WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   NIC-se nya sök (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8860)

Webbsajter 2005-07-12 19:09

Det var på tiden. Är ju en guldgruva för spammare, jag har fått mail som frågar om mitt domännamn är till salu och sedan när jag öppnar mailet är de spam.

crona 2005-07-12 19:25

Tycker det är ett bra initiativ av NIC-SE men samtidigt är det jobbigt i längden om man vill kolla upp ett antal domäner att behöva sitta och skriva in säkerhetskoder hela tiden..

JonathanS 2005-07-12 19:44

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 12 2005, 18:53
Om dom skulle sattsat på riktigt system istället och sluta köra servrarna på sitt kontor.
Deras system var kanske modernt för 10 år sedan, man fungerarar inte i längden.
Sedan finns det inga regler i ICANN som säger att dom måste visa whois uppgifter? för dom visar inte uppgifter om privatpersoner. Vet att det är mycket tjat när det gäller .com .net att man ska ha riktiga uppgifter.

Nic-SE håller just nu på att se över sitt system, både när det gäller teknik och administration. De har starka funderingar på att gå över till EPP, någonting som bl a ombudsföreningen (www.registrars.se) starkt förespråkar. Även när det gäller Nic-SE's infrastruktur så förs det en aktiv dialog om detta med ombudsföreningen.

Så en ändring är på gång, om än att det kommer ta ett tag för dem att genomföra detta. Nic-SE's nuvarande system är byggt enligt tanken "ett företag, ett domännamn", en tanke som iom den snabba utvecklingen av Internet numera är helt föråldrad.

Nej, det finns inga regler kring huruvida whois behöver uppvisa uppgifter om domännamnsinnehavare. Det är upp till respektive registry/registrar att själva avgöra detta. Se bara till Nunames whois, den uppvisar enbart den tekniska kontakten för ett domännamn.

jonny 2005-07-12 22:59

Det räcker med att införa spärren för de som har många förfrågningar; robotar byter inte ip riktigt hur som helst.

JonathanS 2005-07-12 23:17

Citat:

Originally posted by jonny@Jul 12 2005, 22:59
Det räcker med att införa spärren för de som har många förfrågningar; robotar byter inte ip riktigt hur som helst.

Nic-SE har spärrar avseende antalet sökningar i sin whois sedan tidigare. Och det är definitivt inte svårt att sätta upp ett fullt automatiserat system med robotar som byter IP-adresser. Det är bara att fixa några C-nät och pumpa på.

Om man verkligen behöver få tillgång till mer detaljerad whois information så kan man som sagt få det även nu, det är bara att man som ombud tar kontakt med Nic-SE så hjälper de till med detta.

Hmm, jag försvarar Nic-SE.. Det känns lite konstigt det här :)

marnaq 2005-07-16 15:54

Citat:

Originally posted by jonny@Jul 12 2005, 22:59
Nähe! Du har inte hört talas om spamvirus och dyligt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson