WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   URL2domain.com - hittar domänerna åt dig (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040686)

digi 2010-03-02 00:56

Mindre uppdatering:

"Free domains" är ändrat till "Available domains", känns mer logiskt som Menox sa :)

Har även fixat så den lägger till "http://" automatiskt. Det går alltså fint att söka på t.ex. "wn.se" istället för "http://wn.se".

Kommer förhoppningsvis fler uppdateringar under dagen, stay tuned!

erdistfroh 2010-03-02 17:42

Mycket bra tjänst, gillar ajaxet så att jag kan hålla koll på vilka domäner som finns lediga direkt istället för att behöva bläddra i en lång lista när allt är klart.

MRosenson 2010-03-02 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av erdistfroh (Inlägg 20344671)
Mycket bra tjänst, gillar ajaxet så att jag kan hålla koll på vilka domäner som finns lediga direkt istället för att behöva bläddra i en lång lista när allt är klart.

Just de som gör att ja använder tjänsten dagligen :)
Spar såå mycket tid då, har man bara anteckningar uppe brevid så skriver man snabbt ner dom som man anser är något att ha. :)

Har en bra lång lista med "eventuellt-köp" domäner nu (A)

digi 2010-03-02 23:24

Kul att ni gillar den :)

Har läst igenom tråden igen och känner att jag saknar förslag på nya funktioner / förändringar. Tjänsten kanske funkar som den är, men det måste ju finnas massor med funktioner som skulle göra den bättre?

Kom igen nu folket, vad önskar ni för att domänpunda mer effektivt? ;)

MRosenson 2010-03-02 23:56

Jag märker ibland att den inte hämtar klart ordlistan från vissa sidor.
Na.se funkar till exempel inte för mig, funkar den för er?

En annan sak ja fortfarande saknar är ju att listan blir väldigt lång och jobbig efter ett tag, som ja skrev tidigare:
Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20344273)
Ja körde en mot aftonbladet inatt (youheardit nämde samma sak), listan blir otroligt lång, och hänger man inte med hela tiden så orkar man aldrig gå igenom hela i det utseendet den är nu.
Ja fick en liten idé nyss, om du radar upp alla (Inte centrerade utan till vänster, mycket lättare att läsa), sen lägger du dom i en "box" och efter var 10:e domän eller nått så kör du en border eller nått, någon typ utav avgränsare.

De borde underlätta otroligt!

Sen, som alla andra så saknar jag stöd för .se så otroligt mycket! Snälla, gör allt du kan för att få de.

För tillfället är jag lite upptagen, men ska fundera lite mer och återkomma.

(En sak ja såg, kör lite mer padding från footern *detaljer*)

StefanBergfeldt 2010-03-03 15:01

Stöd för .se självklart, och kanske fler ändå?

Sen tycker jag det vore smidigt om jag kunde göra en sökning, och bocka för de jag (eventuellt) är intresserad av, så jag kan gå tillbaka till mina "favoriter" senare.

Spara gärna under längre tid, med cookeis, så jag kan komma tillbaka nästa vecka och göra köpen. Då är chansen att du tjänar pengar större, eftersom jag annars måste föra över till anteckningar eller liknande, som MRosenson säger.

Om du sen kan ha länkar till flera olika registrarer så är det ju bra. Själv föredrar jag Binero, många föredrar Loopia och det finns ju många fler.

digi 2010-03-04 09:51

Tack för all feedback, uppskattas!

Har nu en lista med 16 punkter som förhoppningsvis ska göra sidan enklare och snabbare att använda :)

Sätter igång direkt och postar uppdateringar löpande!

P.S. Och ja, att få in .SE (+ några till) ligger som en punkt ;)

objx 2010-03-04 10:24

De flesta har ju antingen ett Loopiakonto, om inte ett webbhotell så ett LoopiaDNS-konto.
Nu har dom ju precis släppt ett API för att regga domäner.

Jag tycker att det är ett ypperligt läge för dig att utnyttja det.
Ta kontakt med Loopia och fråga vilken typ av provision dom är beredd att lämna på nyregistreringar av domännamn.

Det tar säkert inte många timmar att implementera en funktion där man direkt via din sida kan ange inloggningsuppgifter för sitt Loopia-konto och regga domänen.

En sådan funktion skulle dubbla min domänportfölj! :)

digi 2010-03-04 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av objx (Inlägg 20344897)
De flesta har ju antingen ett Loopiakonto, om inte ett webbhotell så ett LoopiaDNS-konto.
Nu har dom ju precis släppt ett API för att regga domäner.

Jag tycker att det är ett ypperligt läge för dig att utnyttja det.
Ta kontakt med Loopia och fråga vilken typ av provision dom är beredd att lämna på nyregistreringar av domännamn.

Det tar säkert inte många timmar att implementera en funktion där man direkt via din sida kan ange inloggningsuppgifter för sitt Loopia-konto och regga domänen.

En sådan funktion skulle dubbla min domänportfölj! :)

Koppling mot registrar via API är också en av punkterna, vilken registrar är dock ännu ej bestämt :)

objx 2010-03-04 10:57

Jag vet inte hur sökordsalgoritimen ser ut, men jag skulle vilja se att funktionen även lade ihop vissa ord och testade dessa på samma sätt.
T.ex:
<h1>Bad name</h1> -> www.badname.xxx, www.bad-name.xxx
<a href="...">Bad name</a> -> www.badname.xxx, www.bad-name.xxx

Det kanske redan fungerar på liknande sätt?

digi 2010-03-04 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av objx (Inlägg 20344904)
Jag vet inte hur sökordsalgoritimen ser ut, men jag skulle vilja se att funktionen även lade ihop vissa ord och testade dessa på samma sätt.
T.ex:
<h1>Bad name</h1> -> www.badname.xxx, www.bad-name.xxx
<a href="...">Bad name</a> -> www.badname.xxx, www.bad-name.xxx

Det kanske redan fungerar på liknande sätt?

Idag plockar den endast separata ord, dvs:

<h1>Awesome Site Title</h1> -> awesome, site, title

Kan dock skriva ner det som en ny punkt på min todo, tack för tipset! :)

A.O 2010-03-04 11:14

vill också att man ska kunna ställa in känslighet.. Tex en skala 1-5 där fem kanske bara tar enstaka ord och ett kanske sätter ihop så mycket som 4 ord.. detta kanske blir för omfattande.

sedan hade det varit bra om du filtrera ut domäner som inhåller kanske mer än 5 siffror..

wingen 2010-03-04 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20344137)

Testa gärna: www.url2domain.com

Usch, då blev man ägare av 4 nya domäner...

Nä men Helt suveränt verktyg! Den tackar vi för!

digi 2010-03-04 12:03

Quion: Har lite planer för just filtrering av sökresultat, funderar på om man ska gå så långt så man implementerar stöd för regexp för avancerade användare :)

Wingen: Förlåt, var inte meningen att göra dig fattig ;) Tack och bock! :)

StefanBergfeldt 2010-03-04 12:40

Angående API mot registrar så skulle jag gärna se mot flera.
Som sagt, jag använder helst Binero, ovan nämnda (hamnade på andra sidan så jag minns inte vem) föredrar Loopia.

GoDaddy är populärt internationellt.

Ju fler desto bättre! Börja med bara länkar, och implementera den med flest klick först

JimmyB 2010-03-04 13:26

Skulle som andra säger se .se så fort som möjligt.

annars tycker jag att du ska lägga till en liten skräp-stämpel. Så att man kan bocka av domäner som dyker upp upprepade gånger utan att man är intresserad av dem. För att spara tid för användarna som sitter och gör massa sökningar och plöjer igenom alla förslag.

Captain Thailand 2010-03-04 13:45

Hej,

Det ända negativa med din tjänst (och motsvarande sådana) är nog att den kan bli "kontraproduktiv" dvs. så funktionell och populär att resterna av alla återstående användbara domännamn försvinner.

Inget gott som inte för något ont med sig...

;-)

digi 2010-03-04 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20344952)
Hej,

Det ända negativa med din tjänst (och motsvarande sådana) är nog att den kan bli "kontraproduktiv" dvs. så funktionell och populär att resterna av alla återstående användbara domännamn försvinner.

Inget gott som inte för något ont med sig...

;-)

Hehe, det är såklart en nackdel!

Lite på samma sätt som godis gör människor tjocka och tandlösa, but I get your point! ;)

objx 2010-03-04 22:04

Jag byggde en SEO-funktion till ett CMS en gång i tiden som automatiskt plockade ut nyckelord från den sida man ville analysera.
I den funktionen plockade jag ut alla ord som förekom frekvent på sidan och returnerade dessa i en kommaseparerad sträng.
Problem jag hade då var att många vanliga ord kom med, t.ex. "och", "i", "den", "det".

Vad jag gjorde då var att leta upp ordlistor som innehöll 2.500-3.000 av de vanligaste orden på svenska och filtrerade bort dessa. Efter det så blev resultatet ett helt annat, och faktiskt riktigt träffsäkert.

Ett liknande filter skulle säkert hjälpa till att begränsa både listan som presenteras för användaren, men även antalet förfrågningar mot whois-servern du använder i tjänsten.

Det bör väl dock vara något man kan aktivera/inaktivera isf. Vissa kanske vill inkludera den typen av ord i sina sökningar, vad vet jag.

digi 2010-03-04 22:26

Mkt bra tips objx, har nått liknande uppskrivet på min todo men att kolla mot ordlista var inte dumt! Noterar det, tack! :)

TWL 2010-03-06 20:39

Vore det inte bättre om den la till underst i listan istället för överst? Om man scrollar nedåt medans man söker blir det rätt jobbigt när allting ploppar nedåt. Och sen måste man scrolla upp igen för att kolla dom nya som kommit, istället för att bara behöva scrolla nedåt hela tiden.

digi 2010-03-06 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av TWL (Inlägg 20345198)
Vore det inte bättre om den la till underst i listan istället för överst? Om man scrollar nedåt medans man söker blir det rätt jobbigt när allting ploppar nedåt. Och sen måste man scrolla upp igen för att kolla dom nya som kommit, istället för att bara behöva scrolla nedåt hela tiden.

Jo det är nog sant. Det var faktiskt så först, bytte av någon anledning. Kanske får byta tillbaka då :)

Dock kommer sökresultaten att presenteras på ett helt nytt sätt om en stund. Vi sitter och utvecklar för fullt nu. Kan säga att det kommer bli mkt mer överskådligt iaf! :)

evomedia 2010-03-06 22:13

vet inte om någon redan föreslagit detta men

skulle vara bra om man kunde filtrera på hur många tecken domänen ska bestå av.

säg att jag bara vill att den föreslår domännamn med
5 tecken eller mindre
5 tecken eller mer

hoppas jag inte var alltför otydlig:P

digi 2010-03-08 07:48

Citat:

Ursprungligen postat av evomedia (Inlägg 20345208)
vet inte om någon redan föreslagit detta men

skulle vara bra om man kunde filtrera på hur många tecken domänen ska bestå av.

säg att jag bara vill att den föreslår domännamn med
5 tecken eller mindre
5 tecken eller mer

hoppas jag inte var alltför otydlig:P

Hehe, förstår precis vad du menar :)
Det kommer något liknande inom kort, vi är två personer som jobbar för fullt för att få upp en ny version, stay tuned! :)

brandt 2010-03-08 09:41

Hey, mycket cool tjänst! Känns som jag har tur som inte är nån direkt domänköpare annars hade detta kunnat bli dyrt :D Jag som trode allt var taget men verkar ju finnas en massa fina domäner lediga

digi 2010-03-09 20:12

Citat:

Ursprungligen postat av brandt (Inlägg 20345343)
Hey, mycket cool tjänst! Känns som jag har tur som inte är nån direkt domänköpare annars hade detta kunnat bli dyrt :D Jag som trode allt var taget men verkar ju finnas en massa fina domäner lediga

Tack! :)

Finns massor med coola domäner, gäller bara att hitta dem ;)

oloflolof 2010-03-09 22:46

Rolig tjänst! Längtar till man kan söka på lite andra tld! :)

digi 2010-03-10 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof (Inlägg 20345604)
Rolig tjänst! Längtar till man kan söka på lite andra tld! :)

Det är på gång! :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson