![]() |
Som jag ser det hela, problemet ligger hos din kund, inte hos dig. Det är kunden som ska ha koll på vad de får använda materialet till. (Även om du kanske redan från början skulle funderat över om denna fråga skulle dyka upp)
Om jag hamnat i denna situation hade nog jag själv ringt upp designföretaget, diskuterat frågan med dem samt undrat om jag kan få ta del av avtalet. Inte för att reda ut härvan, utan för att se vad som ligger och för att veta mer för framtiden (som du verkar vilja göra). |
Normalt förfarande vid bildköp är att kunden köper *användningsrätten*, dvs rätten att använda bilden i ett visst specat sammanhang. *Friköp*, dvs rätten att använda bilden precis hur som helst, är både dyrt och ovanligt. Däremot är det vanligt med kunder som felaktigt *tror* att de friköpt bilden... Detta gäller vid köp av illustrationer/fotografier - med grafisk form tror jag faktiskt det kan vara lite luddigare. Verkshöjd måste uppnås osv. Kolla med Svenska Tecknare som organiserar både illustratörer och formgivare.
|
Tack för alla inlägg och tips. Helt klart ska jag kontakta designföretaget. Vi reder ut det här. Men det var värdefullt att få dessa inlägg från branschen innan jag tar i det.
|
Du lämnar väl en liten rapport om hur det gick?
|
"Grafisk profil" är begreppet ni alla kringgår i den här diskussionen.
Bara för att ett företag beställer en grafisk profil (logo, plus riktlinjer hur företag och företagets varumärke ska profileras i olika sammanhang), så betyder det inte att företaget till exempel kan gå och trycka upp loggan på t-shirts utan reklambyråns tillstånd - men det här är förstås olika beroende på hur avtalet ser ut. I det här fallet vet vi inte hur avtalet ser ut, men praxis är att kreatörens design inte för återanvändas hursomhelst i andra sammanhang. Troligtvis har Niclas inte skapat webbplatsen med tillåtelse som det verkar, men det här är i första hand företagets fel (alltså företaget som beställde tjänsten av Niclas). I så fall, om det är ett seriöst företag, borde de ta upp diskussionen med den urspungliga leverantören av den grafiska profilen och försöka lösa problemet utan att blanda in trejde part (Niclas). Lycka till och berätta gärna hur det gick, och om jag och andra kan hjälpa till på något sätt! |
Min kund tog det innan jag hann be honom kolla avtal. Han körde den mjuka stilen och designbyrån bad honom att vi skulle sätta in "Grafisk Formgivning: [firma]" tillsammams med "Webbdesign: [minfirma]" på sajten. Jag gjorde så och alla är glada och nöjda, utom möjligen denna tråds deltagare som förstås hellre hade sett ett smaskigt juridiskt prejudikat ;-) Sorry to disappoint...
Jag håller nog med dom av er som höll på designfirman. Jag skulle inte ha blivit glad om jag sett någon använda min design så här. Jag har lärt mig en liten läxa, och förhoppningsvis kan någon annan dra lärdom med. |
Nu kanske jag rotar upp en gammal tråd, men som ny här på forumet så är detta intressant. Om det inte hade stått "copyright" i broschyren, hur hade fallet sett ut då?
|
Uppfyller verket rekvisiten för upphovsrättsskydd är det oväsentligt om det står copyright eller inte, så vitt jag vet.
|
Edit: OOps, var tydligen en till sida... Glöm detta...
Hur som helst har inte DU gjort något problem. Du bör egentligen inte anstränga dig heller för kunds räkning. Detta är något som kunden borde kollat upp innan. Generellt sätt så brukar man köpa rättigheterna för grafisk profil. Så länge det inte står något finstilt i stil med "Får bara användas på papperskorgar i Irak" så får man göra vad man vill med den grafiska profilen, då man som sagt köpt rättigheten och man är på så sätt ägare. Det är som när du köper en bil, inte säger biltillverkaren till dig att du inte får köra i Skåne för att de tycker så. Står det inget om det är avtalet så kan de inte hävda på efterhand att du får inte göra si och så. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson