WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Linux eller windows för forumserver? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8770)

Emj 2005-08-10 01:27

Jag skulle vilja slå ett slag för OpenBSD, kommer out-of-the-box med chrootad apache och unixvärldens bästa paketfilter. :> Att det sedan är 300MiB defaultinstallation och har ett fint paketsystem gör ju bara att det blir ännu bättre. :)

grazzy 2005-08-10 01:35

openbsd är trevligt ja, framförallt iom att det fakiskt funkar bra att installera det över nätet från 1 (2?) disketter.

Emj 2005-08-10 03:11

Citat:

Originally posted by grazzy@Aug 10 2005, 01:35
openbsd är trevligt ja, framförallt iom att det fakiskt funkar bra att installera det över nätet från 1 (2?) disketter.
En diskett. :>
Förstår inte varför alla som funderar på server blundar helt för Open/NetBSD.

festiz 2005-08-10 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av bamsefar
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

En diskett. :>
Förstår inte varför alla som funderar på server blundar helt för Open/NetBSD.

Inte fått lika mkt PR så folk vet inte att det är bra.

Windows är inte "bra" men har fått mkt PR, folk köper. U see my point?

chrizz 2005-08-10 15:56

In med debian linux för tusan. Kan inte bli enklare :)

apt-get install apache2 och du är good to go med apache. lika lätt att dra in php, mysql osv.

Det är mitt tips iaf för den halvlate.

Emj 2005-08-10 20:20

Citat:

Originally posted by chrizz@Aug 10 2005, 15:56

apt-get install apache2 och du är good to go med apache. lika lätt att dra in php, mysql osv.

Har du sett exploitlistan för apache2? Om du har gjort det, hur kan du rekomendera det då? Och debian stable är inte uppdaterat nog för att vara på internet. :>

grazzy 2005-08-10 20:30

bamsefar, ursäkta min okunskap, men menar du aktuella sploits eller gamla?

kullervo 2005-08-10 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av bamsefar
Citat:

Ursprungligen postat av chrizz

Har du sett exploitlistan för apache2? Om du har gjort det, hur kan du rekomendera det då? Och debian stable är inte uppdaterat nog för att vara på internet. :>

Du överdriver så mycket att man kan undra om du ens har någon nämnvärd erfarenhet. Klart det inte är korkat att rekomendera Apache2 eller Debian Sarge.

JonathanS 2005-08-11 11:05

Citat:

Originally posted by kullervo@Aug 10 2005, 23:46
Du överdriver så mycket att man kan undra om du ens har någon nämnvärd erfarenhet. Klart det inte är korkat att rekomendera Apache2 eller Debian Sarge.

I jämförelse med OpenBSD + Apache 1.x så är dock Debian + Apache 2.x rent säkerhetsmässigt sett "korkat". Som tidigare nämnt så är Apache 2.x rätt så tung och (en del) Linux-distros tenderar även att vara rätt så stora. Ser man till "features" så knäcker Linux BSD, men nu är det låg hårdvaruprestanda och små resurser som gäller och där är BSD ett bättre val.

Jag skulle rekommendera FreeBSD (främst pga enkelheten med portarna) + Apache 1.x för denna server. FreeBSD 5-serien installeras enkelt med 3 disketter alternativt en CD-skiva.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson