![]() |
Citat:
|
Strålande zoran. Versionshantering rockar. Jag använder faktiskt delvis samma metod (automatisk CVS incheckning och sen körs backupen, vanlig periodisk på hela CVS-mappen).
Det är lite beta och inte särskilt genomtänkt, men jag planerar att köra en dedikerad backupserver på sikt som samlar in data från alla mina maskiner (och sen får man köra dvd-backuper från den då tex). Fast då skall jag köra SubVersion, för h-e vad mycket bättre det är än CVS. Helt seriöst, dumpa CVS åt skogen och testa subversion, det är helt strålande att tex använda i Windows för utveckling, integrerar jättefint i skalet och är allmänt mysigt. |
Citat:
Iallafall, om intresset finns kan jag väl slänga upp backupskriptet för MySQL så behöver ni bara kanske göra mindre ändringar istället för hacka från scratch. /Zoran |
Zoran, gör gärna det så får min programmer titta på det. Skulle uppskattas.
|
Lite OT kanske. Men Jag vetifan om jag tycker att en riktig hårdvaru raid är säkrare än en mjukvaru raid. För säg att man kör en raid på 2 diskar på ett raidkort och raidkortet pajar.
Då måste man jaga på ett likadant kort för att det ska funka. Men kör man däremot en mjukvaru raid så är det bara plugga in dom i närmaste fungerade maskin och kopiera datan. Annars tycker jag du har en rätt bra lösning faktiskt. Jag hade väl tagit backuper på hela hårdiskarna en gång i månaden och sedan gjort backuper på alla ändrade filer varranan dag och lagt på ett annat ställe. Altså utanför rummet för att förhindra stöld och brand etc. Varför finns det inga lösningar med dubbla raidkort? Dom pajar ju dom med ibland. / Tommy |
Vad jag vet så finns det lösningar att köra dubbla raid kort och få det "ihop", men i detta fallet är det inget 24/7 kritisk sak som kostar några miljoner i timmen om det går ner.
Riktiga kritiska servrar kör inte med vanliga raid kort utan kör mot stora SAN, oftast dubbla SAN som står i olika städer med 2 X fiber bara in till serverparken. Att man behöver liknande raid kort om det pajjar är väl det minsta problemet, om man inte kör något riktigt antikt. |
Citat:
...på http://www.maiyk.net/zoran Ladda ner och testa. Editera config-filen för egna behov. /Zoran |
En annan synpunkt på backuper, sparas, hur länge? Låt säga att jag tar fulla backuper med incrementals imellan och varje månad/vecka skriver ut detta till DVD. Hur länge ska jag spara detta tycker ni? Vem av mina kunder blir idag glad av backup från februari 2004?
|
Beror väl på verksamhet, och vad man har för avtal mot kund.
Bruka köra som standard spara fulla månadsbackup alla fall 6-12månader och dagliga backup 3 månader. Vissa specialla saker kanske man vill ha backup några år tillbaka som handlar om olika versioner av något. |
Citat:
En mycket snygg lösning på up-to-the-second backup av MySQL-databaser är att 1. dumpa databasen till backupserver och gör RESET MASTER 2. skriv binärloggen till backupservern (eller en andra hårddisk) Om databasen kraschar så har du på backupservern den senaste fulla backupen plus binärloggen. Applicera binärloggen på databasen så är du tillbaka mer eller mindre precis där du var när primärmaskinen gick ner. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson