WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Brandos avråder vissa att handla hos dem! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044026)

Helix 2010-09-30 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371432)
För att en invandrare blir mer utsatt på arbetsplats och skola så de vet hur det känns. Så därför borde de om någon inte vilja utsätta någon annan för samma sak.

Ja, i teorin kanske, men det är inte verkligheten.

Helix 2010-09-30 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371432)

Min sista kommentar här. Tänker hålla mig till webmasterfrågor på forumet då det här inte leder någonstans.

Det är skönt, hoppas bara att du har bättre definitioner inom det området.

Helix 2010-09-30 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20371430)
Men herregud. Varför är det ironiskt att invandrare är rasister? En rasist tycker per definition inte illa om invandrare utan om människor av annan "ras" än han själv.

Tack jonny. Tycker jag har påpekat det till Lancelot mer än engång i denna tråd.

Lancelot verkar inte tycka det, då hans definition av rasist är ganska inskränkt lokalt till Sverige och endast envägs mellan svenskar och invandrare.

Lancelot 2010-09-30 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371433)
Låt mig fråga dig detta. En svensk med rasistiska åsikter utvandrar och bor i Singapore. Han är invandare nu i ett annat land, Singapore. Är han mindre rasist nu för att han är invandrare? Enligt dig skulle det vara ironisk att den svensken skulle vara rasist, då han är ju invandrare nu ... och kan inte vara rasist.

Jag tycker verkligen att det är ironiskt att han skulle flytta till ett annat land och sedan vara rasist. Han tog ju det aktiva valet att flytta till ett annat folks land när han utger sig för att inte gilla andra raser.

Ska förklara det lite enklare så du verkligen förstår vad jag menar.

Du säger att du hatar coca cola och aldrig skulle dricka det. Sedan ser jag dig med en coca cola burk i handen som du har druckit av.

Ironi?

Någonsin hört detta uttryck:
"jag vill flytta till ett land där det inte finns invandrare"

Lancelot 2010-09-30 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371435)
Ja, i teorin kanske, men det är inte verkligheten.

Är det inte verklighet? HAHA.

StefanBergfeldt 2010-09-30 15:06

De där svenska nynazisterna som härjade på 90-talet var iallafall inte så smarta.
"Om vi inte stoppar invandringen flyttar jag till ett land som inte tar emot invandrare" är ju ett klassiskt citat.

Svenskar i Sverige är nog inte speciellt utsatta för rasism, men vi har invandrargrupper som kulturellt har rasistiska åsikter om varandra. Iranier/Irakier, Greker/Turkar, Israeler/Palestinier. Bara för att dra några exempel

Lancelot 2010-09-30 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20371440)
De där svenska nynazisterna som härjade på 90-talet var iallafall inte så smarta.
"Om vi inte stoppar invandringen flyttar jag till ett land som inte tar emot invandrare" är ju ett klassiskt citat.

Svenskar i Sverige är nog inte speciellt utsatta för rasism, men vi har invandrargrupper som kulturellt har rasistiska åsikter om varandra. Iranier/Irakier, Greker/Turkar, Israeler/Palestinier. Bara för att dra några exempel

Instämmer!

Helix 2010-09-30 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371438)
Jag tycker verkligen att det är ironiskt att han skulle flytta till ett annat land och sedan vara rasist. Han tog ju det aktiva valet att flytta till ett annat folks land när han utger sig för att inte gilla andra raser.

Ska förklara det lite enklare så du verkligen förstår vad jag menar.

Du säger att du hatar coca cola och aldrig skulle dricka det. Sedan ser jag dig med en coca cola burk i handen som du har druckit av.

Ironi?

Vad skönt!!!!

Även här har du antagit att "den svenske rasisten hatar invandrare"! Men jag har inte sagt varför han är rasist. Kan kanske hatar spaniorer eller bara polacker, eller endast nigerianer. I Singapore finns kanske inte den rasen han ogilalr och därför flyttar han dit.

Läs vad jonny skrev ovan och ta till dig detta, annars kommer du vara olyckligt i Sverige resten av dit tliv och se alla som potentiella rasister.

Dennis Holm 2010-09-30 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371438)

Detta citat bevisar ju terabytes poäng... (och citatet har faktiskt sagts..)
rasist har inte med att göra om du är invandrare eller inte..

i grova drag är det hat/negativ syn på en annan grupp människor.
Och detta kan likväl vara invandrare som svenskar..

vet du ens hur fördomar föds?
Ofta startar det av en dålig erfarenhet..
Som att bli dåligt behandlad av andra människor...

Att en invandrare är mindre rasist än en svensk går inte direkt att bevisa och är inte sant i verkligheten.

Om man är rasist eller inte är ett individuellt beslut man tar, medvetet eller omedvetet..
Försöker du säga att en person (invandrare) med dåliga erfarenheter av svenskar inte har den mentala förmåga att göra ett dåligt beslut och medvetet eller omedvetet se ner på svenskar? ha fördomar om svenskar? hata svenskar?

Alla dessa invandrargrupper som krigat emot varandra..
Där har du 2 motpoler i sina hemland.. och det mår man inte bra av..
Och så kommer de hit..
Slutar de hata varandra? nej för de mår fortfarande dåligt och har fortfarande dåliga erfarenheter..

Går det att ändra och förbättra? JA..
Men det ändrar inte det faktum att invandrare också kan vara rasister.

Helix 2010-09-30 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371441)
Instämmer!

Vad instämmer du till?

Citat:

Du har ju nyss sagt att en invandrare inte kan vara rasist, men det är ju vad StefanBergfeldt klart påvisar; en invandrare i Sverige kan vara lika stor rasist som vem som helst.

Helix 2010-09-30 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20371443)
vet du ens hur fördomar föds?
Ofta startar det av en dålig erfarenhet..
Som att bli dåligt behandlad av andra människor...

Tack mervinst.

Detta är klart svaret till att jag inte instämde med vad Lancelot skrev:

"För att en invandrare blir mer utsatt på arbetsplats och skola så de vet hur det känns. Så därför borde de om någon inte vilja utsätta någon annan för samma sak."

Verkligeten är annorlunda. Deras dåliga erfarenhet skapar fördomar mot andra, som inte skulle göra på samma sätt, som de på just denna arbetsplats.

Dennis Holm 2010-09-30 15:15

p.s jag är på papper inte svensk..
Jag härstammar inte från sverige..
Mitt ursprung är till större del ungern och spanien..

jag är född och uppvuxen i sverige ;).
Jag ser ut som en fullblods viking med blont hår och rött skägg, 2 meter lång och 140 kilo tung...

Jag har fått höra att jag är ett praktexempel på den ariska rasen..
Jag skrattade ganska gott åt det med tanke på mina rötter.

Rasism är endast okunskap och rädsla. (därav namnet främlingsfientlighet)

tartareandesire 2010-09-30 15:24

Att ni orkar :) Självfallet kan man vara rasist oavsett varifrån man kommer, det är väl inget att diskutera. Att Sverigedemokraterna är rasister är också ett faktum då de de facto gör skillnad beroende på härkomst både i partiprogrammet men än mer i praktiken. De har också sedan länge samarbetat med andra mer rumsrena rasistpartier i övriga länder i Europa. Bara för att de anpassar retoriken efter den nya europeiska strategin så förändrar det ingenting.

Helix 2010-09-30 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20371447)
Att ni orkar :)

Ja, men Lancelot har ju en snedvriden definition av rasism och därmed också antar han att de som röstar på SD är rasister. Det är inte rätt.

Sedan skulle det vara intressant att höra hur folk på forumet ställer sig till Lancelots åsikter om att

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot
Det är däremot vanligare att svenskar är rasister.

Jag anser att det är kränkande att få höra detta, även om jag har invandrarbakgrund.

Lancelot 2010-09-30 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20371447)
Att ni orkar :) Självfallet kan man vara rasist oavsett varifrån man kommer, det är väl inget att diskutera. Att Sverigedemokraterna är rasister är också ett faktum då de de facto gör skillnad beroende på härkomst både i partiprogrammet men än mer i praktiken. De har också sedan länge samarbetat med andra mer rumsrena rasistpartier i övriga länder i Europa. Bara för att de anpassar retoriken efter den nya europeiska strategin så förändrar det ingenting.

Precis.

Terabyte (+SD) försöker hela tiden kliva in på andra banor och till sist ha mage nog att nästan kalla mig rasist. Det är det som är makalöst.

Terabyte du har missförstått mig ordentligt! Jag talar om SDs värderingar och du kliver hela tiden in på att invandrare också kan vara rasister lika mycket som Svenskar. Självklart är det så, men den diskussionen kan vi ta när det finns ett parti som heter invandrarpartiet. Då kommer jag självklart vara med i den diskussionen.

Självklart förekommer det att invandrare är rasister. Det är precis lika fel, men den diskussionen bör tas en annan gång. Du kliver hela tiden in på andra diskussioner.

Lancelot 2010-09-30 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371448)
Ja, men Lancelot har ju en snedvriden definition av rasism och därmed också antar han att de som röstar på SD är rasister. Det är inte rätt.

Sedan skulle det vara intressant att höra hur folk på forumet ställer sig till Lancelots åsikter om att

---
Ursprungligen postat av Lancelot
Det är däremot vanligare att svenskar är rasister
---
Jag anser att det är kränkande att få höra detta, även om jag har invandrarbakgrund.

Jag skrev det lite fort och det jag egentligen menade var att det är mer vanligt förekommande att svenskar har fördomar mot invandrare än att invandrare har fördomar mot svenskar. Många invandrare som har fördomar mot svenskar har det för att de själva har fördomar mot sig, men det förekommer inte så ofta att svenskar har fördomar mot invandrare för att invandrare har fördomar mot svenskar. Förekommer inte alls lika ofta.

Däremot förstår jag helt och hållet varför svenskar har fördomar mot invandrare.

1. Rosengården. Händer det över huvudtaget något positivt där? Det är sinnessjukt vad det händer för saker där. Tillräckligt sjuka saker så att rosengården är med på CNN i ett reportage.

Det är roligt hur du vill få det att se ut som att jag hatar Svenskar.
1. De flesta av mina kompisar är svenskar.
2. Jag är förlovad med en svensk.

Så försök inte ens starta någonting som inte finns kära terabyte .

Dennis Holm 2010-09-30 15:43

:confused:
sigh.. kort minne och glömt att våra svar är svar på dina inlägg..
Jaja. nu är diskussionen över. lol

Helix 2010-09-30 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371451)
Jag skrev det lite fort och det jag egentligen menade var att det är mer vanligt förekommande att svenskar har fördomar mot invandrare än att invandrare har fördomar mot svenskar. Många invandrare som har fördomar mot svenskar har det för att de själva har fördomar mot sig, men det förekommer inte så ofta att svenskar har fördomar mot invandrare för att invandrare har fördomar mot svenskar. Förekommer inte alls lika ofta.

Det är lika illa och lik amycket osaning!

Ja, hönan och ägget ... men du tycks ta ställning för en grupp ändå. Själv tycker jag att fördomarna är lika illa hos både den svenska gruppen och invandrargruppen. Ingen skillnad alls. Därför fungerar integrationen som den gör.

Sist av allt, så har jag besvarat dina inlägg och satt mig emot dina definitioner på rasism. Frsök inte sliungra bort dig från det du skrivit här.

Du tycker helt klart att mer svenskar har skulden i allt, vilket är förkastligt.

Lancelot 2010-09-30 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371453)
Det är lika illa och lik amycket osaning!

Ja, hönan och ägget ... men du tycks ta ställning för en grupp ändå. Själv tycker jag att fördomarna är lika illa hos både den svenska gruppen och invandrargruppen. Ingen skillnad alls. Därför fungerar integrationen som den gör.

Sist av allt, så har jag besvarat dina inlägg och satt mig emot dina definitioner på rasism. Frsök inte sliungra bort dig från det du skrivit här.

Du tycker helt klart att mer svenskar har skulden i allt, vilket är förkastligt.

HAHA försöker inte slingra mig bort från någonting. Typiskt SD taktik att försöka lägga in orden i mun på folk.

Tycker inte Svenskar har skulden i allt, men du vill att jag ska tycka det! ;)

Jag skyller inte saker och ting på en folkgrupp, det är du som tänker så.

Edit: Som jag sa så ville jag avsluta diskussionen så var god och mogna till och sluta besvara på inläggen eller avsluta inläggen med att lägga falska ord i mun på mig. Klarar du av det?

Ett perfekt exempel på det jag menar är Säffle på 70 talet. Vad som hände när den första invandrarfamiljen flyttade in dit och inte gjorde någonting fel alls. De jobbade hårt och tog hand om sig själva utan att på något sätt skada andra... Vad hände och varför? :)

Sådär. Officielt sista inlägget nu! Tack till mervinst för att du inte hela tiden svarar som herr terabyte inte klarat av. :P

Helix 2010-09-30 16:06

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371454)
Typiskt SD taktik att försöka lägga in orden i mun på folk.

Röstade faktiskt på moderaterna och bor i Sveriges mest moderata kommun med störst valdeltagande.

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371454)
Tycker inte Svenskar har skulden i allt, men du vill att jag ska tycka det! ;)

Någon av det du har skrivit. Jag lägger inte orden i mun på folk:

Citat:

Det är däremot vanligare att svenskar är rasister. Förstår du inte det ?
Citat:

Jag skrev det lite fort och det jag egentligen menade var att det är mer vanligt förekommande att svenskar har fördomar mot invandrare än att invandrare har fördomar mot svenskar.

---

Citat:

Edit: Som jag sa så ville jag avsluta diskussionen så var god och mogna till och sluta besvara på inläggen
Nej, då jag anser att det är just din attityd som framhäver de problem som finns i landet idag med integration.

Base 2010-09-30 16:20

Sjukt

Jag är emot främlingsfientlighet och emot diskriminering och antidemokratiska rörelser.

Därför uppmanar jag alla som värnar ovan punkter att.
1. Rösta ej på SD
2. Köp inget av brandos, oavsett vilket parti man röstat på.
3. Sluta besök skvallerblaskan aftonbladet.
4. Kräv hårdare tag mot antidemokratiska rörelser såsom AFA etc.

Tycker man tex att Brandos gör rätt så tycker man ju också att det är ok att diskriminera folk med åsikter som skiljer sig från ens egen.

Dennis Holm 2010-09-30 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20371457)
Jag är emot främlingsfientlighet och emot diskriminering och antidemokratiska rörelser.

Därför uppmanar jag alla som värnar ovan punkter att.
1. Rösta ej på SD
2. Köp inget av brandos, oavsett vilket parti man röstat på.
3. Sluta besök skvallerblaskan aftonbladet.
4. Kräv hårdare tag mot antidemokratiska rörelser såsom AFA etc.

Tycker man tex att Brandos gör rätt så tycker man ju också att det är ok att diskriminera folk med åsikter som skiljer sig från ens egen.

Jag tycker det är okej att brandos inte vill ha SD anhängare som kunder.

De som röstade på SD stödjer medvetet eller omedvetet främlingsfientlighet.
Så i demokratins namn så ska vi inte visa att vi tycker att detta är fel?
;)

Lancelot 2010-09-30 16:45

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20371460)
Jag tycker det är okej att brandos inte vill ha SD anhängare som kunder.

De som röstade på SD stödjer medvetet eller omedvetet främlingsfientlighet.
Så i demokratins namn så ska vi inte visa att vi tycker att detta är fel?
;)

Precis. De stödjer ju faktiskt främlingsfientlighet och det enda brandos påpekat är att de inte stödjer det, och vill inte att de som stödjer det ska handla hos dem.

Helix 2010-09-30 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371462)
Precis. De stödjer ju faktiskt främlingsfientlighet och det enda brandos påpekat är att de inte stödjer det, och vill inte att de som stödjer det ska handla hos dem.

Ha ha ... tror mervinst var lite ironisk i sin sista mening, därav ;) , och han tycker nog inte helt och hållet som du; "Precis". :)

Om man tycker att Brandos gör ett rätt utspel att diskriminera folk som röstat på ett part i ett demokratiskt val, var slutar det? Skall vissa affärer inte ta emot kunder som har pälskjackor, de som inte är veganer/vegetarianer, militärer som varit i Afganistan mm.? Diskriminering är diskriminering oavsett anledning och det är det var Brandos gör: diskriminerar.

Anders Larsson 2010-09-30 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371482)
Men du anser att det är rätt att diskriminera de som röstat på SD, då du håller med Brondoskillarna?

Frågan är om det är en diskriminering. Brandos har inte förbjudit någon att handla hos dem. Snarare har de tipsas potentiella kunder om att de har en väldigt tydlig åsikt, och om man inte delar den är det kanske bättre att handla nån annanstans.

Helix 2010-09-30 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20371484)
Frågan är om det är en diskriminering. Brandos har inte förbjudit någon att handla hos dem. Snarare har de tipsas potentiella kunder om att de har en väldigt tydlig åsikt, och om man inte delar den är det kanske bättre att handla nån annanstans.

Ja, uppmaningen är väl så långt de kan gå, eftersom det är väl svårt att få reda på, med andra ord omöjligt, vad/vem kunderna har röstat på.

tartareandesire 2010-10-01 00:03

Tog bort ett gäng inlägg och vill gärna slippa plocka fler. Försök hålla er på en vuxen nivå i diskussionen.

tartareandesire 2010-10-01 00:10

Jo, men ni kallade varandra både det ena och det andra och ingen vill läsa en lång flamingduett. Ta det via PM istället om ni nu absolut måste avgöra fighten.

Helix 2010-10-01 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20371518)
Jo, men ni kallade varandra både det ena och det andra och ingen vill läsa en lång flamingduett. Ta det via PM istället om ni nu absolut måste avgöra fighten.

Vi had een stor diskussion om definitionen på rasism, som vi var inte överens om. Det är väl ett forum.

Fram tills jag blev plötligt "en anhängare av SDs politik" enligt banala påståenden. Det gjorde att jag var tvyngen att försvara mig. Om ett sådant påstående finns på öppet forum, så får jag försvara mig på öppet forum och inte per PM. Ta bort hans dåraktiga påstående om mig, som jag även har citerat ovan, så upphör mina försvarstrådar.

Anmälde det inlägget, men det gjorde admin inget åt, så anser du att jag skall bara sitta och ta det?

Lancelot 2010-10-01 00:25

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte (Inlägg 20371519)
Vi had een stor diskussion om definitionen på rasism, som vi var inte överens om. Det är väl ett forum.

Fram tills jag blev plötligt "en anhängare av SDs politik" enligt banala påståenden. Det gjorde att jag var tvyngen att försvara mig. Om ett sådant påstående finns på öppet forum, så får jag försvara mig på öppet forum och inte per PM. Ta bort hans dåraktiga påstående om mig, som jag även har citerat ovan, så upphör mina försvarstrådar.

Anmälde det inlägget, men det gjorde admin inget åt, så anser du att jag skall bara sitta och ta det?

Man får inte gå till personangrepp / flamea ! När det sker så har det gått för långt.
Han har helt rätt Terabyte! Det blev otroligt många forumsinlägg mellan mig och dig som troligen ingen annan är intresserad av, dessutom var det för mycket offtopic.

Sedan blev du lite för aggressiv för att vi ska kunna kalla det som en diskussion. :)

Det var faktiskt du som kom med påståenden. Det här är ett webmasterforum. Vi går offtopic ibland, men då på en vuxen nivå och inte så som du gör det. Pma mig gärna om du vill föra en diskussion.

Tack till tartareandsire!

Helix 2010-10-01 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20371521)
Man får inte gå till personangrepp / flamea ! När det har gjort det går det för långt.
Han har helt rätt Terabyte. Det blev otroligt många forumsinlägg mellan mig och dig som troligen ingen annan är intresserad av dessutom var det lite offtopic. Hör inte hemma här.

Det var faktiskt du som kom med påståenden. Det här är ett webmasterforum. Vi går ibland offtopic, men då på en vuxen nivå och inte så som du gör det. Pma mig gärna om du vill föra en diskussion.

Tack till tartareandsire!

Mina inlägg var svar på det du har skrivit med citat. Inga påståenden som kom ur luften.

Du, därmed, skriver idiotiska anklagelser som de ovan jag har citerat och tycker det är helt ok? Har bett dig cietar mig om du anklagar mig, men du har inte gjort, för du kan inte det. Det är bara massa strunt som du skrev ner, utan någon grund, och tycker att det är tillåtet att göra det?

Tänker inte diskutera med dig via PM.

Captain Thailand 2010-10-01 01:34

Hej,

Fattar ingenting. Brandos saluför väl inte svarta knähöga stövlar? (skojar)

Seriöst så tycker jag personligen att budskapet i filmen haltade en smula beträffande logik, men å andra sidan respekterar jag de som står för sina åsikter, även i sin roll som företagare.

objx 2010-10-01 02:14

Det känns som att merparten av de 5% som SD fick i valet är missnöjesröster.
- Personer som är missnöjda med den svenska invandringspolitiken.
- De som ser invandringen som ett problem, en skattekostnad.
- En orsak till högre kriminalitet då invandrare ska vara överrepresenterad i brottsstatistiken (vilket vi diskuterat i en tidigare tråd).

Problemet är enligt mig att varken politiker eller den typiska "svensken" verkar ju se invandringsfrågan som något prioriterat.

Förvånansvärt många kommuner har ju tillåtit att invandrartäta områden vuxit fram, oftast i förorter eller utkanten av stan. Det är ju inte bara i de absoluta storstäderna som detta är ett problem, utan även mindre städer på < 100.000 invånare.
Många av problemen växer ju fram ur den här typen av områden. Inte på grund av att de är invandrare och tillhör en viss etnicitet, utan för att de lever i en väldigt utsatt situation. Det uppstår ju betydligt större problem med integrationen i den här typen av områden, än i de fall där enstaka invandrarfamiljer flyttar in i typiskt "svenskfödda" områden.

Men trots att det verkar vara den mest givande integrationspolitiken så tillämpas den inte särskilt ofta.

Dessutom har nästan inget parti, förutom SD då, velat/vågat stå för egna åsikter i invandringspolitiken, det har bara handlat om att bemöta SD. Ofta på inte särskilt konstruktiva sätt.

För att vi ska få en bättre fungerande integrationspolitik så krävs det att mentaliteten bland oss alla förändras. Vi måste se invandringen som en resurs, inte som en börda.

Det tragiska i hela situationen är ju att 5% av den svenska befolkningen inte är rasister.
Så upplever inte jag min omgivning i alla fall.

Trots detta så föll just 5% av rösterna på ett rasistisk parti. För läser man SD's partiprogram och lyssnar på vad de faktiskt säger så råder det inte särskilt mycket tvivel om att de har rasistiska åsikter.

Häri ligger tragiken enligt mig:
Rädslan och okunskapen som så mycket enklare får fäste än intellektet och det sunda förnuftet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson