blixtsystems |
2005-06-10 11:46 |
Citat:
Originally posted by Fulton@Jun 10 2005, 10:24
Även om de blockeras av brandväggen vid t.ex. spamutskick så sölar dessa saker ner system.
Så för att vara konstruktiv föreslår jag att ni testar Spybot på ert system, den finner en hel del som Adaware missar:
|
Jag har aldrig kört med antivirus program och har varit virus fri under mer än tio år av flitigt internet användande men en gång förra året blev jag infekterad efter att ha surfat med IE, trots att jag hade en brandvägg.
Det var en typ av trojan som lade in sig i svchost processen, vilket gjorde att brandvägg inte hjälper då svchost måste kunna nå intenet om man vill kunna surfa över huvudtaget.
Jag testade adaware, spybot och en uppsjö av anitvirus program, men inget av dem fungerade.
Trojanen fanns omnämnd på symantecs och nortons sidor men de hade ingen lösing.
Så den enda gång jag haft virus skulle det inte hjälpt om jag använde deras produkter.
Jag fixade det med det utmärkta gratis programmet hijackthis till slut.
Nu kör jag bara med brandväggen i min router men har ingen block för utgående trafik, surfar bara med FF, öppnar inga okända attachments och har alltid bara de services jag behöver aktiva och det verkar räcka för att klara sig.
|