WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nätverkstekniker, finns det någon framtid? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039745)

studiox 2010-01-02 18:01

Klart du ska utbilda dig. Nätverk kommer inte försvinna :)

Att ha pillat med Cisco prylar "på riktigt" är oftast väldigt meriterande. Om du vill jobba hos "kleti" så spelar det väl ingen roll men om du vill ha jobb hos dom stora operatörerna (Telia,Telenor,Tele2, BT osv) så är cert ett MÅSTE.

StateCollapse 2010-01-02 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20337377)
Klart du ska utbilda dig. Nätverk kommer inte försvinna :)

Att ha pillat med Cisco prylar "på riktigt" är oftast väldigt meriterande. Om du vill jobba hos "kleti" så spelar det väl ingen roll men om du vill ha jobb hos dom stora operatörerna (Telia,Telenor,Tele2, BT osv) så är cert ett MÅSTE.

Får jag möjligheten att ta cert under utbildningen på Mittuniversitetet så ska jag självklart göra det.

Jag vill helst arbete på Telia. Sköta nätverket. Sitta vid en dator och sköta det mesta tillsammans med andra nätverkstekniker.

KristianE 2010-01-02 19:34

Certen får du räkna med att sköta själv. Både betala och ringa
Cornerstone själv för att boka provtid.

StateCollapse 2010-01-02 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20337389)
Certen får du räkna med att sköta själv. Både betala och ringa
Cornerstone själv för att boka provtid.

Men vad menar skolan med den här texten då:

Citat:

...med möjligheter att läsa in dig på Cisco-certifieringar som CCNA, CCNP och Trådlösa LAN under utbildningens tid.

KristianE 2010-01-02 20:30

Att du får kunskaperna som krävs för att klara certifieringsproven.

StateCollapse 2010-01-02 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20337398)
Att du får kunskaperna som krävs för att klara certifieringsproven.

Jag läste någonstans att det kostar runt 2000kr hos oberoende testcenter och får då genomföra ett teoretiskt test. Kostar det bara 2000kr att göra test och sedan erhålla cert?

Eller är detta dom "rätta" priserna för att ta cert?

http://www.firebrandtraining.se/pris...na_2007&cid=33

najk 2010-01-02 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337401)
Kostar det bara 2000kr att göra test och sedan erhålla cert?

Ja, det kostar runt 2000 kronor per test. En del certifikat kräver dock flera godkända test. Bommar du får du skriva om provet efter några arbetsdagar och givetvis betala på nytt. Testet går till som teoriprovet för körkortet. Du svarar på ett antal frågor inom en viss tid. Du får ha några fel och en del frågor har flersvarsalternativ.

Exempelvis 80 frågor på 120 minuter, max 15% fel och inom vissa delområden får du inte ha mer än 1 fel. Det kan förekomma bilder, filmer och annan media med frågorna. Eftersom frågor och svar oftast är på engelska bör man ha god teknisk språkkunskap inom ämnet innan man ger sig på ett prov.

Det kan hända att man behöver gjort viss förarbete innan man går och skriver provet, tillexempel skaffat sig ett prometrics id.

StateCollapse 2010-01-02 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20337403)
Eftersom frågor och svar oftast är på engelska bör man ha god teknisk språkkunskap inom ämnet innan man ger sig på ett prov.

Det är inte till min fördel då :( Såg att hela kursmaterialet för nätverkstekniker är på engelska men att lektionerna är på svenska. Får helt enkelt börja låna böcker på engelska och läsa så att jag begriper språket mer än vad jag gör idag.

Jag kan ju baskunskaperna på engelska, läsa enkla ord och så. Men en hel text på kanske 10-20 rader kan jag inte läsa på engelska och sedan förstå vad jag har läst.

För börja lägga i en växel nu om jag ska hinna. Men å andra sidan. Kommer jag in som nätverkstekniker på högskolan så har jag två år på mig att plugga engelska då hela kursmaterialet som sagt är på engelska.

Men vad är detta för priser då: http://www.firebrandtraining.se/prislista

Vilka cert är önskvärda för en arbetsgivare att en nätverkstekniker har om man tittar på länken som jag bifogade ovan?

Ara 2010-01-02 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337412)
Det är inte till min fördel då :( Såg att hela kursmaterialet för nätverkstekniker är på engelska men att lektionerna är på svenska. Får helt enkelt börja låna böcker på engelska och läsa så att jag begriper språket mer än vad jag gör idag.

Jag kan ju baskunskaperna på engelska, läsa enkla ord och så. Men en hel text på kanske 10-20 rader kan jag inte läsa på engelska och sedan förstå vad jag har läst.

För börja lägga i en växel nu om jag ska hinna. Men å andra sidan. Kommer jag in som nätverkstekniker på högskolan så har jag två år på mig att plugga engelska då hela kursmaterialet som sagt är på engelska.

Då kanske du ska börja plugga engelska istället för att "drömma" om vilka cert du ska ta.
Jag kan meddela att det är ganska svår engelska i dom proven jag har skrivit (och jag både skriver och pratar engelska över väldigt bra).

Även sen när du börjar jobba är med största säkerhet all dokumentation på engelska.

Network 2010-01-02 23:24

Engelska är riktigt viktigt för att klara certen. Jag har gjort ett par nätverkskurser (CNE, MCP, CCNA) och när jag läste var det förkunskaper som Matte B och Eng B som gällde, men det kanske är ändrat.

Jonas 2010-01-02 23:32

När jag läste MCNA & MCP så var hela utbildningen på Svenska, men allt material var på Engelska, böcker, videos osv. Dessutom så tror jag inte att man översätter Cisco IOS & NX-OS till Svenska för att du har problem med din Engelska. (Windows Server finns på Svenska, men med tanke på att all utbildning sker på engelska så blir det nog problem mest)

Om du har problem med förståelsen, hur kom du igenom med godkänt i kursen i gymnasiet? Engelska är ett grundämne, ett ämne som man är tvungen att ha godkänt i för att kunna ansöka till en högre utbildning (Högskola/Universitet).

KristianE 2010-01-02 23:33

Gjorde en MCP för nåt år sedan som gällde ett säkerhetsdesign
för Server 2003. Hela provet var en ren läsförståelse på engelska
där de försöka lura en till fel svar hela tiden.

Hela provet byggde på ett visst antal scenarion (tänk olika enter-
prise-företag) där det var ett visst antal frågor till varje. Det var
mycket text att läsa till varje scenario.

Första försöket låg jag bara några poäng under godkänt och andra
försöket klarade jag med god marginal.

Microsoft kör ju ofta sina Second Shot-drives under vinter-
halvåret som gör att man får två försök till priset av ett.

studiox 2010-01-03 00:33

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337412)

Då kommer du tyvärr inte få jobb på Telia heller. Alla operatörer pratar i princip alltid engelska som "company language" då man har så mycket kontakt med andra operatörer och andra avdelningar i andra länder där engelska är koncernspråk.

StateCollapse 2010-01-03 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20337415)
Om du har problem med förståelsen, hur kom du igenom med godkänt i kursen i gymnasiet? Engelska är ett grundämne, ett ämne som man är tvungen att ha godkänt i för att kunna ansöka till en högre utbildning (Högskola/Universitet).

Jag fick godkänd i Engelska A när jag gick gymnasiet. Inga problem. Utbildningen som jag nu ska söka har högskolebehörigt som krav. Det är godkänt i grundämnen som Svenska B, Samhällskunskap A, Matematik A, Religion A och Naturkunskap A. Sedan poängen också då, 2500 poäng men eftersom jag har en utbildning tidigare i min ryggsäck så ligger jag på nästan 3500 poäng. Så jag behöver bara godkänd i kurserna ovan som jag skrev, det är bara dom jag saknar betyg i och sedan har jag högskolebehörighet och kan söka den utbildningen som jag hänvisade till i mitt första inlägg talade min SYO om för mig.

Jag ska söka den 15 April och sedan komplettera med mina betyg som jag ska läsa upp under vårkanten.

Min engelska är inte hur dålig som helst. Jag kan prata flytande och förstå när andra pratar engelska med mig. När jag läser en text, då får jag det svårt att förstå.

Och, ja det kan låta väldigt klent. Men utbildningen som jag ska söka till kräver endast högskolebehörighet och det är godkänt i en B kurs och det är Svenska B. Matematik A räcker att man har godkänt i.

Från hemsidan:
Citat:

Behörighet
Grundläggande behörighet
Vilket innebär grundläggande högskolebehörighet.

Aja, vi får väl se vart jag befinner mig hösten 2010.

StateCollapse 2010-01-04 11:18

Den sidan jag länkade till tidigare här i tråden. Det kostade om jag inte minns fel nästan 100.000:- för att ta cert. Varför så dyrt egentligen?

Till exempel CCNA (6 dagar) 44.900:- och sedan CCNP (13 dagar) 96.900:-

Sätter dom dessa priser för att dom garanterar till 100% att man tar certifikat hos dom eller beror prissättningen på andra faktorer?

najk 2010-01-04 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337582)
Den sidan jag länkade till tidigare här i tråden. Det kostade om jag inte minns fel nästan 100.000:- för att ta cert. Varför så dyrt egentligen?

Förmodligen för att det ingår 6+13 dagars utbildning utöver själva provet?

Network 2010-01-04 12:01

Själva priserna för att göra provet varierar, men studerar du så finns det ofta ett subventionerat pris (voucher) från din utbildare. 2500 har jag betalat som mest (ccna).
Det finns inga garantier för att du skall lyckas ta cert, då det är helt upp till dig själv att klara det. Det är som vilket prov som helst. Har du inte tillräckligt med kunskap så..

Ta och kolla med t.ex. cornerstone, och hör med dom för priser och info.
http://www.cornerstone.se/sv/Certifieringar/

StateCollapse 2010-01-04 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20337586)
Själva priserna för att göra provet varierar, men studerar du så finns det ofta ett subventionerat pris (voucher) från din utbildare. 2500 har jag betalat som mest (ccna).
Det finns inga garantier för att du skall lyckas ta cert, då det är helt upp till dig själv att klara det. Det är som vilket prov som helst. Har du inte tillräckligt med kunskap så..

Ta och kolla med t.ex. cornerstone, och hör med dom för priser och info.
http://www.cornerstone.se/sv/Certifieringar/

Om jag söker jobb och vill kunna konkurrera med andra om att få jobbet, vilka cert är önskvärda för att jag ska ha god chans att få jobb?

Jonas 2010-01-04 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337587)
Om jag söker jobb och vill kunna konkurrera med andra om att få jobbet, vilka cert är önskvärda för att jag ska ha god chans att få jobb?

Vad är det du vill jobba med? Nätverkstekniker, JA, men vilken inriktning?
Skall du leka kabelapa och dra kablar kors o tvärs, eller vill du sitta framför datorn och lägga upp användare mm?

Nätverkstekniker är ungefär som Webbprogrammerare, vilken inriktning, tex. PHP, ASP, ASP.NET, JSP, Ruby mm

Skall du ta alla Cert så har du några års pluggande framför dig. Om Microsoft inte har ändrat så har dom att du måste vänta en viss tid mellan olika cert.

StateCollapse 2010-01-04 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20337591)
Vad är det du vill jobba med? Nätverkstekniker, JA, men vilken inriktning?

Vill arbeta på kommunens IT-enhet, Sjukhusets IT-enhet eller Telias IT-enhet och sköta den dagliga driften av nätverket och installation av nätverk sen se till att det funkar som det ska.

Jonas 2010-01-04 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20337596)
Vill arbeta på kommunens IT-enhet, Sjukhusets IT-enhet eller Telias IT-enhet och sköta den dagliga driften av nätverket och installation av nätverk sen se till att det funkar som det ska.

Jo, men vet du vilken utrustning dessa har så att du får rätt utbildning?
Tex. kanske inte så smidigt att ta massa Cisco cert, om dessa nu inte har Cisco utrustning.

kriwen 2010-01-05 00:18

Jag har snabbskummat igenom denna tråd och det jag kan säga är att @stateCollapse är i samma situation som jag var för 10 år sen. Gick en massa datautbildningar som nätverks, drifttekniker och webbutveckling. Bra utbildningar men för mycket nu när jag ser tillbaks. Allt jag läst om Novell och Cisco har jag knappt haft nytta av sen utbildningen. Jag har jobbat med Microsoftprodukter och lite Lotus Domino. Att jag är certifierad på MS och Lotus spelade ingen roll när jag sökte jobb, det var via kontakter som jag kom in i IT-branchen.

Mitt råd till dig är som flera skriver, ta en ordentlig funderare på vad du verkligen vill lära dig och lär dig så mycket inom ett mer begränsat område. Att kunna läsa engelska flytande är det första steget du ska ta om du ska bli något inom IT.

Lycka till med utbildning och framtida arbete.

StateCollapse 2010-01-08 09:17

Någon som kan tala ur skäggen och berätta för mig hur det främst fungerar med Nätverkstekniker.

Säg att jag nu går den här utbildningen, ordnar CCNA och CCNP efter utbildningen. Jag söker arbete och det står mellan mig och en annan kille.

Han är endast självlärd, ingen utbildning men han har certifikat som CCNA och CCNP. Han har aldrig tidigare arbetat, med andra ord är han i samma situation som jag men utan utbildning och han kan lika mycket som jag men han faller på utbildning.

Vem skulle arbetsgivaren anställa? Han med utbildning eller han utan utbildning?

Läste i tråden att någon skrev att arbetsgivare i 9/10 fall hellre anställer en med utbildning då man vet att jobbet blir utfört riktigt. Men som sagt, vem skulle arbetsgivaren anställa? Jag som har två års utbildning på Universitetet, ingen erfarenhet mer än den jag har ifrån skolan och certifierad i CCNA och CCNP eller den killen som inte har någon utbildning, men däremot är självlärd och innehar exakt samma kunskaper som jag och samma certifikat?

Jonas 2010-01-08 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20338220)
Vem skulle arbetsgivaren anställa? Han med utbildning eller han utan utbildning?

Han anställer den som är bäst lämpad, den personen som kan tala för sin sak, som arbetsgivaren får bäst intryck av.

StateCollapse 2010-01-08 15:31

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20338222)
Han anställer den som är bäst lämpad, den personen som kan tala för sin sak, som arbetsgivaren får bäst intryck av.

Du bad mig i ett tidigare inlägg sända ett e-postmeddelande dit jag vill arbeta som Nätverkstekniker. Jag skickade ett e-postmeddelande till IT-enheten på min kommun och fick detta svar

Citat:

Hej!

Vi använder i huvudsak Ciscos prylar men vi har även en hel del 3com. För att jobba med kommunikation inom Sundsvalls kommun så finns det olika krav beroende på om hu hanterar de centra delarna eller utrustning i spridningsnätet.

Certifikat är inte det viktigaste utan det är dina kunskaper. I och för sig så är certifikat ätt sätt att bevisa sina kunskaper. För att arbeta med de centrala delarna vill jag förutom att du ha gedigna kusnkaper inom kommunikationsområdet dessutom mångårig erfarenhet. För att arebte med spridningsnätet behövs inte lika djupa kunskaper och lång erfarenhet.

Några fastslagna krav finns allstå inte utan kraven anpassas till det behov som finns vid det aktuella rekryteringen

Hör av dig om du har ytterligare funderingar

Kort därefter fick jag följande.

Citat:

Lycka till med utbildningen!

Kul att du är intressera av vår arbetsplats. Vi har mycket intressanta arbetsuppgifter inom detta område. Du är varmt välkommen att höra utav dig när utbildningen är klar så får vi träffas och pratas vid om en eventuell anställning.

marcuslind 2010-01-08 16:43

Angående diskussionen om vad som är bäst mellan att vara självlärd eller att studera allting så tycker jag inte att någonting överlag är bättre än det andra. Det fungerar olika för olika människor och alla vet inte vad de är intresserade av vid 13 års ålder.

Min medelålders morsa startade två företag i år, min flickväns morsa börjar plugga till lärare vid 40 års ålder! Det är aldrig försent att börja studera bara för att man inte hade ett enormt intresse från grunden.

Personligen är jag en självlärd webbdesigner och webbutvecklare (antagligen precis som många andra här på forumet). Jag tror att med mina kunskaper inom XHTML, CSS, jQuery, PHP och MYSQL är intressantare på arbetsmarknaden om 5 år än kamrat som läser på högskolan nu för att bli PHP-utvecklare.

Jag är redan hyffsat intressant på arbetsmarknaden och jag har inte haft några problem med att få jobb. När min vän är klar med sin utbildning så är jag övertygad om att jag med min arbetserfarenhet och breda kunskap fortfarande kommer att få jobb minst lika enkelt som honom. Däremot säger jag inte att min väg var bättre eller sämre än hans.

Westman 2010-01-08 18:08

I första hand anställer man den som är mest kompetent och kan bevisa det. Med andra ord - tidigare arbete inom området och referenserna är viktigast. Efter det kommer utbildningar och kunskap. Självlärd kunskap är jättesvår att styrka utan att ha arbetat så i det läget vinner den som utbildat sig.

Eller som ett lokalt företags slogan säger: Ingenting slår praktisk erfarenhet.

Conny Westh 2010-01-09 04:09

Firebrand håller kurser och priset är ca 7000 SEK per kursdag + moms. Det verkar vara helt normala priser för tekniska kurser.

Certifieringar brukar vara uppbyggda så att man kan ta flera exempelvis 7-12 olika mindre certifieringar där varje delcertifiering är specialicerad på ett verktyg eller en miljö. Varje sån certifiering brukar kosta ca 2000 spänn. Kurserna behöver man normalt inte gå för att göra en certifiering, men är man studievan och har en del erfarenhet och kan läsa in ämnet själv så räcker det oftast med att läsa litteraturen och sen gå och göra testen.

Behöver man gå alla kuserna hos ett utbildningsföretag så har man nog valt fel yrke, man kan gå några enstaka kurser som är centrala men läsa in de mesta själv på eget iniativ.

En universitetsutbildning ger en teoretisk grund som man förväntas klara att vidareutveckla på egen hand när man börjar arbeta. Universitetsutbildningarna är aldrig enbart inriktade på att lära sig ett specifikt verktyg, det är däremot de privata utbildningsföretagens kurser eftersom de brukar använda utbildningsmaterial från exempelvis CISCO, Sun, IBM eller Microsoft och kurserna är då helt fokuserade på respektive tillverkares egna produkter.

Anders Larsson 2010-01-09 12:04

Det handlar ju inte bara om att få jobbet, utan även att få betalt för det. Med en utbildning i bagaget brukar lönen bli lite högre då.

StateCollapse 2010-01-09 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20338399)
Det handlar ju inte bara om att få jobbet, utan även att få betalt för det. Med en utbildning i bagaget brukar lönen bli lite högre då.

Han sa det. Jag frågade vad ingångslönen ligger på om jag börjar arbeta på kommunens IT-enhet och då frågade han hur gammal jag var när utbildningen är färdig och sedan bad han mig länka till utbildningen. Svaret var 24.550kr/mån som ingångslön och tilldelas jag andra uppgifter och tar cert så får jag högre lön.

IT-chefen på kommunen där han arbetar har 33.000kr/mån men då har dom arbetat i 10-15 år där sa han.

Westman 2010-01-09 17:55

Chefen har dåligt betalt. Själv tycker jag att 24550 låter som en rätt bra ingångslön särskilt med tanke på att det är en kommun och i en medelstpr (?) stad.

StateCollapse 2010-01-09 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20338446)
Chefen har dåligt betalt. Själv tycker jag att 24550 låter som en rätt bra ingångslön särskilt med tanke på att det är en kommun och i en medelstpr (?) stad.

Själv vet jag inte om det är bra eller dåligt för en nyutexaminerad nätverkstekniker. Jag siktar på att ta ut 15-18 tusen netto i månaden.

Som det stod i meddelande så finns det väldigt mycket uppgifter inom kommunen. Eftersom jag kommer vara nyutexaminerad så kommer jag att få börja på golvet sa han, sitta vid en dator och knacka. Dra kablar, installera routers och switchar och sedan hjälpa människorna i kommunhuset om dom har problemet med internetuppkopplingen.

Westman 2010-01-10 10:12

Jo det är bra, 24550 Blir mer än 15000 netto även i den kommun med mest kommunalskatt i Sverige. Medianlönen för en nätverkstekniker (man) i Sverige ligger på 25299 enligt IDG och det är alltså folk som jobbat ett antal år.

Vad tror du egentligen att en rookie är värd?

StateCollapse 2010-01-10 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20338498)
Vad tror du egentligen att en rookie är värd?

I lön som nätverkstekniker skulle jag gissa på kanske 21-22 tusen brutto i månaden.

Westman 2010-01-10 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20338499)
I lön som nätverkstekniker skulle jag gissa på kanske 21-22 tusen brutto i månaden.

Öhh...
Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20338450)
Själv vet jag inte om det är bra eller dåligt för en nyutexaminerad nätverkstekniker. Jag siktar på att ta ut 15-18 tusen netto i månaden.

Jag kanske är för nyvaken men det där får jag inte ihop. :)

StateCollapse 2010-01-10 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20338501)
Jag kanske är för nyvaken men det där får jag inte ihop. :)

Eller så kanske jag inte förstod din fråga på rätt sätt :)

Westman 2010-01-10 11:47

Jo det tror jag men du svarar att en rookie är värd 21 - 22 kkr / månad men lite tidigare är du inte säker på att 24550 är en bra ingångslön. Vad jag vet är 24550 mer än 22000...

StateCollapse 2010-01-10 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20338507)
Jo det tror jag men du svarar att en rookie är värd 21 - 22 kkr / månad men lite tidigare är du inte säker på att 24550 är en bra ingångslön. Vad jag vet är 24550 mer än 22000...

Visst är 24500kr en mycket god ingångslön efter två år och med studieskulder över 200.000kr en bra början på livet. Jag blev mest chockad då jag inte trodde att man så bra ingångslön som dataknackare efter två år på högskolan.

goose 2010-01-10 13:09

två år bör inte ge mer än max 120k i studieskulder väl? lånebeloppet är ungefär 25-30k per termin. Ingångslönen du nämnde där är en bra lön.

KristianE 2010-01-11 00:05

Efter 2 år med fullt studielån hade jag hundringen i skuld.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson