Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Originally posted by -Robert@Jun 13 2005, 09:45
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
För varje annons som kommer upp på WN känns forumtet mindre seriöst som webbmasterforum utan mer som ett kommersiellt forum istället.
|
För mig känns ett kommersiellt forum mer seriöst än ett gratis är gott. Är iofs besökarna som sätter nivån, men det går (oftast) att sätta nivån på ett forum genom att ta fram den ekonomiska kniven och skära bort lite dökött...
|
Forumet blir så seriöst som nivån på besökarnas diskutioner. Oavsett om forumet ligger på en gratisserver eller forum som tar ut medlemsavgift kan nivån vara den samma.
Min personliga åsikt är att om vi sitter och för seriösa diskutioner och försöker hålla hög nivå. Om en användare i ett inlägg postar en affiliate-länk så blir han rättad och länken ändrad. Att det ligger 10 andra affiliatelänkar på sidan som webmastern tjänar pengar på är däremot helt ok. Visst är detta webmasterns forum och han gör precis som han vill och självklart villa han tjäna pengar som alla andra, men i mina ögon tappar han (och därmed) forumet trovärdighet. Det känns inte som om forumet är så neutralt eller opartiskt utan som om webmaster bara försöker tjäna pengar.
|
Reklam, färger, layout, [insert word here] föringar inte betydelsen av innehållet. Det står fortfarande samma saker och det är användarna som skapar och står för trovärdigheten. Ska jag anta att allt som sägs är lögn bara för att det förekommer reklam på sidorna? Jag kopplar inte trovärdigheten till att den som driver siten vill ha betalt. Däremot så kan jag godtyckligt koppla olika nivåer av trovärdighet till folk som konstant klagar och vill att allt ska vara gratis.
Vad jag menade med tidigare inlägg var att visst kan nivån på ett betalforum och ett gratisforum vara lika högt (eller lågt), men sannolikheten för att den är högre på ett forum som tar betalt kan anses vara högre (såtillvida folk inte betalar för att skriva skit). Att ta betalt är att göra en selektion av vilka man vill ha på ett forum, likaså som en golfrunda kräver dyrt medlemsskap, speciella kläder, dyr utrustning mm = speciellt klientel. Därmed inte sagt att kvalitet kan "köpas" men man kan iaf köpa till sig folk som uppenbarligen har visat intresse och egagemang och betalat.
Så, det blev lite ot.... sorry. :ph34r:
|