![]() |
Man kan fortfarande betygsätta spel som inte finns. Säger till när jag hittar nästa bug.
|
Citat:
Meddelar när det är fixat. |
^Mest för att inläggen till en början var en diskussion mellan dig och en användare på en av dina sidor.
|
Hur kan det tillåtas att en inbrottstjuv får fortsätta att håna villaägare för att de har dåliga lås på sina dörrar? Det är ju vad som sker här i tråden, flera försvarar inbrottstjuven!!!
Ett brott är ett brott oavsett hur snäll brottslingen är mot sin familj eller andra. WASD måste lära sig den hårda vägen att hans beteende inte accepteras på några villkor!!! Banning är det minsta man kan begära, han har inget i detta forum att göra!!! Om jag ser att banken har glömt att låsa dörren till bankvalvel så är det inte OK att gå in där och elda upp pengarna eller ta med sig en bunt bara för att visa att valvet var öppet, eller att man kan... Det finns bara ett rätt sätt och det är att på ett trevligt sätt informera bankpersonalen om att valvet är öppet, sen är det faktiskt upp till bankpersonalen att vidta åtgärder. Men det är ALDRIG OK att gå in i valvet och stjäla några pengar. Även om man själv har tänkt lämna tillbaks pengarna senare, stöld är stöld och sabotage är sabotage oavsett hur snäll boven är i övrigt. BANNING!!! |
Nu kanske vi kan lugna ner oss lite grand.
WASD har förhoppningsvis insett problematiken och kommer att ta lärdom av det. Hans inlägg kommer förmodligen att granskas effektivt en lång tid framöver. Bara för att en person har gjort en dumhet behöver det inte betyda att det är en dålig person. De allra flesta av oss har gjort mer eller mindre ogenomtänkta saker någon gång. Det viktiga är hur det hanteras och att det inte upprepas. WASD: Välkommen till WN och upp till bevis. Och Conny var försiktig med ordet ALDRIG. Det finns säkerhetskonsulter som anlitas för att hitta och försöka utnyttja svagheter i säkerhetssystem, om det nu är att personalen inte ska låta någon knalla ut ur affären med en tv, inte släppa in någon i bankvalvet eller bara se till att inloggningen fungerar. Tagga ner lite nu. |
Det är skillnad om han skulle agera på sajtägarens uppdrag, men det har med all önskvärd tydlighet framgått i denna tråd att så inte var fallet. Då finns ingen ursäkt att agera som det sagts tidigare i tråden.
Jag tror bestämt att det var första gången "ever" som jag insett så tydligt, och krävt, att någon bör bannas från WN. I de flesta andra fall har det inte varit så flagrant upplagt som en aktiv och medveten åtgärd från förövarens sida som i detta fall. |
Att jämföra det med ett brott är lite överdrivet. Det är extrema exempel du kommer med. Jag har bara skött mig lite dåligt
"Han sa att jag var dum! Banna honom för alltid!" Minsta lilla fel leder till permban? Inte rätt. Ja jag har tagit lärdom av problematiken. Jag kan tillägga att en användare hittade ett större säkerhetshål på min sida och han förklarade snällt och tydligt vad det var så att jag kunde fixa det. Det berörde mig när jag tänkte "Tänk om han skulle utnyttjat det istället?", då skulle hela min databas vara borta. Jag kommer rapportera säkerhetshål till användare på detta forumet i framtiden, inte utnyttja dem. |
Jag står vid Connys sida även om jag är osäker på om banning är den rätta vägen att gå. Jag tycker det är tråkigt att så många ändå verkar försvara WASD's agerande. Jag får intrycket att många verkar anse att om man kör med dålig kod så får man skylla sig själv. Jag kan förstå detta programmerartänk, datorvärldens übermensch, som ser ner på de som inte kan skapa bra och säker kod. De är bara stolta över sina kunskaper.
TS får se detta som en jobbig väckarklocka i säkerhetstänk, utan att jag på något sätt försvarar WASD. För att återgå till de repressalier mot WASD jag skulle vilja se här på WN, är att det var ett enat fördömande av den verksamhet WASD bedrivit mot TS's sajt. |
Citat:
|
Citat:
EDIT: Citat:
|
Ja jag tänkte på det också. Jag har kommit fram till att jag känner mig stoltare av att rapportera ett säkerhetshål än om jag utnyttjar det.
PS. Du har snart 1337 inlägg :) bara 1 kvar. |
Citat:
Kort och gott: jag röstar för att WASD får stanna så länge det inte upprepas. Alla kan göra fel men det krävs en idiot för att göra det en andra gång. Jag tror inte WASD är en idiot, bara lite oerfaren och nyfiken. Händer det igen så är det väl bara att banna honom då? My 2 cents :) |
Citat:
1 - Sabotage, du har saboterat, dvs åsamkat någon skada 2 - Du har trängt in i ett datasystem på ett sätt du inte hade rätt att göra Du måste inse dessa två saker annars har du absolut ingenting på detta forum att göra! Vem vet vilka dumheter du hittar på nästa gång? |
Jag har insätt de två och har lovat att inte göra något liknande igen.
|
Citat:
|
Alltså, punkt 2. Skulle det där klassas som datorintrång egentligen? Visst jag håller med om punkt 1 sabotage men med tanke på att själva systemet var öppen för denna automatiska rankning han utförde så förstår jag inte vad han begår för dataintrång.
|
Om en webbmaster lägger in en knapp "Tryck inte här det är dataintrång" eller liknande och en användare trycker där och får 1000poäng så kan det klassas som dataintrång har jag hört...
|
Om man nu sak banna någon är det väl lämpligare att banna alla som fulreggar domännamn med andras varumärken eller kopierar text från andra webbplatser.
|
Jag tycker att det här blev en mycket intressant diskussion! Det finns så många personer på WN med bra åsikter.
Personligen så har jag förlåtit WASD, det jag ville åstadkomma med denna tråd var att se huruvida andra webmasters ställer sig till en situation som detta. Var jag helt ute och cyklade eller blir andra också irriterade när folk saboterar? Jag har fått svar på dessa frågor nu med råge, och är riktigt nöjd. Samtidigt så hoppas jag att Herr WASD har lärt sig en liten läxa, en positiv sådan, och hädanefter tänker ägna sig åt annat än att medvetet sabotera på andras webbplatser. Och som vi har gått igenom så blir vi nog alla glada om folk kan VARNA oss om säkerhetsbrister etc, inte utnyttja dem. Samtidigt kan jag förstå precis vad ConnyWesth menar, förlåt, men nu kommer ännu ett extremt exempel: Det är som att tillåta en pedofil att jobba på en skola. Det går ju inte ihop. Det Conny ville få fram tror jag är, att om man nu ägnar sig åt att busa på Internet, så borde man inte få vara medlem på WN. Men som sagt, jag tycker att WASD kan få en till chans! Mvh |
Din fix mot spel som inte finns funkar inte.
http://crusadesage.se/Skicklighet/123123 blir 404 Men http://crusadesage.se/Skicklighet/12...dsomhelst.html funkar fortfarande. Man kan spela spel på pihittade kategorier också: http://crusadesage.se/Detta-aer-en-k.../1372/RUN.html Går att skriva in vadsomhelst där. |
Citat:
Sen ställer du dig utanför och väntar på att lägenhetsinnehavaren kommer. Du säger då att jag upptäckte att du glömt låsa dörren så jag gick in och slog sönder allt som gick att slå sönder så nu har jag hjälpt dig att förstå att du måste alltid låsa dörren när du åker hemifrån. Deta är likvärdigt med vad som WASD har gjort. Det finns helt enkelt inga ursäkter.... Om detta är att tycka att jag är teoretiker och inte har det minsta verklighetsförankring så må det vara hänt, det är en åsikt bland andra åsikter. Men att WASD inte från början har förstått att det han ägnat sig åt är brottsligt är ju helt oacceptabelt, i synnerhet på ett forum som detta där de flesta är mer eller mindre verksamma inom det område som WASD har ägnat sig åt att attackera. Jag har ingen som helst förståelse för att denna individ ska ara kvar i det här forumet. Jag lägger ner massor med tid på att hjälpa människor som försöker starta seriösa företag och som skriver sina frågor här på WN. Jag finner inget som helst nöje i att individer som klottrar, saboterar eller på annat sätt saboterar för andra får tillträde till den information jag bidrar med. Det är väl fullkomligt självklart att en sån här person ska bannas från detta forum, det är upp till administratörerna att sköta det, jag är inte administratör av WN. Jag lägger av, tack och adjö!!! |
Citat:
1. Även de som inte är medlemmar kan läsa det du skriver på forumet 2. Alla som har ett litet hum om rättssäkerhet vet att erkänna skuld inte är detsamma som att vara skyldig 3. Det är ganska fult att försöka tvinga fram en avstängning av en individ på detta viset oavsett bakgrunden Jag, och med all säkerhet många med mig, uppskattar dig och din medverkan på WN. Det vore mycket synd om du gav upp på grund av en barnslig dispyt som denna. |
Oavsett vad vi "vanliga" medlemmar tycker så är det ju moderatorer och admins som tar beslut om huruvida en medlem skall bannas baserat på vad denne gjort utanför forumet INNAN han registrerade sig. Skall jag vara ärlig så tror jag att vi haft betydligt fulare fiskar här.
Låt honom vara kvar, gissningsvis kommer han inte tillföra något vettigt och inser förhoppningsvis detta själv. OM det dock uppdagas att han roar sig med liknande tilltag efter den här publika utskällningen han fått här DÅ skall han ut fortare än jag kan skriva "kardanpucko" |
Citat:
|
Citat:
|
Kan bara instämma, har haft väldigt stort utbyte av Connys inlägg. Men nånting som jag personligen skyr lika mycket som WASD:s beteende är personer som försöker få sin vilja genom genom att hota. Jag hoppas verkligen inte det var den typen av "Jag lägger av" som Conny skrev om.
|
Citat:
Bara för att ett datorsystem är öppet för angrepp får man inte utnyttja detta för stöld av uppgifter eller sabotage m.m. Lika lite som man får stjäla en cykel bara för att den är olåst, eller slå sin fru bara för att hon inte säger ifrån. Det finns fortfarande de som tror att ett brott är mildare bara för att man sitter och klämmer finnar bakom en bildskärm. Jag förstår att Conny är upprörd. Min känsla/uppfattning, efter att ha läst denna tråd, är att flera tycker att detta är ett harmlöst snedsteg. Denna känsla eller uppfattning behöver inte överensstämma med din, utan den är min. |
Citat:
Jag tar det inte som ett hot, snarare ett ultimatum. Sedan är det upp till andra att ta ställning till detta. |
Blev kontaktad av Menox på Fuska.se igår efter ett driftstopp som vi hade på ca 2 timmar efter ett dataintrång.
Samme WASD tycks ha varit inblandad, kanske inte i detta intrånget, men han förekommer i loggar dagen innan på ställen där han definitivt ej skall förekomma. Vill inte säga för mycket då det hela skall utredas grundligt nu och loggar och inlägg i ett gruppforum som fanns på Fuska.se skall gås igenom. Vid dataintrånget så användes utländska proxies, men det verkar som dessa trots allt har läckt viss information. Tråkigt nog för övriga medlemmar på sidan så innebär det att sommarens uppdateringar av sidan skjuts upp då jag räknar med att få lägga kanske en vecka på att gå igenom alla loggar och liknande. SÅ jävla förbannat att man ska behöva lägga tid på sånt här... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson