WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Öppet köp. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8316)

Vargen 2005-06-08 21:52

Om man nu som i detta fall skriver info om filmen direkt från fodralet och sedan så har ju kunden möjlighet att läsa baksidan innan han sprättar upp plasten. Kan man då verkligen reklamera filmen för att den inte motsvarade mina förväntningar?
Då kan man ju köpa filmer/spel och byta ut dom allt eftersom med motiveringen att dom inte var så bra som jag trodde.

gronback 2005-06-08 22:15

Tycker väl att det på hans mail verkar precis som du säger handlar om en vals han kör helt enkelt. Intressant att han hänvisar till konsumentköpslagen i detta fall.
Detta då det inte är den lagen som reglerar just detta ärende.
Tills det att han gjort en giltig reklamation (alltså sagt exakt VAD det är som filmen inte handlar eller handlar om) så faller ju detta inom distansavtalslagen.
I detta fallet enligt nedan:

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om:

1) Bla bla bla
2) Bla bla bla
3) en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits.
Här borde väl faktiskt en DVD räknas kan tyckas.

Tror personligen att han skulle ha fruktansvärt svårt att vinna detta ifall han skulle gå vidare med detta till ARN. Dock tror jag att jesus kommer åka förbi på en vattenskoter här på vägen före den här liraren drar det till ARN.

Men annars tycker jag helt klart att det var schysst av dig att låta honom returnera filmen.

/Jonas

Mats 2005-06-08 22:49

Det roliga är att han har inte ens svarat på mejlet som jag skickade honom.
Jag har inte heller sett någon retur än.

Han kanske kände att han inte hade så mycket "för" att hålla den stilen mot mig.

// Mats

hedberg 2005-06-14 07:12

Jag har reklamerat Red Bull i butiker. Jag köpte Red Bull, drack lite. Gick tillbaka och förklarade att jag med stöd av följande paragrafer i följande lagar vill ha att de köper tillbaka produkten då jag inte alls fick vingar, vilket stod på reklammaterial i butiken samt på tv/radio.

Det resulterade i ett antal telefonsamtal mellan butik och deras huvudkontor, och säkerligen till leverantören, och till slut fick jag tillbaka mina pengar. Men de tittade också på mig som om jag var helt urbota urblåst i huvudet... ;)

Jag gjorde det som en liten markering och test... Valde en stoooor kedja där de har råd med sån här grej, skulle inte göra det i en liten affär.

Prova det på McDonalds, din hamburgare såg inte ut som på bilden. Osv...

Jonas 2005-06-14 08:02

Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.

McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD & BK vägrade att ge mig någon ny.
Sibylla erbjöd mig extra läsk.
Max fick jag välja om jag ville ha något ur deras 10kr meny.

Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.

naredi 2005-06-14 11:35

För att återgå till ämnet...
Vi säger att filmen inte handlade om det som stod på baksidan.
Om baksidans text står som produktbeskrivning, borde det vara ok att returnera varan.
Om det däremot står i produktbeskrivningen att texten är en kopia från baksidan skulle det nog inte vara ok.
I det andra fallet är ju beskrivningen korrekt av varan.

Nu blev det lite otydligt, hopas ni förstår :huh:

Westman 2005-06-14 15:15

Återigen, överensstämmer inte innehållet, den levererade produkten, med det som angivits i beskrivningen av varan skall det bytas ut utan extra kostnad för kund. Man har med andra ord levererat fel vara.

Jmfr. de som fick tegelstenar istället för de beställda mobiltelefonerna. (jaja det var att ta i men se humorn i det)

hedberg 2005-06-15 06:42

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 14 2005, 07:02
Höhö, iof du har rätt. Men att jag skulle nog ha svårt att hålla mig för skratt i det läget. Man kan inte direkt begära en ny iheller utan det blir pengarna tillbaka.

McD, BK, Sibylla, Max har jag provat det på, att hamburgaren inte såg ut som på bilden.
McD & BK vägrade att ge mig någon ny.

Men det fungerar iaf (ibland) att faktiskt skylla på att hamburgaren är kall hos McD o BK.
Det fungerar dock inte hos Sibylla o Max eftersom dom gör hamburgaren på beställning.

Nu blir det lite offtopic, men du kan faktiskt hos Sibylla klaga på hamburgare. Om de har haft den på värmehållning för länge. Ibland försteker kedjor burgarna, lägger dem i lag, och tar sedan upp och slutsteker dem nån minut innan de serveras. De kan då bli hårda i kanten.

Men grundprincipen när det gäller produktinformation, reklam etc är att den skall vara sanningsenlig. Liksom med prisinformationslagen. Du skall uppge korrekt information om dina produkter.
Vad kan detta innebära i Mats fall? Jo, att en kund hör av sig om en film denne har köpt. Vad kunde troliga klagomål bestå i?
Den heter "Swedish..." (nånting) men de pratar tyska.
Den är kortare än vad som är sagt, bara 80 minuter jämfört med 90 minuter.
Det står att det är årets bästa film, gjord 2004 - men filmen är en gammal film från 1979 som är urusel.
Det står att den innehåller vissa saker som den inte gör. Att personer på omslaget inte alls finns med osv.

I det läget har antingen Mats och/eller leverantören tillhandahållit felaktig information om filmen. Kunden har köpt produkten utifrån den information som gavs, och det har inte överensstämt med innehållet varpå kunden har blivit lurad.

Däremot kan man alltid diskutera reklam, för som jag tidigare nämnde så säger Red Bull att man får vingar. En person står på sin balkong, drar i sig en Red Bull, får direkt vingar och flyger iväg. Det innebär att om jag ställer mig på min balkong, 5:e våningen, och dricker en Red Bull och slänger mig ut så förväntar jag få vingar och kunna flyga. Så säger ju reklamen, och reklam får ju inte ljuga. ;)

När det gäller prisinformationslagen så är den lite tandlös, för affärer struntar i den. Varor är felmärkta, och när du kommer till kassan så får du betala ett högre pris. När du påpekar det felaktiga så säger de "Det är det priset som gäller i kassan" och du har inte laglig rätt att kräva märkt pris. Du kan däremot anmäla dem för brott mot prisinformationslagen etc men hur många orkar bry sig om att göra det för att kalvkorven var 30 öre för dyr? ;)

Däremot kan det vara så att om du går till en möbelaffär och frågar "Vad kostar denna soffan om jag köper till det bordet och den där färgkombinationen", och då kanske de går och räknar på ett bra pris åt dig. Du ber att få det på en lapp. Spara den lappen, för det stod faktiskt inte något om hur länge priserbjudandet gäller. Du kan komma tillbaka nästa vecka och visa upp lappen, de har erbjudit dig en produkt till ett visst pris utan att specifiera hur länge ervbjudandet gäller.

Återigen går vi ontopic, Mats skulle kunna skriva något att han reserverar sig mot felskrivningar i filmbeskrivningar. Det skulle kanske kunna hjälpa lite.

Och återigen offtopic lite: matbilder. På de flesta färdiglagade matprodukter finns det produktbilder som visar en härlig maträtt med fräscha grönsaker. Sen när du öppnar kartongen är det en liten sörja i plastförpackning. Där är det faktiskt så att företagen har blivit friade i måååånga fall, för det handlar om en produktbild. Det viktiga är att det som finns med på bilen iallafall finns i sörjan på ett eller annat sätt.

Men man skall konsument ställa krav.

Storen 2005-06-15 08:12

Citat:

Ursprungligen postat av hedberg
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
McD BK vägrade att ge mig någon ny.

Nu blir det lite offtopic, men du kan faktiskt hos Sibylla klaga på hamburgare. Om de har haft den på värmehållning för länge. Ibland försteker kedjor burgarna, lägger dem i lag, och tar sedan upp och slutsteker dem nån minut innan de serveras. De kan då bli hårda i kanten.
Men grundprincipen när det gäller produktinformation, reklam etc är att den skall vara sanningsenlig. Liksom med prisinformationslagen. Du skall uppge korrekt information om dina produkter.
Vad kan detta innebära i Mats fall? Jo, att en kund hör av sig om en film denne har köpt. Vad kunde troliga klagomål bestå i?
Den heter Swedish... (nånting) men de pratar tyska.
Den är kortare än vad som är sagt, bara 80 minuter jämfört med 90 minuter.
Det står att det är årets bästa film, gjord 2004 - men filmen är en gammal film från 1979 som är urusel.
Det står att den innehåller vissa saker som den inte gör. Att personer på omslaget inte alls finns med osv.
I det läget har antingen Mats och/eller leverantören tillhandahållit felaktig information om filmen. Kunden har köpt produkten utifrån den information som gavs, och det har inte överensstämt med innehållet varpå kunden har blivit lurad.
Däremot kan man alltid diskutera reklam, för som jag tidigare nämnde så säger Red Bull att man får vingar. En person står på sin balkong, drar i sig en Red Bull, får direkt vingar och flyger iväg. Det innebär att om jag ställer mig på min balkong, 5:e våningen, och dricker en Red Bull och slänger mig ut så förväntar jag få vingar och kunna flyga. Så säger ju reklamen, och reklam får ju inte ljuga.
När det gäller prisinformationslagen så är den lite tandlös, för affärer struntar i den. Varor är felmärkta, och när du kommer till kassan så får du betala ett högre pris. När du påpekar det felaktiga så säger de Det är det priset som gäller i kassan och du har inte laglig rätt att kräva märkt pris. Du kan däremot anmäla dem för brott mot prisinformationslagen etc men hur många orkar bry sig om att göra det för att kalvkorven var 30 öre för dyr?
Däremot kan det vara så att om du går till en möbelaffär och frågar Vad kostar denna soffan om jag köper till det bordet och den där färgkombinationen, och då kanske de går och räknar på ett bra pris åt dig. Du ber att få det på en lapp. Spara den lappen, för det stod faktiskt inte något om hur länge priserbjudandet gäller. Du kan komma tillbaka nästa vecka och visa upp lappen, de har erbjudit dig en produkt till ett visst pris utan att specifiera hur länge ervbjudandet gäller.
Återigen går vi ontopic, Mats skulle kunna skriva något att han reserverar sig mot felskrivningar i filmbeskrivningar. Det skulle kanske kunna hjälpa lite.
Och återigen offtopic lite: matbilder. På de flesta färdiglagade matprodukter finns det produktbilder som visar en härlig maträtt med fräscha grönsaker. Sen när du öppnar kartongen är det en liten sörja i plastförpackning. Där är det faktiskt så att företagen har blivit friade i måååånga fall, för det handlar om en produktbild. Det viktiga är att det som finns med på bilen iallafall finns i sörjan på ett eller annat sätt.
Men man skall konsument ställa krav.

Du borde ju söka jobb på OnOff ;-) ...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson