Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Läget är solklart, du får inte framställa kopior av andras material.
|
Exemplet var länkning. Inte skapandet av kopior eller nytt.
|
Ursprungsexemplet handlade om att nyttja andras material och bädda in det i eget material för att få det att framstå som att det var ett enhetligt verk. Sen om det handlar om att tillgängliggöra det genom iframe, frame, screenscraping eller whatever så blir det i grund och botten samma sak:
framställande av annans verk utan dennes samtycke
Citat:
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som
föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över
verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra
det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat
skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur-
eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller
indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av
exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken
metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.
|
Jag förstår inte vad det är som är obegripligt, läs det som är fetstil. Inlänkning i frame, iframe eller whatever innebär en indirekt framställning. Om ordet framställa är svårt så säger Svenska Akademins Ordbok: "göra (ngt) till föremål för betraktelser". Så här talar vi inte om att jag måste göra ett nytt exemplar av något, utan helt enkelt göra det möjligt för allmänheten att betrakta ett upphovsrättsligt skyddat material.
Så jag hävdar återigen, du blir fälld, utan tvekan. (Visa gärna att jag har fel med ett rättsfall)
Sen vad gäller avatarer så har man som upphovsman godkänt framställning av dessa om man själv tillverkat den och gör det möjligt att länka in denna i forum o dyl. Därmed faller inte detta under upphovsrätten i den mening som du vill göra gällande.
|