WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia nere (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37522)

Cod 2009-06-24 14:39

Är Loopia nere igen...?

Cr0wN 2009-06-24 14:40

Nu är www.loopia.se nere för mig... Har förövrigt på eftermiddagarna gått upp och ner de senaste 3 dagarna. Otroligt att de inte kunnat lösa detta på ett snabbt sätt.

Cod 2009-06-24 14:40

Är Loopia nere igen...?
Edit: Sorry för dubbelpost.

nCo 2009-06-24 14:41

Ja :-)

Cod 2009-06-24 14:43

Någon som har ett tips på en bra tjänst för att kolla upp lediga domäner på många toppdomäner och gärna kunna kolla flera domännamn på en gång.
Behöver en ersättare till funktionen "Köp nytt domännamn" i LoopiaDNS, alltså en textarea där man kan ange namn och separera med radbrytningar, sedan får man tillbaka en lista med dessa namn under de vanligaste toppdomänerna samt deras status.

buran 2009-06-24 14:43

Hade varit kul att veta vad som försiggår bakom kulisserna på det företaget,verkar vara totalt kaos.

Björklund 2009-06-24 16:45

Citat:

Originally posted by Cod@Jun 24 2009, 14:43
Någon som har ett tips på en bra tjänst för att kolla upp lediga domäner på många toppdomäner och gärna kunna kolla flera domännamn på en gång.
Behöver en ersättare till funktionen Köp nytt domännamn i LoopiaDNS, alltså en textarea där man kan ange namn och separera med radbrytningar, sedan får man tillbaka en lista med dessa namn under de vanligaste toppdomänerna samt deras status.

www.domaininfo.com, smakar det så kostar det. ;)

Max 2009-06-25 01:53

med risk för att vara tjatig, nu är skiten nere igen...

Danielos 2009-06-25 11:18

Var även dns servrar nere?

nCo 2009-06-25 14:42

Japp och nu är allt nere igen... 5:e dagen nu..

cermis 2009-06-25 14:44

ALDRIG MER LOOPIA!
Nu har sidan gått ner för 5 gången på en vecka i mer än 10 minuter. VARNING för LOOPIA!

Perben 2009-06-25 14:52

Förstår inte riktigt varför dom har "grön lampa" på DNS-servrarna, har stundtals helt pingat ut mot dem... verkar som alla deras tjänster svajjar i.o.m det här.

Gustav 2009-06-25 16:36

Jag hade en nedgång med ca 50 % i försäljning den 23é. Jag trodde att det berodde på det fina vädret, men jag styr mina dnsér via Loopia, så det kanske är där sambandet finns att hitta. Trist.

Men kan en ddos-attack verkligen påverka dnsér?

Craxen 2009-06-25 16:49

Glad att jag bytte från loopia när de hade sina jätte problem med mailen.

patrikweb 2009-06-25 16:59

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 25 2009, 16:36
Jag hade en nedgång med ca 50 % i försäljning den 23é. Jag trodde att det berodde på det fina vädret, men jag styr mina dnsér via Loopia, så det kanske är där sambandet finns att hitta. Trist.
Men kan en ddos-attack verkligen påverka dnsér?


Ja? Loopia kör ju alla sina DNS på sitt kontor. Utan riktig resevkraft eller kompetens eler möjlighet att klara av DDoS så är det verkligen en extremt farlig single point det där.

Björklund 2009-06-25 17:47

Citat:

Originally posted by Perben@Jun 25 2009, 14:52
Förstår inte riktigt varför dom har grön lampa på DNS-servrarna, har stundtals helt pingat ut mot dem... verkar som alla deras tjänster svajjar i.o.m det här.

Det är troligen inget fel på DNS-servarna. Det är hela deras nät som går ner, och då går det heller inte att nå deras DNS-servrar.

htiawe 2009-06-25 17:48

Men DNSerna försvinner ju inte på en minut, såvida man inte har extremt kort TTL.

Björklund 2009-06-25 17:48

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 25 2009, 16:59
Ja? Loopia kör ju alla sina DNS på sitt kontor. Utan riktig resevkraft eller kompetens eler möjlighet att klara av DDoS så är det verkligen en extremt farlig single point det där.

Svamlar du nu igen? Eller har du varit där och kollat om de kör de på sitt kontor?
Jag gissar att de har en egen serverhall i samma byggnad som de har sitt kontor.

patrikweb 2009-06-25 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Ja? Loopia kör ju alla sina DNS på sitt kontor. Utan riktig resevkraft eller kompetens eler möjlighet att klara av DDoS så är det verkligen en extremt farlig single point det där.

Svamlar du nu igen? Eller har du varit där och kollat om de kör de på sitt kontor?
Jag gissar att de har en egen serverhall i samma byggnad som de har sitt kontor.

Serverhall i en K-märkt lokal? Undra vilken klassning den hallen har som inte ens har riktigt reservkraft.

Ska man kalla en garderob för serverhall med om man har servrar där?

patrikweb 2009-06-25 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av Perben
Förstår inte riktigt varför dom har grön lampa på DNS-servrarna, har stundtals helt pingat ut mot dem... verkar som alla deras tjänster svajjar i.o.m det här.

Det är troligen inget fel på DNS-servarna. Det är hela deras nät som går ner, och då går det heller inte att nå deras DNS-servrar.

Låter inte logiskt om driftbloggen visar att WEB/Mail är nere om hela deras nät är nere så borde den visa DNS är nere med.

Sedan då driftbloggen inte står hos dom själva och deras nät är nere så låter det ju inte troligt att den hämtar från en intern övervakning hos dom.

Tror bara deras driftblogg övervaknig buggar.

KristianE 2009-06-25 22:24

Har de inga DNS:er utanför sitt egna nät?

StefanLindblom 2009-06-26 01:07

Loopia nere igen?? Svarar inte ens på ping, dock är domänerna funktionella men väääldigt sega...

nosnaj 2009-06-26 01:10

ftp är dött också...kanske man kan sova ist då :)

nCo 2009-06-26 13:49

Guess what? Nere igen...

BjörnJ 2009-06-26 13:50

Det funkar för mig.

Weaver 2009-06-26 14:04

För mig så verkar inte DNS fungera, fungerade tidigare idag

nCo 2009-06-26 14:05

Det verkar bara varit DNSerna denna gången. 6:e dagen nu helt utan officiell förklaring förutom det gamla ddos-meddelandet.

*update* nej nu visar allt rött igen...

buran 2009-06-26 14:05

snart kan man ställa klockan efter detta.
14.05 loopia nere

Cr0wN 2009-06-26 14:06

Man undrar ju vad som händer på det företaget...

edit: uppe igen...

Weaver 2009-06-26 14:15

Nu är det uppe för mig igen

daniel_ 2009-06-27 00:34

2 bifogad(e) fil(er)
Då dyker allt igen :)

KristianE 2009-06-27 09:44

Hehe!

Kul montage..

Danielos 2009-06-27 12:13

Citat:

Originally posted by Weaver@Jun 26 2009, 14:04
För mig så verkar inte DNS fungera, fungerade tidigare idag
Jag la över alla domäner jag har på Loopia på egna dns:er som tur var dagen innan ;)

Nu vet inte jag vad loopia har för brandväggar, och storleken på ddos'en men innan jag skaffade en "stateful" brandvägg som har begränsningar på antal states per IP samt nyskapande states per sekund från samma ip, gick mina egna grejer för mer än ett år sedan upp och ner för minsta lilla attack via nätmaskar och annat, framförallt webbservrar drabbades som är fallet med Loopia.

Innan satt det en Ingate 1650 och hur man än gjorde så kunde ddos husera fritt.

Så jag har inte haft några somhelst problem sedan mer än ett år sedan och ibland kan man i brandväggsloggen se ett enda IP bli blockat runt 20-40ggr/sek.

KristianE 2009-06-27 20:04

danielos:
Vill du berätta vilken brandvägg du valt?

En ren intressefråga.

patrikweb 2009-06-28 15:05

Brandvägg skyddar inte emot bra DDoS, visst dom kan klara massa 12 åringar som har tråkigt eller rent DDoS på amatörvis.

KristianE 2009-06-28 17:34

PatrikWeb
..och det hänger förstås ingenting på brandväggens
kompetens i sig?

patrikweb 2009-06-28 17:40

Citat:

Originally posted by KristianE@Jun 28 2009, 17:34
PatrikWeb
..och det hänger förstås ingenting på brandväggens
kompetens i sig?

Vi säger så här då, om du har en brandvägg som blockerar ett IP efter ett visst antal paket så spoofar man bara IP och får brandväggen blockera ut legetima anslutningar.

Säg att nätverket använder DNS server X så spoffar du bara massa paket från det IP och src eller dst port 53 så blir det så bra när brandväggen blockerat ut det.

Och utan använda någon kapacitet alls för det.

Eller helt enkelt kodar ihop något snabbt i perl med raw socket för generera helt random så får brandväggen kul när den börjar få miljoner blockerade IP i sig.

I regel kan en brandvägg skydda mot alla idioter men även hjälpa till ställa till problem med folk med kompetens.

Kanske även ska tillägga att amatörer med stora botnät kommer vinna över brandväggen när det kommer några Gbit trafik med i regel.

Björklund 2009-06-28 17:40

Citat:

Originally posted by KristianE@Jun 28 2009, 17:34
PatrikWeb
..och det hänger förstås ingenting på brandväggens
kompetens i sig?

Nej det gör det inte. En riktig DDOS fyller förbindelsen (förbindelserna). Det är troligen det som händer hos Loopia eftersom det fungerar för en del. En av förbindelserna går fullt när de får en DDOS.

Ex om de har en förbindelse på 100mbit/s och de får en DDOS som behöver 150mbit/s så kommer den förbindelsen ge mycket packetloss och rent av sluta fungera (BGP-sessionen dör).

patrikweb 2009-06-28 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av KristianE
PatrikWeb
..och det hänger förstås ingenting på brandväggens
kompetens i sig?

Nej det gör det inte. En riktig DDOS fyller förbindelsen (förbindelserna). Det är troligen det som händer hos Loopia eftersom det fungerar för en del. En av förbindelserna går fullt när de får en DDOS.
Ex om de har en förbindelse på 100mbit/s och de får en DDOS som behöver 150mbit/s så kommer den förbindelsen ge mycket packetloss och rent av sluta fungera (BGP-sessionen dör).

Det är i regel vanligaste, men rätt värdelöst sätt. Går göra betydligt bättre attacker med mindre trafik. Har bara råkat ut för 2 "bra" DDoS.

Resten har bara varit en antal Gbit men ändå inget vettigt, som är lätt att äta alla fall.

Om man vet vad routern kör BGP för emot IP så är det betydligt effiktivare att spoofa och bruteforce fram seq och dst port för att sända en RST.


Jag tror inte på brandväggar i sig, jag tror på kompetens.

JonathanS 2009-06-29 11:01

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jun 28 2009, 16:51
Jag tror inte på brandväggar i sig, jag tror på kompetens.
Jag vågar påstå att det inte finns något webbhotell i Sverige som har lika kompetenta tekniker som Loopia. Du får ursäkta, men i jämförelse med dem så är du en nybörjare vad det gäller drift, nätverk och teknik. Att du sitter här och snackar skit om Loopia är knappast oväntat, men däremot fullständigt obefogat.

Det spelar nämligen ingen roll hur mycket kompetens det finns i ett företag om det saknas ekonomiska resurser och/eller investeringsvilja från företagets ledning. Att Loopia har störningar beror inte på personalen i Västerås.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson