![]() |
Citat:
edit: Och fram för allt inte om den tvingar mig att betala med EURO för att jag kommer från Sverige(eller något annat EURO-land) |
Pkaze: Jepp, kör på besökarens IP-nummer. http://www.maxmind.com/app/geoip_country
wiggin: Själva grejjen är att Euro-besökaren inte har en aning om vad priset är om han skulle ha en amerikansk ip-adress. Priset blir fixerat i antingen euro eller usd. Så det framgår alltså inte att det är betydligt dyrare i euro. |
Citat:
Det enda rätta är att låta kunden välja valuta och ha en valutaoimvandlare. |
Citat:
Kolla gärna sajter som bestbuy.com, circuitcity.com, compusa.com eller liknande sajter så får du se (motsvarar OnOff, Siba etc.). |
Citat:
Hur kunderna skulle upptacka prisskillnaden vet jag inte, tror inte overdrivet manga surfar in med en proxy bara for att se om nagot pa webbsidan skulle andras. Ser inget fel med prisdifferentiering heller; klart man forsoker suga ut sa mycket som mojligt. Ar ju precis samma sak som att t.ex. volvo har olika priser i olika lander, eller att foretag kanske har lagre priser pa sina produkter i osteuropa an vad de tar for identiska produkter i ovriga europa. |
Jag har sett precis motsatsen hos t.ex. www.matrixgames.com som hade olika priser (pga en helt vansinnig växlingskurs USD-EUR). Men eftersom jag inte har någon annan egen erfarenhet att gå på så kan jag inte mer än påtala riskerna. beror nog mkt på hur mkt man säljer, vad man säljer samt om det finns forum på försäljningssajten elelr inte.
Sedan tillkommer ju ett problem till. Om du bara går på IP, hur blir det då med alla storföretag som låter all trafik gå genom samma proxys? T.ex. vet jag att en del ericssonfolk surfar via proxys i älvsjö oavsett var i världen de befinner sig. Det skulle ju ge "fel" pris. Men visst kan man ju skita i det om man vill eftersom det är en så liuten del av omsättningen skulle jag tro. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson