![]() |
Citat:
|
Citat:
Det jag gillar är att trafiken inte begränsas till något givet antal GB, i alla fall som serverkund, utan att man verkligen har obegränsad trafik så långt som det bara är tekniskt möjligt. Men det kanske finns andra som är lika bra på den punkten nu? Jag har inte sniffat runt efter något alternativ på länge, så det vågar jag inte säga. Men frågan i den här tråden handlade ju om vilket webbhotell som är störst, och då antar jag att man menar, "har flest kunder". Den ligan har då FS Data toppat förut i alla fall. |
Jag har ju en hel del sajter (även om jag sålt bort det mesta) och vill undvika att ha för många ägg i samma korg.
Så dessa har jag just nu: Binero, Crystone, Hostgator, Loopia, Oderland, Patrikweb, Proinet, Royaltyhosting.com och LemonLime. Tidigare har jag även använt 12 andra. |
Jim - vad säger du är största skillnaden mellan svenska och utländska aktörer som du använder eller har använt. Anledningarna till att välja en utländsk aktör - i ditt fall? Är det för att vara närmare en marknad eller har det i ditt fall varit andra anledningar?
|
Utländska aktörer är generellt sett betydligt billigare, enklarare att administrera och stabilare. Hostgator hostar till exempel nästan 3 miljoner sajter vilket ger en viss trygghet och ens sajt är typ alltid uppe.
Lättare att administrera eftersom utländska aktörer nästan alltid använder cPanel eller ibland DirectAdmin eller något annat känt som man är van vid. Att ta bort och lägga till domäner osv är oftast bara lite klick medans på vissa andra svenska aktörer måste man maila och vänta någon dag. Svenska aktörer envisas oftast att bygga något eget backendsystem (Loopia, Binero, Crystone osv) som man måste lära sig och ändå inte blir lika bra i sin enkelhet och funktionalitet som till exempel cPanel som man är van att jobba med. Avancerat domänhantering är dock visserliggen bra. Statistik som till exempel Awstats och Webalizer brukar även saknas på svenska aktörer men brukar finnas på de utländska. Bra för att se hotlinkning, 404 errors, bandbredd osv. Anledning att välja utländsk aktör för mitt fall är att jag vill hosta engelska sajter i USA. Främst för SEO (men det har nog minskat betydelse på sista tiden) men även för att jag vill att sajterna ska laddas snabbt för besökarna. Tidigare ville jag även sprida mina sajter på olika ställen för att stärka länkningen mellan dem men det är inte lika viktigt för mig nu. Det som däremot är en fördel med svenska aktörer är den personliga servicen. Ofta kanske de känner igen vem man är och man känner att de faktiskt bryr sig. Jag vet att jag till exempel lätt kan kontakta Kjetil på Binero och han hjälper mig, lägger upp wildcard DNS osv. Medans på till exempel Hostgator är man en bland miljoner andra kunder. |
Jag trodde att det vad självklart att erbjuda statistik på allt utom snålkonton men det kanske det inte är.
|
Tack för utförligt svar Jim. USA har alltid legat före oss när det gäller administration och även pris många gånger - även om jag måste säga att gapet minskar. Volymen är på en helt annan nivå som du säger och det ger en del utrymme att röra sig. Tror du har helt rätt i att närheten kanske är det viktigaste idag - även om till och det med kanske har mindre betydelse idag. Kom ihåg när jag startade första data centrat i USA som var för svenska företag. Gick Telias lina över atlanten ner så försvann hela USA. Inte riktigt så idag. :-) Tack igen.
|
Linode VPS
|
Driftar man ett antal sidor själv så kommer frågan om egen server upp ganska fort och det blir mycket enklare att administrera allt själv och slippa klåfingrig personal som jämt ska ändra, uppdatera och greja så att man aldrig riktigt vet vad som gäller.
Bättre att krångla till det själv i så fall. Att ta in externa kunder på sin egen server är inte lika självklart, det är enklare att hänvisa dem nånstans och så får de klara sig själva, jag går miste om några kronor men sover lite bättre om natten med ansvar bara för mig själv. Hittar också en massa gamla avtal hos kunder som kostar typ 5 - 10 000 kr om året för ett standardkonto, mjölkar på bra för kunder som inte vet bättre, men det är ju inget som håller i längden. I så fall brukar jag slumpa iväg dem till Loopia eller Binero och kunderna blir såå tacksamma för det. För övrigt kör jag idag en vps hos Glesys men funderar på en colo hos en kompis som har ett halvfullt skåp på en serverhall i närheten. Har prövat med en del webbhotell men tycker inte det är någon poäng att berätta vilka och varför jag inte tyckte att de höll måttet. Ni som känner er träffade vet vilka ni är... |
Jag använder 2 egna serverrack med 32 servrar till mina sajter och har en vps på Glesys, så min röst föll på "Ett annat..."
|
Och jag har 102 serverrack med 600 servrar och två bilbatterier för redundant strömförsöjning...
Tråden heter "Vilket webbhotell har du?", gott folk. Och med det syrliga inlägget hälsar jag alla en trevlig helg! :) |
Oj, äger du surftown Jonathan Gabor? Det var värst, det visste jag inte, vilka siter hostar du på dina egna 600 servrar som du själv har satt upp och som du själv driver?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Visst, jag kunde bara ha skrivit att jag har coloc rack hos UCS och vps på Glesys och lämnat ute resten, men det får bli nästa gång, kan lätt låta skrytsamt annars, men självklart är jag mycket stolt över vad jag har lyckats åstadkomma helt själv, men den svenska jantelagen säger säkert stopp för vad man kan säga och inte ;) Men nu när jag tänker på det är det faktiskt lite ditt fel att det gick så här, mina siter webbtjanster.se och phpbb2.se låg på surftown 2004/2005 har jag för mig det var, och jag blev sedan utslängd, hehe. Du skulle inte ha slängt ut mig, då kunde jag ha sagt att jag har 120 000 webbkonton hos surftown här i tråden istället :D Och med mitt syrliga svar hälsar jag också alla trevlig helg, och får sig ett litet gott skratt :D |
Syrligt eller inte - Touche! :-)
|
Kör med Wopsa, fungerar ypperligt och har aldrig haft några problem! Det blev missförstånd i ett par domänfakturor en gång men då bjöd de på över 900 spänn istället. Så bra service får man. :)
|
Citat:
Jag ber om ursäkt om du tog det personligt, det var inte meningen. Jag skämtade bara, och menade ingenting illa. :) |
Citat:
Men jag anser inte som du att ett webbhotell bara förser med en shared hosting, utan även: - Shared webbkonto - VPS - Dedikerad server - coloc plats - hela rack Därför kan man mycket väl berätta att man har dedikerad server, vps, rack osv. I mitt fall är det webbhotell jag anlitar UCS AB samt Glesys AB |
Citat:
Du ser ju oftast Webbhotell, Co-location, Dedikerad hosting, osv., som separata och egna kategorier på olika leverantörers hemsidor och i deras marknadsföring... Vi har tyvärr bara inte hittat ett passande svenskt ord för "hosting" ännu, och vi kallar därför ibland en hosting-leverantör som både erbjuder webbhotell och dedikerad hosting för just... webbhotell. :p |
Jag inser att många tycker som du och många tycker som jag, jag är tex. van att många kallar sitt forum för hemsida, eller webbsida.
Men jag anser fortfarande att Webbhotell = Hosting Company dvs. kan vara allt som har med hosting att göra. Eller har du någonsin sett att det står Rackhotell på någon webbsida? Ett "Webbhotell" anser jag syftar till vad det är för slags företag, inte exakt vilken produkt ett företag har inom hosting, detta kan du se i vilken webbkatalog som helst, du har ingen uppdelning inom kategorin "Webbhotell". Eller har du någonsin sett en kategori för de företag som enbart erbjuder rack? Nä, rena rackhotell lär åka in i kategorin "Webbhotell". |
Serverhotell hamnar de ju under hos katalogföretagen (Eniro, Lokaldelen m.fl.)
Personligen tycker jag webbhotell låter lite löjligt. :) |
Citat:
Men här tex. så finns endast kategorin "Webbhotell" http://infoo.se/kat/naringsliv/foretag/dataforetag/ som är http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...tag/webbhotell Och där ligger mitt vps hotell Glesys :D Rackhotell verkar inte finnas http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...etag/vpshotell Inte heller Vpshotell: http://infoo.se/kat/naringsliv/foret...etag/vpshotell |
Citat:
|
Där håller jag helt med dig jgabor, Webbhotell bör ändras till något annat bättre, men tills detta är gjort är den allmänna vedertagna termen just Webbhotell, även för tex. Rack- eller Vps-hosting.
Edit: Kom precis på nu att även här på wn åker alla meddelanden angående vps och dedikerade ärenden in på denna sektion som heter just: "Webbhotell" Finns ingen sektion här på wn som heter: Rackhotell, eller Vpshotell eller liknande :D Denna sektion borde inte heta "Webbutveckling & webbhotell" utan "Webbutveckling & Hosting" :D Så om du vill skilja på Webbhotell och annan form av hosting så har du hela världen nästan emot dig, hehe |
Webbhotell = shared hosting - dvs formen av delad hosting där det inte innefattar en egen server av något slag.
Hosting är helt generellt drift |
Citat:
Om vi tar en titt på: http://www.hostgator.com/shared.shtml Så har vi Web Hosting och tex. Vps hosting Om "Webbhotell" = "Web Hosting", borde Vps hosting vara lika med Vpshotell, men det är det inte. Det är en sak vad saker borde heta och en annan vilka begrepp som används och som förstås av de flesta. Om nu Web hosting får namnet Webbhotell borde man i samma anda ge följande namn till de engelska motsvarigheterna: VPS hosting = "Vpshotell" Dedicated servers = "Servrar avskilda för specifika ändamål" Rack space hosting = "Servergarderobshotell" Managed hosting = "Handhavningsbara värdar" Shared hosting = "Delade värdar" Annars bör man skrota begreppet Webbhotell då man inte kan fortsätta på samma konsekventa spår. Heter Vps hosting samma på svenska bör Webbhotell inte heta Webbhotell utan Web hosting isf Förklaring under kategoring "Webbhotell" här på wn är: Diskutera existerande alternativ eller start av nya tjänster inom webbhotell & Dedikerade servrar. Det innebär att generellt anser man att dedikerade servrar ska gå under kategorin Webbhotell :D Vad man kan säga är att tex. www.glesys.com är rätt ute som säger "Serverhotell" problemet är att wn borde ha Kategorin Serverhotell jämte Webbhotell samt infoo borde ha Serverhotell jämte Webbhotell men så är det ju inte. Ett 100%-igt serverhotell är: NetCamp i Lnkp. kolla här var dom ligger: http://infoo.se/www/NetCamp_AB Näringsliv/Företag/Dataföretag/Webbhotell Näringsliv/Företag/Dataföretag/Konsultföretag/Internet Dom borde väl inte ligga under Webbhotell utan under Serverhotell, en kategori som definitivt borde finnas, Serverhotell låter bra och har sin plats i vår lilla värld. NetCamp är definitivt ingen webbhotell utan ett renodlat serverhotell, eller coloc hosting. Problemet är kanske att Svenskarna kanske inte är så IT vana som USA, när tom sunet inte vet vad ett serverhotell är :D |
VPS är en form av delad server som du säger självklart men det är en form av serverhosting och går i USA under generell hosting - även om det är delad tekniskt sätt. Delad hosting eller engelskans shared hosting har sedan 20 år refererats till just vad vi säger är webbhotell.
Att WN delar upp just webbhotell och dedikerad server innebär att de särskiljer det - men att du diskuterar allt under bägge ämnena i dessa trådar. Det skulle allt kunna gå under Hosting eller drift - vilket hade inkluderat bägge men än bredare. Sedan börjar begreppen gå isär än mer. ipeer lanserar något som de kallar för Cloud VPS? Är det cloud computing eller bara låta produkten få med ett hajpat ord som låter bra för kunden men som ändå är vad många här ser som traditionell VPS? Definitionen jobbas ju fram på cloud computing från ett antal organisationer men tex finns där flera kriterier redan idag och där skulle inte en "traditionell" VPS falla. Det lär i alla fall separerar terminologin än mer. På den vägen fick vi kritik här, från ett par på WN, för att man tyckte vår tjänst (My CityCloud) inte var "mer än en VPS som du betalar per timme". Dock är ett par av kriterierna för cloud computing just att man inte betalar för mer än man använder (per timme) samt erbjuder en flexibilitet i form av hur det skalar upp och ner. Tror det är viktigt för kunderna att vi inom industrin inte krånglar till begreppen för mycket - för det kan bara skada oss i slutet. |
Jag tror jag får slå mig själv på fingrarna, då jag uppenbarligen själv har lyckats få tråden att spåra ut - trots mitt syrliga försök att få den på rätt spår igen. :p Men en otroligt intressant diskussion, som en moderator borde flytta ut i en egen tråd så det kan diskuteras vidare utan att tråden fortsätter vara "off-topic".
Jag anser att vi gott kan behålla ordet Webbhotell. Det enda som saknas enligt mig, är ett bättre ord eller en bättre översättning av engelskans hosting. Värd är egentligen den korrekta översättningen, men fungerar inte riktigt för vår del... Jag menar, webbvärd? Och hur skulle man säga Hosting provided by Company på svenska? Företag står som värd för sajten? VPS behöver absolut inte ett nytt/eget ord, då det är en förkortning av "Virtuell Privat Server" - vilket beskriver produkten rätt bra i sig själv. Precis detsamma gäller "Dedikerad server", som heller inte behöver vi ett nytt ord just av den anledningen. |
Citat:
|
Citat:
Det är ju en sak vad fackfolk tycker om hur det ska se och en helt annan sak hur vanliga människor uppfattar saker, eftersom den enda kategori som finns på infoo.se är Webbhotell för alla kategorier. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson