WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   91 000 datorer i Sverige är Kapade. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8406)

Tomas B 2005-06-10 10:09

Citat:

Jag håller med Tobia Turesson.

Anledningen till det är att många diskutioner här har varit angående säkerhet trots att det är ett webmasterforum. Men ändå tycker jag det går hand i hand på något sätt.

Ok. tror jag förstår... så webmasters håller på med säkerhet?

Tobias Turesson 2005-06-10 10:10

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 10 2005, 10:09
Ok. tror jag förstår... så webmasters håller på med säkerhet?
Nej, men för folk som arbetar på webben är det ingen nyhet med vare sig spam eller virus.

Tomas B 2005-06-10 10:15

Citat:

Nej, men för folk som arbetar på webben är det ingen nyhet med vare sig spam eller virus.
Så webmasters håller inte på med säkerhet?

/ Tomas

Tobias Turesson 2005-06-10 10:17

Tomas B jag frågar dig, var det verkligen en nyhet för dig att över 91,000 datorer i Sverige har virus?

Tomas B 2005-06-10 10:31

Citat:

Tomas B jag frågar dig, var det verkligen en nyhet för dig att över 91,000 datorer i Sverige har virus?
Ja, då jag trodde det var betydligt fler som var drabbade av virus.

Men om vi ska återgå till att det handlade om att "!virus" skickar spam utan datorägarens vetskap med deras emailadress vilket kan leda till att även ens riktiga e-mail avvisas och fastnar i mottagarens spamfilter så trodde jag inte att det var så många som fick reda på att juat deras email adress användes.

Citat:

Så för att vara konstruktiv föreslår jag att ni testar Spybot på ert system,

Om jag inte är helt ute och cyklar så tar väl spybot bara bort det temporärt och inte förhindrar att du har samma skit 5 min senare?

/ Tomas

Alex 2005-06-10 10:38

Tomas B, du säger ju mot dig själv hela tiden!

Den artikel riktar sig till vanliga svenssons. Inte sådanna som vet och är insatta kring detta. Nästan alla webmasters är insatta på sådant. Ingen vill ha virus...

Tomas B 2005-06-10 10:47

Citat:

Tomas B, du säger ju mot dig själv hela tiden!

Den artikel riktar sig till vanliga svenssons. Inte sådanna som vet och är insatta kring detta.

Ok. den artikeln riktade sig till mig som bara är en vanlig "svensson" och inte till er andra. Ber om ursäkt för detta..

Citat:

Nästan alla webmasters är insatta på sådant. Ingen vill ha virus...
Då kan ju nästan alla som är insatta strunta i den här artikeln och gå vidare med livet..

Mvh

/ Tomas

blixtsystems 2005-06-10 11:46

Citat:

Originally posted by Fulton@Jun 10 2005, 10:24
Även om de blockeras av brandväggen vid t.ex. spamutskick så sölar dessa saker ner system.

Så för att vara konstruktiv föreslår jag att ni testar Spybot på ert system, den finner en hel del som Adaware missar:

Jag har aldrig kört med antivirus program och har varit virus fri under mer än tio år av flitigt internet användande men en gång förra året blev jag infekterad efter att ha surfat med IE, trots att jag hade en brandvägg.
Det var en typ av trojan som lade in sig i svchost processen, vilket gjorde att brandvägg inte hjälper då svchost måste kunna nå intenet om man vill kunna surfa över huvudtaget.

Jag testade adaware, spybot och en uppsjö av anitvirus program, men inget av dem fungerade.
Trojanen fanns omnämnd på symantecs och nortons sidor men de hade ingen lösing.
Så den enda gång jag haft virus skulle det inte hjälpt om jag använde deras produkter.
Jag fixade det med det utmärkta gratis programmet hijackthis till slut.

Nu kör jag bara med brandväggen i min router men har ingen block för utgående trafik, surfar bara med FF, öppnar inga okända attachments och har alltid bara de services jag behöver aktiva och det verkar räcka för att klara sig.

Tobias Turesson 2005-06-10 12:15

Gäller att man hänger med och uppdaterar alla program man använder osv.

Jonas 2005-06-10 23:16

Rent allmänt...

Hur vet man att man inte har virus om man inte har något antivirus program???

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson