna och på lördagar och söndagar.
Vill du kalla det beroende är det upp till dig jag tycker dock att du är helt fel ute. |
Facebook Addiction Disorder, heter det. Faktiskt en riktig term/sjukdom.
Själv har jag aldrig förstått mig på Facebook mer än att det kan vara en riktigt bra plats för marknadsföring ^^ |
Citat:
|
Letar efter källa, hittar dock inget direkt. Däremot vet jag att jag först hörde det i en dokumentär på Discovery Channel.
|
Haha,
I så fall kan ju allt klassificeras som "sjukdom". Snacka om I-landsproblem. Vuxna människor som inte kan kontrollera detta är patetiska. Det verkar som man kan skylla på allt nuförtiden. |
Citat:
Hur många svenskar är inte kaffe- eller godisberoende? |
Hej,
Citat:
|
Citat:
|
Äh,
Du har väl ingen aning vad jag tror eller vad jag vet om psykiska sjukdomar ;-) Strunt samma förresten. Vi har rätt att tycka och tänka olika. Jag vidhåller att JAG tycker att vissa "problem i västvärlden" är skitsaker som kan lösas genom lite karaktär och ansvarskänsla. Facebook-beroende är ett sådant. Om jag tycker så om psykiska sjukdomar? Nä, inte på långa vägar! Ps. Jag kikar nog in på Facebook 7-8 ggr per dag. Får skärpa mig, hehe |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson