WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Arbeta i sommarens hetta. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8841)

FredrikMH 2005-07-10 21:38

Får väl be om en demonstration vilket de antaligen inte ger mig men köper nog ändå.

koala 2005-07-10 22:14

Jag gör kanske samma sak på tisdag... hörde att det ska bli 35(?) grader här i Stockholm då...

Men här är lite allmänna tips som man kan tänka på såhär på sommaren:

0. Skaffe en dator med låg effektförbrukning.
1. Skaffa en TFT-skärm med låg effektförbrukning (< 35 W).
2. Sänk ljusstyrkan en aning för att ytterligare sänka effekten. Släck alla glödlampor.
3. Köp solfilm och sätt på alla fönster som blir belysta av solen (finns genomskinlig film som blockerar infrarött ljus (värmestrålning) med 25%).
4. Dra för gardiner.
5. Vinkla persiennerna så att solljuset träffar den vinkelrätt.
6. Stäng fönstren på dagen, öppna på natten.
7. Spendera dagarna i mataffärens frysdisk.

Anders 2005-07-10 23:07

Köpte förra sommaren en AC på OnOff för ca 3000 kr för att ha i lägenheten hemma. Har dock problem med värmeslangen som är för grov för mina vädringsluckor i fönstrena. Förutom det problemet så lever den ju om en del, är ju inget man vill ha igång i sovrummet när man ska sova. Mycket av ljudet går ut med värmen i utblåset men långt ifrån allt ljud. Jag tror vi har hört det förr, men "man får vad man betalar för".

Johan 2005-07-10 23:22

Jag har en relativt dyr portabel AC (~10 000:-) som skulle vara tystast på marknaden, är väl ganska komfortabelt. Man vänjer sig lite vid ljudet, men jag tycker ändå kyleffekten är begränsad och den verkar ha en tendens att orsaka förkylningssymptom :( Egentligen tror jag inte jag blivit så mkt effektivare efter den investeringen. Ljudet och att man är orolig för att bli förkyld har samma negativa effekt som värmen ;)

Nä, riktig luftkonditionering borde vara standard i alla bostäder/kontor i Sverige tycker man!

Anders 2005-07-10 23:26

Vad hade du för kyleffekt på din? Min skulle klara av rum upp till 50 kvm med persienner nerdragna, har dock inte provat detta så mycket men jag antar att den då går nästan konstant. Att man lätt blir förkyld beror på att man ofta ställer in en för låg temperatur...

Johan 2005-07-10 23:29

Min lägenhet är nog ett extremfall. Högst upp och sol rakt in från 12 tills den går ner. Utan konditionering så ligger temperaturen på 30+, med full effekt hela tiden så får jag ner den i ca 27. Känns ju betydligt svalare om man sitter framför utblåset iofs ;)

Den ska klara runt 25kvm tror jag. Men arbetsrummet är bara ca 10 kvm, dock är jag dålig med att stänga dörren. Persienner finns dock.

Jawn 2005-07-10 23:49

Citat:

Originally posted by Johan@Jul 10 2005, 23:29
Min lägenhet är nog ett extremfall. Högst upp och sol rakt in från 12 tills den går ner. Utan konditionering så ligger temperaturen på 30+, med full effekt hela tiden så får jag ner den i ca 27. Känns ju betydligt svalare om man sitter framför utblåset iofs ;)

Den ska klara runt 25kvm tror jag. Men arbetsrummet är bara ca 10 kvm, dock är jag dålig med att stänga dörren. Persienner finns dock.

Hade fan dött om jag var du hehe.

Joel 2005-07-11 02:43

Citat:

Originally posted by Anders@Jul 10 2005, 22:07
Jag tror vi har hört det förr, men "man får vad man betalar för".
Borde vara wn's nya slogan, för den används väldigt flitigt här på forumet :)

FredrikMH 2005-07-11 05:41

Nu har ni gjort mig osäker... Borde gjort ett impusköp istället för att fråga här. Jag vägrar svettas :D

Tomas B 2005-07-11 09:56

Alt så tar med familjen på en tur till en badstrand eller ut till stugan några dagar och glömmer det här med att jobba... vilket jag själv kommer att göra så länge värmen håller i sig som den gör nu..

/ Tomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson