WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   jag äger varumärket - men domänerna är reggade (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8404)

Tobias Turesson 2005-06-10 10:22

Citat:

Originally posted by prime_66@Jun 10 2005, 09:56
Men varumärke och domännamn är väl helt skilda saker. Jag menar stämma dom för att de inkräktar på mina varumärkesrättigheter. Genom att använda "mitt" domännamn och erbjuda samma tjänster gör dom ju det. Varumärkesregistreing väger väl mycket tyngre än domänregistrering? Om jag förstått saken rätt får ingen använda ett namn om det kan förväxlas med ett som är reggat. Och återigen så snckar vi här exakt samma namn.
Grejen är det att du kan inte regga ett varukmärke om någon redan använder det för samma branch.

mypay 2005-06-10 10:33

De andra (de med domänen) har inte reggat det som varumärke.. de har bara domänen..

Jag har förstått situationen som så här.. Företag A har reggat www.bradomän.se säg den 1a januari i år.

Företag B går sen till PRV och registrerar BraDomän som varumärke i början på april och anser sig nu ha rätten till www.bradomän.se

Det har du dock inte då du registrerade ditt varumärke EFTER att dom registrerade sin domän..

Annars skulle man ju snabbt kunna registrera varumärken hos PRV för att t.ex komma åt bra domäner som redan registrerats.. genom att bara registrera varumärket med samma namn..

Tomas B 2005-06-10 10:35

Citat:

Grejen är det att du kan inte regga ett varukmärke om någon redan använder det för samma branch.
Precis, kan man regga andras namn (då de inte har reggat det) och sen säga att de måste upphöra med sitt namn och/eller verksamhet?

Tobias Turesson 2005-06-10 10:39

Citat:

Originally posted by Tomas B@Jun 10 2005, 10:35
Precis, kan man regga andras namn (då de inte har reggat det) och sen säga att de måste upphöra med sitt namn och/eller verksamhet?
Nej, vi skrev just det.
Det är inte en giltig registering av varumärke om det redan används.

Om du menar att regga en domän, då finns inga sådana rättigheter alls.

Yohan 2005-06-10 11:37

Jag är tveksam till hela affären. Låter mer som att du är boven i dramat.

Helix 2005-06-10 11:47

Även om du skulle stämma de i slutändan för att de använder ditt namn (och inte bara domänen), så skulle man utreda vem som använde namnet först. Kan de bevisa att de använde det officiellt innan dig, så kan detta bli smått jobbigt. Då har väl PRV gjort en tabbe. Frågan är om de kan då instället stämma dig? Vad vet jag.....Tror i slutändan att den som har mest pengar till advokater skulle vinna på det och inte den som har patentet.

Sedo 2005-06-10 13:54

Även om jag inte är utbildad jurist ger jag mig in i debatten.

Tror att dina chanser att få domänen är lika med noll.
Detta för att du reggade företaget efter att domänen blivit reggad.
Du kommer bli tvungen att bevisa att du kom på namnet först,
att du hann inarbeta det och att de sedan registrerade namnet i ond tro. Mycket svårt.

Skulle en tvist gå igenom till din fördel skulle det innebära katastrof för de flesta domänägare.
Då skulle nämligen alla kunna registrera ett varumärke som är identiskt med en bra upptagen domän.
Sen skulle det bara vara att starta en tvist och tvinga till sig domänen.
Man skulle då alltså behöva ett varumärke för att vara säkra på att få behålla sin domän.

Det enklaste för dig är kanske att byta företagsnamn?
Ett av grundkriterierna vid val av företagsnamn bör vara att namnet finns ledigt på nätet.
Detta har många fått erfara för dyra pengar.

Hoppas att ditt problem tar en lycklig vändning.

hubbert 2005-06-10 14:06

Fullt så enkelt är det inte att man går efter turordningen när namnet började användas.
Det går att regga ett namn som någon annan använder som sitt eget varumärke.
Om det går igenom eller inte beror på hur länge den andra har använt namnet och hur väl inarbetat det är.

Vin & Sprit med sitt namn absolut har vid något/några tillfällen klämt åt folk som började använda namnet före de fick det som ett reggat varumärkesnamn. Var visst något företag i Australien (badkläder?) som råkade illa ut.
Fast de har ju lite andra ekonomiska muskler...

hubbert 2005-06-10 15:55

Citat från PRVs sida
Citat:

Enbart en domännamnsregistrering ger ingen ensamrätt att använda ett ord som ett kännetecken för varor och tjänster. Den som har en domännamnsregistrering kan därför inte hindra andra från att använda ett identiskt ord som kännetecken i andra sammanhang. En domännamnsregistrering är alltså inte att jämställa med en varumärkesregistrering eller ett inarbetat varumärke.

Marcus 2005-06-10 16:45

Även om du nu skulle ha registrerat varumärket innan de registrerade domänerna så skulle det inte varit så stor chans att du fått domänerna så länge de inte köpte dem i ond tro eller använder dem i ond tro.

För att ditt varumärke överhuvudtaget ska gå att hänvisa till eller på annat sätt hjälpa dig i en tvist måste ditt varumärke vara inom samma verksamhetsklassificering som det som domännamnet används för. Dvs bedriver du en verksamhet inom ett verksamhetsområde och domännamnet används för något helt annat så är det inte stor chans att du vinner en tvist även om det är "fullt förväxlingsbart" gällande stavning eller namnutformning.

Att du nu överhuvudtaget skulle ha en chans på den/de domänerna är föga troligt om inte andra parten gravt skulle misslyckas med att föra sin talan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson