![]() |
Jag har svårt att se neger som rasistiskt däremot är nigger är direkt nedsättande utryck av en folkgrupp politiskt korrekt är att kalla dom för afro-amerikaner Nigger/neger kan bara användas av negrerna själva och det gör dom ganska mycket
fegheten för att stöta sig med någon har gått så långt att nu är det inkorrekt att säga vit anses förmodligen som ett utryck för det gamla kolinalväldet där dom vita förtryckte andra folkslag. Numera ska vi kallas kaukasier!! Blir så trött! så nu anser jag att vitlök är lika rasistiskt som negerbollen skall vara kaukasisk lök Dunken en ny marknad har öppnat sig för dig!! Kan förse dig med flera nya slogans. |
Citat:
Gratis tröja väntar om de är bra hehe |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
"Nigger", "Neger" är från grunden negativt laddade ord då de har haft sån syfte att belysa en etnisk rangordning. Historiskt sett så har även "vit" som adjektiv används för att belysa något såsom positivt värdeladdad. Alltså: "neger" har använts (och används) i nedsättande syften medan vit har använts (och används) i förskönanden syften. |
Etnisk rangordning?? Så hur rangordnar man i så fall neger och zigenare? Vilken är förmer än den andra?
Och där kom en till idiotisk sak. Zigenare har i alla tider varit att namn på ett folk men nu ska de heta romer. Väntar vi tjugo år till så vill de väl heta något annat för då har väl romer samma "dåliga" klang som zigenare har idag. Jo en sak till. Negerboll har väl alltid varit ett positivt namn på en godbit. Att ta illa upp för det tyder mest på två saker: 1. att man inte är afrikan (neger) 2. att man är fördomsfull |
Håller helt med men jag tycker vi slutar denna tråden här för det blir bara skit av det.
Bara för att man har samma åsikt som westman och en del andra här så kommer man klassas som rashatare endå av vissa. Viktigt är bara att säga att vi inte är det men man måste kunna tycka till när man tycker något är fel. Vilket jag kan göra på många saker här i sverige. Men som sagt tycker att vi ska ge fan i denna tråd. |
Negerboll är kränkande men skånskt konditori slipper skadestånd
http://sydsvenskan.se/sverige/article58096.ece |
Citat:
Jag har än så länge aldrig träffat någon eller hört talas om någon från vare sig afrika, mellanöstern eller något annat land där man kan anses vara mörkare än svenskar (ungefär hela världen med andra ord) som tagit illa upp av ordet negerboll. Jag kan tänka mig att det inte skulle funka i USA men i Sverige är det inget problem. Så alla sossekärringar kan väl sluta försöka vara så politiskt korrekta hela tiden och bara njuta av den goda bakelsen. Edit: Den där händelsen rapporterades ju fö över hela världen http://www.thestar.co.za/index.php?f...ticleId=200438 - i sydafrika även av reuters men jag kunde inte hitta den artikeln. |
ja jag tycker vi skiter i att skriva om det nu..
jag vet att dom flesta inte tar åt sig för negerboll osv. men vad jag vet så är det kränkande att säga neger. man säger inte neger till folk bara tycker jag personligen edit: jag tror också att om jag skulle stå i en kö och se en mörkhyad tappa en femma eller något å säga "Hörru negern framme i kön! du tappa något!!" så skulle han inte direkt se positivt på mig. jag tror jag t.o.m. skulle få spö! |
hehe jo :)
Men det är ju ett lite konstigt uttrycksätt iofs. Ungefär som att säga "Hörredu araben där framme i kön" om det var nån från mellanöstern (inte riktigt samma sak). Jag använder det personligen ordet väldigt sällan men negerbollar säger jag :) |
ligger något i det du säger iofs.! :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson